Bearman remek beugrása, Cunoda hibái és Magnussen ökörsége – a Szaúdi Nagydíj legfőbb tanulságai

Nem hozott meglepetést a Forma-1-es Szaúdi Nagydíj: a Red Bull újabb kettős győzelmet aratott és csupán a leggyorsabb körért járó bónuszpont nem az italgyártósoké lett. Charles Leclerc állhatott még a dobogóra, de alighanem nála is nagyobb figyelem hárul átmeneti csapattársára, Oliver Bearmenre, aki a 7. helyen hozta be a Ferrarit rendkívül érett versenyzést bemutatva. Ez, mármint az érettség már nem volt annyira jellemző a Bearmennél lényegesen idősebb és tapasztaltabb Kevin Magnussenre, aki egy előzés erejéig elfeledkezett arról, hogy a pályának vannak határai is. Cunoda Juki negyedik évében is azt bizonyítja egyelőre, hogy nincs helye az F1-ben.

POZITÍVUMOK
Oliver Bearman remekül helyettesítette Carlos Sainz Jr.-t

Pénteken délelőtt érkezett a hír, hogy az egész héten gyomorproblémákkal küzdő Carlos Sainz Jr. helyett Oliver Bearmen folytatja a dzsiddai hétvégét a Ferrarinál. Sainznál vakbélgyulladást diagnosztizáltak, ami miatt azonnal műteni kellett. A rutinbeavatkozás annyira jól sikerült, hogy a spanyol ma este már ott volt a Scuderia bokszában, s alighanem Ausztráliában már a teljes hétvégét végig tudja nyomni. Bearmen furcsa hétvégén van túl, hiszen csütörtökön még a Forma-2 időmérőjét nyerte meg, s ezt követően derült ki, hogy mivel a Ferrari három tesztpilótája közül egyedül ő van ott a helyszínen, ezért neki kell Sainz helyett mennie. A 18 éves brit nagyon szépen szerepelt, látszott rajta, hogy igyekezett minden pillanatot kihasználni a tapasztalatgyűjtésre, hiszen ahogy minden F2-es pilótának, neki is az a célja, hogy egy szép napon a száguldó cirkuszban versenyezhessen. Az időmérőn azért kissé óvatos volt, így a 11. rajtkockát szerezte meg, ám a mai futamot a 7. helyen fejezte be. A verseny elején érkezett Biztonsági Autó-fázis alatt a mezőny nagy részéhez hasonlóan ő is kereket cserélt, s mivel Lando Norris és Hamilton csak a futam utolsó negyedében tettek ugyanígy, emiatt a beugró mögé kerültek, s az utolsó körökben már nem is volt esélyük utolérni őt. A 7. helyhez azonban nem csak ez kellett, hanem Bearmen meglepően érett versenyzése is, hiszen egyik előzését tanítani lehetne, annyira szépen oldotta meg. Mindent összefoglalva, Oliver Bearmen tovább erősítette azt a szabályt, hogy a vakbélgyulladás miatt kieső pilóta helyére beugró versenyző remekül teljesít, hiszen a 2022-es Olasz Nagydíjon Nyck De Vries-nek kellett ugyanilyen okból átvennie Alexander Albon autóját, s ő akkor a 9. helyre hozta be a Williamst. Remélem, hogy Bearmen pályafutása nem úgy fog alakulni, ahogy De Vries-é alakult a beugrást követően…

A Haas szivató taktikája pontszerzést eredményezett

Nico Hülkenberg egy hete a 10. helyről startolhatott Bahreinben, ám az első kanyarban kiforgatta őt Valtteri Bottas, ezért végül nem volt esélye a pontszerzésre. Ma az élet visszaadta ezt az elbukott pontot a Haas németjének, hiszen Hulkot a 10. helyen intette le a kockás zászló. A futam talán leginkább megmosolyogtató momentuma volt, amikor a Haas a 40. kör környékén végrehajtotta a kötelező kerékcserét Hülkenbergnél, hiszen ő annak a négy pilótának egyike volt, akik a BA-fázis alatt nem jártak a bokszutcában. Mielőtt erre sor került volna, csapattársa, Kevin Magnussen (akiről lentebb még szó fog esni) kicsit visszavett a tempóból, s föltartotta maga mögött az érkező Cunoda-Ocon-Albon-Sargeant négyest, s ez kellett ahhoz, hogy Hülkenberg eléjük jöjjön vissza a kiállást követően. Ennek eredményeként meglett a 10. hely számára, így a csapatvezető-váltáson átesett Haas megszerezte első pontját 2024-ben. Megmondom őszintén, ilyen pimasz húzást Günther Steiner idejében nem nagyon láttam ettől az istállótól, úgyhogy lehet, hogy Komacu Ajao kinevezése nem csak a végsebesség terén tapasztalható erősség, hanem az ilyen taktikai húzások kapcsán is előrelépést hozott az amerikaiaknál.

NEGATÍVUMOK
A Red Bull-lal megint nem lehetett mit kezdeni

Ahogy a szezonnyitó, úgy a mai verseny is a Red Bull hatalmas fölényéről szólt, hiszen senki nem tudta érdemben veszélyeztetni a Verstappen-Pérez páros kettős győzelmét. A mexikói ugyan kapott egy 5 másodperces időbüntetést veszélyes bokszutcai kiengedés miatt, ám akkora előnyt autózott ki Charles Leclerc-el szemben, hogy simán megtarthatta 2. helyezését. Az osztrákok csupán a leggyorsabb körért járó bónuszpontot bukták, mivel az Leclerc-é lett, de emiatt aligha fognak bánkódni. Most az a nagy kérdés velük kapcsolatban, hogy az Ausztráliáig hátralévő kettő hétben hogyan alakul a hangulat, hiszen feszültség még mindig van bőven a Horner-ügy miatt. Az viszont biztos, hogy egyelőre 2024 teljesen úgy alakul, mint 2023, vagyis mindenki csak bottal ütheti a Red Bull nyomát.

Norris megúszta az egyértelmű kiugrást

Bár enélkül is bőven van beszédtéma a Forma-1-ben mostanság, a Szaúdi Nagydíj versenybírósága alighanem plusz témát szolgáltatott azon meglepő döntésével, amellyel nem osztott ki 5 másodperces időbüntetést Lando Norrisnak, aki pedig teljesen jól láthatóan kiugrott a rajtnál. Kíváncsian várom az FIA-nak a döntést megmagyarázó közleményét, hiszen a szövetség igen jó a magyarázkodásban, amikor vitatott ítéletről van szó. Norris egyébként így sem tudta le makulátlanul a futamot, mert fekete-fehér zászlós utolsó figyelmeztetést kapott, amiért egynél többször váltott irányt a célegyenesben Hamilton előtt.

Magnussen ritkán látható ostobaságot követett el

A Haas kapcsán nem csak pozitív, hanem negatív szempontból is írni kell a mai futammal kapcsolatban. Kevin Magnussen a verseny kb. féltávjánál megelőzte Cunoda Jukit, ám a visszajátszásból kiderült, hogy mindezt szabálytalan módon tette. A dán ugyanis gyakorlatilag tudomást sem vett arról, hogy abban a kanyarban, ahol végrehajtotta a manővert, ugyanúgy vannak határai a pályának, mint minden más kanyarban. Lehet, hogy az előzés során az kattant be neki, hogy a NASCAR-ban akadnak olyan pályák, ahol minden helyen lehet versenyezni, ahol aszfalt van? Fogalmam sincs. Az mindenesetre biztos, hogy nagy ökörséget csinált, amiért 10 másodperces időbüntetést kapott. Végül összesen 20 másodpercnyi büntetést szabtak ki rá, mert egy Albonnal szembeni koccanása miatt is egy tízesre ítélték. Eléggé ritkán fordul elő a Forma-1-ben, hogy egy futamon egy versenyző ennyire nagy büntetést kapjon. Talán Pastor Maldonado volt az utoljára, aki ennél is több, szám szerint négy büntetést szedett össze az egyik Magyar Nagydíjon.

Cunoda megint hibát hibára halmozott

Negyedik éve van itt Cunoda Juki, de a Visa RB japán versenyzője változatlanul nem bizonyította be, hogy keresnivalója lenne a Forma-1-ben. Persze eddig is csak a Honda háttértámogatása tartotta őt benn a Red Bull fiókcsapatánál, de a mai versenyen ismét bebizonyította, hogy egyszerűen nem kellően érett az elitkategóriában való versenyzéshez, holott már közel hetven futamon van túl. A kis japán volt az elszenvedője Magnussen föntebb említett szabálytalan előzésének, amin annyira fölhúzta magát, hogy amikor megpróbálta visszaelőzni a dánt, akkor lecsúszott az ideális ívről, majdnem a falban kötött ki, s ezt kihasználva Alexander Albon, pár kör múlva pedig Esteban Ocon is elment mellette. Emlékezhetünk rá, hogy Bahreinben csapattársával, Daniel Ricciardóval és a csapattal perlekedett a futam utolsó köreiben, amikor arra kérték, hogy engedje el az ausztrált. Azt a kisebb vitát azóta tisztázták a felek, de ez és a mai eset is mutatja, hogy Cunoda mentálisan változatlanul nem érett meg a Forma-1-re, s gyanítom, azért lassan csak elfogy a Red Bull-vezetés türelme vele szemben, Honda-együttműködés ide vagy oda…

A Forma-1 következő versenyen az Ausztrál Nagydíj lesz március 24-én, immár vasárnap, mégpedig korán reggel.

A kiemelt kép forrása: vezess.hu / Rudy Carezzevoli / Getty Images

Leave a Reply