F1: A Red Bull a csúcson, de válság közepette vág neki a dzsiddai hétvégének

Az a furcsa helyzet áll fönn jelenleg a Forma-1-ben, hogy a pályán zajló eseményeknél sokkal érdekesebbek és több beszédtémát is szolgáltatnak az egyes csapatok háza táján zajló történések. Bár még csak egy futam telt el a szezonból, azaz még korai lenne az egész évet temetni (bár vannak baljós jelek ebből a szempontból is), de az, hogy éppen a mezőnyből évek óta kimagasló Red Bull-nál történnek nem éppen pozitív dolgok, mindenképpen kérdéseket vet fel, főleg, hogy Dzsiddában is elhangzottak már érdekes nyilatkozatok. Mint ismert, változatlanul Christian Horner papíron már lezárt ügye korbácsol nagy hullámokat, hiszen most már teljesen világos, hogy házon belüli rivalizálás áll a háttérben. Most szinte mindenkit az foglalkoztat, hogy ennek mi lesz a vége és mikor lesz vége. Eközben az FIA elnöke is bajba került egy másik ügy miatt.

Idei második hétvégéjét kezdi meg a Forma-1 mezőnye ma délután Dzsiddában, ahol a gyors és a közeli falak, illetve a minimális bukóterek miatt különösen veszélyes tengerparti utcai pályán kerül sor a 4. Szaúd-Arábiai Nagydíjra. Bahreinben a Red Bull a kezdeti nehézségek után dominált, így a maximális 44 ponttal érkezett meg a Vörös-tenger partjának legnagyobb városába.

Aki csak és kizárólag a futamokat nézi és hang vagy kommentálás nélkül, az azt gondolhatná, hogy minden fenékig tejfel az osztrák italgyártó F1-es alakulatánál, azonban ez továbbra sincs így. Azután, hogy Christian Horner csapatvezető ellen február elején belső vizsgálat indult egy női alkalmazott panasza nyomán, majd az eljárást egy nappal a bahreini hétvége kezdete előtt nem éppen átlátható módon és minden bizonnyal nagy sietve Horner tisztázásával zárták le, most további érdekes hírek látnak napvilágot ebben az ügyben.

Közvetlenül Horner felmentését követően számos újságíró, valamint a Forma-1 és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) is kapott egy ímélt, benne egy Google Drive-mappára mutató melléklettel, amelyben javarészt fotók és képernyőmentések találhatók, melyek állítólag azt bizonyítják, hogy a Red Bull csapatfőnöke önmagáról készült képeket és nem éppen munkaügyi természetű üzeneteket küldött az ellene panasszal élő hölgynek. Több újságíró is fenyegetést kapott ügyvédektől, hogy amennyiben publikálják az anyagot, akkor pernek nézhetnek elébe. Ennek ellenére nyilvánosságra került egy, a mappa tartalmát mutató képernyőmentés, de ebből még egyáltalán nem biztos, hogy akár maga a mentés, akár az azon látható fotók és egyéb fájlok valósak-e. Annyi biztos, hogy Geri Halliwell brit énekesnő, Horner felesége az ügy kirobbanása óta maximálisan férje oldalán áll, amit azzal is bizonyított, hogy elkísérte Bahreinbe.

„Nem fogom kommentálni azt, mi motiválhat valakit arra, hogy ilyet tegyen – jelentette ki a Bahreini Nagydíj szombati leintését követően Christian Horner az említett képek és üzenetek kiszivárogtatása kapcsán. – A csapatomra, a családomra, a feleségemre és a versenyzésre összpontosítok. Egy hihetetlen család, feleség és csapat támogat. Mindenki kiáll mellettem az istállón belül. A versenyzésre fókuszálok, arra, hogy futamokat nyerjünk, és a tőlem telhető lehető legjobb munkát végezzem.”

Már a belső vizsgálat ideje alatt fölröppentek olyan híresztelések, hogy a Red Bull, mint cég vezetőségén belül komoly ellentéteket szított az ügy, mivel a részvények 51%-át birtokló thai tulajdonosok Horner oldalára álltak, míg a 49%-al rendelkező osztrákok a csapatfőnök leváltását szorgalmazták – utóbbiak holland sajtóhírek szerint Max Verstappen és Adrian Newey támogatását is élvezik. Papíron tehát Horner nem volt rossz helyzetben, hiszen a részvények többségével rendelkező tulajdonosok kitartottak mellette. Ettől azonban nem csitult el a történet, pláne, hogy egy nappal a Bahreini Nagydíj szabadedzései előtt érkezett a hivatalos bejelentés a csapatvezetőnek a vádak alól történt tisztázásáról. Szinte senki sem hitte el, hogy Horner valóban tiszta, s nem követett el semmit, s inkább az a vélemény alakult ki a paddockban és a szélesebb közvéleményben is, hogy egyre kínosabbá vált a thai többségi tulajdonosok számára, hogy a szezon kezdetekor egy ilyen üggyel kell foglalkozniuk, ezért sietették annak lezárását az osztrákok minden ellenállása dacára.

Közvetlenül ezután került sor a föntebb már említett anyagok szétküldésére, amelyek alapján úgy tűnik, hogy Christian Horner nem volt mindig hűséges feleségéhez, aki pedig látszólag maximálisan támogatja őt ebben a nehéz időszakban. Miután ezek az anyagok kvázi nyilvánosságra kerültek, tovább folytatódott a cirkusz és tart most is, mivel egyre inkább felszínre kerülnek a Red Bull-on belüli ellentétek. Amíg az előző hetekben Max Verstappen és Helmut Marko is kitérő válaszokat adott a sajtó képviselőinek, amikor véleményüket kérdezték a Horner-ügyről, addig Jos Verstappen, a háromszoros világbajnok édesapja, aki 1994 és 2003 között maga is Forma-1-es autóversenyző volt, igen éles hangon kelt ki a csapatfőnök ellen.

Feszültség lesz, amíg Christian a pozíciójában marad. Fennáll a veszélye annak, hogy a csapat szétesik. Ez nem mehet így tovább. Robbanni fog a dolog. Az áldozatot játssza, miközben ő maga okozza a problémákat.”

A címvédő édesapja Bahreinben is jelen volt, ahol a Daily Mail közlése szerint összeszólalkozott Hornerrel. Míg az idősebbik Verstappen tehát egyértelműen állást foglalt, és egyesek szerint komoly szerepe is lehetett abban, hogy február elején kiszivárgott az egész ügy, Max Verstappen a szahíri hétvége során többnyire hárította a Hornert ért vádakkal kapcsolatos kérdéseket, sőt, a csapatfőnök védelmére is kelt.

„Ha azt nézem, hogyan működik a csapaton belül Christian, azt kell mondjam, hihetetlen csapatfőnök. Szóval abszolút, a teljesítmény szempontjából nem lehet megkérdőjelezni. Sokat beszélek vele, és természetesen a hétvége során is teljes mértékben elkötelezett a csapat iránt” – jelentette ki még pénteken a Bahreinben pályafutása ötvenötödik győzelmét arató holland.

Több újságíró is fölhívta ugyanakkor a figyelmet arra, hogy Verstappen korántsem védelmezte olyan vehemensen csapatfőnökét, mint Helmut Markót, amikor tavaly fölmerült a Red Bull motorsportfőnökének távozása. Többen is fölvetették annak lehetőségét, hogy a hollandnak ez lehet az utolsó éve mostani csapatánál, amennyiben nem fog rövid időn belül minden rendeződni.

Verstappen kiáll apja mellett

Hogy a 2028 végéig érvényes szerződéssel rendelkező Verstappen esetleges távozásának van alapja, jelezte, hogy Jos Verstappent a Hamilton váratlan Ferrarihoz igazolása után versenyzőt kereső Toto Wolff-fal látták Bahreinben – a holland ex-pilóta hírek szerint először kereste az osztrák társaságát a 2021-es Abu Dhabi Nagydíj óta. Érdekesség, hogy értesülések alapján az idősebbik Verstappen szerepet játszhatott abban, hogy pont február elején, néhány nappal Hamilton bejelentése után kapott nyilvánosságot a házon belül elvileg már tavaly decemberben kirobbant ügy, illetőleg köze lehetett a terhelő bizonyítékok kiszivárogtatásához is, igaz, ezeket a feltételezések cáfolta a Daily Mail megkeresésére…

Max Verstappen távozásának lehetőségét sejtetheti Helmut Marko azon bahreini nyilatkozata is, hogy nem fog a holland útjába állni.

RacingNews365 információi szerint Marko szerepe döntő lehet, hiszen az ő személyéhez kötött Verstappen egyik kilépési záradéka, amely kimondja, hogy ha az osztrák távozik, az a holland előtt is megnyitná az ajtót. A versenyző és a tanácsadó mellett ráadásul a hírek szerint a tervezőzseni Newey is elhagyhatja a Red Bullt, utóbbi a hírek szerint nem kizárt, hogy a Ferrari felé veszi az irányt.

„Jelen állás szerint Horner marad, Marko és Newey távozik, míg Verstappen a Mercedeshez tart” – jelentette ki a korábbi F1-es pilóta, Gerhard Berger.

Horner a háttérben igyekszik csillapítani a kedélyeket, a PA értesülései szerint Jos Verstappen kijelentése után személyesen felkereste versenyzője menedzserét, Raymond Vermeulent annak érdekében, hogy segítse megbékíteni a holland ex-versenyzőt. A hétfői dubaji találkozó a hírek szerint jól alakult, s azon Red Bull-vezetők is jelen voltak.

Hogy pontosan milyen véget ér a történet, egyelőre bizonytalan, de a jelek szerint az elmúlt években egyeduralkodó Red Bull valóban a szétszakadás szélén állhat, kulcsemberek távozhatnak, és akár meghiúsulhat a Forddal való együttműködés is. A márka ugyanis a Motorsport-Total forrásai alapján azt fontolgatja, érdemes-e folytatnia a partnerségét a „vörös bikákkal”… 

Az egyre feszültebb helyzetre Max Verstappen eddig nem reagált, a tegnapi sajtótájékoztatón viszont már nem tudta elkerülni a témát. 

„Nem beszéltem apámmal sokat erről a szituációról, de azt biztosan kijelenthetem, hogy ő nem egy hazug ember – jelentette ki a Red Bull pilótája. – Édesapámmal nagyon közel állunk egymáshoz és mindennap beszélünk, de én nem vagyok az a fajta, aki nyíltan szeretne megvitatni egyes problémákat, én inkább a vezetésre szeretnék koncentrálni. Ha bármi nehézség történik, azt szeretem a csapaton belül megvitatni.”

Max Verstappen kiállt az apja mellett. Vajon a Red Bull mellett is kiáll? (A kép forrása: Getty Images)

Érthető módon a botrány következtében már el is kezdődtek a spekulációk, hogy a 26 éves versenyző esetleg édesapjával együtt távozik az osztrákoktól és inkább a Mercedeshez csatlakozik Hamilton távozása után. Ezeknek a gondolatoknak ráadásul a fiatalabb Verstappen is adott alapot, hiszen megemlítette, hogy édesapja nélkül biztosan nem maradna egyik istállónál sem, így a pletyka futótűzként terjedt tovább.

Mindezek ellenére az interjú egy későbbi részében kicsit lehűtötte a kedélyeket a holland, amikor kijelentette, valami „őrült dolognak kellene történnie”, hogy elváljanak az útjai a csapattól, amellyel sorozatban a negyedik világbajnoki címét készül megnyerni.

Hamilton is megszólalt

A hétszeres világbajnok brit is azon pilóták közé tartozik, akik sokat köszönhetnek az édesapjuknak a versenyzői karrierük alakulását illetően, hiszen Anthony Hamilton végig egyengette a fia pályafutását, ami nagyon kifizetődőnek bizonyult.

A brit bajnok több ízben kijelentette, hogy sokat köszönhet az apjának, hiszen rengeteg lemondással járt eljutniuk idáig, egy időben mégis megromlott a kapcsolatuk, mivel Anthony Hamilton a brit elmondása szerint túlságosan belefolyt a dolgaiba.

Hasonló cipőben járhat most Max Verstappen is, akinek az édesapja kulcsfigura lehet a pár hónappal korábban kirobbant Christian Horner-ügyben, ahol a belső hatalmi harcokban juthat számára fontos szerep.

„Nem ismerem a részleteket” – utalt Hamilton Dzsiddában a Horner-ügyre, amiben jelentős szerephez juthatott Jos Verstappen is. „De végső soron ő nem a csapat tagja, hanem egy szülő. És így ez csak egy vélemény, de ez biztosan nem segít.”

„Azt hiszem, nagyon vékony a határvonal” – vélekedett a szülők jelenlétéről a Forma-1-ben. „Szerintem a szülővel való kapcsolatodtól is függ. Találkozol olyan emberekkel, akiknek nagyszerű kapcsolatuk van a szüleikkel, és csodálatos szülők voltak.”

„De vannak olyanok, akiknek rossz volt a kapcsolatuk. És ez nem feltétlenül olyan szülőkről szól, akik jót tettek velük. Szóval nem tudom, hogy milyenek az ő [Verstappen] kapcsolatai. Nyilván hallasz itt-ott dolgokat.”

Hamilton nem akar nagy következtetéseket levonni a teljes történet ismerete nélkül, ugyanakkor szerinte minden pilótának a saját megérzéseire kell hallgatnia, hiszen egy kívülálló tanácsai tévútra vezethetnek.

„De Max felnőtt ember, és bajnok, és biztos vagyok benne, hogy meg tudja hozni a saját döntéseit. Ugyanakkor azt hiszem, a mi világunkban, versenyzőként nagyon-nagyon könnyű félrevezetni magunkat, ha az emberek a fülünkbe súgnak, és talán nem mindig a helyes irányba terelnek.”

Hamilton csapattársa, George Russell is nyilatkozott a tegnapi médianapon. A brit egyértelműen elmondta, hogy bármely istállónak érdekében állna leigazolni Max Verstappent. „Úgy vélem, minden csapat a lehető legjobb pilótapárost akarja. Jelenleg Max a legjobb pilóta a rajtrácson, tehát ha bárkinek esélye nyílna a szerződtetésére, akkor 100 százalék, hogy meg is ragadná azt.”

„A kérdés szerintem inkább az ő és a Red Bull oldalán van jelenleg. Nyilvánvalóan sok minden történik most ott. Persze azt nem tudom, konkrétan mi zajlik zárt ajtók mögött, és igazából ez nem is a mi dolgunk. Mindenesetre izgalmas lesz látni, mi történik.”

Elég érdekes nyilatkozat ez Russelltől annak függvényében, hogy Hamilton távozásával jó eséllyel első számú pilótává léphetne elő, de ha Verstappen lesz a jövő évi csapattársa, akkor ez nyilván nem így lesz. Mindenesetre, amíg nem fog valóban megnyugtató módon lezárulni a Horner-ügy, addig bármi előfordulhat. Hamilton Ferrariba igazolását sem láttuk jönni úgy igazán a pletykák dacára, szóval itt tényleg minden megtörténhet.

Megint összecsaltak egy jó eredményt Alonso számára?

Amennyiben a Red Bull körüli feszültség nem volna elég, a Forma-1 világa gondoskodik arról, hogy 100%-ban ki legyenek elégítve a bulvárújságírók és a pletykafészkek vágyai. A héten érkezett a hír, hogy vizsgálat indul Mohamed bin Szulájm, az FIA elnöke ellen, mivel olyan híresztelések láttak napvilágot, melyek szerint az emirátusokbeli sportvezető közbenjárt annak érdekében, hogy visszavonásra kerüljön a tavalyi Szaúdi Nagydíjon Fernando Alonsóra a verseny után közvetlenül kiosztott 10 másodperces időbüntetés.

A spanyolt a futamon megbüntették 5 másodpercre, amiért a start előtt nem megfelelően állt be a rajtkockába. Alonso ezt a büntetést első kerékcseréjénél töltötte le oly’ módon, hogy a szerelők az öt másodperc letelte előtt nem nyúlhattak hozzá az autóhoz. Csakhogy a hátsó emelőt kezelő szerelő túl hamar ért hozzá a kocsihoz, így az Aston Martin megsértette ezt a szabályt. Emiatt azonban az ebben egyébként vétlen Alonsót büntették meg 10 másodpercre, amit a futam után kapott meg, emiatt pedig lecsúszott a dobogóról, hiszen a pályán a 3. helyen futott be.

Alonsóék azonban fellebbeztek a döntés ellen, s néhány órával az eredményhirdetés után eltörölték a spanyol újabb büntetését, aki ezzel visszakapta a 3. helyet George Russelltől. A legfrissebb híresztelések szerint az FIA elnökének nagy szerepe volt ebben, mivel a versenyfelügyelőséggel folytatott beszélgetés során “meggyőzte” őket arról, hogy nem volt helyes ismét megbüntetni a kétszeres világbajnok spanyolt.

A szabályok értelmében az FIA első emberének nincs joga beleavatkozni a versenybíróság munkájába, nem bírálhatja fölül annak döntéseit.

Szintén a napokban látott napvilágot az a híresztelés, hogy bin Szulájm-nak ellenvetései voltak a Las Vegas-i Nagydíj megrendezésével szemben, mivel egész egyszerűen nem támogatta, hogy a Formula Egy Menedzsment (FEM) teljesen a saját szervezésében újabb versenyt vigyen az Egyesült Államokba. A sportvezető állítólag mindent elkövetett annak érdekében, hogy a kaszinóváros központjában kialakított utcai pálya ne kapja meg az engedélyeket. Bin Szulájm nem is állt messze attól, hogy célja megvalósuljon (már amennyiben valóban ez volt a célja), hiszen a pénteki szabadedzéseket a rosszul rögzített csatornafedelek miatt csak hosszú csúszással, helyi idő szerint péntek hajnalban lehetett megrendezni, s már eleve sok kritika érte a FEM-et, hogy az újabb amerikai versennyel csak a minél nagyobb profit megszerzése a célja.

Mohamed bin Szulájm nem először kerül negatív értelemben a hírekbe (A kép forrása: nemzetisport.hu)

Az FIA tegnap jelentette be, hogy vizsgálatot folytat az elnökével szemben fölmerült vádak kapcsán, ugyanakkor leszögezte azt is, hogy megalapozatlannak tartja ezeket az állításokat, mivel bin Szulájm sosem követett el szabálysértést.

Azt pontosan tudhatják a száguldó cirkusz szerelmesei, követői, hogy az FIA-vezér és a FEM viszonya korántsem rózsás, ami különösen az Andretti-ügy kapcsán vált világossá, hiszen bin Szulájm zöld lámpát mutatott föl az amerikai istálló 2025-ös vagy 2026-os beszállását illetően, a FEM azonban nem támogatta, hogy 11-re növekedjen a csapatok száma, s állítólag maguk az istállók is többségében ellenezték ezt, mert ebben az esetben csökkenhettek volna bevételeik, mivel többfelé kellene elosztani azokat.

Számomra furcsa, hogy éppen az idei Szaúdi Nagydíj előtt tört ki ez az ügy, mert ebben inkább látom a lejáratási szándékot, mint a Horner-cirkuszban. Annyi biztos, hogy Fernando Alonsónak ismerős lehet az a szituáció, amikor a javára követnek el csalást, hiszen a 2008-as Szingapúri Nagydíjon úgy tudott győzedelmeskedni, hogy a Renault akkori csapatfőnöke, Flavio Briattore arra utasította a spanyol akkori csapattársát, Nelsinho Piquet-t, hogy csapja falnak az autóját, s mivel Alonso közvetlenül a “baleset” előtt volt a bokszutcában kereket cserélni és tankolni, így a Biztonsági Autó-fázis alatt az élre került, s végül meg is nyerte a Forma-1 történetének első villanyfényes futamát. Briattorét örökre eltiltották az F1-gyel kapcsolatos tevékenységektől, de pár évvel ezelőtt törölték ezt az ítéletet. Alonso megtarthatta győzelmét, hiszen nem volt tudomása a csalásról, ami azonban egy másik pilótából, Felipe Massából igen nagy dühöt vált ki mostanában, hiszen emiatt próbálja jogi úton elérni, hogy ő legyen a 2008-as világbajnok azáltal, hogy törlik a szingapúri futam végeredményét.

Fernando Alonso bizonyára, már amennyiben valóban történt befolyásolás bin Szulájm részéről tavaly Dzsiddában, nem tudott erről, tehát most sem lehetne bűnösnek kikiáltani. Kíváncsian várjuk, hogy milyen vége lesz ennek a történetnek, mint ahogy azt is, hogy a Szaúdi Nagydíj ilyen előzmények után mennyire lesz izgalmas, színvonalas küzdelem.

A kiemelt kép forrása: AFP

Leave a Reply