Ott folytattuk, ahol tavaly abbahagytuk… – a Bahreini Nagydíj legfőbb tanulságai

Max Verstappen győzelmével vette kezdetét a 2024-es Forma-1-es szezon. A háromszoros világbajnok holland ugyanolyan simán nyerte meg a bahreini évadnyitót, mint tavalyi futamainak nagy többségét. Sergio Pérez remek rajtjának is köszönhetően a 2. helyen végzett, míg Carlos Sainz szerezte meg a dobogó legalsó fokát. Charles Leclerc sokáig szenvedett autójával, így nem volt esélye a dobogós eredmény elérésére, mint ahogy a Mercedesnek sem. Különösen gyengén muzsikált Fernando Alonso, míg Nico Hülkenberg balszerencsés versenyen van túl. Az alábbiakban értékelem a futam legfőbb történéseit.

POZITÍVUMOK
A Red Bull 1-2-vel kezdett a Horner-ügy után (vagy közben?)

Nem mondhatnánk, hogy teljesen nyugodt lett volna a Red Bull felkészülése az új szezonra, különösen az elmúlt egy hónapban került a csapat a Forma-1-es hírek élére, de nem az idei autók fejlesztése, hanem a csapatfőnök, Christian Horner ügye miatt. Bár a csapatfőnököt órákkal az első szabadedzés kezdete előtt hivatalosan tisztázták a zaklatási vád alól, ám a nem éppen átlátható vizsgálat, valamint az utóbb nyilvánosságra került információk alapján aligha tehetünk pontot a történet végére. Horner ott volt Szahírban, s ismét egy kettős győzelemnek örülhetett, már oly’ sokadjára. Max Verstappen az 1., Sergio Pérez az 5. helyről kezdhette meg a Bahreini Nagydíjat. A holland simán eljött a rajttól, a mexikói pedig nagyon jól startolt, s az első kanyarban már a 3-4. hely környékén fordult. Verstappennek teljesen eseménytelen versenye volt, senki sem jelentett rá veszélyt – pontosan úgy, ahogy tavaly sem. Péreznek azért már akadt dolga a Ferrarikkal és George Russellel is, ám végül ő is egészen simán kaparintotta meg a 2. helyezést. A maximálisan begyűjthető 44 ponttal távozhat az italgyártós csapat Bahreinből, hiszen Verstappenné lett a leggyorsabb körért járó bónusz is. A viharos február és a nem teljesen zökkenőmentes szabadedzések után a Red Bull ismét olyan sima győzelmet aratott, amit tavaly nagyon sok esetben láthattunk. Ez semleges szemmel nézve nem egy pozitívum, hiszen abban reménykedünk, hogy legalább kicsit izgalmasabb év lesz az idei a Forma-1-ben, de az előzmények alapján igenis nagy szó, hogy a csapat a legfelső vezetést érintő kellemetlen ügy ellenére is teljesen olajozottan tudott működni.

Carlos Sainz fölverekedte magát a dobogóra

A Ferrari spanyolja a 4. helyről vághatott neki 2024-nek, ám Pérez rögtön lerajtolta. Nem sokkal később csapattársával, Charles Leclerc-el kellett nagyot küzdenie, de végül el tudott menni a sokat szenvedő monacói mellett. Pérezzel szemben nem sok esélye volt, viszont Russellel már meg tudott küzdeni, s végül meg is előzte, így annak a nagy küzdelemnek, amelyet a kezdeti nehézségek után megvívott (merthogy az ő Ferrarija is kissé gyengélkedett a futam első harmadában a lágy gumikon), dobogós helyezés lett az eredménye. Érdekesség, hogy az a három pilóta állhatott föl a pódiumra, aki tavaly nagydíjat tudott nyerni. Mint tudjuk, Sainznak ez az utolsó éve a Scuderiánál, mivel jövőre Hamilton jön a helyére. Jól kezdett, s biztos vagyok benne, hogy mindent elkövet a folytatásban is azért, hogy bizonyítsa, helye van egy nagycsapatban.

NEGATÍVUMOK
Leclerc-nek a dobogójába kerültek a blokkoló kerekek

Egészen rosszul indult az év első versenye Charles Leclerc számára. A monacói a 2. helyről startolt Bahreinben, ám a Ferrari első kerekei nagyon hosszú időn keresztül blokkoltak, így Leclerc több esetben sem tudta normálisan bevenni a kanyarokat, hiszen csúnyán elfékezte az abroncsokat, vagy pedig kiment a bukótérbe. Emiatt több pozíciót is vesztett, s a 10-15. kör környékén már attól lehetett tartani, hogy a monacói be sem tudja fejezni a versenyt, mert a csapat sem tudott semmi megoldást sem találni a problémára. Csak abban bízhattak, hogy magától megjavul az autó. Ez így is lett, ugyanis a futam második felében kis túlzással megtáltosodott a Ferrari. Többször is Leclerc-é volt a leggyorsabb kör és el is kezdett fölzárkózni. Végül a 4. helyig sikerült előre verekednie magát a 6. pozícióból. Bár sikerült mentenie a menthetőt, ám ez a bosszantó hiba a dobogójába került, hiszen amennyiben ez nincs, akkor jó eséllyel ő állhatott volna föl a Red Bull-pilóták mellé.

Hülkenberg nagyon nagy balszerencséje

Az időmérő legkellemesebb meglepetését egyértelműen Nico Hülkenberg szolgáltatta, hiszen a Haas németje a 10. időt érte el. A télen vezetőváltáson átesett amerikai csapat autói az egész hétvégén bíztatóan mozogtak, s egyelőre úgy tűnik, hogy sikerült némi előrelépést elérni, amit Gene Haas remélt is Günther Steinernek Komacu Ajaóra cserélésétől. Csakhogy Hülkenberg versenye nagyon rosszul indult, mivel az első kanyarban történt nagy tülekedés és föltorlódás során Valtteri Bottas hátulról éppen annyira lökte meg, hogy a német autója keresztbe fordult a pályán. Hülkenberg a mezőny végére esett vissza, s el is veszítette minden pontszerzési reményét. Végül a 16. helyen fejezte be a versenyt. Azért is lehet nagyon nyomasztó számára, ami történt, mert a rajt utáni kalamajkákból szerencsésebben kijövő csapattársa, Kevin Magnussen a 12. helyen ért célba, s nem volt messze a 10. pozíciótól sem. A Haasban jelen állás szerint tényleg több van, mint tavaly vagy tavalyelőtt, de persze egy futamból még ne vonjunk le messzemenő következtetéseket. Annyi biztos, hogy Hülkenberg balszerencsés volt.

Nincs meg a Mercedes versenytempója

Bár a szabadedzéseken a föltekert motorral eléggé jól mentek a Mercedesek, ám az időmérőn és a futamon csak George Russell tudott igazán értékelhető eredményeket elérni. A fiatal brit a 3. helyről indult, s végül 5. lett. Pérezzel és végül Sainzcal és Leclerc-el szemben is alulmaradt, pedig a lágy gumikon még egészen erősen kezdett, megelőzte mindkét Ferrarit. A kemény abroncsokon azonban már nem ment olyan jól, s azért az is megmutatkozott a futam végére, hogy a Mercedes idén sem a legerősebb kocsival rendelkezik a mezőnyben, s egyelőre a Ferrari is jobb nála. Ami Hamiltont illeti, ő a 9. helyről startolt, s a 7. helyen végzett. Neki egyáltalán nem volt esélye a dobogóra, de még a top ötre sem, mivel nála még annyira sem volt meg a megfelelő tempó, mint csapattársánál. Egyelőre tehát nem a legjobb a stuttgartiak szezonkezdete.

Alonso vérmes reményei hamar tovaszálltak

Fernando Alonso a 6. rajtkockát szerezte meg a tegnapi időmérőn, s nagyon bizakodóan nyilatkozott, mivel úgy érezte, autójában van annyi, hogy a dobogóért is harcolhasson. Ehhez képest a kétszeres világbajnok spanyol az egész futamon közelében sem volt a top 3-nak, de még a top 5-nek sem, mivel az Aston Martin versenytempója nem volt meg. Annyira le voltak maradva a Ferrari-Mercedes duótól, de még a McLarentől is, hogy a végén még a pontszerzés is kissé kérdőjelessé vált. Végül Alonso a 9., Lance Stroll pedig a 10. helyen futott be, tehát mindkét versenyző pontot szerzett, de az látszik, hogy az Aston Martin egyelőre nem tudott igazán elmozdulni a tavalyi év második felében látott szintről, azaz a középmezőny elején szerénykedik.

Ez volt a Bahreini Nagydíj értékelése. A Forma-1 következő futamára szombaton Dzsiddában kerül sor, ahol a szintén villanyfényes, ám utcai pályán rendezendő Szaúdi Nagydíjra kerül sor.

A kiemelt kép forrása: vezess.hu / ANP / Getty Images

Leave a Reply