Kialszanak a piros lámpák – Rajtol a Forma-1 2024-es idénye

A mai napon véget ér a tavaly november óta tartó várakozás és az autósportok szerelmesei ismét Forma-1-es közvetítést élvezhetnek, ugyanis a szabadedzésekkel megkezdődik a száguldó cirkusz idei szezonja Bahreinben. A viszonylag mozgalmas uborkaszezon után vannak kérdések, bár azok nem elsősorban a világbajnoki cím sorsát firtatják, hanem inkább azt, hogy Max Verstappen mögött ki lehet a második. A Red Bull háza táján azonban koránt sincs minden rendben, még akkor sem, ha Christian Hornert a minap hivatalosan tisztázták az őt ért vád alól, hiszen nem kizárt, hogy a háttérben még vannak feszültségek.

Azután, hogy tavaly a Red Bull egészen elképesztő dominanciát érvényesített, hiszen a 22 futamból 21-et megnyert (Max Verstappen 19, Sergio Pérez 2 diadalt aratott), az idei szezon kezdetén a más csapatoknak, versenyzőknek szurkolók, illetve a semleges szemlélők is abban reménykednek, hogy a 2024-es idény izgalmasabb lesz a futamok színvonalát és a világbajnoki küzdelmet illetően egyaránt.

A múlt héten Bahreinben, a szezonnyitónak otthont adó szahíri versenypályán került sor a téli kollektív tesztre, melynek első napját Verstappen óriási fölénnyel nyerte. Ugyan a második napon Carlos Sainz, a harmadikon pedig Charles Leclerc bizonyult a leggyorsabbnak, az igazsághoz hozzátartozik, hogy mindkét napon problémákat okozott az egyik meghibásodott csatornafedél, emiatt nem az előre eltervezett ütem szerint körözhettek a versenyzők a pályán, emellett pedig – ahogy arra Leclerc is célzott tegnap – a Red Bull nem teljesített valódi versenyszimulációt a gyakorlások során. Emiatt nem tudni, hogy a bikások milyen versenytempóra lehetnek képesek.

A teszteredményekből nem lehet az év erőviszonyaira következtetni, hiszen az pl. eléggé meglepő lenne, ha az egyik tesztnapon a 3. legjobb időt autózó Csou Guan-jü Stake-Sauber-je élesben is az élmezőnyben szerepelne. S ha már az új csapatnevet említettem, érdemes kicsit kitérni arra, hogy milyen változások is lesznek idén 2023-hoz képest.

Technikai téren sok módosításra nem került sor, hiszen 2026-ban lesz a következő nagyszabású szabályváltozás, ami az autókra is alapjaiban fog hatást gyakorolni. Természetesen a csapatok (még a Red Bull is) igyekeztek ezen-azon újítani, javítani a két-két kocsin, de hogy ezek a megoldások, amelyek egyébként elsősorban az aerodinamikai tulajdonságokat érintik, mennyire fognak működni a nagydíjakon, ettől a hétvégétől kezdve fog kiderülni.

Ez az első olyan szezon a Forma-1 1950 óta íródó történetében, amelynek ugyanazok a versenyzők vághatnak neki, akik a tavalyi szezonzárón is autóba ültek. A csapatok elnevezései viszont nem egy esetben változtak. A már említett Stake-Sauber az Alfa Romeo új neve lett, mivel az olasz autógyártó kivonult a Sauber-istálló mögül, amely idéntől már az Audival működik együtt. Az új néven futó alakulatnál az elmúlt hetekben adódtak problémák, mivel a sportfogadásokkal foglalkozó Stake nevű cég nem rendelkezik engedéllyel Svájcban az online szerencsejátékok végzéséhez, ezért nem is reklámozhatta volna magát semmilyen formában, így pedig eljárás indult ellene. A csapat emiatt eltüntette a szponzor logóját autóiról, de az igen csak feltűnő neonzöld-fekete színvilág ettől még megmarad.

A tavaly még AlphaTauri néven futó Red Bull-fiókcsapat finoman szólva furcsa elnevezése volt az uborkaidény talán legnevetségesebb története. A VISA Cash App RB névre keresztelt istállót akár többféleképpen is lehetne hívni a közvetítések és tudósítások során. Én a magam részéről az RB rövidítésnél maradnék. Annyi mentsége van a csapatnak, hogy az autók idei dizájnja egész jó lett.

Horner megmenekült

Pilótafronton nem történtek átigazolások, csapatfőnöki szinten viszont igen. Az épp az imént említett RB-nél az a Laurent Mekies mostantól fogva a csapatvezető, aki tavaly tavaszig még a Ferrari technikai igazgatójaként dolgozott. A Haastól elküldték a gyenge eredmények miatt az elsősorban nagyszájúságáról ismertté vált Günther Steinert, akinek helyét a 2016-os kezdetek óta a csapatnál dolgozó Komacu Ajao vette át. Az Alpine-nál, amelytől vezető emberek egész armadája távozott az utóbbi hónapokban, a tavaly év közben átmeneti jelleggel kinevezett Bruno Famint véglegesítette állásában, tehát ő lesz a csapatfőnök, de a francia alakulatnál lassan senkinek sincs biztos helye, amit azok a pletykák is mutatnak, melyek szerint Esteban Ocont és Pierre Gaslyt is arra ösztönzik menedzserei, hogy nézzenek szét a pilótapiacon a 2025-ös lehetőségek iránt…

Érdemes külön foglalkozni az elmúlt napok, órák legfontosabb történetszálával, Christian Horner ügyével. A Red Bull csapatfőnökét még február elején vádolta meg egyik női alkalmazottja, hogy nem megfelelően viselkedett vele. Emiatt belső vizsgálat indult, s a csapatfőnököt több órán keresztül kérdezték az italgyártó cég által fölkért ügyvédek a történtekkel kapcsolatban. Horner mindvégig ártatlannak vallotta magát, s a Red Bull tegnapi bejelentése szerint föl is mentették a vád alól, ugyanakkor a hölgynek jogában áll fellebbezni a döntés ellen.

Az utóbbi napokban számos sajtóhír látott napvilágot, amely szerint az osztrák italgyártó cég vezetősége is erősen megosztott a Horner-ügyet illetően. Egybehangzó értesülések szerint a 2022-ben elhunyt alapító, Dietrich Mateschitz fia és az osztrák tulajdonosi kör leváltotta volna a csapatfőnököt, ám az 51%-os részesedésnek köszönhetően többségi tulajdonosnak számító thai befektetők kitartottak a Forma-1-es csapatot annak megalapítása, 2005 óta vezető szakember mellett, aki így megkezdheti huszadik évét az istálló élén.

Christian Horner ma magára öltheti a Red Bull-os szerelést (A kép forrása: Sportudvar-archívum)

Nem tartom azonban kizártnak, hogy lesz még folytatása ennek a történetnek, pláne, ha hiszünk Ralf Schumachernek, aki ma arról beszélt, hogy benyomása szerint belső hatalmi harcok dúlnak a Red Bull-nál, s emiatt a bizalom megtörhet a csapat soraiban Horner felé. Ez akár a pályán nyújtott teljesítményre is negatív hatást gyakorolhat.

Több versenyzőnek is güriznie kell

Máshol nem történtek jelentős változások, viszont február elején kiderült, hogy jövőre Hamilton a Ferrarihoz szerződik Carlos Sainz Jr. helyére, aki valószínűleg a Sauber-Audi-hoz igazol, bár ez még nincs hivatalosan bejelentve. Abba most nem mennék bele, hogy jövőre milyen pilótamozgások lehetnek, hiszen még az idei szezon is csak ma startol el, de az biztosra vehető, hogy sok versenyzőnek kell nagyot teljesítenie ahhoz, hogy 2024 után is az elitkategória tagja maradhasson. Ilyen Logan Sargeant, Cunoda Juki és a már említett Csou Guan-jü, akik debütálásuk óta nem sokat tettek le az asztalra, miközben csapattársaik (kevés kivételtől eltekintve) gyakrabban tudtak egészen jól, de legalábbis jobban teljesíteni, mint ők.

Rajtuk kívül nagy kérdés, hogy mi lesz Sergio Pérezzel. A tavalyi szezont nagyon elszúró mexikói fogadkozik ugyan, hogy idén nagyobb kihívást fog jelenteni csapattársa, Verstappen számára, de nekem az az érzésem, hogy ebben az esztendőben is egyértelműen másodhegedűs lesz, s valószínűleg utolsó Red Bull-os évét kezdi meg. Jövőre vagy máshová szerződik vagy távozik a sorozatból.

Hasonló helyzetben lehet Lance Stroll is, aki tavaly jócskán elmaradt Fernando Alonsótól az Aston Martin-on belül, s már több helyről is eléggé komoly híreszteléseket lehetett olvasni arról, hogy a kanadai távozhat az F1-ből. Az idény végén kissé följavult Stroll teljesítménye, s mivel egyelőre édesapja nem adta el a teljes csapatot, így idén is maradhat. A zöldek egyébként nem voltak rosszak a teszteken, így kíváncsian várhatjuk, hogy Alonso a tavalyi dobogóhalmozását idén is folytatni tudja-e.

És ha már Alonso, akkor érdemes a kétszeres világbajnok spanyol múlt heti nyilatkozatát idézni, miszerint a paddockban 19 versenyző már tudja, hogy ki lesz az idei világbajnok. Max Verstappenre gondolnak – legalábbis Alonso szerint. Tény és való, hogy mivel 2026-ban jelentős szabályváltozások jönnek, így az idei és a jövő évi autók esetében sem lehet nagyszabású változtatásokra számítani, amelyek gyökeresen megváltoztathatnák az erőviszonyokat, ugyanakkor a McLaren tavalyi évközbeni jelentős fellendülését tekintve egyáltalán nem kizárt, hogy lesz olyan csapat, amely meg tudja szorongatni a Red Bull-t, akár éppen maguk a wokingiak.

Az erőviszonyokból azért arra lehet következtetni, hogy idén is a Red Bull lesz a legerősebb, de róluk lentebb még írni fogok. Hogy melyik csapatok és versenyzők lehetnek még erősek idén, nehéz kérdés, bár azon nagyon meglepődnék, ha a Ferrari és a Mercedes a középmezőnyben kullogna. A maranellóiak most már több mint 16 éve várnak egy újabb egyéni világbajnoki címre, s a télen folyamatosan arról lehetett olvasni velük kapcsolatban, hogy több tizedet sikerült gyorsulni, s a tesztek is azt mutatták, hogy valóban ütőképesebb lehet az idei tűzpiros technika. Ugyanakkor a Ferrari esetében már évek óta megszokhattuk, hogy az uborkaszezonban pozitív hírek vagy pletykák érkeznek az autók fejlesztéséről, aztán a szezon során látottak lebőgéssel érnek fel.

Ami a Mercedest illeti, nagyon speciális a csapat helyzete, hiszen Hamilton utolsó évét kezdi meg náluk, mielőtt a Ferrarihoz menne jövőre. Toto Wolff csapatvezető a télen és az elmúlt napokban is több ízben hangoztatta, hogy az a céljuk, hogy a brit náluk szerezze meg rekordot jelentő nyolcadik világbajnoki címét. Más kérdés, hogy a múlt heti teszten nem tűntek nagyon acélosnak az ezüst-fekete autók, s a napokban maga Wolff is úgy nyilatkozott, hogy várakozásaik szerint a tavaly látott hektikus szereplésre lehet számítani idén, azaz lesznek pályák, ahol nagyon jók lehetnek, s lesznek olyanok is, ahol nagyon nem.

Vajon hány alkalommal fogjuk hasonló pózban látni idén Max Verstappent? (A kép forrása: Sportudvar-archívum)

A McLaren egy nagy kérdőjel, hogy a tavaly nyár óta tartó formajavulást sikerült-e átmenteni erre az évre is, de én arra számítok, hogy ott lesznek az első négy-öt csapat között. Az Aston Martin is nagy talány, hogy az erős szezonkezdet és a gyenge folytatás, majd az idény végén látott föllendülés után ez a szezon hogyan fog alakulni számára. Lesznek Fernando Alonsónak újabb dobogós helyezései? Esetleg megszületik-e a régóta kergetett 33. futamgyőzelme? Esetleg Lance Stroll is képes lesz csapattársa szintjére fölemelkedni? Ezek mind-mind olyan kérdések, amelyekre kettő-három futam múlva talán már tudunk választ adni.

Ami a futottak még kategóriát illeti, az Alpine-Haas-RB-Stake-Williams ötös jó eséllyel legfeljebb a 6. helyért lehet harcban a konstruktőri világbajnokságban. Versenyzőik közül Gasly, Ocon és Alexander Albon is tudott egészen jó futamokat teljesíteni tavaly, s az év végére a Magyar Nagydíjon visszatért, majd zandvoorti kéztörése miatt több hétvégét kihagyni kényszerülő Daniel Ricciardo is az utolsó versenyeken igen jól tudott szerepelni, ahogy egyébként Cunoda alatt is kicsit jobban működött a technika. Az lesz egy nagyon nagy kérdés, hogy a csapatfőnök-váltáson átesett Haasnál az új vezetés képes lesz-e valóra váltani Gene Haas reményeit, miszerint a mérnöki megközelítésen alapuló szakmai irányítással versenyképesebb és nem állandóan a mezőny legvégén kullogó autókat tudnak-e kiadni kezükből Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg számára. Az is nagy kérdőjel, hogy Sargeant tud-e érdemleges eredményt elérni idén, hiszen tavaly mindössze egy árva pontot tudott szerezni, s azt is Hamilton és Leclerc kizárása következtében, a “zöld asztal”-nál kapta meg Austinban. James Wovles, a Williams csapatfőnöke határozottan leszögezte, hogy az amerikainak idén teljesítenie kell, mert nem fog még egy esélyt kapni.

Végezetül érdemes a versenynaptárral is foglalkozni, hiszen idén számos változásra kerül sor. Új pálya ezúttal nem fog debütálni a világbajnokságban, mint ahogy nem került ki egyetlen tavalyi helyszín sem, így idén talán már tényleg megvalósul a rekordnak számító 24 futamos szezon. Ugyanakkor a Forma-1 vezetői immár jobban tekintettel lesznek a regionális szempontokra, vagyis igyekeznek az egy földrészen rendezendő versenyeket egy időszakban lebonyolítani. Ennek keretében Bahreinből Szaúd-Arábiába megy át a mezőny, majd a március második felében esedékes Melbourne után áprilisban Japán és a naptárba 2019 után visszatérő Kína következik. Lesznek azért ettől függetlenül olyan részei az évnek, amikor nagy utakat kell megtenni egymást követő pályák között, hiszen a május végi Monacói Nagydíj után június első felében Kanada, majd június második felében Spanyolország következik. Mivel Szingapúr nem vállalta az esztendő első felében történő rendezést, ezért az a döntés született, hogy az Azeri Nagydíjat áprilisról áttették szeptemberre, s egy hét különbséggel kerül sor a két utcai futamra. Október-novemberben jön a szokásosnak mondható amerikai kvartett, azaz Austin, Mexikóváros, Interlagos és a tavaly botrányos körülmények között debütált Las Vegas, s az évet keretbe foglalva két arábiai futammal, az időjárási szempontból vállalhatatlan októberről december elejére áttett Katari Nagydíjjal és az ismételten nem sokkal karácsony előtt, egész pontosan december 8-án rendezendő Abu Dhabi Grand Prix-val zárul a 2024-es évad.

Lesznek változások itthon is. Ugyan a Magyar Nagydíj időpontja szokás szerint július második felében, 19. és 21. között lesz, azonban a Hungaroringen zajló átépítési és felújítási munkálatok miatt az idei hétvégére kilátogatni szándékozó nézőknek arra kell készülniük, hogy nem lesz minden teljesen ugyanolyan, mint korábban, de természetesen a verseny idejére felfüggesztik a munkálatokat, hiszen a lassan negyven éves múltra visszatekintő hazai GP nem maradhat el. Az időpont egyébként szerencsés abból a szempontból is, hogy a korábbi alkalmakkal ellentétben ezúttal nem ütközik az olimpiával, hiszen a játékok közvetlenül a mogyoródi száguldást követő héten kezdődnek, azonban idén lesz Forma-1-es verseny az olimpia alatt, hiszen július utolsó hétvégéjén kerül sor a Belga Nagydíjra.

Végezetül még azt is fontos megemlíteni, hogy idén három, helyi idő szerint szombaton rendezendő futam is lesz. A mostani és a jövő hétvégi versenyek a ramadán miatt kerültek egy-egy nappal előre, ezért van az, hogy már ma megrendezik a szabadedzéseket, a futamra pedig szombaton 16:00-kor kerül sor. Ugyanez lesz a helyzet a jövő héten Dzsiddában is, annyi különbséggel, hogy ott 18:00-kor fognak kialudni a piros lámpák. Las Vegas-ban csak helyi idő szerint lesz szombaton a futam, hiszen az európai nézők érdekében történik meg ismét ez a változtatás, mert így pl. nálunk vasárnap 7:00-kor fog kezdődni a villanyfényes utcai verseny.

Ma tehát megkezdődik a Forma-1 idei szezonja, amely igen hosszúnak ígérkezik, s remélhetőleg izgalmasnak is. A Sportudvaron igyekszünk majd minden fontosabb történésről beszámolni, leírni a véleményünket.

A kiemelt kép forrása: ANTONIN VINCENT / DPPI / Panoramic

Leave a Reply