Las Vegas-i Nagydíj: Bénázás és bunkóság a csilli-villi éjszakában

Lezajlott a Forma-1 idei szezonjának utolsó előtti versenyhétvégéje is. A Las Vegas-i Nagydíjat már a hétvégét megelőzően is problémák övezték és sajnos a pénteki napon is történtek nemkívánatos események, amelyeknek ráadásul komoly következményei is lehetnek. Nem elég, hogy a csatornafedeleket nem tudták előzőleg megfelelően rögzíteni, s emiatt két versenyző autója is súlyosan károsodott, a szervezők valósággal kiterelték a fizető nézőket a második szabadedzést megelőzően a lelátókról. A nem kevés pénzt fizető vendégek nem örültek ennek, olyannyira, hogy jó eséllyel pereskedés veszi kezdetét, főleg, hogy az amerikaiak egy olcsó voucherrel próbálták kiszúrni a hoppon maradtak szemét.

Idei harmadik, egyben utolsó egyesült államokbeli hétvégéjén is túl van a Forma-1. Bár maga a vasárnapi Las Vegas-i Nagydíj egészen izgalmas, jó verseny volt, de a körítés egyáltalán nem volt F1-es szintű, holott a világ kaszinóközpontjában zajlott a verseny, amelyre csak a gazdagok vehettek jegyet, olyan sok pénzbe kerültek.

Amennyiben valaki kész akár többszázezer forintnak megfelelő összeget kifizetni azért, hogy a helyszínen tekinthesse meg az éjszakai száguldást, akkor teljes joggal várhatja el, hogy színvonalas szórakozást és ellátást kap a pénzéért. A szórakozással főleg vasárnap nem lehetett sok gond, ha csak valaki nem kifejezetten a futam elején kiesett Lando Norrisnak akart szurkolni. Az ellátás körül már adódtak problémák.

Pénteken, amikor helyi idő szerint az éjjeli órákban került volna sor a két szabadedzésre, gyakorlatilag semmit sem kaptak pénzükért a nézők. Az első edzés nyolc perc után véget ért és nem kezdődött újra, mivel Carlos Sainz és Esteban Ocon autója alatt is valósággal szétrobbant egy-egy csatornafedél betonkerete, a fedelek tehát lényegében kirobbantak a helyükről. Sainz Ferrarijában még az ülés is megsérült, nemhogy a kocsi padlólemeze és motorborítása. Itt érkeztünk el az első kettő botrányos ponthoz.

Bár a múltban már akadt példa rá, hogy Monacóban és Bakuban megsérült csatornafedelek tettek kárt rajtuk átszáguldó autókban, s arra is akadt példa, hogy emiatt komplett szabadedzést kellett törölni, de akkor, amikor a hétvégét megelőző napokban szinte másról sem olvas vagy hall az ember, minthogy mennyi pénzt ölt bele a Liberty az új versenybe (a világ legnagyobb bokszépületének fölépítése jelzi, hogy nem egy-két évre rendezkedtek be), hogy a jegyek, bérletek mekkora csillagászati összegekbe kerültek, nem is beszélve a szálláshelyekről és az éttermekről, akkor szinte automatikusan azon kezd el gondolkodni, hogy ha arra volt 500 millió dollár, mai árfolyamon 173.5 milliárd forint, hogy megcsináljanak egy utcai pályát annak minden kiszolgáló létesítményével és egyéb különleges infrastruktúrájával együtt, akkor arra hogy a búbánatban nem volt forrás, hogy a pályán található közel 130 (!) darab csatornafedél megfelelő rögzítést kapjon annak érdekében, hogy kibírja a 340-350 km/órás sebességgel száguldó autók keltette nem kis erőhatásokat?

Nem sokkal Sainz balesete után kiderült, hogy mind a közel 130 darab csatornafedelet tüzetesen át kell vizsgálni, mert nem lehet kizárni, hogy máskülönben még történnének hasonló incidensek a hétvége további folyamán. Úgyhogy jöhetett a többórányi várakozás, mely végül egész pontosan majdnem öt óráig tartott, hiszen magyar idő szerint 11:30-kor kezdődött el a 60-ról 90 percesre növelt második szabadedzés az 5:30-kor elstartolt kurta tréninget követően. Menet közben jöttek a hírek a helyszínről, amelyekből egyértelműen az a kép rajzolódott ki, hogy a Forma-1-es berkeken belül is sokaknak púp volt a hátán ez a Las Vegas-i hétvége, nem csak Max Verstappennek, aki már hétközben nyíltan arról beszélt, hogy semmi sportértéke nincs ennek a viadalnak, csak a szórakozás a lényeg. Több olyan hangot is lehetett hallani helyi idő szerint péntek éjszaka, hogy hagyni kéne a fenébe az egészet, s majd jövőre újra lehet próbálkozni Las Vegasszal. Amellett, hogy többeknek tényleg nem nyerte el tetszését ez a helyszín a hatalmas felhajtás miatt, de az is fontos szempont lehetett, hogy az Egyesült Államok nyugati részéből pár nap alatt mindenkinek és mindennek át kell települnie Abu Dhabiba, az Arab-félsziget délkeleti részébe, hogy megejtsék a szezonzárót a most következő hétvégén. Törlés esetén kicsit több idő lett volna a nagy kihívást igénylő logisztikai manőver végrehajtására.

Persze a Liberty és a Las Vegas-i illetékesek, akik az F1 jogtulajdonosához hasonlóan szintén jelentős bevételt reméltek a versenyhétvégétől, nem hagyták elsüllyedni a hajót. Sikerült nagy nehezen az összes csatornafedél betonkeretét újra önteni, s még azt is elérni, hogy megkössön a beton, így helyi idő szerint 2:30-kor megkezdődhetett a szabadedzés. Mivel a helyi önkormányzat előírása szerint 4:00-kor át kellett adni az utakat a városi forgalomnak, ezért az F1-nek csipkednie kellett magát ezzel a gyakorlással. Szerencsére különösebb gond nélkül lement az edzés, nem szakadt fel újabb csatornafedél.

Ahogy említettem, volt egy másik nagyon botrányos pontja is a Sainz-balesetnek. Ez pedig az volt, hogy ugyan mindenki tisztában volt azzal, hogy a spanyol versenyző nem tehetett a történtekről, s a Ferrari erre alapozva kérte is a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA), hogy mentsék föl Sainzot a különböző alkatrészek cseréjéért járó büntetés hatálya alól, a szövetség nem tudott eltekinteni a szankciótól. Állítólag az FIA emberei kettő órán keresztül tanulmányozták a Forma-1 sportszabályzatát, hogy találjanak jogalapot valamilyen kibúvóra a büntetés alól, de végül sajnálattal közölték, hogy ez nem lehetséges. Ennek eredményeként Carlos Sainz Jr. 10 helyes rajtbüntetést kapott a vasárnapi futamra, amivel nehéz helyzetbe került a Ferrari a konstruktőri világbajnokság 2. helyéért folytatott küzdelemben.

Sainz nem sokkal a történtek után annak a gyanújának adott kifejezést, hogy a rivális csapatok – élükön a Ferrarit a pontversenyben nem sokkal megelőző Mercedesszel – kérték az FIA-t, hogy szankcionálja őt az alkatrészek cseréje miatt. A csapatoknak valóban van lehetőségük arra, hogy követeljék egy versenyző vagy egy másik istálló megbüntetését, ha úgy látják, hogy az illető jogosulatlan versenyelőnybe kerülne, amennyiben büntetlenül cserélhetne pl. váltót vagy valamilyen erőforrást, miközben már kitöltötte az éves kvótát, ami a büntetlenül végrehajtható alkatrészcserékre vonatkozik.

Max Verstappen ebben a témában is elmondta a véleményét. A háromszoros világbajnok, a Las Vegas-i Nagydíj későbbi győztese szerint nem jó, hogy a rivális csapatok beleszólhatnak az FIA döntéshozatalába érveikkel, ellenérveikkel. A holland szerint ezt nem kellene megengedni. Itt persze föltehető a kérdés, hogy amennyiben a Red Bull-nak küzdenie kellene bárkivel bármiért (amire idén ugyebár nem volt szükség), akkor i ugyanez lenne-e Verstappen álláspontja, pláne, ha ő kerülhetne előnyösebb helyzetbe egy rivális megbüntetése okán.

Ettől függetlenül teljesen jogos az a kijelentés, hogy szigorítani kellene a büntetések megállapítására irányuló folyamatba történő beleszólás lehetőségét, mert tényleg nem sportszerű, amikor valakire úgy kérnek büntetést, hogy közben teljesen ártatlan. Persze nincsen megerősített információ arra vonatkozólag, hogy bármely csapat követelte volna az FIA-nál Sainz megbüntetését, de a hírek szerint erre valóban sor került.

A következő botrányos történésre a két edzés közötti hosszas pauza során került sor. Az első edzésre szinte teljesen megteltek a lelátók és sok néző szeretett volna kitartani, hogy aztán a második edzést is megtekinthesse, bízva abban, hogy hosszabb tréningre kerül sor. Csakhogy a szervezők a közönséggel foglalkozó személyzet kimerültségére és a szakszervezet által kialkudott munkaidejének lejártára hivatkozva nem sokkal az edzés kezdete előtt közölték a publikummal, hogy el kell hagyniuk a pálya területét, a második edzést nézők nélkül rendezik meg.

Ez az érvelés még akár érthető is lenne, azonban nehezen hihető, hogy ne tudtak volna váltóembereket találni, akik el tudták volna látni a biztonsági szolgálat, az étkeztetők, a takarítók stb. feladatait. Így azonban, pláne, hogy forintszázezreket, sőt, milliókat is kellett fizetni a jegyekért és a szállásért, jogosan háborodtak föl a nézők, akik gyakorlatilag nem kaptak semmit, csupán nyolc percnyi körözgetést.

„Nevetséges!” – nyilatkozta egy néző a brit Sky Sportsnak. „Órákig vártunk, azzal hitegettek minket, hogy 2 órakor indul majd az edzés, de semmi sem történt, aztán most meg elküldenek minket. Szép kis éjszaka!”

„Los Angelesből repültünk ide csak a mai napra. Költöttünk a repülőre, a belépőre, aztán nem kaptunk semmit” – panaszolta egy másik.

A kép forrása: Getty Images

A szervezők másnap három közleményt is kiadtak, amelyekkel azonban nem sikerült csitítani a kedélyeket, sőt.

„Forma-1-es futamon a biztonság az első, mind a versenyzők, mind a nézők, mind a pályán dolgozók biztonsága. Az előző esti közműfedeles incidenst követően a Las Vegas Grand Prix [LVGP, azaz a szervezők], a Forma-1 és az FIA közösen úgy döntött, a versenytevékenységek folytatása előtt további biztonsági intézkedésekre van szükség” – kezdték.

„Ezek a lépések több órát igényeltek, emiatt jelentősen csúszott a program. A késői óra, valamint a nézők és a pályán dolgozók mozgását illető logisztikai szempontok miatt az LVGP nehéz döntést hozott: a második edzés kezdete előtt bezárta a nézői szektorokat. Az edzés sikeres lebonyolítása után az LVGP mindent megtesz azért, hogy biztonságos és szórakoztató hétvégét nyújtson a továbbiakban.”

A magyarázkodó kommünikéből fájóan hiányzik a bocsánat, valamint a pénteki jegyek esetleges visszatérítésének kérdése, bár úgy tudni, utóbbit is fontolgatják az illetékesek. Mivel a Las Vegas-i Nagydíj és általában az amerikai piac kiemelten fontos a Forma-1 számára, nem kizárt, hogy a 2021-es, „elmosott” Belga Nagydíjjal ellentétben lépnek is ezen a téren, a pénzveszteségnél is fájóbb lehet ugyanis a presztízsveszteség.

Látták a szervezők, hogy nem nagyon tudták kiengesztelni az embereket ezzel a szöveggel, ezért újabb kettő közleményt adtak ki, melyekben az az egyetlen közös pont, hogy a bocsánatkérés elmaradt.

A második, az F1 és a Las Vegas-i Nagydíj vezérigazgatói által szignózott levél lényegében semmi újdonságot nem tartalmazott. Sikerült azonban beleszőni a szövegbe egy igencsak szerencsétlenül megfogalmazott mondatot:

“Mindannyian voltunk már olyan eseményeken, például koncerteken, sporteseményeken vagy akár F1-es versenyeken, melyeket töröltek olyan tényezők miatt, mint az időjárás vagy valamilyen technikai probléma. Ilyen előfordul, és reméljük, az emberek ezt megértik.”

Az így jártatok-stílusú közlemény komoly viharokat kavart a közösségi médiában, melyet a harmadik közlemény próbált enyhíteni. Ez nemigen jött össze, a már elhangzott tények és információk újrafogalmazásával lehetett találkozni. Az egyedüli új információ az volt, hogy azok, akik csak az első két edzésre váltottak jegyet, azok egy 200 dollár értékű vouchert kapnak, melyet F1-es ajándéktárgyak vásárlására lehet költeni a sorozat hivatalos webáruházában.

Az átszámítva közel 70 ezer forint értékű ajándék kártalanításnak nem nevezhető, ráadásul ezzel is csak az F1 jár jól, hiszen a jóvátételt is végső soron az F1 kasszájánál költhetik el így. Emellett a voucher értéke sem nevezhető kiemelkedőnek, főleg, ha azt vesszük figyelembe, hogy pl. az alábbi képen látható F1-es kosaraspóló darabja 100 dollár.

Bocsánatkérés tehát nem érkezett az F1-től, szakértők szerint egyébként azért, mert ez egyfajta burkolt beismerése lenne annak, hogy hibáztak, ezt pedig adott esetben akár egy bíróságon is figyelembe lehetne venni. Jogosan merül fel viszont az a kérdés, hogy ha az F1 tudta, hogy bajban vannak és haza kell küldeni a nézőket, mert a dolgozók már nem túlórázhatnak többet (ez volt a hazaküldés háttere), akkor azt miért abban a formában tette, ahogy tette, vagyis az utolsó pillanatban szólt hangosbemondón mindenkinek?

Minden bizonnyal ez bátorított arra az első hírek szerint mintegy 35 000 (!) embert, hogy bírósághoz forduljon és ott követeljen valós kártérítést. Egy Las Vegas-i ügyvédi iroda vállalkozik ennek az eddig 35 000 embernek a bíróság előtti képviseletére (számuk még emelkedhet).

Helyi idő szerint péntek este a Dimopoulos nevű jogi cég a JK Legal & Consultinggal összefogva csoportos keresetet nyújtott be a Las Vegas-i Nagydíj szervezőivel szemben, azt a 35 ezer nézőt képviselve, akik aznap a pályán voltak. Mint a Motorsport.com írja, „a kereset szerződésszegésre, gondatlanságra és megtévesztő kereskedelmi gyakorlatra hivatkozik az alperesekkel szemben.”

Az egész ügy arca ügyvédi oldalról egy Las Vegas-szerte ismert szakember, Steve Dimopoulos, akinek arcát óriásplakátokról és tv-hirdetésekből ismerhetik a helyiek. Céljuk egyébként komoly: fejenként 30 ezer dollárt (kb. 10,4 millió forintot) meghaladó kártérítést szeretnének kiharcolni.

“Meg fogjuk védeni a szurkolók jogait, akik nagy távolságokat tettek meg és kisebb vagyont fizettek azért, hogy a helyszínen tekinthessék meg a versenyt, de meg lettek fosztva ettől az élménytől” – jelentette ki Dimopoulos ügyvédi irodája a Las Vegas Review-Journal című helyi lapnak eljuttatott közleményében.

A Forma-1-nek tehát minden bizonnyal bíróság előtt kell felelnie a történtekre. Ahogy arról egy hete írt cikkemben is értekeztem, az újabb, immár harmadik USA-beli futam jó eséllyel kudarc lehet, hiszen a Liberty kissé erőltetetten akarja meghódítani az amerikai piacot a Forma-1 számára. Ezt már láthattuk Miamiban is, ahol a tavalyi első versenyt megelőzően szintén sok probléma adódott, s a jegyárak nem sokkal maradtak el a Las Vegas-iaktól.

Miamiban idén már némileg egyszerűbben és olcsóbban mentek a dolgok. Las Vegas kapcsán is abban lehet bízni, hogy ez így lesz, hiszen egy év múlva ismét lesz verseny a kaszinóvárosban. Ettől függetlenül az idei hétvége kisebb csődtömegnek bizonyult.

A kiemelt kép forrása: foxnews.com

Leave a Reply