A most következő hétvégén rendezik meg a Forma-1-es Las Vegas-i Nagydíjat. Az amerikai kaszinóváros 41 év után tér vissza a száguldó cirkuszba, ám annak dacára, hogy a pálya vonalvezetése egészen ígéretesnek tűnik, megosztja a közvéleményt, mennyire van szükség még egy USA-beli versenyhétvégére. Elsősorban az árak akasztanak ki sokakat, hiszen gyakorlatilag a Miami Nagydíjhoz hasonlóan ez a verseny is az igazán tehetősek pénztárcájára lett szabva. Akadnak ugyanakkor más gondok is, hiszen az időjárás alaposan megtréfálhatja a versenyzőket, no meg a nézőket is.
A Forma-1 több mint 40 év után visszatér Las Vegasba, hogy november közepén valódi, a neonjairól ismert stripet is magában foglaló utcai pályán, éjszaka versenyezzenek a világ legjobbjai.
A „bűn városa” kaszinói mellett extravagáns (luxus)szállodáiról is híres, és naná, hogy az USA-ban egyre népszerűbb Forma-1-ben azok is meglátták a lehetőséget. Egyes hotelek elképesztő luxuscsomagokkal várják az F1-es hétvégére az igazán gazdagokat.
A Forma-1 saját 8000 dolláros (2,75 millió Ft) paddock clubos ajánlata tényleg csak a belépőszint, a legdrágább pakk 5 millió dollár (1,7 milliárd – igen, milliárd! – Ft) volt még a nyár elején.
Júniusban akadt olyan ajánlat is, hogy a Wynn Hotel 6 főnek kínált egy négyéjszakás hétvégét 1 millió dollárért (353 millió Ft), ennyiért cserébe a kétszintes, három hálószobás lakosztály vendégei a szálloda ígérete szerinti legjobb pontokról nézhetik a verseny eseményeit a Wynn Grid Club keretében, de a bokszutcabejárás, garázslátogatás és a rajtrácsra való bejutás is benne van az összegben, ráadásul lesz még „hot lap” is, azaz egy profi pilóta viszi körbe a pénzes nézőket a pályán egy nagy teljesítményű autóval. A vadonatúj XS éjszakai klub akkorra tervezett megnyitójára szóló VIP-belépő már apróságnak tűnik a fentiek mellett.
Persze lehet még magasabbra tenni a lécet: a híres Ceasars Palace – nyitóképünkön; annak parkolójában tartották az F1-es futamokat az 1980-as évek első felében – F1 Nobu Emperor néven kínált csomagot 5 millió dollárért. Ennyi pénzért öt éjszaka jár hat főnek az elképesztő kilátást biztosító, természetesen többszintes Nobu Sky Villa luxuslakosztályban.
Saját sofőr, két jegy Adele ottani koncertjére, spaszolgáltatások hat főnek, 12 belépő a paddock clubba, ez mind szintén a „hétcsillagosként” hirdetett ajánlat része, persze nomen est omen: 12 főre szóló privát vacsora is benne van az árban, melyet maga a Michelin-csillagos sztárséf, Macuhisza Nobujuki készít el a vendégeknek.
Bár Verstappen betett az áraknak, így sem hétköznapiak azok
Tehát igen keményen zsebébe kellett nyúlnia annak, aki már hónapokkal előre le akarta rendezni a jegy- és szállásfoglalást. Ma sem olcsók az árak, azonban lényegesen kevesebb pénzért lehet belépőhöz és szállodaszobához jutni.
A nagy csökkenés oka egyfelől bizonyára az, hogy a tradicionális versenyhelyszínekkel ellentétben Las Vegas-ban nincs olyan brutális mértékű érdeklődés a verseny iránt a finoman szólva is borsos árak miatt, másfelől pedig Max Verstappen idei dominanciája is keresztbe tehetett a szervezőknek és a szállásadóknak. Miután a Red Bull hollandja már az októberi Katari Nagydíjon bebiztosította pályafutása harmadik világbajnoki címét, elkezdtek érezhetően beesni a jegy- és szállodai szobaárak – írja a CNN.
A helyi idő szerint szombat esti, magyar idő szerint vasárnap reggel 7 órai futamra szóló jegyek átlagára mintegy 35 százalékkal, 1645-ről 1060 dollárra csökkent az elmúlt időszakban. A TickPick adataiból tehát az olvasható ki, hogy a jegyek nagyjából 200 ezer forinttal lettek olcsóbbak, így az áruk 400 ezer forint alá zuhant – ez lényeges változás ahhoz képest (főleg az akkori árfolyamok mellett), hogy egy évvel ezelőtt még a mostani ár duplájáért, nagyjából 2000 dollárért (706 000 forintért) árusították a belépőket.
Hasonló drasztikus csökkenés mutatható ki a csütörtöki, valamint a pénteki jegyek esetében. A csütörtöki szabadedzésekre már 180 dollárért, azaz 63 ezer forintért is be lehet jutni, ami kevesebb, mint a fele a korábbi díjszabásnak, míg péntekre – amikor az időmérő edzést rendezik – 342 dollárért, vagyis 120 ezer forintért is váltható jegy, ami így több mint 60 százalékos áresés eredménye.
Ami pedig a szállodai szobákat illeti, a CNN által összegyűjtött adatok alapján az éjszakánkénti átlagár 283 dollár, tehát 100 ezer forint körül mozog, ami 24 százalékkal kevesebb az egy hónappal ezelőtti árakhoz viszonyítva. Ennek ellenére akadnak szállodák, melyek – a Las Vegas-i stílushoz hűen – F1-es tematikájú, különleges csomagokat kínálnak.
Az MGM Resorts égisze alá tartozó Bellagio 12 ezer dollárt – ami a mostani árfolyamon 4,2 millió forintnak felel meg – kér el egy háromnapos luxuscsomagért, ami a VIP-belépők mellett híres szakácsok és sommelier-k által készített ételeket és borokat, valamint az utcai Forma-1-es helyszínre exkluzív kilátást biztosító privát teraszokat tartalmaz.
Akik közelről követik a Forma-1 történéseit, azoknak ismerős lehet a nagy fényűzés a sorozatban tavaly debütált Miami Nagydíjról, hiszen a floridai kikötővárosban is igen magas összegek ellenében lehetett jegyhez és szálláshoz jutni, s ott is igyekeztek a szervezők mindenféle extra szolgáltatásokat kínálni az érdeklődők számára, akik természetesen nem a középosztályból, hanem annál jobb anyagi helyzetű rétegekből kerültek ki javarészt. Miamiban eddig két igencsak unalmas versenyre került sor, miközben a két hétvége bevételei elmaradtak a várakozásoktól, ezért a szervezők már idén is kénytelenek voltak visszafogni az árakat annak reményében, hogy teltház lesz, s a Forma-1 felé fizetendő szintén nem alacsony jogdíjakra meglesz a fedezet.
Nem kizárt, hogy Las Vegas kapcsán is fogunk hasonló problémákról hallani, olvasni a következő napokban, hetekben. Amennyiben ez így lesz, akkor még inkább nyilvánvalóvá válik, hogy azért kellett gyors hirtelenjében két újabb egyesült államokbeli helyszínt berakni a Forma-1 naptárába, mert a világbajnokság kereskedelmi jogait 2017 óta birtokló amerikai Liberty Media így akar mondhatni kedveskedni a gazdag barátoknak, ismerősöknek, akár rokonoknak, hogy nekik is csurranjon-cseppenjen valami a száguldó cirkusz mesés bevételeiből. Az tény, hogy a tengerentúlon egyre népszerűbb az F1, de nem hiszem, hogy mindenáron két luxusbulit kellett volna az austini verseny mellé behozni az országba, hiszen bőven kifizetődő lenne az is, ha a valósághoz közelebb álló jegyárak mellett szerveznek versenyhétvégéket olyan, az amerikai és a nemzetközi autósport története szempontjából is jelentős helyszíneken, mint Indianapolis vagy akár Laguna Seca.
Véleményemet valamennyire osztja Max Verstappen, aki nincs oda a Las Vegas-i Nagydíjért, és szerinte össze nem lehet hasonlítani Las Vegast Monacóval.
Az F1 összesen 240 millió dollárt költött egy telekre Las Vegasban, ahol állandó bokszutcát, versenyirányítási épületet és paddockot építettek, ami egy teljesen példa nélküli dolog.
Az idei világbajnok holland így fogalmazta meg az új versennyel kapcsolatos érzéseit:
„Először is, szerintem inkább a show miatt vagyunk ott, mint magáért a versenyzésért, ha megnézzük a pálya vonalvezetését. És mint tudjátok, ezért nem annyira vagyok oda. Inkább odamegyek, végzem a munkám, aztán már ott sem vagyok.”
„Hogy hasonló-e, mint Monaco? Igen, de Monaco egy történelmi hely, mindenki szeretne egyszer eljutni oda. Tehát nem igazán tudjuk összehasonlítani a két helyszínt.”
Verstappen azt elismerte, hogy a Forma-1 számára hozzáadott értéket jelenthet a Las Vegas-i Nagydíj, és így még nagyobb népszerűségre tehet szert Észak-Amerikában, hasonlóan a Netflix Drive to Survive című sorozatához.
„De attól függ, hogy milyen szempontból. A verseny látványosságát tekintve talán nem. De a potenciális partnerek szempontjából és a körülötte lévő dolgokat figyelembe véve talán. De ez egy olyan dolog, amibe én nem merülök bele” – mondta Verstappen.
Csípős hideg is lehet a hétvégén
Az elmúlt napokban lehetett arról olvasni, hogy a Las Vegas-i vendéglátóipari dolgozók sztrájkkal fenyegetőztek a nem megfelelő bérezés miatt, ám a legfrissebb hírek szerint minden szakszervezet és nagy cég között megállapodás született, így ez a veszély elmúlt a nagydíjjal kapcsolatban.
Van viszont egy másik probléma, amivel nem lehet nagyon mit kezdeni. Ez pedig az időjárás. Las Vegas egy sivatagi terület kellős közepén helyezkedik el, s földrajz-tanulmányainkból emlékezhetünk rá, hogy a sivatagi időjárás igen szélsőséges tud lenni: napközben rekkenő forróság van, éjszaka viszont nagyon hideg, mivel a homokfelület erősen kisugározza magából a hőt. Ez a helyzet állhat fönn a Forma-1-es hétvége során is, mert az előrejelzések szerint bár csapadék nem lesz, de az esti, éjjeli órákban akár 4-5 Celsius-fokos hideg is lehet. A verseny helyi idő szerint szombaton 22 órakor startol, míg az időmérő szombaton 0 órakor.
Az is mutatja, hogy a Libertynél mennyire a gazdag rokonok, barátok kiszolgálása céljából valósul meg most a Las Vegas-i Nagydíj, hogy egész egyszerűen elfelejtkeztek a föntebb ismertetett időjárási szituációról. Ez nem titok, mert maga Ross Brawn, akit a Liberty ültetett annak idején az F1 sportigazgatói tisztségébe, ismerte be, hogy amikor Las Vegas a naptárba került, nem számoltak azzal, hogy ennyire hideg idő lehet az esti verseny során. Az, hogy este, sőt éjjel rendeznek minden edzést és magát a nagydíjat is, természetesen elsősorban az európai nézők érdekeit szem előtt tartva történik meg, no meg Las Vegas elég fényes szokott lenni esténként, úgyhogy ez is fontos szempont lehetett.
Brawn, aki tavaly lépett vissza a Forma-1 sportigazgatói szerepköréből, maga is benne volt a harmadik amerikai futam megvalósításában, a kaszinók városában jövő héten zajló futam idején nappal még kellemes lesz a hőmérséklet, a naplementével azonban gyorsan zuhanni kezd.
„Az egyetlen dolog, amit az elején nem vettünk figyelembe, de a gumicég jól elintézte, az az, hogy éjjel nagyon, nagyon hideg lesz. Szóval, amikor a verseny lesz, szombat este, akár három-négy fokra is süllyedhet” – mondta el Brawn a Talksportnak.
„Szóval elég hideg lehet majd és természetesen nagy kihívás lesz majd az autókat ilyen körülmények között működésre bírni. A gumicégek azonban külön dolgoztak azon, hogy az abroncsok ezzel is megküzdjenek” – mondta, bár a Pirelli, azaz a gumicég, maga azt jósolta, hogy a hétvége folyamán sok panaszt fogunk hallani a pilótáktól.
A nagy hideg az abroncsok felmelegítése miatt jelenthet majd komoly gondot, a szemcsésedés vélhetően gyakori jelenség lesz a hétvége folyamán, és ehhez még hozzá kell venni, hogy egy teljesen új, városi aszfaltcsíkról beszélünk, amely vélhetően rendkívül piszkos lesz eleinte.
Egyelőre nehéz megmondani, pontosan milyen képet láthatunk majd a hétvége folyamán, de általában véve kétféle vélemény van: egyesek szerint csak a show miatt mennek Las Vegasba, és a pálya nem hoz majd nagy izgalmakat, míg mások úgy vélik, az új helyszín és a szokatlanul hideg körülmények igazi káoszt teremthetnek majd.
Bárhogy is lesz végül, Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatvezetője bízik a sorozatban és a szervezőkben. „Vegas nehéz lesz, de szerintem mindenki erre számít. Éjszakai verseny lesz, rendkívül hideg körülményekkel. A pálya is új, a vonalvezetése pedig egyedi.”
Hogy aggódik-e az esemény sima lebonyolítása miatt, Vasseur így felelt: „Bízunk az F1-ben. Ha megnézzük Miamit tavalyról, minden jól ment a versenyzés szempontjából, a pályát megfelelően felkészítették, és remélem, hogy Vegasban is ugyanígy lesz.”
Azt azért hozzá kell tenni, hogy Vasseurnek Miami kapcsán talán kicsit kihagy a memóriája, mert a pálya a 2022-es debütálásakor elég sok kritikát kapott a pilótáktól, az ideális ív mellett nem lehetett rajta normálisan közlekedni, több helyen is feltöredezett, és számos módosításra volt szükség. Ennek ellenére persze azért reménykedhetünk abban, hogy Vegasban nem ez lesz a helyzet.
Annak ellenére, hogy a Las Vegas-i pálya vonalvezetését 17 kanyar tűzdeli, három hosszú egyenes is tarkítja azt, így valamennyi csapat számolhat azzal, hogy egy kör nem lesz elég a gumik felmelegítésére. Andrew Shovlin, a Mercedes pályamérnöke arra számít, az alacsony hőmérsékletek a téli tesztekhez hasonló helyzetet teremtenek, mint arról korábban a Motorsport.com-nak nyilatkozott.
„Attól is függ, mennyire lesz hideg” – szögezte le Shovlin. „Ha egyszámjegyű lesz a hőmérséklet, akkor úgy fogunk majd állni, mint a téli teszteken. Nagyon nehéz lesz felmelegíteni a gumikat, amik így például szemcsésedhetnek. Ilyenkor van, hogy csak várni kell, hogy maguktól felmelegedjenek egy kicsit. Érdekes lesz ilyen körülmények között kvalifikálni és versenyezni.”
Shovlin úgy véli, a csapatok kockáztatni fognak a rendhagyó körülmények között, mérlegelve, milyen események várhatóak, és azok milyen autóspecifikációkkal kezelhetők.
Egyelőre tehát sok a kérdőjel a Forma-1 új versenye körül sok szempontból, de bízzunk benne, hogy legalább nem fogunk unatkozni vasárnap reggel, s egy jó futamot láthatunk majd, mivel idén ez lesz az utolsó előtti verseny.
A kiemelt kép forrása: Getty Images