Bár volna bizonyíték, mégsem változik az F1-es Amerikai Nagydíj végeredménye

A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elutasította a Haas felülvizsgálati kérelmét, aminek értelmében nem változik a Formula–1-es Amerikai Nagydíj végeredménye. A szövetséghez a Haas nyújtott be óvást, miután kiderült, hogy több versenyző is megsértette a pályahatárokat, mégsem kapott büntetést érte. Az FIA indoklása kissé nevetséges, mivel időközben kiderült, nem igaz az az érvelés, amire alapozva nem voltak hajlandóak a sportfelügyelők további szankciókat kiszabni Austinban.

Mint ismert, a Haas múlt szombaton, a Brazil Nagydíj sprintnapján jelentette be, hogy óvást nyújtott be az FIA-hoz az októberi austini Amerikai Nagydíjon történt vélt szabálytalanságok miatt. A csapat azért határozott a felülvizsgálati kérelem benyújtása mellett, mert megítélése szerint több riválisa, köztük Sergio Pérez, Lance Stroll, Alexander Albon, valamint Logan Sargeant következmények nélkül sértette meg a pályahatárokra vonatkozó szabályokat a hatos kanyarnál, illetve nem találta elégségesnek a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) problémára adott magyarázatát sem.

Tudniillik, a szövetség már a versenyen tisztában volt vele, hogy a rossz kamerapozíció miatt nem áll olyan külső kép a rendelkezésére, amivel minden kétséget kizáróan bizonyíthatja az esetleges pályaelhagyásokat. Az FIA a gond hátteréről a Mexikói Grand Prix-n számolt be a résztvevőknek, és jelezte, a következő évre javít az infrastruktúrán, hogy a jövőben ne fordulhasson elő ilyesmi. Az amerikai csapat ezt az indoklást nem érezte kielégítőnek, és a csapatfőnök, Günther Steiner kijelentette, nem tartja elfogadhatónak azt, hogy néha alkalmazzák a szabályokat, míg máskor nem.

A vetélytársak közül azonban többen nem nézték jó szemmel, hogy a Haas elindította az ügyet, a McLarent irányító Andrea Stella rámutatott, a versenyzők annak tudatában vágták le a kanyart, hogy nem kaphatnak büntetést. Hozzá hasonlóan több versenyző, köztük Lando Norris, illetve az egyik gyanúsított, Sargeant is egyértelműsítette, tudatosan használták ki a rendszer hibáját, mivel a szövetség az előző helyszíneken precedenst teremtett azzal, hogy nem ró ki szankciót abban az esetben, ha nem tudja egyértelműen megítélni a szabálysértést, és jelezte, a fedélzeti kamerás képek önmagukban nem számítanak perdöntőnek.

Az amerikai alakulat részben talán ezen gondolat mentén nem is az utólagos büntetések kiosztását jelölte meg az elsődleges motivációjaként, hanem jelezte, a nem megfelelő rendszerre szeretné felhívni a figyelmet, és adott esetben elérni, hogy tisztázzák, és ha szükséges, változtassanak a jelenleg érvényben lévő szabályokon.

A szövetség mindezek tükrében szerda délután online konferencia keretein belül hallgatta meg a Haast, valamint a beidézett csapatok: a Red Bull, az Aston Martin, a Williams, a Ferrari és a McLaren képviselőit.  A döntést ugyanakkor végül egy nappal eltolta, és ma 15 órai kezdéssel újabb meghallgatást tűzött ki.

A halasztás hátterében az állt, hogy a szövetség elegendő időt szeretett volna adni az ítélethozóknak ahhoz, hogy függetlenül meg tudják vizsgálni a Haas által benyújtott dokumentumokat, és határozzanak arról, szükséges-e folytatás.

Az FIA a Haas, illetve a rivális alakulatok képviselőivel folytatott diskurzus után ma délután hivatalosan is elutasította az óvást, hiszen az indoklása szerint az amerikaiak nem tudtak olyan új és releváns bizonyítékot felmutatni, ami nem állt rendelkezésre az austini ítélethozatal időpontjában.

A határozat értelmében tehát nem változik az Amerikai Nagydíj végeredménye.

Ez a mostani döntés azért furcsa, mert időközben az interneten előkerültek olyan fedélzeti kamerás felvételek, amelyek alapján minden kétséget kizáróan bizonyítani lehet, hogy bizony, voltak még négykerekes pályaelhagyások az austini pálya ominózus kanyarjában, amelyeket büntetni kellett volna.

Alább látható egy képernyőmentés, melyen Sergio Pérez egyik kanyarvétele, illetve nem vétele látható – teljesen egyértelmű a képből, hogy mind a négy kerekével elhagyta az aszfaltot:

Az FIA azon, föntebb említett érvelése, miszerint a belső kamerás felvételek nem mindig perdöntőek, igaz, de ebben az esetben teljesen nyilvánvaló, hogy Pérez hátsó kerekei még jobban eltávolodtak a pályától, mint a képen látható első abroncsok. Ez alapján a mexikóinak 5 másodperc időbüntetést kellett volna kapnia, igaz, ezzel sem csúszott volna hátrébb a sorrendben, mivel a mögötte célbaért George Russell több mint 6 másodperccel maradt el tőle.

Ugyanez áll Lance Strollra is, hiszen az Aston Martin kanadai pilótája majdnem fél percet vert a mögötte érkező Cunoda Jukira. Tökéletesen érthető azonban a Haas mostani föllépése, hiszen amennyiben Albon és/vagy Sargeant büntetést kapott volna utólag, akkor a 11. helyen rangsorolt Nico Hülkenberg pontszerző lett volna, hiszen a 9. vagy a 10. helyet örökölte volna meg attól függően, hogy az egyik vagy mindkét Williams-pilótát elmarasztalják.

Így azonban ez elmaradt, s az austini verseny végeredménye – ha úgy tetszik – jogerőre emelkedett. Ez azonban nem menti föl az FIA-t a felelősség alól, hiszen egészen nevetséges, hogy 2023-ban nem tudnak egy Forma-1-es pályán megfelelő kameraállásokat kialakítani annak érdekében, hogy az esetleges szabálysértéseket gyorsan szankcionálhassák. A mai technikai lehetőségek mellett ez nem kéne, hogy gondot okozzon.

Bár Pérez és Stroll esetében valóban nem ért volna semmit egy 5 másodperces büntetés (utóbbi akár öt darab ilyen szankciót is kaphatott volna nyugodtan, akkor sem csúszik hátra), de azok a pilóták, akiket a versenyen, de akár az edzéseken büntettek a pályaelhagyásokért, joggal kérhetik számon az FIA-n, hogy miért alkalmaz kettős mércét, vagy inkább fogalmazzunk úgy, miért szelektív a büntetések kiosztása.

Bízzunk benne, hogy a jövőben nem lesznek hasonló ügyek, mert ez eléggé égő a Forma-1 és az FIA számára is.

A kiemelt kép forrása: motorsport.com

Leave a Reply