Carlos Sainz vetett véget a Red Bull sorozatának, Russell szinte biztos győzelmet dobott el magától – a Szingapúri Nagydíj legfőbb tanulságai

Carlos Sainz nyerte a Forma-1-es Szingapúri Nagydíjat az elmúlt évek talán legizgalmasabb befutója után. Az utolsó körökben négyen voltak esélyesek az 1. hely megszerzésére, s közülük is George Russell szénája állt a legjobban, ám a brit ismét elvesztette a kontrollt autója fölött és a falban végezte. Lando Norris ismét dobogóra állhatott, mint ahogy a csapattársa hibájából profitáló Hamilton is. Charles Leclerc-nek nem volt szerencséje a kerékcseréknél a bokszutcai csúcsforgalommal, így a 4. lett. A Red Bull két pilótája a lehető legtöbbet mentette a gyenge időmérő után: Max Verstappen az 5., Sergio Pérez a 8. lett. Logan Sargeant ismét összetörte az autóját. A Sportudvar értékeli a verseny pozitívumait és negatívumait.

POZITÍVUMOK
Carlos Sainz megszerezte második futamgyőzelmét

Az egész hétvégén nagyon jól ment a Ferrari, így senki sem csodálkozhatott azon, hogy Carlos Sainz Jr. egymás után a második hétvégén szerezte meg a pole pozíciót. Monzában még nem bírt a Red Bull-autókkal, most azonban sem Verstappen, sem Pérez nem ért a közelébe, akik pedig veszélyeztették győzelmét az utolsó körökben, nem bizonyultak erősebbnek nála. Azon lehet vitatkozni, hogy ha nincs George Russell balesete a végén, akkor is a spanyol nyert volna, de az biztos, hogy Sainz nagyban köszönheti higgadtságának ezt a sikert, hiszen nem esett kétségbe, amikor már előtte is tudvalevő volt, hogy a Mercedesek és Lando Norris is vészesen közelítenek felé a jobb állapotú gumiknak köszönhetően. Sainz igyekezett úgy kímélni a már eléggé elkopott keménykeverékű abroncsokat, hogy közben ne veszítsen túl sok időt, hiszen Norris már DRS-nyitási távolságon belül volt hozzá képest, a Mercedesek pedig szélvész tempóban száguldtak előre a frissebb közepes gumikon. A hispán pilóta azonban sikeresen teljesítette küldetését és rajt-cél győzelmet aratva második F1-es diadalát ünnepelheti a tavalyi Brit Nagydíj megnyerése után, egyben ő az első nem Red Bull-versenyző, aki idén futamot tudott nyerni a csúcskategóriában. Abszolút megérdemelt győzelem ez a mai és az egész hétvégi teljesítmény miatt is.

Ismét remekelt a McLaren

Újabb dobogós eredménynek örülhet a McLaren-Mercedes és Lando Norris. A brit azután, hogy az első nyolc futam egyikén sem állhatott a pódiumra, a Silverstone óta megrendezett hat versenyből hármon is az első háromban zárt és a változatosság kedvéért harmadjára is a 2. lett. Azután, hogy az elmúlt kettő-három futamon kissé háttérbe szorult a wokingiak teljesítménye, Szingapúrban ismét jól működött mindkét autó. Norris végig az élmezőny tagja volt, s az utolsó körökben reális esélye volt a futamgyőzelem kivívására, ám végül belátta, hogy inkább a 2. hely legyen megvédve a Mercedesek életerős támadásával szemben, minthogy belemenjen egy kockázatos csatába Carlos Sainzcal, akivel ráadásul elég jó barátságot ápolnak. Ennek meglett az eredménye, így közösen pezsgőzhettek a dobogón. Oscar Piastrinak nagyon nagy balszerencséje volt az időmérőn, mert Lance Stroll balesete pontosan akkor következett be, amikor az ausztrál gyors körön volt a Q1 végén, s a továbbjutásért küzdött. A baleset miatt azonban nem fejezhette be körét, így a 17. rajtkockával kellett megelégednie. Nehezen jutott előre a mezőnyben a sok helyen igen szűk utcai pályán, azonban a biztonsági autós fázisoknak, no meg a kemény gumiknak köszönhetően több pozíciót nyert, s végül a 7. helyen intette le a kockás zászló, azaz ő is kihozta a maximumot mai futamából. Az idei újoncok közül magasan ő teljesít a legjobban.

A Red Bull mentette, ami menthető volt

Az egész hétvégén némileg váratlanul problémákkal kellett szembesülnie a Red Bull-nak. Az már a hétvége előtt sejthető volt, hogy a most életbe lépett új direktíva, mely az első szárnyon rendelt el kisebb módosításokat, alapjaiban változtathatja meg az autók aerodinamikai viszonyait. Max Verstappen már csütörtökön arról beszélt, hogy nehéz hétvégére számít, mert nem tudják, mennyire változhat a kocsi viselkedése az új első szárny miatt. Azt nem lehet most még egyértelműen kijelenteni, hogy ez okozta az italgyártósok hosszú veretlenségi szériájának megszakadását, hiszen mind Verstappen, mind Sergio Pérez autója nehezen volt irányítható az időmérőn, s mindkét pilóta hibázgatott is. Ennek eredményeként egyikőjük sem jutott a top 10-be, a holland a 11., a mexikói a 13. rajtkockából várta a piros lámpák kialvását. Verstappen a rajtot követően nyerni tudott egy-két pozíciót, de nehezen birkózott meg az előtte lévőkkel, akik többségében nem kemény gumikon mentek. Pérez beragadt a 13. pozícióba, körökig nem tudott senkit sem megelőzni, sőt, még őt támadta Oscar Piastri, de végül Pérez visszaverte a támadást. Az valószínűsíthető, hogy a kemény gumikon történt startolás kifizetődik, hiszen a hosszú első etappal sok pozíciót lehetett nyerni. Ez így is történt, vagyis mindkét pilóta be tudott furakodni a pontszerzők közé. A verseny utolsó 10-15 körében már inkább az volt a kérdés, hogy Verstappen esetleg megcsípi-e az 5. helyet Charles Leclerc-el szemben. Végül George Russellnek köszönhetően megcsípte. Pérez eközben a 8. helyen futott be, vagyis a két pilóta összesen 14 pontot hozott a konyhára, tehát mentették a menthetőt. A Red Bull ezzel még természetesen nem konstruktőri világbajnok, de egy hét múlva Szuzukában jó eséllyel meglesz a vb-cím. Verstappennek minden bizonnyal Katarig várnia kell az ünnepléssel. Péreznek ellenben lassan figyelnie kell maga mögé, mert Hamilton 40, Alonso 50 pontra van tőle.

Liam Lawson pontokat szerzett

Idén is sikerült egy beugró pilótának 9. helyen végeznie az egyik versenyen. Tavaly Nyck De Vries érte el ezt az eredményt Monzában a Williamsszel, amikor a vakbélműtéten átesett Alexander Albont kellett helyettesítenie. Ma pedig Liam Lawson végzett a 9. helyen az AlphaTauri-val – mint tudjuk, Lawson a Zandvoortban kézsérülést szenvedett Daniel Ricciardo helyére került átmenetileg. Lawson meglepően jó tempót ment egész hétvégén az autóval (Cunoda sem volt rossz, de neki a mai verseny az 1. körben ért véget ütközés következtében), s a mai futamon is végig ott volt a pontszerzés közelében. Végül meg is lett az a kettő pont, amit a 9. helyért kiosztanak, így az új-zélandi harmadik F1-es futamán rögvest pontszerző lett. Ezek után persze egyből azt latolgatják sokan, hogy esetleg kaphat-e jövőre állandó ülést Lawson. A legfrissebb pletykák szerint Cunoda Juki helye már nem annyira betonbiztos a csapatnál a Honda támogatásának dacára sem, hiszen a kis japán finoman szólva sem váltotta meg a világot a Forma-1-ben három év alatt. Nem kizárt, hogy Lawson és Ricciardo lesznek az AlphaTauri jövő évi pilótái, Cunoda pedig a két Red Bull-istálló tartalékversenyzője lesz. Most Japán következik, úgyhogy nem kizárt, hogy végül más bejelentés fog születni a 2024-es fölállással kapcsolatban. Az biztos, hogy Lawson most bizonyított, persze tavaly De Vries is megtette ezt, most pedig az ő helyére került Ricciardót pótolja a fiatal ausztrál. Nem semmi történet ez…

NEGATÍVUMOK
Russell eldobta a szinte biztos győzelmet

Az utolsó 15 körben elsősorban az fokozta az izgalmakat, hogy az utolsó Biztonsági Autó-fázis során a Ferrarik a pályán maradtak, a Mercedesek viszont friss közepes gumikkal tértek vissza, így óriási gumikülönbség állt elő a két istálló pilótái között, kb. akkora, mint a 2021-es Abu Dhabi Nagydíj utolsó körében a két bajnoki rivális között. Lando Norris sem cserélt gumit, tehát a Mercedesnek és főleg az előrébb haladó George Russellnek komoly esélye nyílt arra, hogy elorozza a győzelmet Carlos Sainz elől. Elképesztő gyorsasággal fogyott a különbség, hiszen Leclerc könnyed és gyors megelőzése után Russell körönként 2-3 másodperceket hozott Sainzon és Norrison, s Hamilton is követte csapattársát. Teljesen biztos volt, hogy az utolsó körökben nagyon komoly csata lesz a győzelemért és a dobogós helyekért, még úgy is, hogy a Mercedesek abroncsai is koptak már rendesen, s a viszonylag szűk, bukóterekkel alig ellátott szingapúri pálya állandóan magában rejtegeti a baleset veszélyét. Russell pontosan ez utóbbinak esett áldozatul saját forrófejűsége mellett. A fiatal brit az utolsó körökben már nagyon a határokat feszegette, mindent elkövetett második futamgyőzelmének megszerzéséért, azonban az egyik kanyarban eltalálta a falat, autója irányíthatatlanná vált, s Russell a gumifalban kötött ki. Idén nem először hibázott nagyon fontos szituációban, hiszen Kanadában a dobogóért folytatott csata során csapta oda autóját, ami miatt szintén kiesett. Russell a nyári szünetet követően úgy nyilatkozott, hogy sikerült kipihennie magát fejben és testben is, s ez látszott is teljesítményén. Jó kérdés, hogy mai balesete mennyire fog negatívan hatni önbizalmára, miközben csak egy hét van a következő versenyig. Az biztos, hogy idén nem azt a Russellt látjuk, aki legyőzi Hamiltont házon belül, s már most biztosra vehető, hogy ezúttal csapattársa mögött fog végezni a szezon zárásakor.

Leclerc-nek nem jött ki jól a forgalom

Az első kerékcserék során a Ferrari kettős kiállást hajtott végre. Carlos Sainz még simán túlesett a cserén, Charles Leclerc azonban belekerült a forgalomba, így ugyan kiállása gyorsan lement, de csapata másodpercekig nem engedhette ki, mert folyamatosan jöttek az autók hátulról. A monacói emiatt sok időt vesztett, s persze több pozíciót is, így kiszállt a győzelemért folytatott küzdelemből. Végül a 4. helyen ért célba, miután Verstappent sikerült maga mögött tartania az utolsó métereken. Szerencsésebb esetben jó eséllyel Leclerc is dobogós lehetett volna, de ezen most már kár morfondírozni. A lényeg, hogy a Ferrari javult, így most már csak az a kérdés, meddig tart ki ez a nagy lendület.

Ocon fájó kiesése

Esteban Ocon és Pierre Gasly is a mezőny közepén autózott a hétvége folyamán, így a mai versenyen is. Az Alpine-ok egészen jó tempót tudtak produkálni Szingapúrban, így reális esély volt mindkét pilóta pontszerzésére. Ez azonban, mint idén már oly’ sokszor, ma sem jött össze, de ezúttal nem egymással történt ütközés miatt. Ocon váltója ugyanis húsz körrel a leintés előtt megadta magát, így a francia a 7. helyről volt kénytelen kiszállni a futamból. Dühös volt emiatt, de később testbeszéde már arról árulkodott, hogy igyekszik túltenni magát ezen. Ez szükséges is, hogy minél szebb legyen a szezonzárás. Gasly 6. helye némi gyógyír az Alpine számára, melynek az lehet még célja ebben az évben, hogy 100 pont fölé jusson a csapatok világbajnokságában, mivel a 6. helyről már nem nagyon tud előremozdulni és hátracsúszni sem. Egyelőre 81 egységnél tartanak a franciák, szóval ez a célkitűzés egyáltalán nem irreális. Csak ne romolna el az a fránya váltó…

Sargeant megint eldobta a verdát

Nem sok kiesője volt a Szingapúri Nagydíjnak, s igazából Logan Sargeant sem tartozott közéjük, hiszen befejezte a futamot, ám az amerikai sokadjára törte meg Williamsét. A futam első felében elfékezte az egyik kanyart, s falnak csapta kocsiját, ami miatt az első szárny leszakadt és beszorult az autó alá. A cserét követően visszatérhetett a pályára, de érdemben nem tudott hozzátenni a versenyhez. Annyiban jobb most a helyzete, hogy Alexander Albon sem remekelt, mert egyszerűen nem feküdt a Williamsnek ez a pálya. Sargeant azonban most már nagyon sok elkerülhető balesetet hozott össze, így egyre sanszosabb, hogy jövőre nem fog kelleni a Willamsnek, ha csak nem tud sok pénzt hozni szponzorain keresztül a nem éppen a legjobb anyagi helyzetben lévő grove-i alakulathoz.

Ez volt a Szingapúri Nagydíj értékelése. Jövő vasárnap a Japán Nagydíjjal folytatódik a Forma-1-es szezon.

A kiemelt kép forrása: Clive Rose / Getty Images

Hozzászólás