Az idei szezon egyik, ha nem a legjobb futamával köszönt el a Forma-1 Európától erre az évre. Az Olasz Nagydíjon ugyan ismét Max Verstappen nyert (aki ezzel rekordot döntött), de még neki is az eddigieknél komolyabb erőfeszítés kellett ahhoz, hogy az élre kerüljön. Sergio Pérez is nagyot csatázott a Ferrarikkal, de végül ő is el tudott menni mellettük. A két tűzpiros autót kormányzó versenyző majdnem kiütötte egymást, de végül meglett a hazai dobogó a csapatnak. Ismét nagyot ment Alexander Albon, akinek ugyan a futam végére majdnem teljesen elfogytak a gumijai, de sikerült újabb értékes pontokat szereznie. Gyengélkedett a McLaren és az Aston Martin is, Logan Sargeant pedig ezúttal is pont nélkül maradt. Ebben a cikkben összefoglalom a monzai verseny pozitív és negatív tanulságait.
POZITÍVUMOK
Az év egyik, ha nem a legjobb versenye
Akik hozzám hasonlóan látták a Cunoda Juki autójának felvezető kör során történt megállása miatt 51 körösre olvadt Forma-1-es Olasz Nagydíj ma reggeli, délelőtti felvezető futamait, az ott látottak alapján arra számíthattak, hogy ha az F1-es viadalon nem is történik annyi baleset, mint a kisebb kategóriákban, de nem az idei szezonra jellemző lapos, altató futamot fogunk látni. Szerencsére ez így is lett. A semleges nézők és a Red Bullt nem szívlelők annak nem örülhetnek, hogy ismét kettős győzelmet aratott az italgyártós alakulat, annak viszont a semlegesek már mindenképpen tapsolhatnak, hogy egy végig izgalmas versenyt láthattunk. Tényleg izgalmas volt a futam, hiszen nem a 15. helyért zajlottak késhegyre menő csaták, hanem először az 1., aztán a 2., végül pedig a 3. helyért, miközben a további pontszerző helyeken is nagy volt a küzdelem. Abból a szempontból is az év legjobb versenyei közé sorolom a mait, hogy a Red Bull-pilótáknak a megszokottnál nehezebben sikerült az élre kerülniük: Max Verstappennek 15 kör kellett ahhoz, hogy megelőzze Carlos Sainzcot, míg Sergio Pérez szintén sok körön keresztül gyepálta a két Ferrari-menőt, mielőtt meg tudta előzni őket a 2. pozícióért. A top 10-ben rengeteg előzés történt, köztük több, a szabályosság határait feszegető vagy át is hágó manőver is, amelyek miatt mindkét Mercedes-pilóta kapott egy-egy, végül az eredmények szempontjából teljesen hasztalannak bizonyult 5 másodperces időbüntetést. Kész csoda, hogy egyetlen kiesés sem történt a versenyen (Cunoda ugye még a rajt előtt szállt el), pedig a Ferrarik, Hamilton és Piastri, illetve Piastri és Norris között is voltak összeérések. Ezek közül a középső volt a legkeményebb eset, amikor egy pillanatra azt hihettük, hogy megsérültek az autók, de végül Piastri első szárnyát simán le tudták cserélni, igaz, ezzel elbukta az addig biztosnak látszó pontszerzést. Verstappent közel fél órán át, de lehet, hogy hosszabb időn át egyáltalán nem mutatta a kamera, mint ahogy a top tízen kívüli eseményeket sem ismételgettek nekünk, ami szintén mutatja, hogy ezen a délutánon nehéz volt elaludni a Forma-1-en. Csak ilyen futamok legyenek idén!
Megvan a hazai Ferrari-dobogó, pedig nem sokon múlt az ütközés
A Ferrari egész hétvégén remek tempóra volt képes idei egyetlen hazai versenyén, s ennek az lett a következménye, hogy Carlos Sainz Jr. az 1., Charles Leclerc pedig a 3. rajtkockából vághatott neki a ma délutáni monzai száguldásnak. Sainz remekül rajtolt, simán kivédte Max Verstappen támadását, s mögöttük Leclerc sem maradt le nagyon. Verstappen aztán elég hamar elkezdte támadni Sainzcot, ám a spanyol egészen a 15. körig kitartott, hiszen a holland szinte kizárólag a célegyenes végi féktávon próbálkozott az előzéssel, de az egyben remek védekezési hely is, s ezt a spanyol nagyon jól kihasználta. Az okozta végül Sainz „vesztét”, hogy a 15. körben elfékezte a gumijait, így a sokkal jobban kigyorsító Verstappen el tudott menni mellette a következő sikánnál. Azért még ennél a szituációnál is látható volt, hogy nagyon jó volt a Ferrari tempója a padlógázas részeken, s bizony ezzel kezdetben föladták a leckét a Red Bull-nak. A folytatásban a kettős dobogóban reménykedhettek a tifosik, a Ferrari szurkolói, azonban elég hamar világossá vált, hogy csodával érne fel, ha Sergio Pérez nem tudna elmenni mindkettejük mellett előbb vagy utóbb. Leclerc gyorsan ki lett pipálva a mexikói részéről, Sainzcal azonban nagyon meggyűlt a baja, hiszen az igen szívósan versenyző spanyol legalább ötször, ha nem többször volt igen agresszív vele szemben a már említett célegyenes végi sikánt megelőző féktávon, s bizony, nem sokon múlt, hogy összeütközzenek. Pérez már a rádióban panaszkodott Sainzra sokadik, a határokat feszegető irányváltása után, de végül önerőből el tudott menni a gumijait nagyban elfogyasztó spanyol mellett. Sainz és Leclerc ezután megküzdhettek egymással a dobogóért, s a monacói nem nagyon ment bele abba, hogy a biztos hazai pódium érdekében ne támadják egymást. Nem egy olyan pillanat volt, amikor összeértek egymással, s a célegyenes végén akár ki is üthették volna egymást, mivel Leclerc-nek nagyot kellett fékeznie Sainz kőkemény védekezése következtében. Végül szerencsére nem egy buta baleset döntött közöttük, így Sainz lett a 3., Leclerc-nek pedig be kellett érnie a 4. hellyel. Ez mindössze a Ferrari 4. dobogós eredménye volt idén, azonban összességében a legtöbb pontot sikerült kihozniuk a hazai hétvégéből, amivel a konstruktőri világbajnokságban meg is előzték az Aston Martint, s följöttek a 3. helyre. Egyéniben mindkét pilóta átlépte George Russellt, így most Sainz az 5., Leclerc a 6. helyen áll.
Verstappen megdöntötte Vettel rekordját
Nem sokat láthattuk a képernyőn a 15. kört követően Max Verstappent. A holland, amint az élre állt, nem adta ki kezéből a győzelmet, amely zsinórban a tizedik volt neki, ezzel pedig megdöntötte Vettel rekordját, aki szintén Red Bull-színekben sorozatban kilenc futamot tudott megnyerni. A Red Bull tehát az idei 14. versenyt is megnyerte, vagyis tovább nyúlik az osztrákok veretlensége 2023-ban. Ma azért kicsit többet kellett tenniük azért, hogy folytatódjon az elképesztő dominancia, de végül kettős győzelemnek örülhettek, miután Sergio Pérez áthágta magát a Ferrarikon. Verstappennek 145 pont az előnye Pérezzel szemben, így – amennyiben jól számoltam – az október elején esedékes Katari Nagydíjon már háromszoros világbajnok lehet hivatalosan is. A csapat-vb-ben a Red Bull 310 ponttal vezet a Mercedes előtt – ott is már csak hetek kérdése, hogy hivatalossá váljon az újabb elsőség.
Ismét bejött Albon fekete mágiája
Idén nem az első verseny volt a mai, amelyen Alexander Albon a Williams remek tempója mellett a gumikból is igyekezett tényleg az utolsó nanométernyi futófelületet is kisajtolni, hogy minél jobb eredményt érhessen el. A thai végül a 7. helyen ért célba. Bár sokáig 6. volt, de Hamilton az utolsó körökben megelőzte. Ettől függetlenül elégedett lehet mai teljesítményével, meg úgy en bloc az egész hétvégével, mert kihozta a maximumot az autóból. Neki köszönhető az, hogy a Williams a 7. helyet foglalja el a konstruktőri világbajnokságban, aminek megtartása kulcsfontosságú volna a csapat számára az elmúlt évek 9-10. helyei után sportszakmai és pénzügyi okokból is. Jó úton haladnak ennek beteljesülése felé, pedig csak egy versenyképes pilótájuk van.
NEGATÍVUMOK
Most nem ment a McLarennek
Silverstone óta rá sem ismerni a McLaren-Mercedesre. A wokingiak nagyot léptek előre, s ennek több dobogós helyezés volt a fokmérője. Ezen a hétvégén azonban nem volt meg a kellő tempó Lando Norris és Oscar Piastri autójában sem, egyszerűen nem feküdt nekik a monzai pálya. Ennek ellenére Norris bejött a 8. helyre, s Piastri is pontszerző lehetett volna, amennyiben nem ütközik Hamiltonnal az egyik sikán előtt, s nem sérül meg az első vezetőszárnya. Nagyon agresszív volt az ausztrál, de a britnek sem kellett a szomszédba mennie egy kis keménykedésért, s ő szorította le Piastrit a pályáról, amiért meg is kapta az időbüntetést. Piastri tehát pont nélkül maradt, de valószínűleg lesznek még olyan pályák ebben az évben, amelyeken a dobogóért lehetnek harcban a McLarenek.
Alonso szenvedett
Négy futam után állhatott ismét dobogóra Fernando Alonso egy hete Hollandiában, miután elég jól működött az autója egész hétvégén. Monzában azonban az Aston Martinnak sem ment. Az nem hír, hogy Lance Stroll nem tudott értékelhető produkciót bemutatni, hiszen ő csak apja miatt lehet tagja az elitkategória mezőnyének most már hosszú évek óta, a 43 éves spanyol világbajnok azonban még ma is be tud férkőzni az élmezőnybe. Ez ma nem sikerült, mert az ő autójában sem volt meg a tempó, így annak is örülhet, hogy a 9. helyre sikerült behoznia a zöld kocsit. Annak már kevésbé tapsolhat, hogy eközben Hamilton nagyot hajrázva a 6. lett, így hat pontra olvadt előnye a világbajnoki tabella 3. helyén vele szemben. A hátralévő versenyek alighanem legnagyobb kérdése lesz, hogy végül melyikőjük fog a dobogón végezni, hiszen Pérez messze van előttük, a többiek pedig szintén komolyabb hátrányban vannak hozzájuk képest.
Sargeantnek ezúttal sem sikerült
Egyre erősödnek azok a hangok, melyek szerint Logan Sargeantnek nem biztos, hogy maradása lesz jövőre a Williamsnél. Az amerikai ugyan némileg jobb teljesítményre képes, amióta a csapat több fejlesztést is bevetett Silverstone-ban, ám még mindig nincsen pontja, s a minden futamon rajthoz állt pilóták közül egyedül neki nincs strigulája a vb-tabellán. Sargeant az időmérőt elrontotta, s a futamon is jóval Albon mögött kullogott. Nem volt igazi esélye a pontszerzésre. Amikor fölcsillant előtte a remény, hogy elkaphatja a 10. helyen haladó Valtteri Bottast, akkor szabálytalanul előzte meg, amiért időbüntetést kapott. Végül a 11. helyen fejezte be a versenyt. Idén másodszor lett ő a legjobb nem pontszerző pilóta, de most már bőven itt lenne az ideje annak, hogy ő is villantson valamint, mert Albon futamról futamra meg tudja ezt tenni ezzel a versenygéppel, s most már nem lehet mentség az, hogy a thai sokkal több F1-es tapasztalattal bír, mint az amerikai. Kíváncsian várom, hogy Ázsiában és Amerikában milyen eredmények fognak születni kettejük részéről.
Ez volt az Olasz Nagydíj értékelése. A Forma-1 legközelebb szeptember 17-én, a szingapúri esti utcai versenyen fog föllépni.
A kiemelt kép forrása: vezess.hu / Getty Images