Max Verstappen ott folytatta, ahol a nyári szünet előtt abbahagyta. Meggyőző teljesítménnyel nyerte meg a Holland Nagydíjat, ezzel beállította Vettel kilences győzelmi rekordját. A többször eső áztatta zandvoorti futamon visszatért a dobogóra Fernando Alonso, aki a 2. lett, Pierre Gasly pedig idén először léphetett föl a pódiumra, amit Sergio Pérez bokszutcai gyorshajtásának köszönhet. Gyengén muzsikált a Ferrari és a Mercedes, a McLaren pedig rosszul taktikázott. Nagyot ment a Williams annak dacára, hogy Logan Sargeant az időmérő után a futamon is rommá törte az autóját. Összefoglalom a Holland GP legfőbb pozitívumait és negatívumait.
POZITÍVUMOK
Verstappen beállította Vettel rekordját
Max Verstappen utcahosszal vezeti a Forma-1 tabelláját, így harmadik világbajnoki címe már nagyjából a nyár eleje óta biztosnak mondható. Ettől függetlenül szeretne minden idén még hátralévő futamot megnyerni. Hazai pályán természetesen különösen az volt a célja, hogy ő legyen a legjobb, s ez így is történt. Viszonylag simán nyerte az időmérőt, a mai futamon pedig a rajt után közvetlenül, majd nem sokkal a leintés előtt eleredő erős eső sem tudott kifogni rajta, s magabiztos teljesítménnyel nyerte meg zsinórban negyedszer hazai futamát – amióta Zandvoort visszatért a versenynaptárba, minden évben Verstappen győzött itt. A mai siker azért is nagyon fontos a holland számára, mert zsinórban kilencedik nagydíját nyerte meg, ezzel pedig beállította Vettel rekordját, aki ugyancsak a Red Bull volánja mögött ülve nyert ennyi versenyt megszakítás nélkül. Egy hét múlva Monzában jöhet a csúcsdöntés.
Alonso visszatért a dobogóra
Az utóbbi futamokon nem remekelt az Aston Martin, de a nyári szünet utáni első hétvége jól sikerült a zöldek számára. Fernando Alonso minden edzésen és az időmérőn is remekül teljesített, így ma a 3. helyről indulhatott. Az eső miatt szükségessé vált kerékcseréire mindig a megfelelő pillanatban került sor, így nem vesztett értékes helyezéseket. A spanyol minden rutinját bevetette a nedves körülmények között, ami kifizetődő volt számára. Mivel Sergio Pérez rossz időzítéssel ment be a bokszba (éppen akkor jött a piros zászló), ráadásul gyorshajtásért 5 másodperces időbüntetést is kapott, ezért Alonso a 2. helyre került, s ott is ért célba, ráadásul övé lett a leggyorsabb kör és az érte járó bónuszpont is. Nagyon kellett már neki egy újabb dobogós helyezés egyrészt az elmúlt hetek gyengélkedése, másrészt a világbajnoki tabella miatt is, hiszen a futam előtt Hamilton egy ponttal volt mögötte a pontversenyben. Most viszont 12 egységre nőtt a spanyol fórja a 3. helyen. Kíváncsian várom, hogy Monzában, a Forma-1 leggyorsabb pályáján mire lesz képes ő és az Aston Martin, de úgy tűnik, sikerült túllépni a holtponton.
Gasly első alpine-os dobogója
Pierre Gasly ebben az évben szerződött az Alpine csapatához. A francia istálló gyengén kezdte az évet, amiben ugyan két páros kiesés is szerepet játszott, de maga a két autó sem sikerült túlságosan acélosra. Ennek ellenére Monacóban Esteban Ocon 3. lett, ma pedig Zandvoortban Gasly állhatott föl a pódium legalsó fokára. A francia sikerében nagy szerepe volt annak, hogy jó időzítéssel ment be kerékcserére az esős időszakokban, s a változékony körülmények között a kocsi tempója is jónak bizonyult. A pályán ugyan 4.-ként ért be, de Pérez büntetése miatt előrébb került a végső sorrendben. Ez az eredmény komoly változást eredményezett csapaton belül, hiszen Gasly egy ponttal megelőzte Ocont, s az utóbbi hetekben a megtáltosodott McLarennel föltörekvő Oscar Piastrit is maga mögé utasította. A konstruktőri pontverseny szempontjából kisebb jelentősége van ennek az eredménynek, mivel az Alpine minden bizonnyal a 6. helyen fog végezni idén, de Gasly és a csapat önbizalmának biztosan jót fog tenni ez a dobogós helyezés, pláne, hogy Monza „személyében” az a pálya következik, ahol a gall pilóta élete eddigi egyetlen F1-es futamgyőzelmét aratta még 2020-ban.
Nagyon gyors volt a Williams
A hétvége meglepetése volt, hogy a Williams autói igen jó tempót tudtak produkálni, így lényegében mind Alexander Albon, mind Logan Sargeant a tágabb értelemben vett élmezőnyben találta magát. Albon a 4. helyről startolt és a 8. helyen intette le a kockás zászló. A thai már futamok óta remekel a Williamsben, amelynek ráadásul a gyors szakaszokon eléggé jó tempója van. Szinte biztos, hogy Monzában a Mercedes-motoros autók közül a Williamsek lesznek a leggyorsabbak, úgyhogy Albon ismét elérhet egy jó eredményt. Sargeantről lejjebb még esik szó.
Lawson célba ért
A pénteki 2. szabadedzésen Daniel Ricciardo falnak csapta autóját a balos döntött kanyarban, s mint utólag kiderült, eltört a bal keze, így szó sem lehetett arról, hogy versenyezzen a hétvége további részében, s az Olasz Nagydíjat is biztosan ki kell hagynia. Az AlphaTauri tesztpilótáját, Liam Lawsont ültette be Ricciardo autójába, azaz az ausztrált egy új-zélandi váltotta. Lawson először szerepelhetett Forma-1-es versenyen, de az extrém körülmények között tisztesen helytállt, hiszen a 13. helyre hozta be autóját. Nem történt vele sok minden a versenyen egy kisebb időbüntetést leszámítva, de nem lógott ki a mezőnyből a változatos időjárási viszonyok mellett. Minden bizonnyal Monzában is ő ülhet majd be ebbe az autóba, s talán még Szingapúrban is, úgyhogy lesz módja bizonyítani csapatának, s akár más istállóknak is.
NEGATÍVUMOK
Lassú volt a Ferrari és a Mercedes
Egész hétvégén szenvedett mindkét élcsapat. A Ferrarinál nem volt meg a megfelelő versenytempó száraz körülmények között. Carlos Sainz 5. helyében komoly szerepe volt az esőnek, mert a hűvös körülmények között jobban tudott védekezni a spanyol Hamilton támadásaival szemben. A brit sem teszi az ablakba ezt a hétvégét, ugyanis a 13. helyről indulhatott, miután az időmérőn föltartotta Cunoda. A versenyen is sokáig úgy nézett ki, hogy a hétszeres világbajnok a nem túl jó autóval lemarad a pontszerzésről, de végül volt annyi szufla a Mercedesben, hogy sikerült a 6. helyig fölkapaszkodnia, ehhez persze kellett esőben közismert remek vezetési stílusa is. Charles Leclerc nem ért célba, s George Russell is a mezőny végén kullogott be, miután mindketten megtörték autójukat, így azok károsodtak. Nagyon kíváncsi vagyok arra, hogy mi lesz ezzel a két csapattal Monzában, de nem volnék meglepve, ha ott sem a dobogós helyekért lennének harcban…
A McLaren pechje
A nyári szünet után is folytatódott a McLaren Mercedes júliusban hirtelen jött föltámadása, hiszen a wokingiak autói Zandvoortban is remekül muzsikáltak. Lando Norris a 2. időt autózta az időmérésen, Oscar Piastri pedig a 8. rajtkockát kaparintotta meg. A versenyen már nem volt ennyire elől egyik pilóta sem, hiszen az 1. körben megérkező eső idején túl későn mentek be a bokszba esőgumikért, így komoly hátrányba kerültek a többiekkel szemben. Óriási küzdelem kellett ahhoz, hogy végül mindketten pontszerző helyen fejezzék be a futamot. Norris a 7., Piastri a 9. lett. Azt, hogy milyen idő lesz az Olasz GP-n, most még nem lehet tudni, de amennyiben ott szárazak lesznek a körülmények, akkor a McLaren ismét a dobogóért csatázhat. Ma rosszul taktikázott a csapat, de ez ebben az orosz rulettben előfordul.
Sargeant kétszer is a falnak csapta autóját
Alexander Albon lényegében egymaga vitte a hátán a Williamst. Ugyan Logan Sargeant is jól teljesített az edzéseken, s az időmérőn életében először jutott be a legjobb tíz közé, ám ott falnak csapta autóját egy saját hibából történt megpördülés következtében. Ma az lehetett az ember érzése, hogy megismételték a tegnapi balesetet. Nem, nem ez történt, Sargeant tényleg megint odavágta az autót! Pedig első Q3-as szereplése után jó esélye lehetett volna első pontszerzésére is, így azonban továbbra is ő az egyetlen nullapontos a főállású pilóták közül, akik teljes szezont futnak idén. Valószínűleg komolyan meginoghat az amerikai helye a Williamsnél, főleg, ha Monzában sem tud egyenrangú társa lenni Albonnak. A szezon eddigi részében nem tudott fölemelkedni hozzá, az idő pedig egyre fogy.
Ez volt a Holland Nagydíj értékelése. Egy hét múlva az Olasz Nagydíjjal folytatódik a 2023-as Forma-1-es idény.
A kiemelt kép forrása: vezess.hu / Getty Images