Max Verstappen a Brit Nagydíjat is megnyerte a Forma-1-ben, pedig Lando Norris lerajtolta. A McLaren britje végül a 2. helyen futott be, s a dobogó legalsó fokára is egy hazai pilóta állhatott föl Hamilton személyében. Oscar Piastri kissé balszerencsés volt a nem jól időzített kerékcsere miatt, de a 4. hely így is szenzációs eredmény tőle. Ismét remekelt Alexander Albon, s most már úgy tűnik, hogy Logan Sargeant is kezd ráérezni az autóra. Ezzel szemben a Ferrari és az Aston Martin, különösen pedig Lance Stroll gyengélkedett ezen a futamon.
POZITÍVUMOK
A McLaren váratlanul jó hazai szereplése
Megmondom őszintén, a hétvége előtt egyáltalán nem számoltam a McLarennel azon csapatok között, amelyeknek versenyzői ott lehetnek az élmezőnyben a Brit Nagydíjon. A wokingiaknak azonban Spielberg után a másik gyors pálya, Silverstone is nagyon feküdt, s ezúttal nem csak Lando Norris tudott jól szerepelni, hanem F1-es karrierje során először Oscar Piastri is. Norris a 2., Piastri a 3. helyről rajtolhatott, s előbbi nyomban át is vette a vezetést a kissé beragadó Verstappentől. A holland nagyjából 4-5 körrel később megelőzte Norrist, aki viszont a futam egészét dobogós helyen töltötte, s ugyan a Biztonsági Autó távozása után Hamilton erősen támadta, de ezen a délutánon és az egész hétvégén gyorsabb volt a McLaren, mint a motorszállító Mercedes gyári csapata. Norris megszerezte a 2. helyet, amellyel beállította legjobb Forma-1-es eredményét és igen erősen kezdi a júliust, hiszen egy hete Ausztriában a 4. volt. Most csapattársa, Oscar Piastri szerezte meg ezt a helyezést. Az ausztrál jól jött el a rajtnál és simán megőrizhette volna pozícióját, amennyiben nem közvetlenül a Biztonsági Autó-fázis előtt megy be kerékcserére, mert így veszített egy helyet. 4. helyezése ettől függetlenül élete eddigi legjobb eredménye. Igen nagyot ugrott előre, mivel eddigi legjobbja a hazai pályán elért 8. hely volt, s ezen kívül még Monacóban tudott egy pontot szerezni. Mai teljesítményével 12 egységet érdemelt ki, azaz több mint megduplázta pontjai mennyiségét. A McLarennek nagyon fekszenek idén a gyors pályák, ezt az elmúlt két hétvége bebizonyította. Most a Hungaroring „személyében” egy lassú pálya következik, kíváncsi vagyok, ott mire fognak menni. Az biztos, hogy lesz önbizalom bőven mindkét pilóta esetében, de mint tudjuk, ez a technikai sportokban önmagában még keveset ér.
Az éledező Williams
A britek nem csak annak örülhetnek ma délután, hogy két pilótájuk is dobogóra állhatott Silverstone-ban, hanem annak is, hogy két legendás csapatuk: a McLaren és a Williams is jól teljesített. A Williamsnél ismét Alexander Albon húzta a szekeret, aki a két Ferrarit erőből megelőzve a 8. helyen ért célba (jó, ehhez azért kellett a gumielőny is), s így az elmúlt három versenyből kettőn pontot szerzett azután, hogy zsinórban hat helyszínen sem tudott az első tízben végezni. Csapattársának, Logan Sargeantnek továbbra sem jött össze a hőn áhított pontszerzés (Nyck De Vriesszel együtt ők ketten állnak még pont nélkül), de ma lehetett először azt látni az amerikai teljesítményén, hogy nem csak az edzéseken tud viszonylag jó tempót menni, hanem a futamon is. Bár a pontszerzésre nem sok sansza volt, de több embert utasított maga mögé, mint az eddigi versenyeken általában, s végül 11.-ként intették le, ami eddigi legjobb F1-es eredménye. Már Spielbergben is a 13. volt, ami azt jelenti, hogy az elmúlt két futamon egyaránt az első tizenöt hely valamelyikén végzett. Ezt azért érdemes nála kiemelni, mert a Bahreinben elért 12. hely után zsinórban hat futamon is az utolsó ötben zárt, Kanadában pedig kiesett (Ausztráliában is, de ott teljesítette a versenytáv 90%-át, ezért értékelték), s ezek után jött a két egészen jó eredmény. A Williams mindenképpen fejlődni tudott, de ahogy a McLarennél, úgy a grove-iaknál is nagy kérdés, hogy a két gyors pályán elért jó eredmények után át tudják-e menteni formájukat a technikásabb és lassabb Hungaroringre. Meglátjuk. Mindenesetre mai teljesítményük előtt megemelhetjük kalapunkat.
NEGATÍVUMOK
Az ismét szenvedő Ferrari
Azután, hogy Kanadában és Ausztriában is viszonylag jól szerepelt a Ferrari, Silverstone-ban ismét nem sikerült egy épkézláb versenyt összerakni. Megint, mint az elmúlt években oly’ sokszor, a gumiválasztáson úszott el a maranellóiak jó eredménye, hiszen az utolsó 18-20 kört Charles Leclerc-nek a közepes, Carlos Sainznak pedig a kemény abroncsokon kellett teljesítenie, miközben körülöttük szinte mindenki lágyakon ment, így pl. a mindkettejüket bántóan simán megelőző Albon és a hátulról fölzárkózó Sergio Pérez is. Több pontot elhullajtott most a Ferrari ezzel a rossz kerékválasztással, pedig a konstruktőri összetettben ádáz küzdelem kezd körvonalazódni a 2. helyért a Mercedes, az Aston Martin és a tűzpiros istálló között – jelen pillanatban mindössze 44 pont választja el egymástól ezt a három csapatot, de az olaszok vannak a 4. helyen. Mostanában kicsit hektikus a szereplésük, úgyhogy elképzelni sem tudom, hogy Magyarországon mire lehet képes a két vörös kocsi, de az biztos, hogy a mai produkció ismét gyengére sikeredett.
Az Aston Martin visszaesőben
A szezon első felének meglepetése volt, hogy az Aston Martin és különösen a csapatnál idén bemutatkozó Fernando Alonso sorra szállította a dobogós eredményeket. A spanyol kevesebb mint egy hónapja, Kanadában volt utoljára 2., az elmúlt két verseny azonban nem sikerült annyira jól. Egy hete Alonso az 5. volt, ma pedig a 7. lett – utóbbival beállította idei legrosszabb eredményét, melyet éppen hazai pályán ért el. Persze még ezek a helyezések is sokkal jobbak, mint amire az Aston Martin tavaly képes volt, de amíg a McLaren-Williams tandemnek nagyon bejött Spielberg és Silverstone, addig a zöldeknek éppen ellenkezőleg nem feküdt ez a két aszfaltcsík. Arra számítok tőlük, hogy a Hungaroringen ismét a dobogóért küzdhetnek Alonsóval, de nem látjuk pontosan, ki hogy áll a fejlesztési versenyben. A következő két futam, ami még a nyári szünet előtt lesz, valószínűleg választ fog adni erre a kérdésre.
Végezetül ejtsünk néhány szót Lance Strollról is. A kanadai 2017 óta van ott a Forma-1-ben folyamatosan, s a kezdetek idején még azt lehetett hinni, hogy esetleg a következő Jacques Villeneuve lesz belőle egy szép napon, ám az idei szezonban látszik csak igazán, hogy mennyire nem tudja megütni Fernando Alonso mércéjét és ezzel egyre jobban megkérdőjeleződik Forma-1-es szereplésének létjogosultsága. Ugyan az eddigi tíz versenyből hatszor pontot szerzett Stroll, de ebből a legjobb egy 4. hely volt, emellett pedig 6., 6., 7, 9. és még egy 9. helyezést tud fölmutatni, miközben négyszer nem szerzett pontot. Strollnak még az idény kezdete előtt volt egy komolyabb kerékpáros balesete, ami miatt sérülten vágott neki a szezonnak, de most már minden bizonnyal teljesen rendbejött ebből, úgyhogy erre már nem lehet fogni, hogy egyszerűen képtelen csapattársával versenyezni, ezáltal szinte sosincs ott az élmezőnyben. Ma ez különösen nem volt igaz rá, hiszen végig a 10-12. hely környékén autózott, s ugyan a pályán bejött 11.-nek, de végül 14. lett, mivel Pierre Gaslyval szembeni két pályaelhagyásos szabálytalankodása miatt, amelyek közül ráadásul a második a francia kiesését okozta, mert megsérült a jobb hátsó futóműve az ütközés során, öt másodperces időbüntetést kapott a leintés után azonnal. Abban szerintem mindenki egyetért, hogy Stroll elsősorban édesapjának, az Aston Martint birtokló Lawrence-nek köszönheti ülését, mert egyébként bőven lennének nála alkalmasabb pilóták arra az ülésre, de a pénz és jelen esetben a családi szálak nagy urak. Nem Stroll az egyetlen az idei mezőnyben, aki elsősorban pénzügyi hátterének köszönheti, hogy a száguldó cirkuszban versenyezhet, de mindenképpen az ő gyenge szereplése a legégőbb, miközben Alonso sorra hozza a dobogós vagy legalább erős pontszerző eredményeket. Javulnia kell a kanadainak, mert különben akár a csapaton belül is megkérdőjeleződhet a helye, s jó kérdés, hogy akkor apja mit fog erre reagálni.
Ez volt a Brit Nagydíj értékelése. A világbajnokság július 21-23. között a Magyar Nagydíjjal folytatódik. Tartsatok a Sportudvarral akkor is!
A kiemelt kép forrása: Getty Images / vezess.hu