Verstappen megint nyert, de most egész jó volt a Ferrari is – az Osztrák Nagydíj legfőbb tanulságai

Az idei kilencedik Forma-1-es futam sem hozott fordulatot az év menetében, azaz ismét a Red Bull és immár hetedik alkalommal Max Verstappen győzött az Osztrák Nagydíjon, az italgyártósok hazai versenyén. Mögötte Charles Leclerc és Sergio Pérez állhatott még a dobogóra. A Ferrari remekül szerepelt, miközben az Aston Martin és a Mercedes sem volt acélos. Lando Norrisnak ismét feküdt a Red Bull Ring, hiszen az 5. helyet szerezte meg. Eközben csapattársa, Oscar Piastri a mezőny végén kullogott. A Sportudvar értékeli a futamon történteket.

POZITÍVUMOK
Red Bull: 9/9

Tavaly nem ünnepelhetett győzelmet hazai versenyén a Red Bull, hiszen akkor Charles Leclerc nyerte a spielbergi futamot. Ma senki sem volt jobb az italgyártósoknál, különösen Max Verstappennél, így a hollandot intette le elsőként a kockás zászló az Osztrák GP-n. Verstappen a sprint megnyerése után a mai futamot magabiztosan kezdte, tegnappal ellentétben senkinek sem adott pici esélyt sem arra, hogy lerajtolja (igaz, Pérez most nem is volt ott mellette, mivel csak a 15. helyről indult…), s a kerékcserék környéki néhány kört leszámítva végig vezetve nyerte meg idei hetedik versenyét. Még némi kockáztatás is belefért Verstappennek, hiszen az utolsó előtti körben úgy cserélt kereket, hogy 23 másodperc volt az előnye Leclerc-el szemben, azaz egy nagyobb hibával akár a győzelmet is elbukhatta volna. A szerelők azonban nem rontottak, Verstappen pedig köszönte szépen és megfutotta az utolsó körben a verseny leggyorsabbját, ezzel a bónuszpontot is elvitte, amit csapattársa elől csent el. Bár korábban úgy nyilatkozott, hogy nem hiszi, hogy minden versenyt meg fognak nyerni idén, de egyelőre továbbra is veretlen a Red Bull. Most azonban Silverstone következik, egy másik gyors pálya, ahol tavaly legyőzték az osztrákokat, vagyis ott előfordulhatnak nehézségek.

A Ferrari újabb erős versenye

Az igen pocsék szezonkezdet után Kanadában a Ferrari a 4-5. helyen végzett a versenyen, aminek már nagyon tudtak örülni az olaszoknál. A maranellói istálló fejlesztési csomaggal érkezett Ausztriába, hiszen módosított első vezető szárnnyal küldték pályára mindkét autót. Már pénteken lehetett látni, hogy megvan a tempó a Ferrarikban és a szombati sprinten is jól szerepelt mindkét pilóta. Ma is így történt ez, hiszen a 2. helyről rajtoló Charles Leclerc és a 3. helyről startoló Carlos Sainz Jr. is végig ott volt a közvetlen élmezőnyben, s nem voltak messze a kettős dobogótól sem, ám a spanyolt végül ha nagy csata árán is, de bedarálta Sergio Pérez. Leclerc-nek viszont talán éppen ez a csata hozta meg a 2. helyet, mivel Pérez nagyon sok időt veszített azzal, hogy körökön át küzdött Sainzcal, így a monacóinak van mit megköszönnie a spanyol számára. A Ferrari tehát egy 2. és egy 4. hellyel zárja a spielbergi hétvégét, amelyen a teljesítmény mellett a stratégia is rendben volt, hiszen jó időzítéssel ejtették meg a kerékcserét mindkét versenyzőnél. Ott azért jókora szerencse is kellett, hogy nem csúsztak hátra, mert mindkét kiállásba hiba csúszott, azonban a virtuális biztonsági autós fázis nagy segítség volt. A Ferrari tavaly győzött Silverstone-ban, ahol a jövő hétvégén lesz verseny. Nem mondom, hogy idén is sikerülni fog nekik, de az biztos, hogy most csökkentették hátrányukat a Red Bull-lal szemben, miközben a riválisok kissé lemaradtak róluk.

FRISSÍTÉS: Carlos Sainz utólag összesen 10 másodperc büntetést kapott pályaelhagyásokért, ezért visszacsúszott a 6. helyre.

Norris újabb remek ausztriai eredménye

Lando Norris kedvenc pályája a Red Bull Ring – ezt most már nyugodtan kijelenthetjük még úgy is, hogy a britnek nem csak Spielbergből van két dobogós eredménye, hanem Imolából is. Ma ugyan nem került a top háromba a McLaren versenyzője, de az 5. helyen behozta a kocsit, ami idei eddigi legjobb eredménye. A két 3. helyezés mellett még egy 6. és egy 7. helyet ért el Ausztriában, s utóbbi az eddigi leggyengébb eredménye ezen a helyszínen a Forma-1-ben. Idén is nagyon jól működött az autó alatta az edzéseken és a versenyeken egyaránt. A mai futamon végig ott volt a top tízben, s ugyan Pérezzel és a Ferrarikkal nem tudott mit kezdeni, de maga mögött tartotta Hamiltont, ami mindenképpen jónak mondható, főleg, hogy a motorszállító gyári csapatát sikerült maga mögé utasítania. Minden oka megvan az örömre.

FRISSÍTÉS: Lando Norris Carlos Sainz visszasorolásának köszönhetően feljött a 4. helyre.

NEGATÍVUMOK
Pérez még mindig nem tért vissza teljesen szezon eleji formájához

Ugyan az elmúlt néhány igen pocsékul sikerült verseny után ma ismét dobogóra állhatott Sergio Pérez, de a Red Bull mexikói versenyzője nem lehet maradéktalanul elégedett ausztriai teljesítményével. Az időmérőn a második szakaszban mindhárom gyors körét törölték, mert megsértette a pálya határait az utolsó kanyarban. Emiatt idő nélkül zárt a 15. helyen, s onnan kellett ma elrajtolnia. Viszonylag gyorsan átverekedte magát a mezőny nagy részén, ám a top öthöz érve már akadtak kihívások előtte. Különösen Carlos Sainzcal a dobogóért folytatott küzdelme volt egészen elképesztő, hiszen majdnem három körön keresztül kis túlzással folyamatosan ide-oda előzgették egymást. Végül Pérez megelőzte spanyol ellenfelét, ám jó eséllyel az akkor elbukott nem kevés idő pont elég volt ahhoz, hogy a hátralévő 17-18 körben ne tudja utolérni Charles Leclerc-t. Péreznek tehát be kellett érnie a 3. hellyel, amely a 15. rajtkockából kiindulva jó eredmény, ám a mexikóin én ma is azt éreztem, hogy még nem lábalt ki teljesen abból a hullámvölgyből, amelybe az utóbbi kettő hónapban került. Jó úton van afelé, hogy kijöjjön belőle, de kérdés, hogy ez Silverstone-ban teljesen sikerül-e neki vagy még lesznek problémák a teljesítményével. A dobogós eredmény biztosan javítani fog önbizalmán, még úgy is, hogy az utolsó körben Verstappen elorozta előle a leggyorsabb körért járó bónuszpontot, tegnap a sprinten pedig kőkeményen küzdöttek egymással a rajtot követő másodpercekben, már-már a határokat feszegetve. Kíváncsi vagyok, hogy a mexikói visszatér-e az idény elején látott jó formájához, s bebiztosítja-e a kettős Red Bull-győzelmet az egyéni világbajnokságban, vagy pedig lesznek még nehézségei.

Piastri fényévekre volt Norristól

Amíg Lando Norris 5. helye nagy örömre ad okot a McLarennél, addig Oscar Piastri mai szereplése már jóval inkább bosszankodásra. Az ausztrál újonc ugyanis csak a 17. helyen zárta az Osztrák Nagydíjat, azaz jócskán elmaradt csapattársától. Erre a nagy különbségre nálam nem megfelelő magyarázat az, hogy Piastri még kevés rutinnal rendelkezik, főleg, hogy a betétsorozatokban már ő is többször megfordult Spielbergben. Miközben csapattársa az egész hétvégén, de főleg ma ott volt a mezőny első felében és a Mercedes, valamint az Aston Martin két-két pilótáját is viszonylag simán maga mögött tartotta, addig az ausztrálnak egyáltalán nem ment olyan jól. Már a pénteki időmérőn is komoly differencia volt köztük, hiszen Norris a 4., ő viszont csupán a 13. helyet tudta megszerezni, köridejük között pedig közel egy másodperc volt a különbség. Piastri a mai verseny egészében is a mezőny végén kullogott, miután rajtja nem sikerült fényesre. Csak akkor került a képernyőre, amikor az utolsó négy helyen haladó pilóta, köztük ő harcolt egymással a rendkívül értékes 16. helyért. Az elmúlt hetekben sokan kritizálták – teljesen jogosan – Nyck De Vries és Logan Sargeant, a másik két újonc csapatársaikhoz viszonyítva is gyatra produkcióját. Piastri annyiban jobb náluk, hogy öt pontot már szerzett, miközben ők még pont nélkül állnak a ranglista legvégén, de a szememben egyre inkább megkérdőjeleződik az ő F1-es szereplése is. Tavaly nagy csinnadratta volt körülötte, hogy végül hová igazol, hiszen foggal-körömmel próbált ragaszkodni hozzá az Alpine, de a McLaren is minden követ megmozgatott, hogy megszerezze kegyeit. Végül az ismert okokból a wokingiaknál kötött ki, de ismerve Zak Brown habitusát, nem volnék meglepve, ha akár már a következő napokban olyan nyilatkozatokat hallanánk, olvasnánk, melyekben rendesen odaszúr Piastrinak, hiszen Norris igyekszik kihozni a maximumot a kocsiból, ami az ausztrálnak egyelőre nem igazán megy. Könnyen lehet, hogy alatta is inogni fog a pilótaülés, ahogy azt De Vries és Sargeant esetében is látjuk.

Ez volt az Osztrák Nagydíj értékelése. Egy hét múlva a Brit Nagydíjjal folytatódik a szezon.

A kiemelt kép forrása: vezess.hu / Peter Fox / Getty Images / Red Bull Content Pool

Leave a Reply