Nagy Ferrari-Toyota küzdelem, csalódást keltő Porsche – a Le Mans-i 24 órás verseny legfőbb tanulságai

A múlt hétvégén rendezték meg a világ legkeményebb autóversenyét, a Le Mans-i 24 órás viadalt, melynek összesített értékelését a legerősebb géposztályba 1965 után visszatért Ferrari 51-es rajtszámú legénysége nyerte meg a 8-as Toyota előtt. Kellemes meglepetést okoztak az olaszok, ez azonban nem mondható el a Porschéről, mely rengeteg problémával küzdött az egy nap során. Az alábbiakban azt olvashatjátok, mit gondolok a versenyen történtekről pozitív és negatív szempontból.

POZITÍVUMOK
A Ferrari-Toyota párharc

A két konstruktőr szinte végig izgalomban tartotta a helyszínen összegyűlt 300 000 főnyi közönséget és tévénézők millióit, hiszen a verseny nagy részében szoros küzdelem folyt kettejük között, olyan csata, amelyet évek óta nem láthattunk a királykategóriában Le Mans-ban. Az 51-es rajtszámú Ferrari 499P és a 8-as rajtszámú Toyota GR010-es hiperautó a futam nagyjából háromnegyed részében fej fej mellett haladt, s többször is egyik autóról a másikra szállt át az első pozíció. Végül az döntötte el a két csapat küzdelmét az olaszok javára, hogy Hirakava Rio vasárnap déltájban vezetői hibát követett el, mellyel akkora hátrányba került a Toyota, hogy a Ferrarinak még az is belefért, hogy az 51-es kocsi kétszer is csak nagy nehézségek árán tudott kigurulni a bokszutcából, mivel mindkétszer lefulladt a kiállás során. 2018 után győzték le ismét a Toyotát Le Mans-ban, de a japánoknak annak ellenére sincs szégyellnivalójuk, hogy hosszú évek után először szerepelt nagyszámú gyártó a királykategóriában, azaz bőven volt konkurencia, s rögvest az első ilyen évben kikaptak. A Ferrari egyszerűen félelmetesen jól működött, s olyan teljesítményre volt képes, amire előzőleg még a szakemberek sem igazán számítottak. Abszolút megérdemelten győzött az Alessando Pier Guidi, James Calado, Antonio Giovinazzi trió.

Bíztató jelek a Peugeot-nál

Nehezen kezdődött a 2023-as megbízhatósági világbajnokság a Peugeot számára, így sokan attól tartottak, hogy a francia gyártó hazai pályán sem fog remekelni. Végül a dobogós eredmény ugyan nem lett meg, de az egyik egységnek sikerült a 8. helyet megszereznie. A másik csapat a 27. lett, mivel náluk több műszaki meghibásodás is jelentkezett a 24 óra során. Le Mans-ban a legtöbb csapat számára az a legfontosabb, hogy célba érjen, s ezt a Peugeot meg is tette, aminek örülhet. Annak talán még inkább tapsolhattak a gallok, hogy 94-es rajtszámú autójuk négy órán keresztül vezette a versenyt szombat késő délután és kora este, az esős időszakban. Ennek a vezetésnek és egyben a dobogós reményeknek a kocsi műszaki meghibásodása vetett véget – Gustavo Menezes alatt a Mulsanne-sikánban állt meg az autó. Végül sikerült újraindítani, így jött össze a 8. hely.

A NASCAR-autó hangja

A Le Mans-i 24 órás versenyt szervező ACO jó szokásához híven idén is egy innovatív autóval rendelkező csapatnak adta ki az 56-os garázst. Ebben az évben a Hendrick Motorsportsra és a Chevrolet Camaróra esett a választás, azaz egy olyan kocsi kapta meg az 56-os garázst, amelyet elsősorban az észak-amerikai szériaautós bajnokságban, a NASCAR-ban láthatunk. Bár az eltérő szabályok miatt sok elemét tekintve más volt ez a kocsi, mint ha odahaza indult volna, de a V8-as motor abszolút fülsüketítő hangjának köszönhetően a centenáriumi Le Mans-i futam nagy sztárja volt. Ehhez csak hozzátesz, hogy a kocsi az összetett 39. helyén ért célba, pedig vasárnap délelőtt több órán át szerelni kellett az autót a bokszban. Végül azonban Jenson Button, Jimmie Johnson és Mike Rockenfeller büszkén és boldogan nyithattak pezsgőt a csapattagokkal közösen, mert sikerült teljesíteni a versenyt. Nem mindig jön ez össze az 56-os garázs “lakójának”, ami még inkább növeli ennek a 39. helynek az értékét.

NEGATÍVUMOK
Hiányzott a Porschéből a lendület

A Le Mans-ban jelenlévő öt nagy gyártó közül egyértelműen a négy kocsit is harcba küldő Porsche szereplése okozta a legnagyobb csalódást. A stuttgartiak 5-ös rajtszámú hiperautója bizonyult a legjobbnak a maga 9. helyével, miután a verseny nagy részében nem tudta tartani a Cadillacek tempóját. A 6-os egységnek volt sokáig a legjobb esélye egy kiváló eredmény elérésére, ám vasárnap reggel az autónak hosszas javításra kellett bevonulnia a bokszba, s végül bár vissza tudott térni a pályára, de csak a 22. helyen ért célba. Kollektív lebőgés, mit ne tagadjunk. Ennél jobbra, sokkal jobbra számítottak a Penske-csapatnál, főleg úgy, hogy az autók teljes potenciálját elvileg még nem is mutatták meg idén. Ha valóban ez a helyzet, akkor nagy gondok lehetnek.

Az új Biztonsági Autó-rendszer

Az ACO-nak és az FIA-nak dolgozni kell új eljárásán, melynek alapján a Biztonsági Autó pályára küldése esetén az autóknak kategória szerint kell újrarendeződniük. Összetett és a nagyközönség számára meglehetősen olvashatatlan folyamatról van ugyanis szó. A Biztonsági Autó-fázisok gyakran az örökkévalóságig tartottak, ami nagyban ártott a verseny élvezhetőségének, különösen a szombat kora esti felhőszakadásos időszakban. Ezen mindenképpen változtatni kell jövőre, mert nem volt indokolt a Biztonsági Autót a 24 órából picivel több mint 3 órán keresztül a pályán tartani.

A Vanwall sikertelen visszatérése

Az idei első három vb-futam gyatra eredményeit követően az osztrák ByKolles-csapatnak nem lehettek komoly ambíciói Le Mans-al kapcsolatban. Végül nem is sikerült jobban teljesíteni, hiszen nem ért célba az Esteban Guerrieri, Tom Dillmann, Tristan Vautier legénység, mivel 165 kör megtétele után meghalt az autó. Mindenképpen meg kell jegyezni ezzel a csapattal kapcsolatban, hogy náluk versenyzett idén az 1997-es Forma-1-es világbajnok Jacques Villeneuve – egészen idáig. A kanadai a múlt héten, néhány nappal Le Mans előtt jelentette be, hogy azonnali hatállyal távozik a csapattól, miután nem válogatták be a 24 órás futamon induló hármasba. Villeneuve állítása szerint május 25-én csak a sajtóból értesült arról, hogy nem lesz tagja a Le Mans-ban rajthoz álló gárdának, az istállótól semmilyen hivatalos értesítést erről nem kapott. A québeci május 26-án kórházba ment, mivel arra a napra volt várható kislányának megszületése, ezért nem is állt módjában azonnal reagálni erre a hírre. Szerinte a ByKolles tudott erről a családi eseményről, s nem véletlenül akkorra időzítette a bejelentést. Villeneuve ezt igazságtalanságnak tartotta, ezért bontott szerződést a csapattal. Korábban a Forma-1 mellett az Indy 500-at is megnyerte, s nem tesz le arról, hogy Le Mans-ban is diadalmaskodjon, így már a 2024-es szezonra készül. Ez az eset biztosan nem tett jót a csapaton belüli hangulatnak még úgy sem, hogy Villeneuve finoman szólva sem szerepelt sikeresen ezzel az autóval az idei első három vb-futamon.

Ez volt a Le Mans-i 24 órás verseny értékelése. A hét futamból álló hosszútávú-világbajnokság következő versenye a monzai 6 órás lesz július 9-én.

A kiemelt kép forrása: DPPI / Panoramic / FLORENT GOODEN / DPPI / Panoramic / FLORENT GOODEN

Leave a Reply