Le Mans 100 – Következik a világ legkeményebb autóversenyének centenáriumi futama

Nem sokkal azután, hogy pünkösdkor sor került az autósport három legrangosabb versenye közül kettőre: a Forma-1-es Monacói Nagydíjra és az Indy 500-ra, ezen a hétvégén a harmadik viadalt is megejtik, azaz jön a Le Mans-i 24 órás futam!

Centenáriumát ünnepli idén a verseny, hiszen 1923-ban rendezték meg először. Elsősorban a II. világháborúnak köszönhetően azonban nem a 100. futam jön most, hanem “csak” a 91. Ettől függetlenül kivételes minőségű mezőny gyűlt össze a királykategóriában, azaz a Hiperautók között, hiszen a Le Mans-ban 2018 óta veretlen Toyota mellett a Peugeot, a Porsche, a Ferrari és a Cadillac is indít autókat a viadalon. A privát csapatokkal és a nem-hibrid meghajtású prototípusokat használó istállókkal együtt összesen 16 autó fog rajthoz állni a szombaton 16:00-kor startoló versenyen.

Bár az előzetes esélylatolgatások a Toyotát hozták ki legfőbb favoritnak a verseny megnyerésére, de az edzések és az időmérők alapján egyelőre a királykategóriába hosszú évek után visszatérő Ferrari a legjobb, annak is konkrétan 50-es rajtszámú egysége, hiszen az Antonio Fuoco, Miguel Molina, Nicklas Nielsen trió szerezte meg a pole pozíciót 3:23 perces idővel. Természetesen egy 24 órás versenyen nem sokat ér az első rajtkocka és az összes többi pozíció sem, de az eddig látottak alapján nem az néz ki a legvalószínűbbnek, hogy a japánok idén is győzelmet fognak ünnepelni, pedig ha valamely Toyota-csapat diadalmaskodna, akkor az a gyártó hatodik Le Mans-i sikere lenne, amellyel utolérné a Bentley-t az örökrangsorban. Az azért a Toyota mellett szól, hogy a megbízhatósági (endurance) világbajnokság (melynek részét képezi a mostani verseny is) idei első három futamán kivétel nélkül valamelyik egysége végzett az első helyen.

A Ferrari fél évszázad kihagyás után indít ismét prototípus-autókat Le Mans-ban – a maranellóiak az elmúlt évtizedekben a GT-kategóriákban szerepeltek, nem is rossz eredményekkel. Egy körön nagyon jó mind az 50-es, mind az 51-es kocsi, ám jó kérdés, hogy a teljesen új technikák hogyan fogják bírni az egynapos száguldást. Az biztos, hogy az olasz istálló számára óriási diadal lenne, ha győzne Le Mans-ban, hiszen a fő kategóriában utoljára 1965-ben intett le a kockás zászló egy tűzpiros kocsit elsőként.

A Porsche, a korábban LMP1 néven futó királykategória 19-szeres rekordgyőztese idén kívülállónak számít, mivel néhány év szünet után szerepel ismét ebben a géposztályban. A stuttgartiak négy autót is indítanak, amiből három gyári kocsi lesz, a negyedik pedig a Jota-csapat színeiben fog szerepelni. A Porsche utoljára 2017-ben indult a prototípus-kategóriában, s akkor legyőzte a Toyotát. Idén nagy meglepetés lenne, ha egy német autó szelné át először a célvonalat, de egy 24 órás versenyen bármikor bármi megtörténhet.

Idén tér vissza ebbe a kategóriába a Cadillac is, amely rögvest három egységet indít, míg a tavaly is induló Glickenhaus két kocsival vág neki a világ legkeményebb versenyének. A francia közönség bizonyára a szintén nagy visszatérő Peugeot-tól vár sokat, de a szakemberek szerint nem valószínű, hogy bele tud majd szólni a győzelem kérdésébe. Az a Ferrari és a Toyota között dőlhet el, amennyiben nem szól közbe egy komoly baleset vagy a technika ördöge.

A Hiperautó-kategóriában egyébként számos ismert névvel találkozhatunk majd, hiszen nem kevesebb mint kilenc egykori Forma-1-es versenyző fog valamely csapatban szerepelni. Közéjük tartozik a francia Sébastien Bourdais, aki alatt a tegnapi időmérőn kigyulladt a 3-as Cadillac, így csak a 8. helyről indulhatnak majd holnap. Kobajasi Kamui évek óta szerepel a Toyotánál, s nyert már Le Mans-t. A japánnal kapcsolatban éppen a héten érkezett a hír, hogy augusztusban a NASCAR indianapolisi futamán is részt fog venni. Amíg arra sor kerül, itt az esély, hogy idén is megnyerje társaival: Mike Conwayjal és a túraautózásból általunk is jól ismert José María Lópezzel a 24 órás futamot.

A Toyota másik, 8-as rajtszámú egységéhez tartozik Sebastien Buémi, aki rövid F1-es karrierjét követően a megbízhatósági vb-n és a Forma-E-ben találta meg számításait. Egyik csapattársa az a Brendon Hartley lesz, aki szintén megfordult a száguldó cirkuszban, de ő elsősorban az endurance-vb-n érzi otthonosan magát.

A Ferrari 51-es autójának egyik vezetője Antonio Giovinazzi, aki sem az F1-ben, sem az FE-ben nem tartozott a jó pilóták közé, de úgy tűnik, csapatban már jobban megy neki, hiszen Alessandro Pier Guidi és James Calado oldalán a 2. rajtkockát szerezte meg az időmérőn.

A Porschénál fog versenyezni a brazil Felipe Nasr, a Peugeot-nál Paul Di Resta, a Glickenhausnál pedig Esteban Gutiérrez.

A Porsche a királykategória rekordgyőzteseként hat év szünet után tér vissza idén Le Mans-ba (Forrás: Paulo Maria / PANORAMIC)

A királykategória mellett érdemes szót ejteni a két másik géposztályról is.

Bár első blikkre nem sok eltérést vehetünk észre egy Hiperautó és egy LMP2-es kocsi között, azonban igenis nagy a különbség, hiszen a Hiperautókat – négy kocsi kivételével – teljes mértékben hibrid erőforrások hajtják, míg az LMP2-esek között még hagyományos erőforrásokat alkalmazó kocsik vannak elsősorban. A Hiperautók akár 340 km/órás sebességet is elérhetnek az egyenesekben (ezekből Le Mans-ban van bőven), ezzel szemben az LMP2-es autók kicsivel lassabbak.

Az is nagy különbség a két kategória között, hogy az LMP2-ben minden autónak ugyanolyan kasztnija és motorja van – előbbit az Oreca, utóbbit a Gibson szállította. Egyformák a gumik is. Itt minden bizonnyal nagyobb küzdelem lesz az 1. helyért, mivel szinte megjósolhatatlan, hogy mely egységek lehetnek igazán jók. Nagyon sok fog múlni azon, hogy melyik csapatnál mit tudnak finomítani a beállításokon.

Ebben a géposztályban 24 autó állhat föl a rajtrácsra. Nyolc egységet profi és amatőr pilóták vegyesen alkotnak.

Az Oreca-Gibson 48-as rajtszámú LPM2-es autója az egyik nappali szabadedzésen (Forrás: Paulo Maria / PANORAMIC)

Végül essék pár szó a legkisebb kategóriáról, az idén LMGTE Am néven futó géposztályról is. Itt továbbfejlesztett, sorozatgyártású autók versenyeznek. 21 legénység áll rajthoz, többségében a Porsche 911, a Ferrari 488 GTE Evo, a Corvette C8.R vagy az Aston Martin volánja mögött. Ezek a kocsik lényegesen lassabbak, s ahogy a kategória neve is sejteti, itt főleg amatőr státuszú pilóták fognak beülni az autókba. Itt is komoly küzdelem lehet a végső győzelemért elsősorban a Ferrari és a Porsche között, de a másik két nagy gyártó is beleszólhat a csatába.

A 91. Le Mans-i 24 órás autóverseny szombaton 16:00-kor kezdődik, amikor LeBron James NBA-sztár kosárlabdázó meglengeti a célegyenes aszfaltján állva a francia zászlót, mely a rajtot fogja jelenteni. Minden évben egy hírességet szoktak fölkérni erre a megtisztelő feladatra, s mivel a Los Angeles Lakers már nem érdekelt az észak-amerikai kosárlabda-bajnokság küzdelmeiben, ezért Jamesre esett a szervezők választása.

Egy Chevrolet-Corvette lesz ott az idei rajtrácson (Forrás: FLORENT GOODEN / PANORAMIC)

A futamot Magyarországon az Eurosport fogja közvetíteni, mégpedig a következő módon: szombaton 15:00-tól 17:30-ig az Eurosport 2-n, 17:30-tól másnap 14:30-ig az Eurosport 1-n, majd 14:30-tól 17:00-ig ismét az Eurosport 2-n, vagyis a teljes 24 órát élőben lehet követni, leszámítva a várhatóan nem kevés reklámszünetet.

Azt hiszem, mindenképpen érdemes megnézni ezt a futamot akár egészében is, mert Le Mans-ban bármikor bármi megtörténhet.

A kiemelt kép forrása: Panoramic

Leave a Reply