Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Spanyol Nagydíjat a két Mercedes előtt. A holland játszi könnyedséggel húzta be idei ötödik futamgyőzelmét, melyhez egy pillanatig sem férhetett kétség. A Mercedes fejlesztései egyelőre működnek, miközben a Ferrari teljesen versenyképtelenné vált. Több pilótának is pocsék versenye volt, így pl. Lando Norrisnak, Pierre Gaslynak és végül Cunoda Jukinak is. A Sportudvar összefoglalja a futam legfőbb tanulságait.
POZITÍVUMOK
Újabb nagyon sima Verstappen-győzelem
Hét futamból hét győzelem – így kezdi 2023-at a Red Bull. Eddig csak az italgyártós csapat tudott versenyt nyerni, hiszen Max Verstappen idei ötödik sikerét aratva nyerte meg a Spanyol Nagydíjat. A holland címvédő az élről rajtolt, s ugyan Carlos Sainz Jr. a puhább keverékű gumikon egy pillanatig veszélyeztetni tudta, de legyünk őszinték, ha meg is előzte volna, akkor is alighanem Verstappent intette volna le elsőként a kockás zászló. Egyszerűen annyira nagy fölénye van a Red Bull-nak a mezőnnyel szemben, mint amit a 2010-es évek elején lehetett látni tőlük. Senki sem tudott érdemben versenyezni Verstappennel és az újabb elszúrt időmérő után a mezőny közepéből rajtoló Sergio Pérez is elég könnyedén tudott pozíciókat nyerni a futam első fázisában. A mexikói végül a 4. lett, mert a Mercedeseket már nem tudta utolérni, de ettől függetlenül akár még igaza is lehet Verstappennek, aki a héten úgy nyilatkozott, hogy képesek lehetnek idén minden versenyt megnyerni, bár hozzátette, hogy ezt nem tartja valószínűnek. Még mindig nagyon sok van hátra a szezonból, de ha nem is sikerül mindenhol győznie az osztrák istálló valamely pilótájának, már most kijelenthetjük, hogy idén is címvédés lesz a Forma-1-ben.
Előrelépett a Mercedes
Bár nem vagyok nagy szurkolója a Mercedesnek, de az a mai futamon egyértelműen kiderült, hogy a Monacóban bevetett fejlesztések egyelőre működnek. Az edzéseken és az időmérőn az egykörös tempóval még komoly gondok adódtak mindkét pilóta esetében, ám a versenytempó már egészen jó volt, ami azt eredményezte, hogy Hamilton a 2., a 12. helyről rajtoló George Russell pedig a 3. helyen ért célba Barcelonában. A verseny során mindvégig egyértelmű volt, hogy a Mercedes képviselte a második erőt a Red Bull mögött, hiszen sem az Aston Martinok, sem Carlos Sainz Jr., sem az ismét jól teljesített Esteban Ocon nem tudott komoly ellenállást kifejteni a két fekete autóra, melyeken mindenféle gumi remekül működött. Nem véletlen, hogy nagy volt az öröm a stuttgartiaknál a leintés után, hiszen ezt az esztendőt sem kezdték túl jól, ugyanakkor 2022-vel ellentétben ezúttal nem ősszel, hanem a nyár elején kezdtek el fölzárkózni, így nem kizárt, hogy tartósan ott lesz a második helyen a Mercedes. Persze még nagyon sok van hátra a szezonból, változhatnak az erőviszonyok, de az biztos, hogy a Mercedesnél találtak valamit, ami egyelőre jól működik.
NEGATÍVUMOK
A Ferrari teljesen reménytelen versenye
Amíg egy hete Monacóban az eső esélyt adott a Ferrarinak arra, hogy legalább egy dobogós eredményt összehozzon, ám sikerült elherdálni ezt a sanszot, addig ma Barcelonában semmi esélye nem volt arra a maranellói istállónak, hogy bármelyik versenyzője dobogóra állhasson. Ez különösen abból a szempontból nem túl szívderítő, hogy Carlos Sainz a 2. helyről kezdhette meg hazai futamát, de egyszerűen az ő kocsijában sem volt meg az az erő, ami ahhoz kellett volna, hogy fölvegye a versenyt a Mercedesekkel és Sergio Pérezzel. Sainz ugyan mindent megtett, hogy minél jobb eredményt érjen el saját közönsége előtt, ám az autó nem elég jó ehhez. A spanyol végül ötödikként ért célba. Charles Leclerc a bokszutcából kezdte meg a versenyt, miután a kvalifikáción komoly műszaki gondokkal küzdött. Több körön át nem igazán tudott pozíciókat nyerni a mezőnyben, s kezdetben szinte csak olyan versenyzők kerültek mögé, akik korán bementek a bokszutcába friss gumikért. A monacói ugyan később többet is tudott előzni önerőből, ám a pontszerzésre nem igazán volt sansza. Végül nem is szerzett pontot, csak a 11. lett, s ezt a helyezést is annak köszönhette, hogy Cunoda Juki büntetést kapott, így mögé sorolódott vissza. Újabb kiábrándító hétvége a Ferraritól, amely most már készülhet 2024-re, mivel idén jó eséllyel a konstruktőri világbajnokság dobogója sem lesz meg.
Norris a nagy vesztes
Lando Norris a bravúrosnak mondható 3. helyet szerezte meg az időmérőn, ezzel 2011 után első McLaren-pilótaként rajtolhatott ennyire előkelő pozícióból Barcelonában. A brit nem is startolt rosszul, ám Hamilton a 2-es kanyarban meg tudta előzni, igaz, ezt úgy tette, hogy megsértette Norris első szárnyát. Norris emiatt még az 1. körben több helyezést bukott, s be kellett mennie a bokszba javítás végett. Ezzel el is szálltak pontszerzési reményei, hiszen a mezőny végére csúszott vissza, s később sem volt meg a kellő tempója ahhoz, hogy a top tízben végezhessen. Norris a 17. lett. Oscar Piastri a másik McLarennel a 13. lett, miközben a 9. rajtkockából vághatott neki a 66 körös száguldásnak, de amíg a Mercedesnél az egykörös tempó nincs meg, a versenytempó bezzeg igen, addig ez a McLarennél fordítva történt a hétvégén. Meglátjuk, hogy Kanadában mire mennek a wokingiak két hét múlva.
Gasly az időmérőn szúrta el a versenyét
Pierre Gasly a kvalifikáción a 4. időt érte el, ám mivel Carlos Sainzot és Max Verstappent is föltartotta, ezért 6 hellyel hátrébb sorolták a rajtrácson és csak a 10. pozícióból láthatta meg a piros lámpák kialvását. A francia az egész versenyen küszködött autójával, mivel nem volt meg a megfelelő tempója. Végül Cunoda hátrasorolásának köszönhetően becsúszott a 10. helyre, vagyis egy pontot szerzett, de eközben csapattársa, a 6. helyről induló Esteban Ocon végig az első tízben autózva a 8. helyen zárt, így Monaco után egy újabb jó versenyen van túl. Gaslynak kicsit össze kell szednie magát, mert idén nem a tegnapi volt az első komoly hibája, hiszen emlékezhetünk rá, hogy Ausztráliában az utolsó előtti körben ő ütötte el magát és Ocont egy erős kettős pontszerzéstől. Ocon jelenleg egyértelműen jobb a két francia közül.
Kettő pontba került Cunoda túlzott erőszakossága
Egészen jó futama volt Cunoda Jukinak. Az AlphaTauri japán pilótája végig a pontszerző helyeken vagy azok közvetlen közelében autózott a mezőny közepén, s végül a pályán a 9.-ként gurult át a célvonalon, azonban a 11. helyen zárta a futamot, mivel 5 másodperces időbüntetést kapott. Azért jutott a szankcionálás sorsára, mert egy akció során leszorította a pályáról Csou Guan-jüt, amit a versenybíróság túlzottan agresszív manővernek minősített. Nagy butaság volt ez a japántól, mert megduplázhatta volna a verseny előtt összegyűjtött pontjainak számát, ami az AlphaTauri gyenge teljesítményét látva nagyon jó eredménynek számított volna. Így viszont ismét nullázott a faenzai alakulat, hiszen Nyck de Vries ezúttal sem volt versenyben a top tízért és Cunodától is jócskán kikapott. A holland alatt egyébként könnyen lehet, hogy a nyár folyamán erősen inogni fog a pilótaülés, amennyiben nem tud javítani eredményein, mert a hírek szerint Helmut Marko egyre türelmetlenebb vele szemben, bár azt leszögezte, hogy a következő hetekben nem várható de Vries lecserélése. Ettől függetlenül javulnia kellene a Red Bull fiókcsapatának, mert a hírek szerint a nagyistálló vezetősége is egyre szúrósabb szemmel néz a csapat idei teljesítményére.
Ez volt a Spanyol Nagydíj értékelése. A Forma-1 következő futama a június 18-án esedékes Kanadai Nagydíj lesz.
A kiemelt kép forrása: Getty Images / vezess.hu