Az F1 ura tovább küzd a szabadedzések ellen

Évek óta téma a Forma-1 világában a versenyhétvégék megreformálása. A világbajnokság 2021-ben fölállt új vezetése a kezdetektől fogva arra törekszik, hogy az évtizedek óta a nagydíjak fontos részét képező szabadedzések helyett valamilyen más formátumú eseményre kerüljön sor, egy olyan eseményre, amelynek nagyobb tétje van, mint a mai gyakorlásoknak. A csapatok és a versenyzők minden bizonnyal nem lelkesednének egységesen azért, ha a szabadedzések helyett olyan eseményre kerülne sor, aminek ugyan nagyobb a tétje, de az autók tesztelése és a pontos beállítások megtalálása nehezebbé válna a kevesebb adatgyűjtési lehetőség miatt. Minden bizonnyal itt is az fog dönteni, hogy ki az erősebb: a nézettséget és a bevételeket növelni óhajtó Liberty vagy a sportszakmai szabályokat megalkotó FIA.

A múlt hétvégén került sor a gyorsaságimotoros-világbajnokság szezonnyitó Portugál Nagydíjára, amelyen debütált a sorozat újítása, a szombati sprintfutam. A szervezők az ötletet a Forma-1-ből vették, hiszen a száguldó cirkuszhoz hasonlóan a MotoGP-ben is egy rövidített versenyről van szó, amelyen kevesebb pontot lehet gyűjteni. A világbajnokság promótere abban bízik, hogy a sprinteknek köszönhetően nőni fog a versenyek helyszíni és televíziós nézettsége is, amely az elmúlt években főként az európai helyszíneken csökkenésnek indult.

Minden bizonnyal a sprintnek volt betudható, hogy meghívott vendégként ott volt Portimaóban Stefano Domenicali, az autós csúcskategória kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media Forma-1-ért felelős vezetője. Az olasz interjút adott a Portugál Televíziónak, amelyben sok más mellett szó esett az F1-es hétvégék átalakításáról is, amely az elmúlt években már megkezdődött, hiszen bevezették a sprintfutamokat, amelyek rég nem látott változást hoztak a lebonyolításban.

A MotoGP-vel ellentétben a Forma-1-ben nem minden helyszínen tartanak sprintet. 2021-ben és tavaly csak három-három nagydíj programjába került be a szombati verseny, idén viszont már hat alkalommal láthatunk sprintet, amelyen szintén rövidített versenytávot tesznek meg a pilóták és kevesebb pontot is kapnak, mint a vasárnapi főfutamon, de szoros küzdelem esetén ezek a pontok is dönthetnek a végelszámolásnál.

Domenicali, a korábbi Ferrari-főnök többször hangoztatta már azon szándékát, hogy a szabadedzések terén gyökeres változtatásokra van szükség. Most újfent kijelentette, azt szeretné, ha jelenlegi formájukban megszűnnének ezek a gyakorlások, s helyettük valódi téttel bíró eseményre kerülne sor. Az, hogy konkrétan mire gondolnak a Libertynél, most sem derült ki, vagyis nagyon homályos, mi jöhetne a szabadedzések helyett.

A sprintfutamokat magukban foglaló hétvégéken már annyi megvalósult, hogy három helyett csak két szabadedzést tartanak, hiszen pénteken délután már sor kerül az időmérőre.

Arról már évek óta megy a vita, hogy nem sok-e a három szabadedzés. Többen fölvetették már, hogy csökkenteni kellene az edzések számát, mivel sokszor előfordul, hogy a csapatok nem igazán dolgoznak ezeken a gyakorlásokon, s alig látni autót a pályán – ez különösen a szombati harmadik szabadedzésre vonatkozik. Az vitathatatlan, hogy a versenyzőknek és az istállóknak is biztosítani kell a lehetőséget arra, hogy a versenyhétvégék elején adatokat gyűjthessenek arról, hogy autóik hogyan teljesítenek ilyen meg olyan körülmények között a pályán és mik azok a beállítások, amelyekkel a legnagyobb teljesítményt tudnák elérni.

Nyilván manapság már minden csapatnál alapkellék a szimulátor, amelyen be lehet gyakorolni a pályákat, de ezekkel nem lehet az autók viselkedésére vonatkozó tűpontos adatokat gyűjteni, hiszen a valóság mindig más, főleg, ha az időjárás nem úgy alakul, ahogy a szimulátoron beállították.

Stefano Domenicali a mostani interjúban nyíltan arról beszélt, hogy megszüntetné a szabadedzéseket. “Támogatom a szabadedzések megszüntetését, amelyek lehet, hogy hasznosak a csapatok számára, de nem eléggé érdekesek a nézők számára”. Megmondom őszintén, kicsit megdöbbentő egy korábbi csapatfőnök szájából ilyen kijelentést hallani, olvasni. Pontosan tisztában kellene lennie azzal, hogy igenis szükség van bizonyos időre minden egyes pályán, hogy a csapatok és a versenyzők tisztában legyenek azzal, hogyan működnek az autók, melyek azok a gumikeverékek, amelyek a legjobban teljesítenek és hogyan alakul a levegőáramlás a kocsik körül, s akkor még csak nagyon kevés dolgot említettem meg, ami a szabadedzéseken vizsgálat tárgyát képezi.

Arról már lehet vitatkozni és szerintem kell is, hogy szükség van-e három szabadedzésre. Sokszor látunk példát arra, hogy a három edzésből legalább egy nem sok történést hoz magával, mert alig mennek ki a pilóták a pályára. A villanyfényes futamok esetében ez elsősorban a nappali körülmények között zajló gyakorlásokra, s főleg a szombati edzésre vonatkozik, a normál hétvégék esetében (amikor nappali futamra kerül sor) pedig egyértelműen a szombati harmadik szabadedzésre.

Korábban a szabadedzések jellemzően 90 percesek voltak. Ma mind a három tréning 60 perces. Szerintem az egy órára mindenképpen szükség van, de azon már lehet gondolkodni, hogy nem elegendő-e kettő szabadedzés, egy pénteken délután, egy pedig szombat délelőtt. Szerintem egy ilyen megoldás működőképes lehet. Azt be kell látnia mindenkinek, s ezzel reményeim szerint a Libertynél is tisztában vannak, hogy sportszakmai szempontból szükség van szabadedzésre, s emiatt a csapatok és a versenyzők valószínűleg nem támogatnák a gyakorlások teljes eltörlését, már amennyiben olyan megoldást találnának ki helyette, amely nem nyerné el tetszésüket.

Azt is fontos tudni, hogy a Forma-1 sportszakmai szabályait a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hozza meg, s ezekbe a Libertynek korlátozott beleszólása van. A két fél között feszült volt a viszony az elmúlt hónapokban, de nem valószínű, hogy a szövetség kiengedné a kezéből az F1 fölötti sportszakmai felügyeletet és irányítást. Márpedig a pletykák szerint az FIA-nál nem lelkesednek Domenicaliék törekvéseiért a szabadedzések megszüntetése kapcsán.

A már említett sprintfutamok is mindmáig megosztják a Forma-1 közösségét, még mindig sok a fanyalgó, aki nem látja értelmét a plusz versenyeknek, főleg, hogy ezek nem minden esetben hozták eddig a remélt izgalmakat, pedig ezeken a viadalokon nincs kötelező kerékcsere és a rövidebb versenytáv miatt nem muszáj tele tankolt kocsikkal kigördülni a pályára, ami szintén növelheti az akciók számát. Idén megduplázódik a sprintek száma, s Domenicali nem titkolt szándéka lenne, hogy előbb-utóbb minden helyszínen rendezzenek ilyen versenyeket.

Egy kicsit térjünk vissza a MotoGP-hez! A gyorsaságimotoros-világbajnokság mindhárom kategóriájában, tehát a MotoGP-ben, a Moto2-ben és a Moto3-ban is úgy zajlanak a versenyhétvégék, hogy a szombati időmérőn nem csak az ott elért időeredményeket veszik figyelembe, hanem a szabadedzéseken elért idők alapján számított kombinált eredményeket is. Az időmérők ott is úgy zajlanak, mint az F1-ben, azaz van Q1 és Q2, azonban a három tréning kombinált időeredményei alapján dől el, hogy ki melyik szakaszban kapcsolódik be a kvalifikációba. A Q1-ben a három szabadedzés összesített eredményei alapján az első tízből kiszorult versenyzők vehetnek részt, akik közül a két leggyorsabb jut be a Q2-be, ahol a tíz legjobb kombinált idővel rendelkező pilótához csatlakozva küzdhetnek meg a pole pozícióért. Idén a sprint miatt annyiban változott a helyzet, hogy a szombati szabadedzés eredményeit már nem veszik figyelembe az időmérőn.

Ez a szisztéma évek óta működik a motorosoknál, s azt gondolom, a Forma-1-ben is lenne létjogosultsága, mert ebben az esetben a szabadedzéseknek rögvest igazi tétjük lenne főleg a közép- és kiscsapatok versenyzői számára. Kíváncsi vagyok, hogy ha már a MotoGP-ben lényegében az F1-ből vett példa alapján vezették be a sprintfutamokat, hogy esetleg a Forma-1 is átveszi-e a MotoGP időmérő-rendszerét. Szerintem megérne egy próbát.

A kiemelt kép forrása: S. Mantey / L’Équipe

Leave a Reply