Sergio Pérez nyerte a Forma-1-es Szaúdi Nagydíjat. A Red Bull mexikói pilótája végig vezetve nyerte meg a dzsiddai utcai versenyt. Kettős győzelmet arattak az italgyártósok, ami komoly bravúr, hiszen Max Verstappen a 15. helyről rajtolt, ám a gyors fölzárkózásnak és egy vitatható biztonsági autós fázisnak köszönhetően följött a 2. helyre. Ez a futam sem a Ferrariról szólt. Ugyan a maranellóiak mindkét pilótája meglátta a kockás zászlót, azonban még a Mercedes is jobbnak bizonyult náluk, amiben szerepe volt egy versenymérnöki baklövésnek is. A Sportudvar összefoglalja a futam pozitívumait és negatívumait.
POZITÍVUMOK
Sergio Pérez sima győzelme
Sergio Pérez egymás után a második évben rajtolhatott az élről Dzsiddában, ám amíg tavaly annak köszönhette elsőségét, hogy mindegyik riválisa hibázott az utolsó gyors körén, addig idén elsősorban annak köszönhette pole pozícióját, hogy Max Verstappen az egyik féltengely törése miatt föladni kényszerült az időmérőt. A mexikói nem rajtolt a legjobban, Fernando Alonso meg is előzte, ám nem sokkal később ismét ő állt az élen, mivel visszaelőzte a spanyolt, akit ugyanakkor alighanem enélkül is könnyedén maga mögé utasított volna, hiszen Alonsónak lejjebb részletezendő okok miatt időbüntetést kellett letöltenie. Checo Pérez versenye alapvetően eseménytelen volt, nagyjából azt tapasztalhatta meg, amit csapattársa két héttel ezelőtt Bahreinben. Első helye nem forgott veszélyben még akkor sem, amikor csapattársa már a 2. helyen haladt, ekkorra ugyanis már olyan előnyt autózott ki a mexikói, amit nem tudott ledolgozni Verstappen. Ugyan a holland az utolsó körben ellopta a leggyorsabb körért járó bónuszpontot tőle, de ez aligha vesz el bármennyit is Pérez öröméből, aki legyünk őszinték, némiképp ajándékba kapta ezt a győzelmet a sorstól, mivel az edzések alapján egyértelműnek tűnt, hogy Verstappen a hétvége legnagyobb esélyese, de aztán az a technikai hiba szombaton közbeszólt.
Verstappen ismét nagyot mentett
Nem a mai volt az első olyan futam, amelyen Max Verstappennek egészen hátulról kellett startolnia valamilyen okból kifolyólag. Tavaly pl. a Magyar Nagydíjat csak a 10. helyről kezdhette meg, végül azonban ő lett a futamgyőztes. Ma egy fokkal nehezebb volt a feladat, hiszen a 15. pozícióból kellett rajtolnia, ám a várakozásoknak megfelelően viszonylag gyorsan át tudta hámozni magát az előtte lévők többségén. Végül elért 2. helyezésében azonban nem csak ennek volt szerepe, hanem a Lance Stroll műszaki hibás kocsija miatt amúgy nem igazán érthető okból elrendelt Biztonsági Autó-fázisnak is, hiszen közvetlenül az előtt cserélt kereket, így előnyös helyzetbe került sokakkal szemben azok közül, akik előtte voltak, de még nem látogattak be a bokszba. A holland a 4. helyen állt az újraindításnál, s már csak Pérez, Fernando Alonso és George Russell voltak előtte. Mivel Pérez gyorsan el tudott nyúlni üldözőitől, így Verstappen győzelmi reményei el is szálltak, de a 2. helyre még simán odaérhetett, s ezt meg is tette, miután megelőzte Russellt, majd Alonsót is. Ismét komoly fölzárkózást láthattunk tehát Max Verstappentől, aki így továbbra is vezeti a világbajnoki összetettet.
NEGATÍVUMOK
Alonso 100. dobogójával szórakozott a versenyirányítás
Fernando Alonso a 2. helyről rajtolhatott a dzsiddai éjszakában, s olyan jól startolt, hogy át is vette a vezetést a kissé beragadó Sergio Péreztől. Az Aston Martin spanyolja fölött azonban egyből ott lógott Damoklész kardja, s nem csak azért, mert Pérez közel maradt hozzá, hanem azért is, mert a versenybíróság vizsgálni kezdte őt amiatt, hogy nem megfelelően foglalta el rajtpozícióját. A felvételek alapján egyértelműen kiderült, hogy Alonso a maga közel húsz éves Forma-1-es rutinjával képes volt elrontani a rajtkockába történő beállást, hiszen bal oldali kerekei a kockán kívül voltak. Csak úgy, mint kettő hete Esteban Ocont, Alonsót is 5 másodperces időbüntetéssel sújtották emiatt, amit az első kerékcserénél kellett volna letöltenie. A történet azonban itt is teljesen úgy alakult, mint Ocon esetében, hiszen az egyik emelő túl korán emelte meg az autót, így a büntetés nem lett letöltve. A futam végén a Mercedesnél már rebesgették a rádiókommunikáció alapján, hogy nem lenne rossz, ha George Russell öt másodpercen belül érne célba Alonsóhoz képest, mert kinézhet egy újabb büntetés, ám végül kiderült, hogy az is belefért, hogy 5.1 másodperc volt kettejük között a leintésnél, ugyanis a versenybíróság utólag tíz másodperces büntetést adott a spanyolnak az öt másodperces szankció szabálytalan letöltése miatt. Így Alonso elbukta pályafutása 100. dobogóját, mivel visszacsúszott a 4. helyre, Russell pedig 3. lett. Nem volnék meglepve, ha lenne még folytatása ennek az ügynek a napokban, de valószínűleg nem lesz változtatás. Az azért megjegyzendő, hogy a stewardok kicsit késve döntöttek az újabb büntetésről, mert ezt simán megejthették volna az eredményhirdetés előtt is, s akkor nem Alonsónak kellett volna fölmennie a pódiumra…
FRISSÍTÉS (23:38): A versenyirányítás nem sokkal éjfél előtt visszavonta Fernando Alonso büntetését, így mégis megvan a spanyol 100. F1-es dobogós helyezése!
- Alonsót még a verseny közben megbüntették, mert rosszul állt be a rajtkockájába. Az öt másodperces büntetésbe azonban szó szerint belenyúlt az egyik szerelő, így nem volt érvényes a letöltés.
- A büntetéseket két fél ellenőrzi. A Genfben található ROC (Távoli Műveleti Központ) visszajelzései szerint Alonso kiállása rendben volt, viszont a versenyirányítás Dzsiddában az utolsó körben kapott egy fülest, hogy az Aston Martinhoz hozzáértek a hátsó emelővel. Az informátor minden bizonnyal a Mercedes volt, erre utal a George Russell-lel folytatott rádiózásuk is.
- Ez alapján Alonso megkapta a 10 másodperces büntetést.
- Az Aston Martin meghallgatást kért, ugyanis szerintük az autón végzett munka fogalmába nem számít bele a hátsó emelő hozzáérintése az autóhoz – a stewardok korábban úgy fogalmaztak, hogy információik szerint de.
- Az Aston Martin a meghallgatás során sikeresen bizonyította, hogy nincs nyoma annak sehol a szabályokban, hogy a hátsó emelő autóhoz érintése bármikor is munkának számított volna, emellett pedig hét (!) másik esetet is találtak, ahogy hasonló büntetés közben ugyanígy hozzáértek az autóhoz, és azok mégsem jelentettek problémát.
Mindezek szignifikáns és releváns új bizonyítékok voltak, így a stewardok visszavonták a korábbi tíz másodperces büntetést.
A Ferrari megint elszúrta
Charles Leclerc tízhelyes rajtbüntetésének köszönhetően csak a 12. pozícióból kezdhette meg a Szaúdi Nagydíjat. A monacói az első körben máris három helyet javított. A 17. körben kemény gumikat kapott azután, hogy egyedül ő rajtolt lágyakkal. Ezúttal kivételesen jól időzítette a kerékcserét a Ferrari, hiszen mind Leclerc, mind Carlos Sainz elé tudott vágni az addig előttük haladó Lance Strollnak. Azzal a maranellóiak sem számolhattak, hogy pár körrel később Stroll alatt elromlik az Aston Martin, emiatt pedig beküldik a Biztonsági Autót. Így ugyanis a többiek kisebb időveszteséggel cserélhettek gumikat. Az újraindítás után nem sokkal Hamilton megelőzte Sainzot. Ezután szintén nem sokkal derült ki Leclerc rádiózásából, hogy a Biztonsági Autó-fázis alatt akár megelőzhette volna a britet, hiszen ha kicsit gyorsabban halad a célegyenesben, akkor még Hamilton elé érkezhetett volna meg a bokszutca kijáratánál, így azonban mögé volt kénytelen besorolni. Ez egy hiba volt a monacói versenymérnökének részéről. Végül Sainz a 6., Leclerc a 7. helyen végzett, vagyis nem volt túl acélos a Ferrari mai szereplése sem.
A Forma-1 következő futamára április 2-án Ausztráliában kerül sor.
A kiemelt kép forrása: Getty Images / vezess.hu