
A kétszeres címvédő Max Verstappen győzelmével kezdődött a 2023-as Forma-1-es szezon – a Red Bull hollandja sima rajt-cél győzelmet aratott Bahreinben. Sergio Pérez szintén eseménytelen versenyen a 2. helyen végzett, míg a dobogó legalsó fokára némi meglepetésre, de teljesen megérdemelten Fernando Alonso állhatott föl, aki az Aston Martinnal remekül kezdte az új szezont. Charles Leclerc műszaki hiba miatt nem tudta befejezni a versenyt, mint ahogy a McLaren és Esteban Ocon sem brillírozott. A Sportudvar összefoglalja a szahíri futam pozitív és negatív történéseit.
POZITÍVUMOK
Verstappen ott folytatta, ahol tavaly abbahagyta
Ahogy az a múlt heti tesztek során már látszódott, egyelőre a Red Bull maradt a legerősebb csapat, Max Verstappen pedig a legerősebb versenyző, így semmi meglepő sincs abban, hogy a holland címvédő nagyon könnyedén húzta be a szezonnyitót a bahreini estében, hiszen az italgyártósok két autója esti körülmények között verhetetlennek bizonyult ezen a hétvégén. Verstappen versenyéről nehéz mit írni, hiszen egyetlen árva ezredmásodpercre sem került valós veszélybe vezető pozíciója. A rajtnál remekül rugaszkodott el és nem jelentett rá veszélyt a Ferrarik igen erős startja. A verseny során minden remekül működött nála és egyébként Sergio Péreznél is, így teljesen megérdemelten arattak kettős győzelmet. Pérez esetében persze nem szabad elhallgatni, hogy a rajtnál kicsit beragadt és Charles Leclerc elment mellette. Ezt leszámítva semmi gondja nem akadt a Red Bull-nak, ráadásul Leclerc kiesésével még kényelmesebb helyzetbe került. Egyelőre nem nagyon látni, ki jelenthet veszélyt Verstappenre és egyáltalán a vörös bikákra, de egy verseny alapján nem érdemes az egész évre vonatkozó következtetéseket levonni.
Fernando Alonso 99. dobogós eredménye
Az már a teszten világossá vált, hogy idén az Aston Martin lényegesen jobban teljesíthet, mint az elmúlt két évben, hiszen Fernando Alonso nagyon gyorsan megtalálta az összhangot új autójával és csapatával. Ez a folyamat erre a hétvégére is kitartott, hiszen a veterán spanyol végig az élmezőnyben szerepelt az edzések során (a háromból kettő szabadedzést is ő nyert meg) és a mai futamon is. Rajtja nem sikerült jól, mivel mindkét Mercedes megelőzte, majd csapattársával, a kéz- és lábtörés után visszatérő Lance Strollal volt egy szerencsés kimenetelű ütközése. A futam későbbi folyamán Alonso főleg Russellel és Hamiltonnal volt nagy csatában, ám miután mindkét Mercedes-pilótát viszonylag könnyedén megelőzte a gumikat jobban kezelő autóval és nem mellesleg óriási rutinjának is köszönhetően, valamint Carlos Sainzot is maga mögé utasította az utolsó körökben, így teljesen megérdemelten szerezte meg a 3. helyet, ami 98. Forma-1-es dobogója volt. Stroll a 6. helyen futott be, azaz az Aston Martin rögtön az első futamon 23 pontot szerzett, ami majdnem fele a tavalyi 22 hétvége alatt összegyűjtött 55 egységnek. Több mint bíztató kezdés ez a zöldek számára, de az ő esetükben is érdemes még egy-két futamot megvárni, hogy tisztán láthassuk, mire is képes ez a két autó és versenyző.
LAP 46/57
— Formula 1 (@F1) March 5, 2023
Alonso gets through!!! He's up to P3 💪#BahrainGP #F1 pic.twitter.com/8nzCAjX2nf
NEGATÍVUMOK
Charles Leclerc nullázással kezdett
Ami tavaly Max Verstapennel történt meg a bahreini szezonnyitón, az idén Charles Leclerc-el. A Ferrari monacói pilótája remekül rajtolt és a 3.-ról följött a 2. helyre, ám ezt a pozíciót csak a 26. körig tarthatta meg, akkor ugyanis Sergio Pérez játszi könnyedséggel előzte meg a kerékcseréket követően. Leclerc innentől fogva ismét a 3. helyen haladt egészen a 41. körig, amikor hirtelen megállt alatta a Ferrari, így kénytelen volt föladni a versenyt. Egyelőre nem tudni, pontosan mi okozta a kocsi meghibásodását, de a maranellóiaknak mindenképpen van még min dolgozniuk a megbízhatóság kapcsán. Carlos Sainz behozta a 4. helyre a másik autót, azonban nem volt könnyű helyzetben, mivel a kopott gumikon Alonsóval és Hamiltonnal is tartania kellett volna a lépést. Előbbi végül elment mellette, utóbbi viszont nem tudta igazán komolyan támadni, így legalább ezt a veszélyt elhárította. Egyelőre nehéz mit mondani a Ferrari új csapatvezetésének teljesítményéről, itt is szükség van még néhány futamra, hogy tisztább képet kapjunk. A kezdés mindenesetre nem volt a legsikeresebb.

A Mercedes maradt ott, ahol tavaly volt
Az idei szezon egyik legnagyobb kérdése az lesz, hogy a közel tíz év uralkodás után tavaly jelentősen visszaeső Mercedes vissza tud-e térni a vb-címekért folytatandó küzdelembe vagy sem. Az első versenyhétvége és a múlt heti teszt alapján is egyelőre azt lehet mondani, hogy nem sikerült előrébb lépnie a stuttgarti istállónak. Hamilton az 5., az egész futamon a gumikkal szenvedő, valamint egy elrontott kerékcserét is átélő George Russell pedig a 7. helyen ért célba – utóbbit még Stroll is megelőzte. Az egész versenyen az Aston Martinnal volt nagy csatában mindkét versenyző, s ezt a küzdelmet elvesztette a Mercedes – egy Mercedes-erőforrásokkal dolgozó privát csapattal szemben. Arra nem sok esélyük volt, hogy a Ferrarikat fenyegessék, a Red Bull-tól pedig fényévekre voltak az egész hétvégén. Korábban már lehetett olyan véleményeket hallani, olvasni, melyek szerint a Mercedes olyan szinten elrontotta tavalyi autóit, hogy jó eséllyel csak 2024-re kerülhet ismét a vb-esélyesek közé. Egyelőre ezek a vélemények látszanak beigazolódni, de még hosszú ez a szezon.
Ocon rossz napja
Nem lehettek túlságosan bizakodók az Alpine-nál a szezonkezdet kapcsán, hiszen a teszteken az tűnt ki, hogy a francia csapat nemhogy közelebb tudott volna kerülni a nagy istállókhoz, de inkább hátrébb csúszott a csapatok erősorrendjében azután, hogy tavaly 4. lett a konstruktőri világbajnokságban. Az nagy szó ezek alapján, hogy a korán kemény gumikra váltó Pierre Gasly első alpine-os versenyén a 20. helyről rajtolva a 9. lett, s ezzel hozott kettő pontot csapata konyhájára, azonban Esteban Ocon teljesítményét már bőven érheti kritika. Rossz napja persze mindenkinek lehet, de arra azért ritkán van példa, hogy egy versenyző miatt három büntetést is kiosszanak ugyanazon a futamon. Ocon ma ezt mutatta be, ugyanis nem megfelelően állt föl a rajtrácsra a start előtti pillanatokban, ezért 5 másodperces időbüntetést kapott. Ezt az első bokszkiállásnál kellett volna letöltenie, azonban csapata megsértette az ide vonatkozó szabályokat, ugyanis az 5 másodperc letelte előtt már hozzányúltak a szerelők a kocsihoz orrkúp-csere végett. Ezért ismét jött a büntetés, majd megint Ocon hibázott, amikor átlépte a sebességhatárt a bokszutcában – ez jelentette a harmadik strigulát a francia versenyző és a francia csapat neve mellett ma. Legközelebb minden bizonnyal nem fog ez előfordulni.
Esteban Ocon isn't having the best day 😫
— Formula 1 (@F1) March 5, 2023
Stewards handed him a time penalty for not positioning his car correctly on the grid.
He served that penalty but incorrectly, say stewards, and has now been handed a 5-second penalty for speeding in the pit lane. #BahrainGP #F1 pic.twitter.com/cGoJalZURd
A McLaren a mezőny végén
Tavaly az Alpine és a McLaren késhegyre menő csatát vívott egymással a csapatvilágbajnokság 4. helyéért, melyet végül a franciák szereztek meg. Amennyiben csak a mai évnyitó alapján kellene meghatározni az egész szezon erősorrendjét, akkor ez a két istálló 2023-ban a 9. helyért lesz harcban egymással. Bár az Alpine-nál Gasly gumistratégiája remekül működött, azonban a wokingiaknál semmi sem sikerült. Előbb az első F1-es versenyén induló Oscar Piastri alatt fulladt le a vas a bokszban kerékcsere közben, majd Lando Norris autójának pneumatikus tartálya mondta föl a szolgálatot, amelyet minden kiállásnál újra kellett tölteni sűrített levegővel. A brit a célba érők közül az utolsó, vagyis 17. lett. Arról már a tesztek kapcsán írt cikkemben is említést tettem, hogy a McLaren lehet a legnagyobb bajban, hiszen már a gyakorlás során is számos műszaki probléma lépett föl a narancssárga-kék autóknál, így nem volna meglepő, ha a mezőny végén kullogna a szezonnyitón. Ez bekövetkezett, miközben Zak Brown szerint az a csapat célja, hogy 2024-ben már futamgyőzelmekért legyen harcban. Úgy látszik, ahhoz, hogy ezt elérhessék, előbb össze kéne rakni két működőképes autót, mert egyelőre ez sem megy…
Túl vagyunk tehát a Forma-1 idei első versenyén. A következő futam a Szaúdi Nagydíj lesz március 19-én Dzsiddában.
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda RBPT | 1:33:56.736 |
2. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda RBPT | 11.987 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 38.637 mp h. |
4. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Ferrari | 48.052 mp h. |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 50.977 mp h. |
6. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 54.502 mp h. |
7. | George Russell | brit | Mercedes | 55.873 mp h. |
8. | Valtteri Bottas | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:12.647 p h. |
9. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1:13.753 p h. |
10. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:29.774 p h. |
11. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda RBPT | 1:30.870 p h. |
12. | Logan Sargeant | amerikai | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
13. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Nyck de Vries | holland | AlphaTauri-Honda RBPT | 1 kör h. |
15. | Nico Hülkenberg | német | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Csou Kuan-jü | kínai | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 2 kör h. |
KIESETT | MEGTETT KÖR | |||
Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 41 | |
Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 39 | |
Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 13 |
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 1 | 1 | 1 | – | 25 |
2. | Sergio Pérez | – | 1 | 1 | – | 18 |
3. | Fernando Alonso | – | 1 | 1 | – | 15 |
4. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 1 | – | 12 |
5. | Lewis Hamilton | – | – | 1 | – | 10 |
6. | Lance Stroll | – | – | 1 | – | 8 |
7. | George Russell | – | – | 1 | – | 6 |
8. | Valtteri Bottas | – | – | 1 | – | 4 |
9. | Pierre Gasly | – | – | 1 | – | 2 |
10. | Alexander Albon | – | – | 1 | – | 1 |
11. | Cunoda Juki | – | – | – | – | 0 |
12. | Logan Sargeant | – | – | – | – | 0 |
13. | Kevin Magnussen | – | – | – | – | 0 |
14. | Nyck de Vries | – | – | – | – | 0 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | – | – | 0 |
16. | Csou Kuan-jü | – | – | – | – | 0 |
17. | Lando Norris | – | – | – | – | 0 |
18. | Oscar Piastri | – | – | – | – | 0 |
19. | Charles Leclerc | – | – | – | – | 0 |
20. | Esteban Ocon | – | – | – | – | 0 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 43 |
2. | Aston Martin-Mercedes | 23 |
3. | Mercedes | 16 |
4. | Ferrari | 12 |
5. | Alfa Romeo-Ferrari | 4 |
6. | Alpine-Renault | 2 |
7. | Williams-Mercedes | 1 |
8. | AlphaTauri-Honda RBPT | 0 |
9. | Haas-Ferrari | 0 |
10. | McLaren-Mercedes | 0 |
A kiemelt kép forrása: vezess.hu / Getty Images