Ennyit keresnek a Forma-1-es pilóták

Ma a bahreini szabadedzésekkel kezdetét veszi a 2023-as Forma-1-es szezon, így még mielőtt igazán belecsapnának a lecsóba a pilóták, érdemes megnézni, ki mennyit keres azzal, hogy az autósport elitkategóriájában száguld!

Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is közzétette a racingnews365.com szakportál a Forma-1 fizetési rangsorát. Nem meglepő módon a listát az elmúlt két év világbajnoka, Max Verstappen vezeti, aki az elérhető információk alapján az év végén lejáró Red Bull-os szerződésének keretében mai árfolyamon 19.6 milliárd forintot (51.8 millió eurót) keres szezononként. Ebbe az összegbe azonban nem számítanak bele a futamgyőzelmekért, dobogókért, no meg a vb-címért járó prémiumok, úgyhogy ennél is jóval magasabb bevételt könyvelhet el Verstappen a Forma-1-es ténykedéséből.

Korábbi nagy riválisa, Hamilton lényegesen kevesebbet tesz zsebre a hollandhoz képest, ugyanis a Mercedesnél évente 33 millió eurót, azaz 12.5 milliárd forintot keres. A brit a 2024-es szezon végéig hosszabbított a stuttgartiakkal.

A dobogó legalsó fokára Charles Leclerc állhat föl, akinek idényenként 22.6 millió eurót, azaz 8.5 milliárd forintot fizet a Ferrari. Ez az összeg a duplája annak, amelyet a monacói csapattársa, Carlos Sainz Jr. kap a bankszámlájára, hiszen a spanyol “csupán” 11.3 millió eurót, vagyis csaknem 4.3 milliárd forintot kap egy év alatt. A Scuderia két főállású versenyzője közé befurakodik Lando Norris, akit a McLaren évi 18.9 millió euróért, vagyis mai árfolyamon 7.1 milliárd forintért foglalkoztat.

Igen nagy a különbség a Red Bull-nál, ugyanis amíg Verstappen keresi a legtöbb pénzt egy évben, addig csapattársa, Sergio Pérez megelégszik 9.4 millió euróval, azaz valamivel több mint 3.5 milliárd forinttal, de a mexikói esetében nem árt megjegyezni, hogy már 2011 óta a Forma-1 mezőnyének tagja, vagyis korábbi csapatainál már nem kevés pénzre tehetett szert. Péreznek egyébként 2024 végéig szól a szerződése. Mellette Valtteri Bottas (Alfa Romeo) ugyancsak 3.5 milliárd forintos évi fizetésből élheti életét.

A sorrendben Esteban Ocon következik. Az Alpine első számú francia versenyzője évente 5.6 millió eurót, vagyis 2.1 milliárd forintot visz haza. Ocon többet keres, mint eddigi csapattársa, az idén az Aston Martinhoz átigazolt Fernando Alonso – a kétszeres világbajnok spanyol 4.7 millió eurót (1.8 milliárd forint) kap munkáltatójától. Ugyanennyi pénz üti Ocon új csapattársának, Pierre Gaslynak és a Haasnál menő Kevin Magnussennek a markát is.

A Williamsnél versenyző Alexander Albon 2.8 millió eurót (picivel több mint 1 milliárd forintot) kap azért, hogy autóba üljön a 23 versenyhétvégén. Őt követi Lance Stroll (Aston Martin), Nico Hülkenberg (Haas), Nyck De Vries (AlphaTauri), Csou Kuan-csü (Alfa Romeo) és a McLaren ausztrál újonca, Oscar Piastri, akik egyaránt 1.9 millió eurót, azaz 722 millió forintot tehetnek zsebre. A sort Cunoda Juki (AlphaTauri) és a Williams amerikai debütánsa, Logan Sargeant zárja, akik 1 millió eurót, vagyis megközelítőleg 380 millió forintot keresnek.

A fenti adatok alapján kiszámolható, hogy a húsz főállású Forma-1-es versenyző 71 milliárd 870 millió forintot, vagyis 169 900 000 eurót fog keresni 2023-ban. Egy pilótára átlagosan csaknem 3.5 milliárd forint, azaz csaknem 8.5 millió euró jut. Amennyiben a 23 tervezett versennyel is elosztjuk ezeket a számokat, akkor egy futam átlagosan 3.1 milliárd forint, vagyis közel 7.4 millió euró bérkiadást jelent a csapatok számára.

Bár eddig is nyilvánvaló volt, de a nagyjából konkrét számokat látva most már világos lehet mindenki számára, hogy a Forma-1-es pilótáknak nem igazán lehetnek megélhetési gondjaik, sőt, talán még túl sokat is keresnek, mint amennyire ténylegesen szükségük lenne. Mivel azonban a pilóták járandóságai nem tartoznak bele a fizetési sapkába, ezért a csapatoknak ezen a téren nem kell visszafogniuk magukat, s ezt nem is teszik…

A kiemelt kép forrása: Panoramic

Leave a Reply