Bár nem érdemes az előszezoni tesztek eredményeiből az idényre vonatkozó következtetéseket levonni, azonban a múlt héten Bahreinben tartott Forma-1-es kollektív teszten annyi azért látszódott, hogy mely csapatok fejlesztései sikerültek, s hol kell még bizonyos dolgokat csiszolni a vasárnapi startig.
A Forma-1-es istállóknak az elmúlt évekhez hasonlóan idén is csupán három nap állt rendelkezésükre, hogy kollektív teszt keretében is kipróbálhassák idei autóikat. A mezőny Bahreinben gyűlt össze csütörtöktől szombatig – ezen a hétvégén a 2023-as év első futamára is az arab országban kerül sor. Természetesen a teszteredmények alapján nem lehet erősorrendet fölállítani az új szezonra vonatkozólag, hiszen egyelőre még egy sokismeretlenes egyenletről beszélhetünk az egyes autók valós teljesítményét illetőleg. Nem tudjuk, milyen motorbeállításokkal kísérleteztek a csapatok, s ezek közül melyikkel tudták a legtöbbet kihozni versenygépeikből, s arról sincsenek pontos információk, hogy ki mennyi üzemanyaggal járatta meg kocsiját. A látottak alapján azonban néhány tanulságot így is le lehet vonni.
Akik brillíroztak
Nagyon úgy fest, hogy idén is a Red Bull lesz az a csapat, amelyet le kell győzni ahhoz, hogy más legyen a legjobb. Az RB19 névre keresztelt, lényegében Honda-erőforrásokkal rendelkező autók megbízhatóak és gyorsak voltak, hiszen a hétvége legjobb idejét Sergio Pérez érte el, aki 1:30.305-ös időt autózott. A kétszeres címvédő Max Verstappen megnyerte a csütörtöki napot, vagyis ő sem tétlenkedett Szahírban. Csak hab a tortán az italgyártósok számára, hogy rövid és hosszú etapokon egyaránt gyors volt mindkét autó. Ez több mint bíztató az évre nézve.
A Ferrari valószínűleg a többi csapathoz hasonlóan nem mutatta meg minden idei újítását, amitől jobb eredményeket remél, azonban az egyértelműen látszott a három nap során, hogy semmilyen komoly probléma nem lépett föl a Scuderiánál, azonban a gumik a versenytempóban megtett hosszú etapokat nem bírták mindig a legjobban, ami kérdéseket vet fel a hétvégi szezonkezdet előtt. Az olasz csapat pilótái: Charles Leclerc és Carlos Sainz Jr. a három nap során összesen 2256 km-t tettek meg, amivel a maranellói istálló teljesítette a harmadik legnagyobb távot. Ebből a szempontból és az időeredmények alapján nem áll rosszul a Ferrari, de nyilván az ő esetükben sem lehet még előre látni, mire lehetnek képesek ebben az évben.
Az Aston Martin meglepően jó tesztet tudhat maga mögött annak dacára is, hogy a csapathoz idén igazolt Fernando Alonso mellett a brazil tartalékpilóta, Felipe Drugovich körözgetett a három nap alatt, mivel Lance Stroll egy spanyolországi kerékpáros edzés során történt kisebb balesetben elszenvedett sérülése miatt kihagyni kényszerült a tesztet, s még a Bahreini Nagydíjon való indulása sem dőlt el a cikk megjelenéséig. Alonso teljesítette a legtöbb, szám szerint 1461 km-t az összes pilóta közül, s úgy tűnt, nagyon kényelmesen érzi magát új járgányában, mivel kiegyensúlyozott kocsit kormányozhatott, amely mentes volt az előző szezonban látott komoly problémáktól, amik alaposan hátráltatták a zöldeket a minél jobb eredmények elérésében. Sokan fölteszik a kérdést ezekben a napokban, hogy vajon az Aston Martin lehet-e az év meglepetéscsapata. Erre annyit lehet egyelőre mondani, hogy nem volt még olyan régen 2020, amikor a jogelőd, a Racing Point kis túlzással élcsapatnak számított. Remélhetőleg most nem egy másik autó lemásolása miatt volt ennyire jó az Aston Martin.
Akik ellentmondásosan teljesítettek
A teszteredmények alapján nehéz eldönteni, hol tart a Mercedes az idei autójával azután, hogy tavaly nagyon visszaesett, s mindössze egyetlen futamgyőzelmet aratott, a konstruktőri világbajnokságban pedig csupán a 3. helyen végzett. Megmondom őszintén, én már az autó bemutatása óta kétkedem abban, hogy a stuttgartiak idén vissza fognak térni az élre, hiszen a kocsi meglehetősen bizarr megjelenésének indoklása (amennyiben persze ez igaz) alapján az idei fejlesztésekkel is gondok lehetnek. Toto Wolff csapatfőnök azzal indokolta, hogy az idei kocsik feketék lettek, mert spórolni kellett a festékkel, mivel annyira megközelítették a megengedett legnagyobb súly szintjét. Az autó lényegében alig kapott valami festést, hiszen a sötét színt a festetlen karbonelemek idézték elő. Wolff a teszt során már a 2. nap végén aggodalmának adott hangot, mivel nem tudta megmondani, hol tart csapata jelenleg. Persze ilyenkor egyből fölvetődik a kérdés, hogy nem puszta altatásról van-e szó. Az biztos, hogy pénteken nem sziporkáztak a Mercedesek, hiszen George Russellt komoly hidraulikai probléma sújtotta, s végül ő a 13., Hamilton pedig a 15. helyen zárt. Hamilton szombaton a 2. legjobb időt autózta, de összességében véve kijelenthető, hogy van mit megoldani a csapatnál, hiszen az autók egyensúlyával egész hétvégén gondok voltak és az orr-rész környékén is akadtak problémák. Tényleg nem lehet megtippelni, mi lesz idén a Mercedesszel.
Akikről nehéz bármit is mondani
Mint minden csapatnál, az Alfa Romeónál is a megbízhatóság volt a teszt legfőbb kérdése, s ezen a téren nem is volt olyan rossz az olasz-svájci csapat, leszámítva a pénteken föllépett váltóproblémákat. Bottas és Csou is bíztató időket autózott, utóbbi meg is nyerte a pénteki napot, de ez elsősorban annak volt betudható, hogy az utolsó órában időmérő-szimulációt teljesített, azaz szinte üres tankkal és a leggyorsabb gumikeverékkel körözgetett. Inkább bíztatónak mondható a Williams teljesítménye, amely sok kilométert tudott megtenni, ezzel rengeteg információhoz jutott. Ugyanez mondható el a Haasról is, amelyet Anthony Davidson, a korábbi F1-es pilóta a csapatok erősorrendjében az 5. helyre tett a tesztek végén. Az amerikai istálló nem titkolt célja, hogy legalább a 6. helyre ugorjon fel a konstruktőri világbajnokságban a tavalyi 8. helyet követően. Ami az AlphaTaurit illeti, a Red Bull hírek szerint eladásnak elébe néző fiókcsapata nagyon komoly munkát végzett új pilótájával, Nyck De Vriesszel, aki 246 kört tett meg. Ennek során a holland bebizonyította, hogy a faenzaiak idei versenygépe többre hivatott, mint a tavalyi konstruktőri 9. hely.
Akik hagytak kétségeket
Nehéz mit mondani az Alpine helyzetéről. Annyi biztos, hogy a francia csapat teljesítette a második legkevesebb, pontosan 1910 km-t a három napos tesztelés során, időeredményei pedig eléggé középszerűek voltak. Az árnyalhatja a képet, hogy az istállónál mondhatni betűről betűre követték a tesztre vonatkozó célkitűzéseket, éppen ezért pedig sem túláradó lelkesedés, sem nagy aggodalom nem volt észrevehető Esteban Oconon és Pierre Gaslyn, akik nem a köridőkre koncentráltak.
Akik aggódhatnak
Bár a csapatok tényleges erősorrendjét leghamarabb 4-5 versenyhétvége után lehet majd fölállítani, az igen nyilvánvaló volt a teszten, hogy a McLaren kissé el van maradva idei autóinak fejlesztésével a többiekhez képest. Az MCL60 névre keresztelt két járgány az egész hétvége során alacsony hatékonysággal működött aerodinamikai értelemben, ami persze lehet a véletlen műve is. Mindenesetre a wokingiak tették meg a legkevesebb távot, hiszen csupán 1688 km-t, azaz 312 kört ment Lando Norris és az újonc, Oscar Piastri. Hogy mindez rossz jelnek számít-e, hamarosan kiderül, de érdemes lesz figyelni, mire lesz képes a narancssárga csapat az első futamokon.
A kiemelt kép forrása: Panoramic