Politika, humor, provokáció – amikor üzennek a teniszezők a kamerára írva

Egyre több férfi és női teniszező használja ki a mérkőzések végén a kamerára történő írás lehetőségét arra, hogy valamilyen üzenetet tegyen közzé. Ez lehet környezetvédelmi, politikai és egyéb tartalmú is. Karen Hacsanov az Ausztrál Open negyeddöntőjének végén írhatott az egyik kamerára és ily módon fejezte ki véleményét az örmény-azeri konfliktussal kapcsolatban. Az örmény apával rendelkező orosz játékos gesztusa diplomáciai feszültséget okozott Azerbajdzsánnal. Ilyesmire korábban még nem volt példa, de arra igen, hogy a teniszezők valamilyen, általuk fontosnak tartott témában üzentek a kamerán keresztül.

A modern tenisz egyik hagyományává vált mára, hogy egy mérkőzés végén a győztes félnek lehetősége van egy vastag filctollal írni valamit az egyik kamera képernyőjére. Ez általában autogram szokott lenni, de manapság egyre több példa akad arra, hogy a játékosok ezen az úton keresztül akarnak üzenni valamit. Ez a szokás egyébként az 1990-es években Franciaországból indult el világot meghódító útjára, hiszen manapság már szinte minden nemzetközi tornán megadják a szervezők a mérkőzések győzteseinek ezt a lehetőséget.

A téma azért kerül napirendre, mert vasárnap az ausztrál nyílt bajnokságon két játékos sem elégedett meg egy szimpla firkával a kamerán, hanem konkrét üzenetet fogalmazott meg. Sztefanosz Cicipasz a Jannik Sinner ellen megnyert ötszettes mérkőzése végén azt írta a kamerára, hogy “Oi, oi, oi”, amivel az ausztrálok iránt érzett szimpátiáját kívánta kifejezni. Az Oi a Melbourne környéki akcentusra, az auszi szlengre utal, ahol az i-t oi-nak ejtik.

Karen Hacsanov üzenete is biztosan jól esett sokaknak, de nem mindenkinek. Az örmény származású orosz játékos ugyanis a vitatott hovatartozású Hegyi-Karabah régióban élő örményeknek üzent, hogy legyenek erősek. A régiót jelenleg Azerbajdzsán tartja megszállása alatt, de Örményország is magának követeli, s a szovjet összeomlás óta több háború is dúlt a területért. Ugyan most papíron béke van, de rendszeresek a határviszályok a felek között, ráadásul tavaly december 12. óta az azeri lakosság blokád alá vette a területet Örményországgal összekötő egyetlen utat, amelyen keresztül biztosítható az örmény lakosság ellátása. Ezzel mintegy 120 000 ott élő örmény került tulajdonképpen csapdába. Hacsanov már a Frances Tiafoe ellen megnyert mérkőzése után is az örményeknek üzent, hogy tartsanak ki.

Ezek után érthető, hogy az Azeri Tenisz Szövetség felháborodásának adott hangot Hacsanov tette miatt és az Ausztrál Open szervezőihez, valamint a nemzetközi szövetséghez (ITF) fordult. Szerintük Hacsanov visszaélt az üzenetküldés lehetőségével, mert “sötét tervéhez” használta azt fel. Az azeriek sérelmezik, hogy az orosz, illetve a szankciók miatt jelenleg semleges színekben versenyző játékos provokációt követett el Azerbajdzsán ellen. Emiatt súlyos büntetés kiszabását kérik Karen Hacsanovra, valamint azt is követelik, hogy az ITF szigorúan lépjen föl a jövőben, hogy ilyesmi még egyszer ne történhessen meg.

Marija Sarapova volt az úttörő

Ugyan miért elégednének meg a játékosok azzal, ha írhatnak egy unalmas autogramot a kamerára, miközben a tévénézők millióinak üzenhetnének? Marija Sarapova föltette magának ezt a kérdést, s úgy felelt erre, hogy ebből bizony többet is ki lehet hozni. Az orosz a 2013-as Indian Wells-i tornán megnyert egyik mérkőzése végén azt írta a kamerára, hogy “Tweeteljetek nekem!”, azaz a Twitter népéhez szólt.

Sarapova a történteket követő egy óra alatt 3000-el toldotta meg addig is már 140 000-es követőtáborát a mikroblogon. Azzal indokolta a sajátos megnyilvánulást, hogy unta már azt, hogy folyton autogramot ír a kamerára, de valószínűbb, hogy saját márkáját kívánta ezen a módon ápolni.

Később sokasodtak a hasonló üzenetek. Néhány héttel később ismét Sarapova került a középpontba, aki a madridi tornán a kamerára írt üzenetében kérdezte meg azt a papparazzót, aki néhány héttel korábban lefotózta akkori szerelmével, Grigor Dimitrovval. Kérdése így hangzott: “Hogyan találtál meg minket?”. 2018 októberében Malek Jaziri kereskedelmi célokra használta a kamera képernyőjét, ugyanis a Tunéziába történő utazásra buzdította az embereket “Gyere Tunéziába!” felszólításával.

A háborúk, a fegyverek és a műanyag-szennyezés ellen is fölszólaltak játékosok

Ahogy Hacsanov üzenete mutatja, nem csak marketing-, hanem politikai célok szolgálatába is állítható egy ilyen kis üzenet. Akárcsak a rocksztárok, akik egy koncerten két dal között a béke üzenetét hirdetik, a teniszezők is időnként megengedik maguknak, hogy kiálljanak valami mellett vagy valami ellen. Az orosz Andrej Rubljov közel egy évvel ezelőtt a dubaji tornán az ukrajnai háborút ellenző üzenetet írt a kamerára. A 18 éves Coco Gauff a tavalyi Roland Garros elődöntőjében aratott győzelme után ezt írta: “Béke. Vess véget a fegyveres erőszaknak!”. A fiatal amerikai ezzel egy texasi iskolában egy héttel korábban történt vérengzésre utalt. Ezzel kapcsolatban Serena Williams is hasonló üzenetet fogalmazott meg annak idején. Az osztrák Dominic Thiem a 2019-es Indian Wells-i tornán azt írta a kamerára, hogy az óceánokért játszik, mivel nagyon aggódik az óceánok műanyagokkal történő szennyezése miatt.

Rafael Nadal ír valamit a kamerára a 2011-es madridi tornán (Forrás: Panoramic)

Természetesen a meccsvégi üzeneteknek nem csak marketing- vagy politikai tartalmuk lehet. A föntebb már említett Sztefanosz Cicipasz írásai gyakran különlegesek, pedig a kamerákkal folytatott viszonya nem indult jól. A 2019-es Roland Garroson az 1. fordulóban aratott győzelme után a görög véletlenül leütötte a plexit a kameráról, ami eltörött. Néhány hónappal korábban Szófiában is kezébe vette a vastagfilcet, ám ahogy az íróknál is elő szokott fordulni, nála is előjött az üres oldal szindróma. Tavaly novemberben, a torinói világbajnokságon az egyik nézőtől kérdezte meg, hogyan kell leírni a ragazzi (srácok) olasz kifejezést, ám az illető erre azzal felelt, hogy “nem tudom, angol vagyok”. Itt is hoppon maradt tehát.

Az alatt a több mint húsz év alatt, amióta elterjedt a meccsvégi kamerafirkálás a világ teniszpályáin, sok mindent láthattunk már. Stanislas Wawrinka nem fogó vastagfilcét, a Rafael Nadal kezében szétrobbanó tollat, de azt is, hogy Roger Federer kettő, Novak Djokovics pedig három filccel írt valamit a kamerára egyszerre. Arra is akadt példa, hogy Nick Kyrgios egy szimpla háromszöget rajzolt, Grigor Dimitrov négyzetet, Taylor Fritz pedig egy férfi nemi szervre emlékeztető formát, amivel kapcsolatban később azt állította, hogy lakat akart lenni. Bármi is legyen az üzenet, a néző értékeli, és a hagyomány tovább él. A közvetítőtársaságok ezután magukhoz veszik az aláírt plexit, hogy jótékonysági szervezetek javára értékesítsék a jó ügy érdekében. Karen Hacsanov üzenete nem biztos, hogy közöttük lesz.

A kiemelt kép forrása: Képkivágás / TennisTV

Leave a Reply