A héten véglegessé vált a Forma-1 idei versenynaptára. A korábbi híresztelésekkel ellentétben a Kínai Nagydíj mégsem került vissza és nem is pótolják másik versennyel, amiből az következik, hogy áprilisban négyhetes szünete lesz a mezőnynek. Emellett a nyár második felében szokásos négyhetes pauza is megmarad, miközben 23 futamra kerül sor, azaz igen rendszertelenül lettek elosztva a versenyek az év különböző időszakai között, arról nem is beszélve, hogy mivel nem egyszer egy hét alatt kell majd egyik kontinensről a másikra átrepülnie a száguldó cirkusznak, így a környezeti szempontok sem igazán lettek figyelembe véve, amit pedig egyre többen szorgalmaznak. A 23 hétvége már önmagában igen megterhelő lesz a versenyzőkre és a csapattagokra, akik között nem kevés a családos ember.
A héten véglegesítették a szervezők a 2023-as Forma-1-es világbajnokság versenynaptárát. Bár a naptár igazából már a tavalyi év végén ebben a formában lett módosítva, de később fölcsillant a remény, hogy a járványügyi korlátozások miatt újból törölt Kínai Nagydíjat az intézkedések enyhítésének következtében visszateszik, ám a napokban érkezett bejelentés szerint ez nem történt meg, mivel Sangháj nem szerepel a naptárban, amit az F1 részéről lezártnak tekintenek.
A Kínai Nagydíj zsinórban negyedik alkalommal marad el, utoljára még 2019-ben látogatott el a mezőny az ázsiai országba. Az előzetes naptárban a verseny április második hétvégéjére, azaz a húsvéti hosszú hétvégére kitűzve szerepelt, s mivel úgy került ki onnan, hogy helyére nem került másik verseny (pedig Portugália állítólag komoly érdeklődő volt), így az a furcsa szituáció állt elő, hogy az április 2-án esedékes Ausztrál Nagydíjat követően április 30-án, vagyis 28 nappal később lesz az Azeri Nagydíj, a kettő között pedig semmi.
A Forma-1-ben augusztusban szokott négyhetes szünet lenni, amikor a csapatok legalább kettő hétre kötelesek minden alkalmazottjukat elengedni szabadságra, de most bejött a képbe egy másik hasonló időtartamú pauza, amit jó kérdés, hogyan fognak kitölteni az istállók. Lehet, hogy a húsvét kapcsán kapnak egy kisebb szabadságot a munkatársak, de azt gyanítom, hogy inkább az autók fejlesztésére fognak koncentrálni.
De nem is ez a lényeg, hanem sokkal inkább az, hogy miközben áprilisban négyhetes szünet lesz, addig Bakutól kezdve hat hét alatt öt viadalra fog sor kerülni, ráadásul az Emilia-Romagnai, a Monacói és a Spanyol Nagydíjra egymást követő hétvégéken kerül sor. Ősszel is lesz egy hármasfogat, akkor az Amerikai, a Mexikói és a Brazil GP-t fogják közvetlenül egymást utáni hétvégéken lebonyolítani.
Összesen 23 futamra kerül sor 2023-ban, ami rekordnak számít. A 23 versenyt március 5. és november 26., azaz 39 hét alatt rendezik meg, ami első ránézésre talán nem tűnik vészesnek, de ha figyelembe vesszük, hogy a csapatok felszerelésének szállítása – különösen egyik földrészről a másikra – nem megy egy-két nap leforgása alatt, akkor már árnyaltabb a kép. Ráadásul az is nagyon fontos szempont, hogy kis túlzással össze-vissza fog vándorolni a száguldó cirkusz egyik kontinensről a másikra, hiszen Bakuból azonnal át kell ruccanni Miamiba, ahol a következő hétvégén lesz verseny. Onnan két hét alatt kell visszatérni Európába, viszont ahelyett, hogy a teljes nyári időszakot az öreg kontinensen töltené el a mezőny, a Spanyol és a Brit Nagydíj közé beékelték szokás szerint a Kanadai Nagydíjat.
Régen, amikor az Amerikai Nagydíjat is júniusban rendezték, még volt értelme az észak-amerikai kitérőnek, de így, hogy május elején mennek Miamiba, majd június közepén Montréalba, erősen megbomlik az idény ritmusa, hiszen logisztikailag, de a versenyzők szempontjából sem rossz, ha egyben letudnak egy adott földrészt, s utána mennek a másikra. Ebbe persze éghajlati dolgok is beleszólhatnak (annak idején a Maláj Nagydíjat kezdetben az év végén tartották, majd áttették az idény elejére, mert akkor kisebb eséllyel szakadt le az ég a futamon, az más kérdés, hogy akkor is megtörtént egy-kétszer…), de az elmúlt években nem véletlenül erősödtek fel azok a hangok, hogy a Forma-1 szervezőinek jobban figyelembe kellene venniük a naptár megtervezésénél azt, hogy a versenyek többségét kitevő európai futamok mellett az egyéb földrészeket lehetőleg egy alkalommal érintsék, s akkor tartsák meg az ott esedékes hétvégéket.
Az ide-oda utazgatás a logisztikán kívül környezetvédelmi szempontból sem túl szerencsés, hiszen ebből eredően nagyobb az üzemanyag-felhasználás, ezáltal az üvegházhatásúgáz-kibocsátás is, miközben a világbajnokság a környezettudatos, zöld megoldások úttörője szerepet akarja magára ölteni az autóiparban.
Mivel a Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media szándéka az, hogy évente 25 versenyt rendezzenek (ami azt jelentené, hogy az év csaknem felét kizárólag versenyekkel töltené el a mezőny), így egyelőre nem sok esély mutatkozik arra, hogy változás állna be ebben a tekintetben. A szurkolók nyilván örülnek a minél több versenynek, s ezzel még nem is volna olyan nagy gond, amennyiben a versenynaptár összeállításánál a környezeti és logisztikai szempontok is érvényesülnének.
A kiemelt kép forrása: 24.hu