Verstappen magabiztos címvédése, a Ferrari és a Mercedes szenvedése – a 2022-es Forma-1-es szezon értékelése

Nem hozott rossz versenyeket a 2022-es Forma-1-es világbajnoki sorozat, de a tavaly látott elképesztő versengés idén elmaradt: Max Verstappen a kezdeti nehézségek után könnyedén védte meg világbajnoki címét, a Red Bull pedig nagyon simán szerezte meg a konstruktőri elsőséget. A Ferrari jól kezdte az idényt, ám később jöttek a problémák, így még a 2. helyért is meg kellett küzdenie a Mercedesszel, amely nagyon elszúrta az új szabályok szerinti autók tervezését, így esélye sem volt a győzelmekre. Összefoglaljuk az idei szezon pozitív és negatív tanulságait.

POZITÍVUMOK
Verstappen és a Red Bull verhetetlen volt

Nem vagyok sem a holland pilóta, sem az italgyártósok nagy szurkolója, de azt el kell ismerni, hogy Max Verstappen és a Red Bull-istálló teljesen megérdemelten szerezte meg az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címeket 2022-ben. Bár a szezon első néhány futama alapján még azt lehetett látni, hogy vannak gondok az autók megbízhatóságával, de a tavasz második felétől kezdve egyre világosabbá vált, hogy az osztrákoknak sikerült a legjobban kiaknázniuk az idén életbe lépett új szabályokban rejlő lehetőségeket, ezáltal a legerősebb két kocsit rakták össze. Verstappen kiesett a szezonnyitón, ám végül egészen elképesztő számokat produkált: a 22 versenyből 15-öt megnyert, amivel megdöntötte Michael Schumacher és Hamilton 13-13-as rekordját. 17 alkalommal állt dobogón és 454 pontot szerzett, ami szintén új csúcsnak számít. Ugyancsak rekord a Red Bull 759 egysége a csapatok értékelésében. Az istálló nem kevesebb mint 28 dobogós helyezésnek örülhetett, hiszen Sergio Pérez is sok esetben állt pódiumra, emellett két utcai versenyt: a Monacói és a Szingapúri Nagydíjat is megnyerte. Kíváncsian várjuk, hogy jövőre bárki képes lesz-e megszorongatni a Red Bull-t és főleg Verstappent, de idei fölényüket látva nagyon nehéz lesz a Ferrari és a Mercedes dolga is, pláne, ha figyelembe vesszük a lentebb részletezendő nehézségeiket.

Érik egy háromcsapatos nagy küzdelem

Bár idén egyértelmű volt a Red Bull fölénye, ám voltak arra utaló jelek, hogy a Ferrari és a Mercedes veszélyt jelenthet az italgyártósokra – akár már 2023-ban is. Sok szakértő és szurkoló (persze a Verstappen-fanatikusokat leszámítva) abban reménykedik, hogy ha nem is feltétlenül jövőre, de legkésőbb 2024-ben három csapat három, esetleg négy pilótája lehet harcban a világbajnoki címért. Főleg a szezon második felében lehetett látni, hogy a Ferrari és a Mercedes közeledtek egymáshoz. Amennyiben mindkét alakulat föl tudna zárkózni a Red Bull-hoz, akkor megvalósulhatna ez a nagy küzdelem. Persze most még nem lehet tudni, milyen erőviszonyok fognak uralkodni 2023-ban, de különösen az utolsó versenyek alapján én is úgy érzem, hogy szorosabb csatára lehet számítani legkésőbb 2024-től. Azt hiszem, jövőre még Verstappen és a Red Bull fog uralkodni, de kisebb fölénnyel, mint idén. Abban lehet bízni, hogy már jövőre több olyan futam lesz, amikor ádáz küzdelemre kerül sor a győzelemért és ebből eredően kevesebb olyan verseny, amikor unatkozni fogunk.

Jó futamokat láthattunk

Az a benyomásom a 2022-es Forma-1-es idénnyel kapcsolatban, hogy a versenyek többsége még abban az esetben is egészen magas színvonalat és sok izgalmat hozott, ha egyébként a győztes pilóta kiléte sok esetben nem volt kérdéses. Az új szabályoknak köszönhetően több volt az akció, az előzés és mindezt úgy sikerült elérni, hogy közben a biztonságra is odafigyeltek, hiszen akadt olyan baleset, amikor a glória életet mentett – mint emlékezhetünk rá, Csou Guan-jü a Brit Nagydíjon repült hatalmasat, autójával beesett a gumifal és a kerítés közé, s ha nincs a glória, súlyos fejsérülést is elszenvedhetett volna. Reméljük, jövőre ehhez fogható incidenst nem, még több előzést viszont annál inkább látni fogunk.

Jobban teljesített több kiscsapat

Alighanem a szabályváltozások idézték elő azt is, hogy idén több, a mezőny hátsó traktusához tartozó csapat is jobban tudott teljesíteni, mint 2021-ben. Az Alfa Romeo tavaly a Räikkönen-Giovinazzi párossal összesen 13 pontot tudott szerezni, míg idén a Bottas-Csou kettős 55 egységet hozott a konyhára. Az olasz-svájci alakulat ennek köszönhetően tavalyi 9. helye után idén a 6. pozícióban zárta a csapatvilágbajnokságot, amivel lényegesen több pénz áll a házhoz. A Haas tavaly nem szerzett pontot, idén viszont a Schumacher-Magnussen páros 37 pontot ért el, ezzel a 10.-ről a 8. helyre lépett föl. Mindkét csapat Ferrari-motorokat használ, s a szezon egyik legfőbb tanulsága az, hogy a Ferrari ha nem is maximálisan, de igen jól kihasználta az új szabályok adta lehetőségeket, ezáltal a privát csapatok is jobb teljesítményre voltak képesek. A megbízhatósággal akadtak gondok ezeknél az istállóknál is, de most télen itt a lehetőség, hogy ezen javítsanak. Személy szerint örülök annak, hogy mindkét csapat erősödni tudott, mert nem tesz jót a Forma-1-nek, ha több olyan csapat is van, amely teljesítményével nem igazolja azt, hogy valóban helye van a száguldó cirkuszban.

NEGATÍVUMOK
A Mercedes visszaesése

Egyáltalán nem a szívem csücske a Mercedes, s emiatt örültem annak, hogy idén nem voltak harcban a világbajnoki címekért, azonban semleges szemmel nézve mindenképpen a 2022-es szezon legnagyobb csalódását keltette a stuttgartiak szereplése. A Mercedes 2014 és 2021 között minden évben megnyerte a konstruktőri világbajnokságot, s a tavalyi évet leszámítva az egyéni vb-cím is a csapat valamely pilótájánál kötött ki. Ezzel szemben idén már annak is örülhetett a csapat, hogy a Brazil Nagydíjon sikerült kettős győzelmet aratni. Ez volt a Mercedes idei egyetlen futamgyőzelme. A szezon első felében egészen pocsék teljesítményre volt képes a csapat, mivel az új szabályok alapján épített autóknál föllépett jelenség, az ún. delfinezés ezt az istállót érintette a legkeményebben. Nem volt csoda, hogy Hamilton és George Russell is nem egy esetben komoly fájdalmakra panaszkodott egy-egy verseny után, annyira rázott az autójuk nagy sebességnél. A Mercedes el tudta érni, hogy az FIA szezon közben szigorítson bizonyos technikai paramétereken, s ezzel valóban kisebb lett, sőt, az év végére szinte teljesen eltűnt a delfinhatás, s ez azt eredményezte, hogy ha nem is sokkal, de versenyképesebb lett a Mercedes mindkét autója és pilótája. Végül Russell első mercedeses évében rögtön legyőzte Hamiltont, ugyanis 275 pontjával a 4. helyen végzett a világbajnokságban, míg a hétszeres világbajnok brit (akit a tavalyi szezonzárón történtek is jól láthatóan visszavetettek) 240 egységgel a 6. helyen zárt, azaz a nagycsapatok pilótái közül ő bizonyult a leggyengébbnek. A Mercedesnél azt elismerték, hogy nem csináltak mindent jól az idei autók fejlesztésénél, de azt is megpróbálják eladni, hogy hosszú távra terveznek, s mostani munkájuk gyümölcse egy-két év múlva érhet be. Az biztos, hogy 2022 második felében jobbak lettek a kocsik, de nem tudom, mit lehet várni ettől a csapattól jövőre. Az biztos, hogy idén jócskán alulmúlták az előzetes elvárásokat.

A Ferrari megbízhatatlansága

A Ferrari az első három futamból kettőt megnyert, vagyis Ausztrália után még úgy tűnt, hogy a maranellóiak lehetnek a szabályváltozások legnagyobb nyertesei, hiszen úgy tudtak nagyon jó autókat építeni, hogy javarészt kiküszöbölték a delfinhatás jelentette problémákat. Csakhogy elég hamar kiderült, hogy a megbízhatósággal akadnak gondok. A Ferrari összesen kilenc kiesést könyvelhetett el idén, aminél többet, 10-et csak egy másik, az olaszok által erőforrásokkal ellátott csapat, az Alfa Romeo számlált. Eközben a Red Bull 5, a Mercedes pedig 3 kiesést szenvedett el, ráadásul az italgyártósok utolsó ilyen betlijére a július közepén rendezett Osztrák Nagydíjon került sor. A csomó kiesés mellett a Ferrari teljesítménye is visszaesett, hiszen Ausztrália után legközelebb Silverstone-ban, vagyis negyedévvel később sikerült futamot nyerni, az utolsó győzelmet pedig az Osztrák Nagydíjon aratta a Scuderia. Nagy szerencséje a Ferrarinak, hogy végül megőrizte a 2. helyet a konstruktőri világbajnokságban, egyéniben pedig Charles Leclerc végzett a 2. pozícióban. A Ferrari által támogatott csapatokra amúgy általánosságban jellemző volt a sok meghibásodás, úgyhogy a házi feladat az, hogy 2023-ra sikerüljön kiküszöbölni a kiesésekhez vezető okokat.

Az Aston Martin és az Alpha Tauri visszaesése

Amíg az Alfa Romeo és a Haas sokkal jobban szerepelt idén, mint tavaly, addig az Aston Martin és az Alpha Tauri sokkal gyengébben teljesített. A Mercedes-erőforrásokkal hajtott Aston Martin-kocsiknál mindazok a gondok előjöttek, amelyek a többi mercedeses járgányt is sújtották, azaz az erős delfinezés és a nem túl acélos tempó. A zöldek különösen kilógtak a sorból, amennyiben az egyértelműen utolsó Williamst nem számítjuk ide, hiszen bár a kiesés viszonylag kevés volt, de a legtöbb futamon egyszerűen nem volt meg a kellő sebesség a pontszerző helyek eléréséhez, s azért azt is be kell látni, hogy a Vettel-Stroll páros igen gyenge volt. A tavalyi 77 ponttal szemben idén 55-t sikerült elérni, amivel ugyan maradt a 7. helyen a csapat, de azért ezen a szinten ez nem kicsi visszaesés. Az évek óta kiégett német az idény végén visszavonult, a kanadai azonban marad jövőre is, hiszen apja továbbra is a csapat tulajdonosa, s nem érzi úgy, hogy ki kellene penderítenie fiát az ülésből. Fernando Alonso érkezik mellé. Nagyon kíváncsi leszek, vele tud-e fejlődni az Aston Martin, de egyelőre vannak kétségeim afelől, hogy jobbak lesznek-e jövőre. Az Alpha Tauri tavaly 142 ponttal a 6. helyen végzett a csapatok értékelésében, idén azonban 35 ponttal csak a 9. lett, vagyis a Gasly-Cunoda kettős egy év alatt 107 pontot bukott, ami még úgy is igen súlyos, hogy tavaly volt egy dobogós eredménye is a Red Bull fiókcsapatának, idén azonban egy bakui 5. hely volt a csúcs, miközben összesen nyolc kiesést sikerült produkálni. Az anyacsapat sikerszériájának árnyékában különösen égő a faenzaiakra nézve az idei szereplés, így most nagyon bíznak benne, hogy Cunoda és a Pierre Gasly helyére érkező, az Olasz Nagydíjon beugróként a gyengécske Williamsszel a 9. helyen célbaérő Nyck de Vries jövőre jobb teljesítményt tud kisajtolni az autóból. Cunoda kapcsán vannak kételyeim, hiszen nyilvánvaló, hogy csak a Honda háttértámogatása miatt maradhat 2023-ra is, mert egyébként nem való a Forma-1-be, de Vries azonban komoly ígéretnek tűnik, úgyhogy kíváncsian várjuk, mire lesz képes az elitkategóriában.

Ez volt a 2022-es Forma-1-es szezon értékelése. Az új idény 2023. március 5-én a Bahreini Nagydíjjal rajtol el. A tervek szerint 23 futamra kerül sor, aminek keretében bemutatkozik Las Vegas, s egy év szünet után visszatér Katar, ellenben Kínába jövőre sem utazik el a száguldó cirkusz nagy karavánja. A Sportudvar az új évben is rendszeresen beszámol a legfontosabb történésekről, a versenyekkel kapcsolatban pedig értékelő írásokkal jelentkezik. Tartsatok velünk 2023-ban is, addig is pedig további kellemes ünnepeket kívánunk mindenkinek! 🙂

A kiemelt kép forrása: Sportudvar-archívum

Leave a Reply