Leclerc legyőzte Pérezt, a Ferrari a Mercedest, Vettel és Ricciardo szépen búcsúzott – az Abu Dhabi Nagydíj legfőbb tanulságai

Egy mozgalmas és a végén némileg izgalmas versennyel zárult a Forma-1 2022-es szezonja. Charles Leclerc a 2., Sergio Pérez a 3. helyen végzett, így a monacói lett a vb-2. is. A Ferrari megőrizte 2. helyét a konstruktőri pontversenyben, mint ahogy az Alpine is a 4. helyet. A Mercedes gyengén muzsikált ma, a búcsúzó pilóták közül pedig többen is jól zárták pályafutásukat. A Sportudvar összefoglalja a szezonzáró futam pozitív és negatív tanulságait.

POZITÍVUMOK
Leclerc lett a 2. a versenyen és a világbajnokságban is

A szezonzáróra az maradt a két legfőbb kérdés, hogy a pilóták és a csapatok világbajnokságában ki lesz a 2. helyezett a végelszámolásnál. Egyéniben Charles Leclerc és Sergio Pérez harcolt egymással a 2. pozícióért. Pérez a 2., Leclerc a 3. helyről indulhatott, s mivel a futam előtt pontazonosság állt fönn köztük, ezért a legegyszerűbb volt a képlet: aki előrébb végez, az nyeri kettejük küzdelmét. Nagy volt a taktikázás a gumikkal a versenyen, mivel az estébe nyúló versenyen a pálya folyamatosan hűlt, így a kemény abroncsok voltak a legalkalmasabbak a versenyzésre, de el kellett találni a megfelelő időzítést a kerékcserére és arra is, hogy a kemény gumik a legjobb teljesítményt nyújtsák, amikor arra igazán szükség van. A verseny nagy részében úgy festett, hogy az eltérő gumistratégia Leclerc sikerét hozza, ám az utolsó körökre Pérez egyre közelebb került a ferraris versenyzőhöz. Aztán az utolsó körben kiderült, hogy Leclerc csak tartalékolt, mivel épp annyi pluszt tudott belevinni a gumikba, ami elegendő volt ahhoz, hogy a mexikói ne tudja támadni, így végül nem változott a sorrend: Leclerc lett a 2., Pérez pedig a 3., s a világbajnokságban is ez a sorrend alakult ki közöttük. Leclerc nyilván a szezon kezdetéhez viszonyítva csalódott lehet ezzel az eredménnyel, de az év nagyobb részét tekintve már örülhet neki, mivel simán benne volt a pakliban, hogy Pérez megelőzi. Más kérdés persze, mi történik akkor, ha a mexikói nem ront kétszer is a verseny folyamán, de erről kár most már beszélni.

A Ferrari lett a csapatok versenyében a 2.

A konstruktőri 2. hely kapcsán kissé tisztább volt a helyzet, hiszen a Ferrari 19 ponttal előzte meg a Mercedest, azaz a stuttgartiaknak egy újabb kettős győzelem kellett volna ahhoz, hogy biztosan megelőzzék a maranellóiakat. Az ezüstnyilakban nem volt meg a kellő tempó, a Ferrari azonban meglepően jól kezelte a gumikat, így a csapatok versenyének ezüstérme egy pillanatig sem forgott veszélyben. Leclerc-hez hasonlóan a Ferrari sem lehet elégedett ezzel az évvel, de legalább amit lehetett menteni, azt sikerült megmenteni.

Vettel és Ricciardo is pontszerzéssel búcsúzott

Több pilótának is ez volt az utolsó versenye a Forma-1-ben. Közülük a legnagyobb érdeklődés mindenképpen Vettel kapcsán nyilvánult meg, hiszen a négyszeres világbajnok német a Magyar Nagydíj előtti napokban jelentette be, hogy az idény végén visszavonul a versenyzéstől. Szinte minden figyelem az Aston Martin pilótájára szegődött az elmúlt napokban, akinek nem is volt unalmas a versenye, úgyhogy sokszor volt képernyőn. Vettel végig a középmezőnyben autózott, s a pontszerzésért küzdött. Csapata igyekezett a lehető leghosszabb keménygumis etapot biztosítani számára, ám az autó nem kezelte annyira jól az abroncsokat, mint remélték, így a 7. hely helyett a 10.-ért kellett harcolni. Végül Hamilton kiesése azt eredményezte, hogy Vettel följött a 10. helyre, így egy ponttal zárta utolsó futamát. Közvetlenül az a Daniel Ricciardo előzte meg, aki a McLarentől és az F1-ből is távozik most, bár nem tett le róla, hogy 2024-ben ismét versenyezzen, de esélyei egyelőre homályosak erre. Az ausztrál nagyot zárkózott a verseny második felében, miután eleinte a mezőny hátsó traktusában autózott. Végül a 9. helyen ért célba, így ő is mosollyal az arcán búcsúzhat a száguldó cirkusztól. Hogy 2024-től lesz-e ülése valahol, az jövőre ki fog derülni. Addig reméljük, sikerül feltöltődnie, s ha visszatér, akkor a régi Ricciardót fogjuk viszontlátni.

Az Alpine lett a legjobb nem nagycsapat

Az is egy érdekes kérdés volt Abu Dhabi előtt, hogy az Alpine vagy a McLaren lesz-e a konstruktőri világbajnokság 4. helyezettje, azaz melyik csapat tud közvetlenül a három nagy mögött végezni. A franciáknak tizennyolc pont előnyük volt a szezonzáró előtt a wokingiakkal szemben, úgyhogy olyan nagyon komoly izgalmak azért nem voltak ezen a fronton. Végül Lando Norris a 6., Daniel Ricciardo a 9. lett a McLaren részéről, Esteban Ocon pedig a 7. lett, vagyis a McLaren csak négy pontot tudott hozni az Alpine-on, amelynek az is belefért, hogy Fernando Alonso műszaki hiba miatt kiesett a versenyből. Nagy eredmény az Alpine számára a 4. hely azután, hogy a nyári szünet elején az elmúlt évek egyik legkínosabb botrányát kellett átélnie a csapatnak az Alonso-Piastri-ügy miatt. Szinte biztosra veszem, hogy jövőre az Ocon-Gasly párosnak is nagyon meg fog gyűlni a baja a Piastri-Norris kettőssel.

NEGATÍVUM
A Mercedes nem volt versenyben a Ferrarival

Ahogy föntebb már említettem, a Mercedesnek még volt némi esélye a Ferrari megelőzésére a csapat-világbajnokságban, bár a futam előtt 19 pont volt a németek hátránya, vagyis azért sok sansz nem volt a helycserére kettejük között. Ez végül el is maradt, mert a Ferrarival ellentétben a Mercedes nem tudta a legjobban használni a kemény gumikat, ráadásul Hamilton műszaki hiba miatt az utolsó körökben föladni kényszerült a versenyt, George Russell pedig egy veszélyes bokszutcai kiengedés miatt időbüntetést kapott, s neki sem volt meg a tempója. Nagy visszaesést produkált idén a Mercedes azután, hogy az elmúlt közel tíz évben uralta a mezőnyt, Hamilton pedig F1-es karrierjének 2007-es kezdete óta először zárt egy évet futamgyőzelem nélkül, ráadásul Russell simán megelőzte a világbajnoki pontversenyben. A stuttgartiak csak annyival vigasztalódhatnak, hogy Brazíliában kettős győzelmet arattak, azaz lehet esélyük arra, hogy jövőre ismét versenyben legyenek a világbajnoki címekért.

Ez volt az Abu Dhabi Nagydíj értékelése. Hamarosan jelentkezem egy éves értékeléssel, úgyhogy az F1-rajongók nem fognak remek tartalmak nélkül maradni itt, a Sportudvaron a téli szünetben sem!

A kiemelt kép forrása: F1.com

Leave a Reply