A Mercedes nagy sikere, a Red Bull nagy kudarca – a Brazil NagydĂ­j legfĹ‘bb tanulságai

George Russell a tegnapi sprint után a mai főfutamot is megnyerte a Forma-1-es Brazil Nagydíjon, ezzel élete első győzelmét aratta. Hamilton lett a 2., így kettős győzelmet ünnepelhetett a Mercedes, pedig a brit elég körülményes manővert mutatott be Max Verstappennel szemben. Carlos Sainz lett a 3. Sergio Pérez számára nagyon rosszul alakult a verseny a rossz gumiválasztás miatt, míg a McLaren nullázott, így az Alpine nagyon közel került a konstruktőri 4. helyhez.

POZITĂŤVUMOK
Russell: Kettőből kettő

GyĹ‘zelem a sprinten, gyĹ‘zelem a fĹ‘futamon – egyĂ©rtelműen George Russell hĂ©tvĂ©gĂ©je volt a mostani. A Mercedes brit versenyzĹ‘je remekĂĽl rajtolt az Ă©lrĹ‘l ma este Ă©s nagyjábĂłl vĂ©gig kezĂ©ben tartotta a futamot, amely pedig több Ă©rdekes esemĂ©nyt is hozott. Neki sikerĂĽlt kimaradnia a kalamajkákbĂłl, autĂłja pedig meglepĹ‘en jĂłl kezelte a gumikat, Ă­gy megĂ©rdemelten szerezte meg elsĹ‘ F1-es gyĹ‘zelmĂ©t. HĂłnapok Ăłta ment a tippelde arra vonatkozĂłlag, hogy lesz-e idĂ©n futamgyĹ‘zelme a Mercedesnek. Most megkaptuk a választ, ráadásul rögvest egy kettĹ‘s sikerrĹ‘l beszĂ©lhetĂĽnk, hiszen Hamilton lett a 2. helyezett – a 2020-as Emilia-Romagnai NagydĂ­j Ăłta elĹ‘ször aratott kettĹ‘s gyĹ‘zelmet a nĂ©met gyártĂł. Ez a diadal bizonyára szĂ©p emlĂ©keket Ă©breszt a csapat szurkolĂłiban, akik az elmĂşlt közel tĂ­z Ă©vben hozzá voltak szokva a folyamatos sikerekhez, ám ez az esztendĹ‘ egyáltalán nem a stuttgarti csapatrĂłl szĂłlt. Russell abbĂłl a szempontbĂłl is megĂ©rdemli a gyĹ‘zelmet, hogy a kĂ©t Mercedes-pilĂłta közĂĽl egyĂ©rtelműen Ĺ‘ a jobb idĂ©n. Az már más kĂ©rdĂ©s, hogy valĂłszĂ­nűleg tĂşl kĂ©sĹ‘n jött ez a siker a csapat-vb 2. helye szempontjábĂłl, a jövĹ‘ Ă©vre vonatkozĂłan azonban bizakodásra adhat okot a MercedesnĂ©l.

Jól működött a Ferrari

Az elmúlt hónapok sorozatos stratégiai hibái után ezen az estén szinte minden klappolt a Ferrarinál. Az öthelyes rajtbüntetéssel kezdő Carlos Sainz révén egy dobogós eredményt ért el a Scuderia, de ami talán ennél is nagyobb figyelmet érdemel, hogy Charles Leclerc úgy lett a 4., hogy a 7. körben Lando Norris kiforgatta. A monacói autójával a gumifalnak csapódott nem kis sebességgel, de csodával határos módon nem sérült meg a futómű, így egy szárnycsere után folytathatta a versenyt és sikeresen fölzárkózott. Ezúttal a kerékcserékkel sem akadtak gondok, a gumik pedig jókor működtek igazán jól, így sikerült a Ferrarinak a Mercedes kettős győzelme ellenére is nagyon közel kerülnie a konstruktőri világbajnokság 2. helyéhez. Jelenleg 19 pont a maranellóiak előnye, de Abu Dhabiban még komoly csatára lehet köztük számítani. Ugyanez áll Leclerc és Sergio Pérez párosára is, hiszen pillanatnyilag a monacói csak több győzelmével előzi meg a mexikóit, tehát azon a fronton is ádáz csata várható a szezonzárón. A Ferrarinál mindenesetre bizakodhatnak a ma látottak alapján.

Alonso elképesztő felzárkózása a legjobb nem élcsapat címet jelentheti az Alpine-nak

Fernando Alonso az elszúrt sprint miatt a 18. helyről rajtolt, ám az 5. helyen ért célba. Akár szurkol valaki a spanyolnak, akár nem, meg kell emelnünk kalapunkat mai teljesítménye előtt. Rendkívüli versenye volt és sokat profitált abból, hogy a második Biztonsági Autó-fázis alatt hajtotta végre utolsó kerékcseréjét. Ekkor a 9. helyre esett vissza, ám az utolsó körökben Ocont, Bottast, Vettelt és Pérezt is maga mögé utasította, így került a top ötbe. Ez és Esteban Ocon 8. helye azt jelenti, hogy az Alpine 19 pontosra növelte előnyét a konstruktőri világbajnokságban a ma nullázó McLarennel szemben, úgyhogy szinte biztosan megszerzi a csapatok világbajnokságában a 4. helyet, azaz a három nagy után a legerősebb istálló lehet.

NEGATĂŤVUMOK
Pérez nagy buktája

Sergio PĂ©rez a 4. helyrĹ‘l kezdhette meg a Brazil NagydĂ­jat. A mexikĂłi pilĂłta abban a tudatban versenyzett, hogy harcban állt Charles Leclerc-el az egyĂ©ni összetett 2. helyéért. A monacĂłi közvetlenĂĽl a mexikĂłi mögĂĽl rajtolhatott. PĂ©rez jĂłl kezdett, kis hĂ­ján Verstappent is megelĹ‘zte, de vĂ©gĂĽl maradt ott, ahol a start pillanatában volt. A kerĂ©kcserĂ©ket követĹ‘en a 2. helyen találta magát a Red Bull pilĂłtája, s tartotta is ezt a pozĂ­ciĂłt egĂ©szen a 45. körig, amikor Hamilton utolĂ©rte Ă©s megelĹ‘zte. Pár körrel kĂ©sĹ‘bb behajtott a bokszba friss kerekekĂ©rt – ekkor a közepes abroncsokbĂłl kapott egy garnitĂşrát. Ezek a gumik azonban egyik autĂłn sem működtek igazán jĂłl, s bizony PĂ©rezt is utolĂ©rte ez a problĂ©ma. Egyre lassabb köröket ment Ă©s sorra elĹ‘ztĂ©k meg a riválisok. Elment mellette Sainz, Leclerc, Alonso Ă©s vĂ©gĂĽl csapattársa, Verstappen is. PĂ©rezt vĂ©gĂĽl a 7. helyen intette le a kockás zászlĂł, s mivel Leclerc a 4. lett, ezĂ©rt kettejĂĽk között pontazonosság áll fönn az Abu-Dhabiban esedĂ©kes szezonzárĂł elĹ‘tt, de a monacĂłi több futamgyĹ‘zelme miatt most megelĹ‘zi PĂ©rezt.

Hamilton megúszott egy jogos büntetést

Hamilton a 2. helyről indulhatott el a Brazil Nagydíjon. A hétszeres világbajnoknak eseménytelen rajtja volt, ám az első körökben történt balesetek utáni biztonsági autós fázis utáni újraindítás során megtámadta őt Max Verstappen. A 2. kanyarban összeértek, mivel Hamilton nem hagyott elég helyet a hollandnak. Mindkettejük autója sérült, Verstappennek a bokszutcába kellett hajtania javítás végett, Hamilton viszont kint maradt a pályán. Meglepő módon a versenybíróság végül nem őt, hanem a kétszeres világbajnokot találta vétkesnek az ütközésben, ezért 5 másodperces büntetésre ítélte. Véleményem szerint Hamilton érdemelt volna büntetést ezért a történésért, hiszen teljesen nyilvánvaló volt, hogy nem hagyott elég helyet Verstappennek. Na mindegy, nem ez volt a versenybíróság első hibás döntése a történelem során, a vb-címek sorsa pedig réges rég eldőlt, úgyhogy sportszakmailag nincs nagy súlya, de azért idegesítő.

A McLaren rengeteget bukott

Fekete hétvégét zár a McLaren. Az Alpine-nal a konstruktőri világbajnokság 4. helyéért harcoló wokingi alakulat nullázott Brazíliában. Daniel Ricciardo az 1. körben ütközött Kevin Magnussennel, miután nem megfelelően közlekedett körülötte. Mivel mindkét autó sérült, így föladni kényszerültek a futamot. Lando Norrisnak jó sansza volt a pontszerzésre, ám az 53. körben mechanikai hiba miatt kiállni kényszerült a versenyből. Ahogy föntebb említettem, az Alpine nagyon elhúzott a McLarentől, amely számára a 4. hely egyre távolabb kerül.

Ez volt a Brazil Nagydíj értékelése. A Forma-1 vasárnap az Abu Dhabi Nagydíjjal zárul.

A kiemelt kép forrása: Panoramic