Verstappen nyerte a szuzukai sprintet – a Japán Nagydíj legfőbb tanulságai

Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Japán Nagydíjat, s ugyan a nem teljes versenytáv miatt nem osztották ki az összes pontot, a holland megvédte világbajnoki címét, előnye ugyanis behozhatatlan. Sergio Pérez lett a 2., miután Charles Leclerc-t a vele szemben elkövetett szabálytalan előnyszerzés miatt megbüntették. Esteban Ocon a bravúros 4. helyen végzett, miután szinte a teljes versenyen védekeznie kellett Hamiltonnal szemben. Mick Schumacher 19-re lapot húzott, de nem jött be, a pályabírók pedig ismét elkövették azt a hibát, ami 2014-ben Jules Bianchi halálához vezetett Szuzukában – szerencsére most nem történt tragédia.

POZITÍVUMOK
Verstappen a Honda pályáján lett kétszeres világbajnok

Max Verstappen abban a tudatban kezdhette meg az élről a mai Japán Nagydíjat, hogyha nyer, s két “üldözője”: Charles Leclerc és Sergio Pérez nem szerez többet egy bizonyos pontmennyiségnél, akkor megszerzi második világbajnoki címét. A holland az első rajtnál majdnem Leclerc mögé került, mert a monacói jobban kapta el a startot, azonban az újraindítás után már senki nem tudott Verstappen közelébe férkőzni, aki végül közel 26 másodpercet verve Pérezre, megnyerte a futamot. Mivel az 53 körből csak 29-et tudott teljesíteni a mezőny a hosszú esőszünet miatt, s ez a táv a teljes versenytáv 50 és 75%-a közé esik, ezért a szabályok értelmében Verstappen 19, Pérez 14, Leclerc 12 pontot kapott. Ebből az következik, hogy a holland 360 pontos, míg a másik két versenyző 249-249 egységgel áll, azaz 111 pont a hátrányuk, s az utolsó négy futamon már csak 104 egységet lehet gyűjteni, azaz Max Verstappen megvédte tavaly egészen hihetetlen izgalmak után megszerzett világbajnoki címét. Azt kell mondani, hogy a fiatal pilóta megérdemelten lett 2022 világbajnoka, mivel a kezdeti nehézségek és nagy Ferrari-fölény után a szezon közepétől kezdve egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy idén is övé a legjobb autó, s azzal, hogy ma a 12. győzelmét szerezte meg ebben az idényben, pontot tett az év végére. A hátralévő futamokon azért küzdhet, hogy megdöntse Michael Schumacher és Vettel rekordját, akik egy szezonban 13-13 versenyt nyertek meg. Szerintem sikerülni fog neki, ha csak ki nem enged, bár mentalitását ismerve ez nem valószínű.

Ocon zseniális védekezése

Esteban Ocon az igen előkelő 5. helyről kezdte meg a Japán Nagydíjat. Az Alpine franciája, aki jövőre Pierre Gasly személyében honfitársát kapja meg maga mellé csapattársnak, sikeresen kimaradt az első rajtot követő kalamajkákból, s az újraindítás után is ott tudott maradni az élmezőnyben. Arra persze nem volt esélye, hogy a dobogóért harcoljon, de emiatt most már aligha bánkódik, hiszen a 4. hely megszerzéséért is gigászi küzdelmet kellett vívnia Hamiltonnal, no meg az elemekkel. A brit keményen támadta a franciát, többször centiméterekre volt tőle, de végül Ocon sikeresen visszaverte a hétszeres világbajnok minden akcióját, s megérdemelten ért célba 4.-ként. Ez és Fernando Alonso 7. helye, valamint a McLaren összesen megszerzett 1 pontja azt jelenti, hogy az Alpine visszaelőzte a wokingiakat a csapatbajnokságban, s jelenleg 9 pont az előnye velük szemben. A két istálló a 4. helyért küzd, márpedig az évvégi pénzosztás szempontjából nem mindegy, ki hányadik helyen zárja a konstruktőrök versengését.

NEGATÍVUMOK
A pályabírók (és Gasly?) nagy hibája

A Japán Nagydíjat még reggel, a 3. körben piros zászlóval megszakította a versenyirányítás, mivel Carlos Sainz súlyos balesett miatt javítani kellett a szalagkorlátot. Pierre Gasly a nagy kavarodás közepette összeszedett egy reklámtáblát. Szárnycserére kényszerült, ám miután visszatért a pályára, nagy sebességgel igyekezett fölzárkózni a mezőnyhöz. Ekkor lengették be a piros zászlót. Gasly éppen a Sainz-baleset színhelye mellett haladt el, ahol – és ezt fedélzeti kamerás felvételén jól lehetett látni – már egy munkagép állt a bukótérben, hogy kiszedje a rommá tört Ferrarit. Bizonyára sokan emlékeznek Jules Bianchi 2014-es halálos balesetére, amikor a francia pilóta vesztét az okozta Szuzukában, hogy az Adrian Sutil kicsúszása miatt beküldött munkagépnek nagy sebességgel nekiütközött. Bianchi a becsapódás során föllépett, az emberi élettel összeegyeztethetetlen mértékű nehézségi erő miatt néhány hónappal később életét vesztette, miután sokáig kómában feküdt a kórházban. Tragédiáját követően szigorították a bajba került autók mentésére vonatkozó szabályokat, s elrendelték, hogy a munkagépek csak akkor hajthatnak a baleset színhelyére, ha a Biztonsági Autó már összeszedte a mezőnyt. A baleset idején még csak a sárga zászlót kellett lengetni ilyen esetekben, de ez vezetett Bianchi balesetéhez, mert nem ment eléggé lassan. Gasly ma igencsak földúltan mesélte csapatának a bokszban a történteket, s a nagy szünet alatt igen kemény stílusban nyilatkozott a történésekről, leszögezve, simán meghalhatott volna ő is, ha szerencsétlenül alakulnak a dolgok. Végül nem történt semmi baj, de a pályabírók biztosan hibáztak, ugyanakkor fölmerül Gasly felelőssége is, mivel az FIA szerint 230 km/h-s sebeséggel haladt át az ominózus ponton. Most az a legfőbb kérdés, hogy amikor ez történt, már lengették a piros zászlót vagy sem. Ha igen, a francia jó eséllyel büntetést fog kapni, de az biztos, hogy a japán pályabírók munkájának értékelésekor vastag fekete pont lesz ez a történés.

Mick Schumacher kockáztatott – nem jött be

Az újraindítás után igen hamar világossá vált, hogy az esőgumik helyett az átmeneti abroncsok működnek igazán hól a vizes pályán. Mindenki ment is a bokszba kerékcsere céljából, kivéve Mick Schumachert. A Haas németje ugyanis arra játszott, hogy rövid időn belül ismét jobban elered az eső és akkor mindenki tök fölöslegesen ment be átmeneti gumikért, s újból az esőabroncsokra kell váltani. Egy ilyen szituációban Michael Schumacher fia eséllyel pályázhatott volna egy erős pontszerzésre, így viszont a 19-re történt laphúzása nem jött be, s végül csupán a 18. lett, azaz a célbaérők közül az utolsó. Schumacher a pénteki 2. szabadedzésen csúnyán összetörte autóját, ami után csapatfőnöke, Günther Steiner igen dühös volt. Nem kizárt, hogy a németnek nem lesz jövőre is ülése a Haasnál, miközben a pilótapiac egyre inkább bezárul…

Ez volt a Japán Nagydíj értékelése. A következő verseny az október 23-án esedékes Amerikai Nagydíj lesz. Természetesen arról a futamról is értékeléssel jelentkezünk majd. Tartsatok velünk!

A kiemelt kép forrása: formula.hu