Verstappen hazai győzelme, Hamilton kifakadása, bokszutcai kalamajkák – a Holland Nagydíj legfőbb tanulságai

Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Holland Nagydíjat George Russell és Charles Leclerc előtt. A Mercedes utolérte a Ferrarit, de a biztonsági autós fázis keresztülhúzta a stuttgartiak számításait Hamilton vonatkozásában. Ismét jól ment az Alpine, Carlos Sainz azonban legszívesebben elfelejtené a számára zűrzavarosan alakult futamot.

Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!

POZITÍVUMOK
Verstappen otthon is könnyedén győzött

Hollandiában mindenki abban bízott, hogy Max Verstappen hazai versenyén fogja megszerezni idei tizedik futamgyőzelmét. A Red Bull címvédője nem okozott csalódást övéinek, hiszen ha kis szerencsével is, de megnyerte a szombati időmérést, s a mai futamon is kezére játszotta Fortuna a győzelmet. Verstappen jól rajtolt és simán tartotta vezető helyét, azonban a futam második felében az eltérő gumistratégiák miatt megvillant annak lehetősége, hogy a Mercedes veszélyeztesse a holland sikerét. Lehet, hogy lett is volna akció az ezüstnyilak részéről, amennyiben nincs a biztonsági autós fázis nem sokkal a leintés előtt Valtteri Bottas nagyon rossz helyen megállt Alfa Romeója miatt. A BA-fázis alatti kerékcserék során Verstappen lágy keverékű gumikat kapott, Hamilton viszont nem jött be, s maradt a közepes abroncsokon. Így Verstappen gumielőnybe került, s az újraindításnál azonnal megelőzte a britet és megszerezte idei tizedik futamgyőzelmét. Lényegében a tavalyi, vb-címről döntő abu-dhabi futamon történtek ismétlődtek meg. Verstappen tehát nyert, s most már 100 pont fölött van az előnye a holtversenyben álló Charles Leclerc-el és Sergio Pérezzel szemben, úgyhogy rövidesen kétszeres világbajnokká válhat.

Russell ismét Hamilton előtt

A Mercedesnél abban reménykedtek, hogy Zandvoortban elkaphatják a Ferrari grabancát. Ez úgy, ahogy sikerült is, hiszen Georget Russell lett a 2. Max Verstappen mögött. Az idén érkezett brit versenyző sokadik alkalommal verte meg csapattársát, Hamiltont, így már 30 pont az előnye vele szemben. Őszintén szólva, a szezon előtt nem gondoltam volna, hogy Russell rögtön első mercedeses évében legyőzheti Hamiltont, de erre egyre nagyobb az esély. Ami a csapatot illeti, szempontjukból mindenképpen pozitívum, hogy 11 pontot tudtak faragni a Ferrarival szembeni hátrányukból, s 30 egységre vannak a maranellóiaktól, úgyhogy a konstruktőri világbajnokság 2. helye elérhető még.

Ismét remekelt az Alpine

Továbbra sincs nyugalom az Alpine körül, hiszen a héten kiderült, hogy a McLaren már július 4-én, vagyis jóval a balhé előtt szerződést kötött Oscar Piastrival a következő kettő szezonra, azaz a franciák ezzel kapcsolatos augusztus eleji bejelentése így végképp komikussá vált. Ennek ellenére Spa-Francorchamps-ban Esteban Ocon és a csapattól az idény végén távozó Fernando Alonso is erős pontszerzést produkált, s ma ezt megismételték: Alonso a 6., Ocon a 9. helyen ért célba. Mindkettejüknek mozgalmas versenyük volt, hiszen közvetlenül az élmezőny mögött haladtak végig, ahol bőven voltak csatározások. Alonso végül úgy lett 6., hogy Carlos Sainzot megbüntették az éppen vele szemben elkövetett veszélyes bokszutcai kiengedés miatt, ezáltal hátrébb került a sorban. Ettől függetlenül az Alpine jól tért vissza a nyári szünetről, s egyre közelebb kerül a konstruktőri összetett 4. helyéhez, mivel a McLaren – elsősorban Daniel Ricciardo pocsék teljesítménye miatt – továbbra is gyenge eredményeket produkál.

NEGATÍVUMOK
Sainz számára rémálom volt ez a futam

Ez a kijelentés kissé túlzó, de azt hiszem, ezzel lehet a legjobban szemléltetni, milyen versenye is volt ma Carlos Sainz Jr.-nak. A Ferrari spanyol versenyzője a rajtnál szerencsés volt, mert Hamilton kis híján megforgatta az első kanyarban. Később azonban több probléma is érte. Ezek közül egyértelműen az volt a legnagyobb, hogy első kerékcseréjét brutálisan elrontotta a Ferrari, ugyanis a szerelők nemes egyszerűséggel elfelejtették kihozni a bal hátsó gumit, így több mint 10 másodpercig tartott a normál esetben 2-3 szekundumot igénybevevő folyamat. Ezzel csapata tönkre is tette Sainz versenyét, hiszen a hispán pilóta a 3. helyről jött be a bokszba, de csak a 8. helyre tudott visszatérni. Sikerült többeket megelőznie, azonban a biztonsági autós fázis alatti kiállása megint nem volt problémamentes, mivel az éppen beérkező Lando Norris miatt fékezni kényszerült, amikor kigurult volna a bokszból, így azonban az érkező Fernando Alonsónak hatalmasat kellett fékeznie, nehogy összeütközzenek. Sainzot a veszélyes kiengedés miatt 5 másodperces büntetéssel sújtották, ezért az 5. helyről a 8.-ra sorolták vissza a leintés után. Azt gondolom, Sainz szívesen elfelejtené a mai futamot, amelyen a Ferrari újabb elképesztő bakit vétett, s erre még az sem mentség, hogyha előzőleg nem volt megbeszélve az első kerékcsere.

Hamilton ismét átélhette Abu-Dhabit

Hamilton remekül rajtolt, azonban majdnem ütközött Sainzzal. A későbbiekben végig ott volt az élmezőnyben, s tempója alapján többen azt gondolták, hogy akár még ő is megnyerheti a Holland Nagydíjat. Bár ez a győzelmi esély nem volt túl vaskos, hiszen a Red Bull-lal szemben továbbra is komoly hátrányban van a Mercedes, de az eltérő gumistratégia akár még ezt is eredményezhette volna. Csakhogy a Biztonsági Autó alatti kerékcserék során Verstappen bement friss lágy gumikért, Hamiltont viszont kint tartották a használt közepeseken. Ugyanaz megtörtént, mint a tavalyi abu-dhabi szezonzárón, ahol az utolsó körben bukta el a brit a rekordot jelentő nyolcadik világbajnoki címet a hollanddal szemben. Most a futamgyőzelem lehetősége úszott el, mivel Verstappen rögvest az újraindításnál megelőzte. Később ugyanígy tett Russell és Leclerc is, s Hamilton csak a 4. lett. Hamilton a rádióban többször is kemény trágárkodással megspékelt kifakadásokat engedett ki a száján, ami abszolút érthető, hiszen a dobogós helyezés simán összejöhetett volna, de ez – részben a csapat hibájából – nem sikerült neki.

Cunoda szerencsétlenkedése

Cunoda Juki a tavalyi év elején még egy ígéretes tehetségnek tűnt az Alpha Taurinál, azonban a kis japán végül nem tudta megváltani a világot Faenzában, hiszen nem tudott igazán versenyezni még csapattársával, Pierre Gaslyval sem, s ez a folyamat idén is folytatódik. Cunoda egész évben alig volt észrevehető a versenyeken, nem is került túl gyakran képernyőre, ma azonban övé volt a nap legkínosabb eseménysora. Az történt ugyanis, hogy a japán bejött a bokszba friss gumikért, azonban a szerelők az egyik kereket elfelejtették megfelelően rögzíteni, ezért vissza kellett térnie a csapatához. Az eltelt egy kör azonban igen furcsán alakult, ugyanis Cunoda valamilyen problémát érzékelt a differenciálmű körül, emiatt félreállt, s már föladni készült a futamot, amikor a csapat rászólt, hogy be tud jönni az autóval a bokszba, mert nem látnak semmilyen problémát a telemetria-adatokban. Cunoda visszatért, azonban már nem csak a kerekeit kellett lecserélni, hanem a biztonsági övét is újra be kellett csatolnia a csapatnak, mivel kioldotta azokat, amikor még úgy tudta, hogy nem versenyezhet tovább. Emiatt jelentős időt vesztett, ráadásul a csapat lányos zavarában közepes gumikat rakott föl, holott ezekről akkor már köztudott volt, hogy nem működnek a legjobban a zandvoorti pályán ma délután. Cunoda visszament a pályára, azonban az autóból kiment a hajtás, így végül föladta a futamot, azonban igen pocsék helyen állt félre, így virtuális biztonsági autós fázist kellett elrendelni. Azt hiszem, nem sokan bánnák, ha Cunoda jövőre már nem lenne itt a Forma-1-ben, mert ugyan a mai események javarészéért a csapat tehető felelőssé, de ahogyan a japán kezelte ezt a helyzetet, az igen amatőrre sikeredett.

Ez volt a Holland Nagydíj értékelése. Jövő héten Olaszországban lesz verseny, természetesen arról is beszámolunk majd itt, a Sportudvaron. Tartsatok velünk! 🙂

Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!

A kiemelt kép forrása: F1.com