Verstappen a 10. helyről nyert, a Ferrari ismét lábon lőtte magát – a Magyar Nagydíj legfőbb tanulságai

Max Verstappen nyerte a 37. Forma-1-es Magyar Nagydíjat. A világbajnoki címvédő a 10. helyről kezdhette meg a mogyoródi versenyt, de a Red Bull remek tempója és a Ferrari csúnyán elrontott gumistratégiája következtében az élen találta magát. Mögötte a két Mercedes ért célba Hamilton-Russell sorrendben, míg a 2. és a 3. helyről rajtoló Ferrarik csak a 4. és a 6. helyen értek célba az elrontott stratégia miatt, ami a vb-címbe fog kerülni. Leszerepelt az Alpine is, az Aston Martin viszont meglepően erős futamot tudhat maga mögött. A Sportudvar értékeli a nyári szünet előtti utolsó futam történéseit.

Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!

POZITÍVUMOK
Verstappen egészen valószínűtlen győzelme a 10. helyről

A Red Bull számára nem sikerült jól a Magyar Nagydíj időmérője, hiszen az italgyártós csapat idén még nem szerepelt oly’ pocsékul kvalifikáción, mint most. Max Verstappen a 10., Sergio Pérez a 11. helyről rajtolhatott ma délután, miután előbbinek a motorerővel, utóbbinak pedig szinte mindennel problémája volt tegnap. Mindkettejük startja jól sikerült, s az egész futamon jól működött mindkét kocsi. A pilóták részéről már volt hiba, konkrétan Verstappen forgatta meg autóját az utolsó kanyar előtt, de erre nem fizetett rá. A Red Bull-nál a kerékcserék során a közepes keverékű gumikra váltották a keményeket, miközben a Ferrari ennek ellenkezőjét csinálta, így Verstappen hatalmas gumielőnybe került, s mivel a Mercedeseket erőből lenyomta, ez idei 8., egyben első magyarországi futamgyőzelmét eredményezte. Pérez is sokat jött előre, hiszen az 5. helyen ért célba, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy amennyiben nincs a virtuális biztonsági autós fázis három körrel a leintés előtt, akkor Charles Leclerc megtámadhatta volna, de ez így elmaradt. Már egy hete, a Francia Nagydíj után is azt mondtam, hogy lényegében eldőlt az idei világbajnoki cím sorsa, s ma még erősebben ezt gondolom. Verstappen előnye 80 pontra nőtt Leclerc előtt a világbajnoki pontverseny élén, s az idényből már csak kilenc futam van hátra. Azt hiszem, innen már csak a Red Bull és Verstappen bukhatja el az újabb címet.

A Mercedes újabb ajándékot kapott a Ferraritól

Idén másodjára ünnepelhet kettős dobogót a Mercedes. Ugyan George Russell révén idei első pole pozícióját szerezte meg a német istálló a Forma-1-ben, de ahogy az várható volt, a futamon a Red Bullal szemben sehogy, a Ferrarival szemben pedig közepes gumik használata esetén nem tudták fölvenni a versenyt a pilóták. Russell meglepően jól rajtolt (én előzőleg arra számítottam, hogy elszúrja élete első pole-os indulását), de 1. helyét csak néhány körig tudta tartani, mert a közepes gumikon menő Ferrarik szépen bedarálták. Később az is beigazolódott, hogy a magukat mára összeszedő Red Bull-pilótákkal sem tudják igazán fölvenni a versenyt, így csak abban reménykedhettek újfent, hogy esetleg legalább az egyik versenyző dobogóra állhat. Nos, a Ferrari idén immár sokadjára volt kedves a Mercedesszel, hiszen azzal, hogy mindkét pilóta versenye elúszott az elrontott gumistratégián, így végül mind Hamilton, mind Russell dobogóra állhatott. Bár az ifjabb brit csalódott lehet amiatt, hogy 1.-ből 3. lett, de egyfelől ő is pontosan tudta, hogy csoda lett volna győzelme, másfelől viszont megelőzte az összetettben Carlos Sainzot, aki az utóbbi futamokon kezdett megtáltosodni. A Mercedes úgy mehet a nyári szünetre, hogy stabilan a harmadik erő, de egyre közelebb kerül a Ferrarihoz, amely hibát hibára halmoz, ráadásul autói sem a legmegbízhatóbbak mostanság. Kíváncsian várhatjuk, mit hoz a nyárvégi folytatás a két csapat párharcában.

Meglepően jó Aston Martin

Az Aston Martin a hétvége nagy részében azon csapatok igen népes táborához tartozott, amelyeknek nem ment a Hungaroringen. Ennek fényében meglepő, hogy a mai versenyen a zöldek végig a középmezőny elején haladtak, s mindkét pilótájuk a pontszerző helyek megcsípéséért küzdött. Végül a visszavonulását a hétvége előtt bejelentő Vettel a 10. lett, Lance Stroll pedig a 11. Bár sok értelmük nincs a hasonló gondolatmeneteknek, de a kanadai szívében azért ott lehet az apró tüske amiatt, hogy Daniel Ricciardo nekiütközött a 2. kanyar kijáratánál, ami miatt kisodródott a bukótérbe, s veszített néhány pozíciót, így nem volt esélye a pontszerzésre. Az Aston Martin szempontjából ettől függetlenül jó jel lehet, hogy ennyire versenyképes volt mindkét versenyző ma, hiszen meg kell találni Vettel utódját, aki ugyan jó eséllyel Mick Schumacher lehet, de azért még sok idő van, így biztos, hogy egy-két versenyző képbe kerül még a csapat vezetésénél. Meglátjuk, mire lesznek képesek a nyári szünet után.

NEGATÍVUMOK
Ferrari-bohóckodás 9999. rész

Carlos Sainz a 2., Charles Leclerc a 3. helyről vághatott neki a Magyar Nagydíjnak. Az edzéseken általában ők voltak a leggyorsabbak, s ugyan Russell eléjük tudott kerülni a kvalifikáció végén, de nem hazudok, ha azt állítom, hogy a Ferrarinak állt a zászló a Hungarorigen, ahol egyébként régóta nem tudott nyerni az olasz csapat. Kezdetben úgy is nézett ki, hogy Leclerc faraghat Verstappennel szembeni hátrányából, hiszen gyorsabb volt Russellnél, Sainzot pedig kivette előle a csapatvezetés az első kerékcserehullám idején. A monacói az élre is került, azonban a táv felénél a Red Bull húzott egy váratlant, s picivel korábban hívta be Verstappent a második kiállásra, s a holland ekkor közepes gumikat kapott, holott a körülmények alapján azt lehetett gondolni, hogy a kemény abroncsok fogják jelenteni a megoldást azon pilóták esetében, akik hosszú etapot akarnak nyomni a futam utolsó részében. A Ferrari ezt a gondolatmenetet követve be is hívta mindkét pilótáját, akik egyaránt kemény gumikat kaptak, azonban csakhamar kiderült, hogy ezek az abroncsok a hűvös aszfaltú pályán nem működnek. Verstappen gyorsan odaért Leclerc mögé (Sainzot már a kerékcserék alatt megelőzte), s hasonló gyorsasággal meg is előzte. Egy-két körrel később azonban váratlan hibát követett el a 13-as és a 14-es kanyar közötti részen, ahol piruettezett egyet. Leclerc ekkor még vissza tudta előzni, de újabb egy-két körrel később már ismét a holland állt az élen, s onnantól fogva egyértelművé vált, hogy a Ferrari esélytelen a kemény abroncsokon a közepeseken menő Red Bullokkal és Mercedeszekkel szemben. Számomra és a szakértők számára is érthetetlen volt, miért kellett egyáltalán reagálnia a Ferrarinak a Red Bull hirtelen váltására, mert a közepes gumik még jópár körig bírhatták volna a strapát, s ez idő alatt kiautózhatott volna olyan előnyt Leclerc, amely elegendő lett volna egy kerékcseréhez, s akkor meg lehetett volna a győzelem, ami úgy kellett volna, mint egy falat kenyér. A Binotto-féle csapatvezetés tehát sokadjára is alkalmatlanságáról tett tanúbizonyságot, hiszen az elmúlt években rendszeres hiba a maranellóiaknál, hogy elszámítják magukat a gumistratégia terén, s ezzel értékes pontok egész armadája veszett el. A múlt hibáiból tehát nem tanultak az olaszok, s ez most már egyértelműen Charles Leclerc világbajnoki címébe fog kerülni a remek szezonkezdet után. Az már csak hab volt a tortán egyébként, hogy a monacóit akkor, amikor már elúszott a győzelem lehetősége, ismét behívták, s ezúttal lágy gumikat dobáltak a kocsijára, hogy hátha el tudja venni a leggyorsabb körért járó, akkor még Sergio Pérez által birtokolt bónuszpontot. Végül ez sem sikerült, mert Leclerc hol forgalomba került a lekörözöttek miatt, hol pedig egyszerűen nem működött eléggé jól a kocsi. A bónuszpont amúgy Hamiltoné lett. Sainz a 4., Leclerc a 6. helyen fejezte be a mogyoródi versenyt, s Leclerc hátránya most már 80 pont Verstappennel szemben, Sainz pedig Russell mögé került az összetettben. Leclerc-nek is hátra kell néznie, mivel Pérez öt pontra van tőle. Nagyon érne most már a csapatvezetés lecserélése a Ferrarinál, de jó kérdés, hogy a márka fejesei hogyan gondolkodnak erről. Most négy hétig lesz mód gondolkodni, már ha van ilyen szándék Maranellóban.

Az Alpine is elszúrta

Azután, hogy a tavalyi kaotikus futamot óriási meglepetésre Esteban Ocon nyerte meg, idén az Alpine kisajátította magának a rajtrács 3. sorát, hiszen Fernando Alonso az 5., a francia pedig a 6. helyről startolhatott. Egyikőjük rajtja sem sikerült túl jól, s igazából egész versenynükről azt lehet elmondani, hogy nem sok sikerélményük volt. Erre csak ráerősített az, hogy ugyanazt a bakit követték el, mint a Ferrari, hiszen mindkét autóra kemény gumikat raktak föl a szerelők, de ezek az abroncsok ott sem működtek. Végül Alonso a 8., Ocon a 9. helyen fejezte be a versenyt. A futam előtt még azt lehetett gondolni, hogy Lando Norisszal vívhat majd nagy csatát a két alpine-os pilóta, de végül már az Aston Martinokkal szemben kellett védeni a pontszerző helyeket. Ez legalább sikerült, de a Magyar Nagydíj így is nagy csalódás volt a kékeknek.

Ez volt a Magyar Nagydíj értékelése. A Forma-1 most négyhetes nyári szünetre megy, a következő futam az augusztus 28-án esedékes Belga Nagydíj lesz.

Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!

A kiemelt kép forrása: f1.com

Leave a Reply