Spanyolországi rajt, egy erős csapattal (benne Valter Attilával?) fölálló Jumbo-Vismával szemben revansra törekvő Tadej Pogacar, a visszatérő Julian Alaphilippe és erősebb franciák: bár még csak most ért véget a Tour de France idei kiadása, de már lehet azon spekulálni, mit hozhat a jövő évi verseny. Az már most biztosnak látszik, hogy a 2023-as Nagy Kör is magas színvonalú küzdelmet és sok izgalmat hozhat, úgyhogy érdemes megnézni, mi történhet egy év múlva.
Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!
A támadóknak kedvező útvonal
Mindenek előtt nézzük meg, milyen útvonalon is fog zajlani a tervek szerint a 2023-as francia háromhetes körverseny! Az 1. szakasz július 1-jén a spanyolországi Bilbaóból rajtol, a 2. etapra Vitória és San Sebastián között, a 3.-ra pedig a szintén baszkföldi Amorebieta-Extano és Franciaország délnyugati része között kerül sor. Christian Prudhomme, a Tour de France versenyigazgatója a következőket mondta a jövő évi útvonaltervről: “A legutóbbi két évben a verseny első hete egyértelműen a sprintereknek kedvezett. Ismerjük a legjobbakat közülük: Wout van Aert fenomenális volt idén. Ott volt Mathieu van der Poel is, de neki ezúttal nem sok siker adatott meg, Julian Alaphilippe pedig sajnos sérülése miatt távolmaradt az idei versenytől, de így is izgalmas volt az első hét. Jövőre is sík szakasszal indítunk, s ugyan még nem ismerjük a mezőnyt, de biztosra vehetjük, hogy nagyon jó versenyzők fognak ott állni a rajtvonalnál, s már az első etapok is érdekesek lesznek. Remélem, hogy Julian Alaphilippe ismét ott tud lenni a mezőnyben, mint ahogy Mathieu van der Poel és Wout van Aert részvételére is számítunk. Nem szeretném azt mondani, hogy lehet még jobb a mezőny, de ha azok a menők, akik teljesen szabadnak érzik magukat a nagy hegyeken és fenomenális képességekkel rendelkeznek, akkor az első hetet arra fogják fölhasználni, hogy összességében előbbre jussanak, azaz nem csak egy hétre terveznek, hanem a verseny teljes idejére. Sok dolguk lesz, az biztos…”.
Thierry Gouvenu, a Tour de France technikai igazgatójának elmondása szerint a szellem ugyanaz lesz, mint idén, vagyis nem lesznek olyan sík szakaszok, amelyek dögunalmasak lennének. Mint hozzátette, az idei verseny eleve arra ösztökéli a szervezőket is, hogy ebbe az irányba mozduljanak el. “A calais-i szakasz szép volt, a Cahors felé vezető etap utolsó 30 kilométere pedig egyenesen szuper. A Granon egészen rendkívüli volt. Nem fogunk 30 évet várni egy újabb hasonló versenyre. A tiszta természetben történő befutók csodálatosak” – mondta Gouvenu.
Pogacart fűteni fogja a visszavágási vágy
Tadej Pogacar azután, hogy az elmúlt kettő évben megnyerte a Tour de France-t, idén kénytelen volt átadni trónját Jonas Vingegaardnak. A szlovén sztár azonban még mindig csak 23 éves, azaz még most is pályafutása elején jár, úgyhogy még simán bekövetkezhet az, amit sokan várnak vele kapcsolatban, miszerint hosszú éveken át dominálhatja a francia kört. Pogacar a 2. helyen zárta az idei versenyt, s már most biztosra vehetjük, hogy amennyiben semmi sem akadályozza meg indulását, akkor jövőre is ő lesz az UAE-csapat vezére. Pogacar gyakorlatilag minden felületen és minden magasságban remekül tud küzdeni, úgyhogy jó esély kínálkozik arra, hogy 2023-ban is az élmezőnyben fog tekerni, bár azt azért gyorsan tegyük hozzá, hogy a kerékpár egy nagy lutri, pláne egy 21 szakaszból álló nagy verseny. A szlovén a 11. szakaszon, a Granon-hegyen megtört, s ez a sárga trikóba került neki, de a 18. etapon, az Hautacamon már győzni tudott, ezzel bizonyítva, hogy bőven van benne erő, mégha idén nem is ő rendelkezett a legtöbbel. Valószínűleg jövőre is komoly csata lesz a sárga trikóért, s ebben szerintem ő is benne lesz. Meglátjuk.
Az Ineos, mint harmadik erő?
Geraint Thomas 36 évesen harmadik TdF-dobogóját szerezte meg azzal, hogy a 3. helyen fejezte be az idei francia kört. A 2018-ban győztes, 2019-ben pedig a 2. helyen végző brit idén is a 2012 és 2020 között nem kevesebb mint hét Tour de France-győzelmet arató Ineos (régebbi nevén Sky) csapatának kapitánya volt, azonban 2023-ban ismét könnyen Egan Bernal árnyékába szorulhat, amennyiben az idei viadalt súlyos balesete miatt kihagyó kolumbiai visszatér. Amennyiben ott lesz és képes lesz minden erejét és kvalitását összeszedni, akkor az Ineosnak igen széles stratégiai választéka lehet, hiszen Bernal nagyon erős a hegyeken és az ilyen szakaszokon sok segítője lehet, pl. az a Thomas Pidcock, aki az idei versenyen remekül teljesített, de Thomas is beállhat a sorba, aki az Alpe d’Huezen és a Croix de Fer-en is bebizonyította, hogy még mindig sok van benne. Persze az is megtörténhet, hogy a walesi lesz az Ineos húzóembere, s Bernalnak kell beállnia a vonatba. Jövőre kiderül.
Julian Alaphilippe nagy visszatérése
Az idei Tour de France másik nagy hiányzója volt Egan Bernal mellett Julian Alaphilippe is. A franciák kétszeres világbajnoka a Liége-Bastogne-Liége versenyen súlyos sérüléseket szenvedett egy csúnya bukás során, ezért – bár fölépült a Tdf rajtjára – nem tudta vállalni az indulást. Alaphilippe a jelenleg is zajló vallon körversenyen indult el, de beteg lett, ezért tegnap visszalépett a folytatástól. Alaphilippe 2018 óta a franciák legnagyobb reménysége, hiszen a gallok már évtizedek óta várnak egy újabb hazai Tour de France-győztesre. 2019-ben nagyon közel volt ehhez, hiszen 14 napig viselhette a sárga trikót, azonban az egyik hegyi etapon megtört, s Bernal megelőzte. 2018-ban és 2019-ben kettő-kettő, 2020-ban és 2021-ben egy-egy szakaszt nyert, 2018-ban övé lett a hegyi pontverseny győztesének járó pöttyös trikó, 2020-ban három napig ismét sárga trikós volt, s ő lett a legaktívabb versenyző, tavaly pedig egy napig ismét ő vezette az összetettet. 31 éves lesz jövőre, amikor minden bizonnyal ismét ott lesz a Tour de France-on, s jó eséllyel akkor is a favoritok között lehet majd emlegetni.
Bivalyerős Jumbo-Visma – Valter Attilával?
Jonas Vingegaarddal, Primoz Rogliccsal és Wout van Aerttal egyértelműen a legerősebb csapatnak számít a Jumbo-Visma, hiszen mindhárman vezéregyéniségek. Roglic bukás miatt föladta a versenyt, Vingegaard viszont megnyerte azt, van Aert pedig a legjobb sprinternek járó zöld trikót és a legaktívabb versenyzőnek járó piros rajtszámot is hazavihette. A csapatvezetésnek ugyan könnyebbséget jelenthetett, hogy a három nagy sztár egyike ideje korán kiesett a versenyből, de jó eséllyel jövőre is azzal a kellemes problémával kell szembenézniük, hogy mégis kit részesítsenek előnyben. Nyilván az elején Vingegaard lesz a főnök, de az első hét végére jó eséllyel már körvonalazódni fog, hogy ki a legerősebb a Jumbóból, s akkor onnantól fogva már érte fog menni szinte mindenki. Az elmúlt napokban fölvetődött, hohy van Aert hegyimenővé válhat, mivel meglepően jól tartotta magát a nagy hegyeken. Egyelőre még nem tudni, a belga sprinter szeretné-e “átképezni” magát, de Vingegaard már jelezte, hogy szívesen osztozik vele a vezetésen a hegyekben, amennyiben ő is ott akar villantani. Lehet, hogy egy negyedik erős embere is lesz jövőre a Jumbónak, ugyanis az elmúlt kettő napban holland és belga források egybehangzóan azt állították, hogy a csapat leigazolhatja Valter Attilát. Az FDJ magyar versenyzője az elmúlt években bizonyította, hogy ott a helye a legjobbak között, hiszen 2020-ban óriási hajrával nyerte meg a Tour de Hongrie-t. A Giro d’Italián 2020-ban a 27. lett, tavaly három napig viselhette az összetett éllovasának járó rózsaszín trikót és végül 14. lett, idén pedig szintén az első negyvenben tudott zárni, s majdnem megnyert egy hegyi szakaszt egy egésznapos szökés végén. Attilának abszolút helye lenne a Jumbóban, de akárhogy is alakul pályafutása, őszintén bízom benne, hogy jövőre már a Tour de France-on is bemutatkozhat, mivel szerintem ott is meg tudná állni a helyét. Reméljük így lesz.
Kikben reménykedhetnek még a franciák?
Nem mondhatjuk, hogy a francia szurkolók nagyon el lettek volna kényeztetve az idei Tour de France-on, hiszen csupán egy szakaszgyőzelem jött össze a hazai versenyzőknek. Jövőre – Alaphilippe visszatérését valószínűsítve – több reményre lehet majd okuk a galloknak egyfelől az összetett, másfelől a szakaszgyőzelmek tekintetében. Idén a legjobb francia David Gaudu lett a maga 10. helyével, de mint Bernard Hinault, az ötszörös Tour de France-győztes egykori legendás versenyző fogalmazott, jövőre már senki sem fog emlékezni erre. Arra buzdította honfitársait, hogy bátrabban támadjanak a hegyeken, mert csak akkor lehet esélyük a végső győzelemre. Vajon hallgatni fognak rá? Ez is egy év múlva derül ki.
Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!
A kiemelt kép forrása: MARCO BERTORELLO / AFP