Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Francia Nagydíjat. A versenyt Charles Leclerc kezdte az élről, de a 19. körben egyelőre tisztázatlan okokból a falba került autójával és kiesett. Verstappen újabb győzelmével nagy lépést tett a világbajnoki cím felé. A Mercedes idén először kettős dobogónak örülhetett az amúgy igen unalmas Paul Ricard-i futamon. A Sportudvar összefoglalja a futam legfőbb tanulságait.
Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!
POZITÍVUMOK
Verstappen nagy lépést tett a címvédés felé
Max Verstappen a 2. helyről kezdhette meg a Francia Nagydíjat, azonban már az első körökben látszódott, hogy nagy csatát vívhat az egész verseny során Charles Leclerc-el. 1 másodperc körül alakult a különbség kettejük között, s a holland többször nagyon megközelítette a monacóit, de előzni nem tudott. Később nem igazán tudta erőltetni a további támadásokat, mivel elkezdtek elkopni a gumijai. A 19. körben azonban nagyot fordult a világ: Leclerc hirtelen a gumifalban találta magát, ezzel Verstappen az élre került. A hollandnak innentől kezdve ugyanolyan eseménytelen futama volt, mint nekünk, nézőknek, s könnyedén megszerezte idei 7. győzelmét. Bár Carlos Sainz Jr. a leggyorsabb körérrt járó bónuszpontot elhalászta előle, de így is 38-ról 63 egységre növelte előnyét Leclerc előtt a világbajnoki összetettben, s a szezon felénél járva egyre inkább úgy tűnik, megvédi vb-címét, persze ez még változhat.
A Mercedes idei első kettős dobogója
Bár személy szerint abszolút nem vagyok Mercedes-szurkoló, de semleges szemmel nézve pozitívum, hogy mindkét pilóta dobogóra tudott állni – idén először. Hamilton remekül rajtolt, megelőzte Sergio Pérezt, s Leclerc kiesésével a 2. helyen találta magát. Verstappennel nem tudott küzdeni, de a 2. helyet megvédte Pérezzel szemben, majd csapattársával, George Russellel szemben is, aki végül a 3. helyen futott be a célba. A Mercedes persze továbbra sem harcolhat az 1. helyért, de úgy néz ki, javult a csapat teljesítménye, ami főleg a következő szezonra nézve lehet jelzésértékű.
Sainz mentette a menthetőt
A Ferrari Carlos Sainz silverstone-i és Charles Leclerc spielbergi győzelme után a Francia Grand Prix-t nem teszi ki az ablakba. Leclerc az élről kiesett, ezzel óriási hátrányba került Verstappennel szemben. Carlos Sainz azonban ismét megmutatta, hogy a szezon elején tapasztalt gyengélkedés után most már fölnőtt a feladathoz. A spanyol azután, hogy lényegében mindent kicseréltek az autójában, a mezőny végéről – konkrétan a 19. helyről – kezdhette meg a ma délutáni száguldást. Az első körökben nem tudott igazán előrejönni, később azonban már eredményesebben támadta riválisait, s viszonylag gyorsan a pontszerzők között találta magát. A 19. körben, a Leclerc kiesése miatt előállt biztonsági autós fázis idején sokadmagával bement a bokszba friss gumikért, azonban csapata elrontotta a kerékcserét, majd pedig a spanyol kis híján összeütközött Alexander Albonnal. A veszélyes kiengedésért 5 másodperces büntetést kapott Sainz, aki a 9. hely környékéről folytathatta a fölzárkózást. Ez könnyen ment neki, mert csupa lassabb autó volt előtte, így elég hamar az 5. hely tájékán találta magát. Megelőzte Russellt, majd nagy csatában Pérezt is, s már a 3. helyen állt, ekkor azonban – tíz körrel a vége előtt – a csapat behívta a bokszba egy újabb kerékcserére. Simán megtarthatta volna a dobogós helyezést, Binottoék viszont úgy ítélték meg, fontosabb elvenni Verstappentől a leggyorsabb körért járó bónuszpontot, mint védeni a 3. helyet, amivel csak a csapat járna jobban, Leclerc viszont nem igazán. Sainz így végül az 5. helyen ért célba, miután megelőzte az utolsó körökben Fernando Alonsót. A silverstone-i győzelem rendbe tette a spanyolt, ami fontos lesz a következő futamokon Leclerc segítése szempontjából, föltéve, hogy nem hibásodik meg ismét az autója…
NEGATÍVUMOK
Leclerc vb-esélyei szállhattak el ma délután
Charles Leclerc megnyerte az időmérő edzést, s jó esélye volt arra, hogy az Osztrák Nagydíj után Franciaországban is diadalmaskodjon. Kivételesen jól kapta el a rajtot, maga mögött tartotta Verstappent, azonban az első körökben kis távolság volt közöttük. A holland nem tudta megelőzni, bement a bokszba, de már akkor látszódott, hogy folytatódhat kettejük között a nagy csata. A technika ördöge vagy egy vezetői hiba azonban beleszólt. A 19. körben Leclerc ugyanis a gumifalban kötött ki, s kénytelen volt befejezni a versenyt. A monacói tőle szokatlan, de maximálisan érthető dühvel ordította a rádión, hogy szerinte a gázpedál hibásodott meg. Emlékezhetünk rá, hogy Ausztriában az utolsó tíz körben a rakoncátlankodó gázpedál nehezítette meg Leclerc életét, de akkor szerencséje volt, s nyerni tudott. Ebben a pillanatban még nem lehet pontosan tudni, valóban a gázpedál romlott-e el ismét, vagy pedig a monacói hibázta el a nyújtott jobbos kanyart, de az biztos, hogy ez a momentum jó eséllyel eldöntötte a 2022-es világbajnoki cím sorsát, hiszen Max Verstappen 63 pontosra növelte előnyét Charles Leclerc-el szemben az összetettben, ráadásul Sergio Pérez csupán 7 ponttal van lemaradva a monacói mögött, tehát a ferraris versenyzőnek ismét inkább hátra kell figyelnie, mintsem előre. Amennyiben megint a gázpedál hülyült meg, akkor az azt jelenti, hogy a Ferrarinál nagyon komoly gondok vannak, mert kettő hetük volt arra a Red Bull Ring után, hogy kiküszöböljék ezt a hibát, de úgy látszik, nem sikerült. Jól fog jönni a nyári szünet a maranellóiaknak, mert rendezniük kell soraikat, igaz, előtte még a Magyar Nagydíjon meg kéne próbálniuk faragni a nagy hátrányból.
Ez lehetett az utolsó futam Paul Ricard-on
Már hónapok óta az az egyik fő beszédtéma a Forma-1-ben, hogy több európai helyszínnek is idén jár le a szerződése a világbajnokság kereskedelmi jogait birtokló Liberty Mediával, s bizony könnyen előfordulhat, hogy egy vagy több legendás pálya is kikerülhet a száguldó cirkusz naptárából. Bár a Paul Ricard nem nevezhető legendásnak, hiszen összességében véve nem sok F1-es futamot rendezett, de a Francia Nagydíjnak komoly múltja van. Úgy zajlott le a mostani hétvége, hogy a Bernie Ecclestone érdekeltségéhez tartozó aszfaltcsíknak továbbra sincs új kontraktusa, azaz jelen állás szerint jövőre már nem lesz a versenynaptár része. Bár a pálya és a nagydíj vezetői, promóterei a héten is igyekeztek nyugtatni a francia közvéleményt, miszerint bíznak az új megállapodásban, de őszintén szólva, én inkább azoknak adok igazat, akik szerint a Paul Ricard egy unalmas versenypálya, amelynek nincs helye az F1-ben. A mai verseny is ezt támasztotta alá, hiszen 2022 talán eddigi legunalmasabb futamát láthattuk, ugyanis Leclerc kiesésén és egy-két nagyobb csatán kívül sok érdekes esemény nem történt az 53 kör alatt. Sokan visszasírják Magny-Cours-t, a Francia GP-k előző helyszínét és én is úgy gondolom, hogy az a pálya jobb, így ott lehetne folytatni ezt a nagydíjat. Persze jó kérdés, hogy annak a pályának megvannak-e a szükséges anyagi és infrastrukturális lehetőségei a csúcskategória és a betétsorozatok fogadásához. Megmondom őszintén, most úgy érzem, hogy jövőre nem lesz Francia Nagydíj.
Ez volt a mai futam értékelése. A világbajnokság a jövő héten a Magyar Nagydíjjal folytatódik a Hungaroringen.
Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!
A kiemelt kép forrása: f1.com