Sainz első győzelme, Leclerc és Verstappen nagy buktája – a Brit Nagydíj legfőbb tanulságai

Carlos Sainz nyerte a Forma-1-es Brit Nagydíjat, ezzel pályafutása első győzelmét aratta a száguldó cirkuszban. Sergio Pérez és Hamilton állhatott még föl a dobogóra. Charles Leclerc sokáig vezetett, ám a Ferrari ismét stratégiai hibát követett el, így végül a pódiumról is lemaradt. Max Verstappen autója rakoncátlankodott, így a holland csak a 7. lett, ráadásul az első pontjait szerző Mick Schumacher kis híján megelőzte a leintés előtti pillanatokban. Csou Guanju hatalmas balesetet szenvedett a rajt után, de szerencsére nem lett semmi baja. A Sportudvar összefoglalja a mai verseny legfőbb tanulságait.

Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!

POZITÍVUMOK
Megvan Carlos Sainz első győzelme

Megmondom őszintén, volt egy érzésem a Brit Nagydíjat megelőző napokban, hogy a szezon eddigi részében hibát hibára halmozó Carlos Sainz ezúttal odaérhet az 1. helyre. Ez a megérzésem olyannyira bejött, hogy rajt-cél győzelmet aratott a Ferrari spanyolja. Az élről rajtolt, s a 2. startnál meg is őrizte pozícióját (az elsőnél Verstappen lerajtolta), azonban később Charles Leclerc megelőzte a kevésbé kopó gumik segítségével. Az Esteban Ocon lerobbant autója miatt pályára küldött Biztonsági Autó következtében mindenkinek lehetősége nyílt bemenni a bokszba friss gumikért. A Ferrari érthetetlen módon Sainzot hívta be, s nem Leclerc-t, s ez a lépés vezetett a spanyol első futamgyőzelméhez. Sainz a hétvégi teljesítménye alapján maximálisan megérdemelte ezt a sikert, de hogy miért volt érthetetlen Leclerc kinnhagyása a BA-fázis alatt, arról lentebb még írni fogok. Ami Sainzot illeti, a spanyol önbizalmának hatalmas löketet adhat ez a siker, hiszen több hiba jellemezte eddigi évét, amelyek miatt több ponttól is elesett, s egyre inkább a gyenge láncszem szerepében tetszelgett. Most megmutatta, hogy igenis lehet és kell is számolni vele, s ez nagyon jól jöhet még Leclerc-nek a világbajnoki címért folytatott küzdelemben, föltéve, ha a Ferrari stratégiái is így akarják…

Mick Schumacher először pontszerző

Mick Schumacher lassan másfél éve tagja a Forma-1 mezőnyének, de egészen ma délutánig nem sikerült pontot szereznie. A Haas németje, Michael Schumacher fia ma azonban a 8. helyen futott be Silverstone-ban, ezzel rögvest négy egységet szerzett. A Haas-Ferrari tempója is viszonylag jó volt ezen a hétvégén, így nem meglepő, hogy mind Schumachernek, mind Magnussennek összejött a pontszerzés. A német esetében olyan szempontból viszont meglepő a pontszerzés, hogy a Miami Nagydíjon már simán végezhetett volna a top 10-ben, ha nem hibázik nagyot a verseny végén, s nem koccan Vettellel. Úgy tűnik azonban, hogy benőtt a kis Schumi feje lágya, s most már talán elindul azon az úton, ami egyszer egy nagyobb csapat autójába röpítheti őt. Rá is igaz az az állítás, ami Sainzra, miszerint önbizalmának nagyon jót fog tenni ez az eredmény. Arról se feledkezzünk meg, hogy Mick Schumacher akár 7. is lehetett volna, amennyiben az utolsó körben le tudja vadászni a gyengélkedő kocsival szenvedő Max Verstappent, s az utolsó kanyarban ott is volt mellette, ám végül a holland pár méterrel előtte ért célba. Ettől függetlenül jó hangulatú vacsora lesz ma a Haasnál, pláne azért, mert Kevin Magnussen is pontot szerzett 10. helyével.

Csou megúszta az év balesetét

Óriási balesettel kezdődött az idei Brit Nagydíj, hiszen a rajt után azonnal, a célegyenes végén öt versenyző ütközött össze egymással. Csou Guanju, Cunoda Juki, Esteban Ocon, George Russell és Alexander Albon voltak érintettek a nagy kalamajkában, ami azzal kezdődött, hogy Russell és Cunoda összeértek egymással az 1. kanyarban nagy sebességnél, s a brit megpördülő Mercedese eltalálta Csou Alfa Romeóját, amely a feje tetejére állt, ebben a pozícióban siklott másodpercekig a bukótér felé, majd a gumifalon fölpördülve a nézőteret a pályától védő kerítés tetejének csapódott. A kínai a kerítés és a gumifal közé került autójával, s hosszú percekig nem mutatták, hogy mi van vele. Annyit lehetett látni az élő közvetítésben, hogy Russell azonnal Csou felé fut a bukótérben, így lehetett sejteni, hogy nagy a baj. Körülbelük 20-25 perc telt el, mire kiderült a nagyon jó hír: Csou eszméleténél van, beszélni képes és komolyabb sérülés nélkül szedték ki az autóból. Annyira megúszta a horrorisztikus bukást, hogy a futam ideje alatt már Stefano Domenicalival, a Forma-1 elnök-vezérigazgatójával beszélgetett a pályakórház kijáratánál. Csou életét alighanem a glória mentette meg, mert enélkül könnyen fatálissá válhatott volna ez a baleset. Óriási szerencse, hogy ez nem történt meg. A baleset során a megpördülő autók és a leszakadt alkatrészek eltalálták Albon és Ocon kocsiját is, nekik ezért kellett föladniuk a futamot. Albonnal kapcsolatban olyan hírek terjengtek a Twitteren, hogy helikopterrel kórházba kellett szállítani, de kizárólag elővigyázatossági okokból. Remélhetőleg neki sincs komolyabb sérülése, s mindketten ott lehetnek majd a jövő vasárnapi Osztrák Nagydíj rajtrácsán. Ez a mai baleset jól példázta, hogy mennyire biztonságos a Forma-1 az elképesztő tempó mellett is, hiszen Csou egyetlen karcolás nélkül megúszta a szörnyű bukást. Azért bízzunk abban, hogy idén ennél durvább incidenst már nem látunk.

NEGATÍVUMOK
A Ferrari elrontotta Leclerc versenyét

Minden bizonnyal kettős érzései vannak most a Ferrari tagjainak, de különösen a stratégáknak és a csapatvezetésnek, hiszen amíg Carlos Sainz megszerezte első F1-es győzelmét, addig Charles Leclerc az is lehet, hogy a világbajnoki címtől búcsúzhatott el annak dacára is, hogy Max Verstappen még nála is rosszabbul járt ma. Leclerc több körön keresztül vezette a versenyt Sainz előtt, igaz, ezt a periódust egy jó hosszú szakasz előzte meg, amikor fordított volt kettejük sorrendje, azonban Sainz lassabb volt Leclerc-nél, s a csapatvezetés nem adta ki az utasítást a helycserére, pedig közben Hamilton egyre jobban zárkózott föl rájuk. Végül azzal oldották meg a dolgot, hogy Sainzot behívták a bokszba kerékcserére, így került Leclerc az élre. A monacói egészen a Biztonsági Autó távozásáig maradt az élen, ugyanis a BA-időszak alatt teljesen érthetetlen módon nem a kopottabb kemény keverékű gumikon autózó Leclerc-t hívták be, hogy friss lágy gumikon térhessen vissza az élre, hanem Sainzot, akinek kocsiján jobb állapotú közepes abroncsok voltak. Az újraindítás után Leclerc hamar elbukta az 1. helyet Sainzzal szemben, majd Hamilton és Sergio Pérez is betámadták, s végül mindketten meg is előzték. A monacóinak az utolsó körökben már Fernando Alonsóval szemben kellett védekeznie, de a 4. helyet sikerült megőriznie. Ettől függetlenül nagyon csalódott lehet, s teljes joggal, hiszen simán megnyerhette volna a futamot, ráadásul Verstappennel szembeni hátrányából is jelentősen faraghatott volna, mivel a holland csak a 7. helyen ért célba (ennek okáról lentebb), azaz akár húsz pontot is ledolgozhatott volna lemaradásából. Így ebből csak hat pont lett, s most 43 egység a hátránya úgy, hogy eközben a 2. helyen célbaérő Pérez még el is távolodott tőle – vele szemben kilenc pont a lemaradása. A Ferrari a sokadik súlyos stratégiai hibát követte el az elmúlt tíz-tizenöt évet tekintve, s ezzel akár a világbajnoki cím is elszállhat Leclerc számára, akinek ráadásul hátrafelé is figyelnie kell, hiszen Sainz 11 ponttal követi a vb-tabellán. A Ferrarinál bőven lesz mit átbeszélni a jövő héten, s valamit nagyon gyorsan ki kellene találni, mert folyamatosan bénázó csapatvezetéssel ez a kiváló csapat és két kiváló versenyző, akik ráadásul egy remek autót kaptak maguk alá, semmit nem fognak elérni ebben az évben.

Verstappen autója lihegett

Max Verstappen hajszállal maradt el a pole pozícióról a tegnapi időmérésen, azonban a mai futamon remekül rajtolt, s egyből az élre állt. Az első körös piros zászló miatt az eredeti sorrendben indult el ismét a verseny, s a hollandnak ekkor már nem sikerült bevetődnie Sainz mellé, sőt, még ő került bajba Pérezzel és Hamiltonnal szemben. Nem sokkal ezután viszont sikerült ismét megelőznie Sainzot és vezette a versenyt, azonban kis idő múlva hibázott az egyik kanyarban, s a spanyol visszaelőzte. Be kellett mennie a bokszba, mivel problémát észlelt a hátsó futóműnél. Kereket cseréltek autóján (talán lassú defektre gyanakodva), azonban ez nem oldotta meg a gondokat, ugyanis a címvédő azt rádiózta utána, hogy úgy érzi, mintha valami eltört volna az autó hátuljában. Több pozíciót is bukott, kiszállt a győzelemért folytatott ádáz küzdelemből, s abban kellett reménykednie, hogy célbaér-e egyáltalán. Végül ez sikerült, de csak a 7. helyen, úgyhogy Pérez, Leclerc és főleg Sainz most hoztak rajta. Ettől függetlenül még most is 34 pont a fórja csapattársa előtt az összetettben, de ismét kiderült, hogy a Red Bull autói nem feltétlenül a legmegbízhatóbbak 2022-ben, s ez még komoly problémákat okozhat a hátralévő futamokon, föltéve, hogy nem sikerül megoldást találni. A Red Bull számára most a hazai futam következik, s nyilván nagyon fontos lenne számukra, hogy ott ne legyen ilyen és semmilyen más gond sem.

Megszakadt Russell nagy sorozata

George Russell a megbízhatóság példája volt eddig a Mercedesnél ebben a szezonban, hiszen rendre az első ötbe tudta behozni autóját a versenyeken. Ma, hazai pályán ez nem sikerült a britnek, hiszen ő is belekeveredett a Csou-féle csúnya balesetbe. Vesztét az okozta, hogy Cunoda vele akadt össze, emiatt kitört az egyik kereke, így nem mehetett tovább. Abszolút nem az ő hibája volt, ami történt, de nyilván csalódott, hogy éppen hazai versenyén szakadt meg nagy szériája. Annak örülhet, hogy Csounak nem esett komolyabb baja, hiszen egyből odarohant hozzá, amikor kipattant autójából.

Ez volt tehát a Brit Nagydíj értékelése. A Forma-1-es világbajnokság a jövő hétvégén az Osztrák Nagydíjjal folytatódik. Ha minden jól megy, arról a futamról is lesz értékelő írás itt, a Sportudvaron, de mivel szabadságon leszek, ez nagyban fog függeni a szabadságom helyszínén tapasztalható internetezési lehetőségektől. Amennyiben esetleg nem jönne össze a cikkírás, akkor kivételesen elmarad a futamértékelő. Ne így legyen!

Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!

A kiemelt kép forrása: F1.com

Leave a Reply