Dániai rajt, kockakövek, Alpe d’Huez – ezt kell tudni az idei Tour de France-ról

Holnap veszi kezdetét Koppenhágában a világ legrangosabb kerékpáros versenye, a Tour de France. A három héten át tartó viadal idén is sok különlegességet tartogat és nyugodtan mondhatjuk, hogy a 109. Nagy Kör több szempontból is rendkívül lesz – pozitív és negatív értelemben egyaránt. A Sportudvar összeszedte, mire és kire lesz érdemes figyelni a következő három hétben.

Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!

A nagy hiányzók

Mielőtt még arról esne szó, hogy mi minden lesz az idei Tour de France-on, röviden beszéljünk arról, hogy kik nem lesznek ott a versenyen. Számunkra mindenképpen szomorú dolog, hogy a francia háromhetesen egyetlen magyar sem vesz részt, pedig szerintem Valter Attilának ezen a versenyen is lenne helye a mezőnyben. Talán majd jövőre… A franciák sem lehetnek elégedettek a névsort látva, hiszen jelenlegi legjobb versenyzőjük, a kétszeres regnáló világbajnok Julian Alaphilippe sérülés miatt kihagyni kénytelen a Nagy Kört.

Így néz ki az útvonal

A verseny történetében először Dániából rajtol a Tour de France. Korábban Hollandiában, Spanyolországban, Nagy-Britanniában, Belgiumban, Németországban, Hollandiában, Írországban, Luxemburgban, Svájcban és Monacóban volt nagy rajt. Dánia a Franciaországtól legtávolabb fekvő és a legészakabbra található helyszín. Először 1954-ben volt külföldön a start, akkor Amszterdamból indultak el a versenyzők. A mostani lesz a 24. alkalom, hogy nem Franciaországban indul el a Tour de France. A sorozat a jövőben is folytatódik, hiszen jövőre Bilbao, sajtóhírek szerint 2024-ben pedig Firenze lesz a Nagy Rajt helyszíne.

Dániában lesz az első három etap, közte a koppenhágai időfutam, az 1. szakasz. A 6. szakasz Belgiumból indul, a 8. szakasz a svájci Lausanne-ban ér célba, a 9. etap pedig szintén Svájcból fog rajtolni. Franciaországban 8 régiót és 29 megyét fognak érinteni a kerekesek.

Természetesen az idei útvonalat is számos hegység fogja tarkítani. Az Alpokban található legendás Alpe d’Huez két szakasz útvonalának is része lesz: előbb a 11. etap fogja érinteni, amelynek befutója egy másik hegyen, a Granonon lesz, majd a 12. szakasz során is meg kell mászniuk a versenyzőknek, s akkor a befutó is ott lesz. Utoljára 2018-ban volt ott cél, akkor Geraint Thomas győzött, aki aztán meg is nyerte az összetettet.. Összesen öt hegyi befutós szakasz lesz: a 7. a Planche des Belles Filles névre hallgató fennsíkon, a 11. a már említett Granonon, a 12. az Alpe d’Huezen, a 17. a Peyragudes-ön, a 18. pedig az Hautacamon fog végződni.

A mezőny összesen négy hegységben fog megfordulni a három hét alatt, hiszen az Alpokban, a Vogézekben, a Francia-középhegységben és a Pireneusokban is lesznek szakaszok. Legutóbbi hegységben található a Spandelles nevű csúcs, amelyet idén először fog támadni a Tour de France mezőnye. A francia-spanyol határon fekvő hegységben az elmúlt öt évben kétszer is volt olyan hegyi szakasz, amely korábban még nem, vagyis a Nagy Kör egyre jobban föltárja a Pireneusokat.

Ami a dániai szakaszokat illeti, a nyitóetap egy 13 km-es egyéni időfutam lesz Koppenhágában. A 2. szakasz a fővárostól nyugatra fekvő Roskildéből indul és Nyborgban ér célba. Utóbbi város grandiózus panorámát, egyben veszélyes játékteret kínál a versenyzők számára. A mezőny 18 km-nél el fog tekerni a Grand Belt névre keresztelt szorosban, amely mindössze 65 méterrel van a tengerszint fölött. Itt minden bizonnyal komoly szelek lesznek, amelyek alapvetően fogják megnehezíteni a kerékpárosok dolgát. Mint Christian Prudhomme, a Tour de France versenyigazgatója elmondta, az év 365 napjából 364 napon fúj a szél a térségben, ráadásul a szakasz utolsó 20 kilométeréből 18-at a tengerszint alatt tesz meg a mezőny. Ilyesmire utoljára 2015-ben volt példa, amikor a hollandiai Zélandban mentek a tengerszint alá. Akkor sok problémája volt a mezőnynek, s ennek veszélye ezúttal talán még inkább fönnáll, persze mindenki bízik benne, hogy komoly bukások nem lesznek.

Négy év kihagyás után idén ismét lesz egy szakasz, amelyen kockaköves, murvás utakon is kell tekerniük a versenyzőknek. Ez az etap a Lille és Arenberg közötti 5. szakasz lesz, amelynek során összesen 19.4 km-t kell ilyen felületeken teljesíteni. Összesen 11 kockaköves szektor lesz, amelyek közül a legrövidebb 1.3, a leghosszabb pedig 2.8 km-es lesz.

Összesen 53 km-nyi időfutam lesz az idei Tour de France-on: a már említett koppenhágai 13 km mellett az utolsó előtti, azaz 20. szakaszon egy 43 km-es távot kell teljesíteniük a versenyzőknek – minden bizonnyal ott fog eldőlni a végső győzelem kérdése is.

Természetesen idén is lesznek pihenőnapok, de rendhagyó módon ezúttal három ilyen nap is lesz, hiszen a vasárnapi utolsó dániai szakaszt követően egy napot kap a mezőny arra, hogy átutazzon Franciaországba. A 4. szakasz kedden lesz, amikor Dunkerque-ből Calais-ba tekernek majd a fiúk. A két másik pihenőnap július 11-én és 18-án lesz, vagyis hétfőnként nem lesznek etapok.

Kik a favoritok?

Az elmúlt két évben a szlovén Tadej Pogacar nyerte meg a francia körversenyt. Az UAE-csapat kerekese idén is a legnagyobb esélyesek közé tartozik, de korántsem ő az egyetlen, aki odaérhet a végén. Honfitársa, Primoz Roglic a Jumbo-Visma színeiben szintén ott lesz a koppenhágai rajtnál, s azután, hogy 2020-ban az utolsó előtti szakaszon megtartott időfutamon bukta el a sárga trikót Pogacarral szemben, idén szeretne végre ő a dobogó tetején ünnepelni a Champs-Élysées-n. A Jumbonál ugyanakkor a dán Jonas Vingegaard is joggal pályázhat a végső győzelemre. Vingegaard tavaly 2. lett a Tour de France-on, a nemrég sorra került Dauphinén pedig Roglic mögött lett 2. A dán a napokban úgy nyilatkozott, hogy nagyon bízik önmagában, s úgy hiszi, képes lehet Pogacart legyőzni a hegyeken. De ugye nem csak őt kellene legyőzni, hanem több más versenyzőt is, pl. Adam Yatest, aki Egan Bernal távollétében az Ineos vezére lehet az idei francia körön.

Primoz Roglic lehet Tadej Pogacar nagy kihívója az idei Tour de France-on (Forrás: Panoramic)

A korábbi TdF-győztesek közül egyébként a 2018-as bajnok Geraint Thomas (Ineos) és a négyszeres győztes Chris Froome (Israel) lesznek még ott a mezőnyben. Thomasnak lehet esélye az újabb sárga trikóra, amennyiben jól tud taktikázni, Froome esetében viszont nagyobb kérdőjel, hogy mire is lehet képes. Tavaly a 133. helyen végzett az összetettben, gyakorlatilag teljesen eltűnt a mezőnyben. Évek óta fogadkozik, hogy egyszer még visszatér a csúcsra, s megszerzi a rekordot jelentő 5. Tour de France-győzelmet, de őszintén szólva, én úgy látom, hogy erre nem idén fog sor kerülni.

A franciáknál tehát nem lesz ott Alaphilippe, azonban a gall szakírók szerint akár négy hazai versenyző is esélyes lehet az összetett megnyerésére, igaz, szinte mindegyikük esetében évek óta ez a reménykedés tárgya, de eddig nem tudták beváltani ezeket. Thibaut Pinot, David Gaudu, Romain Bardet és Guillaume Martin szerepel az esélyesek között. Szakaszgyőzelemben reménykedhet Benoit Cosnefroy, Bryan Coquard, Franck Bonnamour, Alexis Vuillermoz és Warren Barguil. Tavaly Alaphilippe révén egy szakaszgyőzelmük volt a franciáknak, az összetett első tíz helyezettje közé pedig Martin fért be. A gallok évtizedek óta várnak az újabb hazai sárga trikósra, s azt hiszem, legalább egy évet várniuk kell, mert igazából csak Alaphilippe-ben látok annyit, hogy megnyerje a versenyt, de ő ugyebár nem indul.

A 109. Tour de France tehát ma délután veszi kezdetét és július 24-éig tart. A Sportudvar figyelemmel kíséri a verseny eseményeit, s ha bármi nagy horderejű dolog történik, arról cikk fog megjelenni. Tartsatok velünk!

Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!

A kiemelt kép forrása: Panoramic

Leave a Reply