A Forma-1 csapatai aggódnak az infláció miatt

Bár jelenleg még a hétvégi Monacói Nagydíj történéseitől hangos a Forma-1 világa, de bőven akadnak még beszédtémák a száguldó cirkuszban. Ezek közé tartoznak az egyre emelkedő kiadások, miközben a világbajnokságban költségplafont vezettek be, mely a következő években egyre alacsonyabbra kellene, hogy kerüljön, azaz jobban meg kéne húzniuk a nadrágszíjat a csapatoknak. Több olyan istálló is akad azonban, amely az infláció miatt lazítana az előírásokon, mert máskülönben elérheti a határt. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke Monte-Carló-ban aggodalmának adott hangot a költségek elszállásának veszélye miatt, amelyre szerinte megoldást kell találni.

Christian Horner szombaton, a Monacói Nagydíj időmérője előtt adott nyilatkozatában arra szólította föl a száguldó cirkusz szereplőit, hogy találjanak egy jó irányba mutató megoldást a költségplafon körüli problémákra, mivel úgy látja, hogy a jelenlegi körülmények között nehéz megfelelni a szigorú pénzügyi előírásoknak.

“Az infláció egy, a vis maior kategóriájába tartozó körülmény, amelyet nyilvánvalóan egyikünk sem láthatott előre. Tény, hogy növekednek a költségek. Pragmatikusan kell megoldanunk ezt a problémát, vagyis a legjobb megoldást kell megtalálnunk” – magyarázta a Red Bull csapatfőnöke.

Horner ötletét a másik két nagycsapat, a Ferrari és a Mercedes is támogatja. Mattia Binotto, a Ferrari csapatvezetője egyenesen arról beszélt, hogy ha nem lesz módosítás a költségsapkán, akkor a maranellóiak túl fogják lépni az idei limitet. “Úgy gondolom, hogy az egyetlen dolog, amit tehetünk, az, hogy nagyobb mozgásteret létesítünk magunknak, vagyis az inflációval szemben megemeljük a költségvetési plafont. Ez a mostani infláció olyan mértékű, amit nem láthattunk előre” – mondta el az olasz szakember.

Christian Horner már a Spanyol Nagydíj hétvégéjén arra figyelmeztetett, hogy amennyiben a mostani plafonszint marad érvényben, akkor a tízből hét csapat lemaradhat az idény utolsó négy versenyéről, mert addigra elérheti a megengedett legmagasabb éves kiadási szintet, s ennek átlépése a világbajnokságból való kizárást vonná maga után.

A kisebb csapatok közül azonban az Alfa Romeo és az Alpine nincs egyező véleményen. Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke Barcelonában kijelentette, hogy istállója olyan helyzetbe került, hogy előbb vagy utóbb kénytelen lesz leállni az idei autók fejlesztésével, mert el fogják érni a költségplafont, márpedig természetesen nem akarnak lemaradni az utolsó négy hétvégéről, hiszen ez komoly anyagi veszteséggel is járna a sportszakmai problémák mellett.

Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke viszont úgy látja, hogy hoztak egy döntést a költségplafonról, amihez ragaszkodni kellene, de azelől ő sem zárkózott el, hogyha sikerül egy megfelelő megoldást találni, akkor azt alkalmazzák.

“A legtöbb csapat november-decemberben állítja össze költségvetését a következő évre. Tavaly év végén már 7% fölött volt az infláció, s ezt is figyelembe vettük költségvetésünk meghatározásakor” – tette hozzá Szafnauer.

Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke, aki annak idején az egyik leghatározottabb támogatója volt a tavaly bevezetett költségplafonnak, most árnyaltabban fogalmazott a témában: “Továbbra is törekszünk a költségvetési sapka fönntartására, de úgy gondolom, hogy ha olyan kivételes körülmények vannak, mint most, akkor mindig képesnek kell lennünk a józan ésszel átgondolt megoldások megtalálására, mert csak ezzel szolgálhatjuk a sportág érdekeit”.

A Forma-1 2020-ban döntött amellett, hogy 2021-től éves költségplafont vezet be. A cél az volt ezzel az intézkedéssel, hogy kiegyenlítsék a nagy- és kiscsapatok költekezésében kialakult hatalmas különbségeket, hogy ezáltal nagyobb küzdelemre kerülhessen sor a pályákon. Elsősorban a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull volt érintett ebben a szigorításban.

Tavaly 53.2 milliárd forint volt a költségplafon. Ez idénre 51.3 milliárd forintra csökkent, jövőre pedig – a mostani állapot szerint – 49.5 milliárdra kellene lemennie. Amennyiben azonban tovább folytatódik az inflációs folyamat, akkor bizony nehéz lesz tartani ezeket a limiteket, pláne úgy, hogy jövőre jelen állás szerint 24 versenyhétvégére kerülhet sor, vagyis kettővel többre, mint idén. Tehát eleve több pénzbe kerülne a csapattagok utaztatása, a fölszerelés szállítása és sok egyéb költség is nagyobb tételként jelenne meg a büdzsében. Mint ahogy az élet sok területén, a Forma-1-ben is elsődlegesen az üzemanyagárak emelkedése idézte elő a gondokat, hiszen elég csak abba belegondolni, hogy az istállók mennyire sok benzint használnak el egy versenyhétvégén, s akkor még nem is beszéltünk az általában légi úton történő utazás és szállítás során elégetett kerozinról, s az üzemanyagszállítók, illetve a logisztikai partnerek felé történő díjfizetésről.

Egy Forma-1-es csapat költségvetése rengeteg kisebb-nagyobb tételből áll össze, s bizony, infláció esetén nagyon sok kiadás tud jelentősen növekedni, úgyhogy abszolút érthető az istállók aggodalmaskodása. Szinte biztos, hogy a sportágnak valamilyen megoldást kellene találnia erre a problémára, mivel nem kizárt, hogy még hónapokba telik, mire az infláció növekedése lassulna vagy akár meg is állna. Nyilván megoldás lehet a költségsapkák szintjének növelése, de akár a szabályozás átmeneti felfüggesztése is. Egyértelmű, hogy elhúzódó infláció esetén könnyítésekre lesz szükség, s ennek akár az is eszköze lehet, hogy fölfüggesztik a sportszabályzatnak azt a rendelkezését, amely szerint egy, az éves költséglimitet túllépő csapat nem indulhat a szezonból hátralévő futamokon. Azt hiszem, nem kell ecsetelnem, hogy egy Ferrarira vagy egy Red Bull-ra nézve mekkora sportszakmai következményekkel járna egy ilyen szituáció, miközben jó eséllyel idén is a végletekig kiélezett világbajnokságot láthatunk.

Remélhetőleg a csapatoknak és az F1 vezetőinek tényleg sikerül egy épeszű megoldást találniuk a helyzetre, mert a jelenlegi szabályozások mellett eléggé furcsa helyzetek alakulhatnának ki őszre, hiszen senki sem akar Forma-1-es futamot nézni hat vagy nyolc autóval a pályán, amely kocsik ráadásul a gyengébb istállók járgányai lennének. Épp elég volt a 2005-ös indianapolisi cirkusz…

HELYREIGAZÍTÁS

A múlt hétvégi Monacói Nagydíjról szóló cikkemben tévesen állítottam, hogy a következő futamot június 12-én Kanadában rendeznék. Azon a napon ugyanis az Azeri Nagydíjra kerül sor. Kanadába június 17-19-én látogat el a mezőny. Elnézést kérek a tévedésemért!

A kiemelt kép forrása: CHRISTIAN BRUNA / REUTERS

Leave a Reply