Pérez a nagy győztes, Leclerc a nagy vesztes – a Monacói Nagydíj legfőbb tanulságai

Némi meglepetésre Sergio Pérez nyerte a Forma-1-es Monacói Nagydíjat. Az esőzés és a két piros zászlós megszakítás miatt maratoni hosszúságú futamon alaposan megkeveredtek a kártyák, s végül a Red Bull mexikói versenyzője tudta a legjobban kihasználni a körülményeket, így pályafutása 3. győzelmét aratta. Carlos Sainz lett a 2., Max Verstappen a 3., míg az élről rajtoló Charles Leclerc csak a 4. Leclerc először fejezte be hazai versenyét, de nem lehet elégedett a történtek miatt. Nem lehet boldog a Haas sem, amelynek mindkét pilótája kiesett, a versenyirányítás pedig ismételten bohóckodott. A Sportudvar összefoglalja a verseny legfőbb tanulságait.

Most ingyen regisztrálhatsz a Sportudvar Prémiumra – élj a lehetőséggel!

POZITÍVUMOK
Sergio Pérez nagy győzelme

Sergio Pérez a 3. helyről kezdhette meg a Monacói Nagydíjat, amely azonban a hirtelen jött esőzések miatt jelentős csúszással kezdődött. Előbb 10 perccel tolták el a rajtot, majd elindultak a pilóták a Biztonsági Autó mögött, de erősödött a csapadék intenzitása, ezért piros zászlóval félbeszakították a futamot. 16:10-kor indult el a száguldás, akkor, amikor már száradófélben volt a pálya. Kezdetben Leclerc, Sainz, Pérez, Verstappen sorrendben haladt a két nagycsapat négy versenyzője egymás mögött, ám az átmeneti gumik helyét egyre inkább a száraz aszfaltra való abroncsok vették át. Szinte mindenki egyszerre jött be a bokszba friss gumikért, s Pérez itt tudta megelőzni Leclerc-t, majd az egy körrel később érkező Sainzot is maga mögé utasította, így az élre állt, s onnan nem is csúszott hátrébb a leintésig. A mexikói pilóta pályafutása 3. futamgyőzelmét aratta, 2020 és 2021 után most már 2022-ben is van egy sikere. Ami szintén nagyon fontos az ő szempontjából, hogy 110 ponttal áll a világbajnokság 3. helyén, hátránya 6 pont Leclerc és 15 Verstappen mögött, vagyis lényegében nyílttá tette a világbajnoki küzdelmet, persze még mindig nagyon sok futam van hátra a szezonból. Ettől függetlenül ez a győzelem nagy lökést adhat Sergio Péreznek, aki eddig egyértelműen Verstappen árnyékában versenyzett idén, most viszont ki tudott lépni onnan. Kíváncsian várom, mit hoz a folytatás számára.

Sainz most végig tudott menni

Carlos Sainz Jr. kiesett hazai futamán Barcelonában, így a Ferrari spanyoljának villantania kellett valahogyan, hogy jelezze, rá is számíthat istállója. Ezt meg is tette a legendás raliversenyző fia, hiszen a 2. helyen fejezte be a Monte-Carló-i futamot. Sainz is a kerékcserék időszakában tudott Leclerc elé kerülni, s az utolsó körökben szorongatta Pérezt a győzelemért, de mint az utolsó körben kiderült, a mexikói csak tartalékolt, hiszen akkor elhúzott a spanyol elől, így Sainznak nem volt sansza előzni az amúgy is ilyen szempontból pokoli nehéz utcai pályán. Ettől függetlenül az ő önbizalmának is jót tehetett a mai verseny, hiszen már két kiesése volt idén, s a két nagycsapat négy pilótája közül egyértelműen ő teljesít eddig a leggyengébben. Ezt jól mutatja, hogy 83 ponttal az 5. az összetettben (George Russell is megelőzi), s Pérez 27 egységgel előzi meg. A következő futamok Sainz szempontjából is nagyon fontosak lesznek egyfelől azért, hogyan tud teljesíteni, másfelől azért, hogy mennyire tud Leclerc segítségére lenni, hiszen az már most egyértelmű, hogy a monacóival célozhatja meg az egyéni vb-címet a Ferrari.

NEGATÍVUMOK
A Ferrari elrontotta Leclerc versenyét

Nem sokkal a verseny elengedése után egyre gyorsabban száradt fel a pálya, így egyre több versenyző fáradt be a bokszutcába slickekért. Az élmezőnyben Sergio Pérez mozdult először: a 17. körben ment be átmeneti gumikért és az adatok addigra világossá tették, hogy másodpercek vannak a két keverék között, így a többieknek is reagálniuk kellett. Carlos Sainz meggyőzte a csapatát arról, hogy ne kapjon átmeneti gumit, így kint hagyták, átvette a vezetést, Charles Leclerc és Max Verstappen bement átmeneti abroncsokért, de a Ferrari elhűlve figyelte az eseményeket: Perez döbbenetesen nagy kört ment és mivel kettőt is vártak a maranellóiak, így a mexikói a bokszban megelőzte Leclerc-t. A Ferrari katasztrofális futama pedig folytatódott: Sainz megkapta a slicket, közben az intereken lassú Leclerc-t behívták másodszor is. hogy ő is megkapja a slicket – akit a spanyol így kicsit még fel is tartott a bokszban. A Red Bull ezzel hatalmas fórhoz jutott, amire tökéletesen reagált is: mindkét pilóta azonnal jött slickekért, így az őrület lecsitulása után a következő sorrend alakult ki: Pérez–Sainz–Verstappen–Leclerc. Végül ez lett a futam végeredménye is az első négy helyen, úgyhogy nyugodtan kimondhatjuk, hogy a Ferrarinál ismét előjött az elmúlt években sokszor látott hiba, miszerint elszámolták magukat a csapat stratégái a kerékcserék időzítése terén, s ezért nagy árat kellett fizetnie a maranellói csapatnak. Persze a rendkívüli körülmények alaposan megnehezítették minden csapatfőnök és mérnök dolgát, de egy kiélezettnek ígérkező világbajnoki versenyfutásban ez nem nagyon fér bele. Leclerc némileg jogosan volt dühös csapatára a leintés után a rádióban, s bizonyára az sem vigasztalja túlságosan, hogy életében először tudott befejezni F1-es futamot hazájában. Hátránya jelenleg 9 pont Verstappen mögött, míg Pérezt csak 6-al tudja maga mögé utasítani.

Schumacher elképesztő balesete

A feszült pillanatokat nem sokkal a kerékcsere-időszak után Mick Schumacher tetézte: a 27. körben óriási balesetet szenvedett és gyakorlatilag kettétörte a Haast. A pilóta szerencsére sértetlenül megúszta a sokadik saját hibából történő kiesését, az autó viszont első ránézésre rengeteg pénzbe fog kerülni a csapat számára – mivel nem sokkal korábban Kevin Magnussen (aki a pálya mellett sétálva alighanem élőben látta csapattársa bukását) is feladta a futamot, így nulláztak Günther Steinerék. A Haas számára nagyon súlyos csapást jelent az, hogy ritkán látható mértékű anyagi kár keletkezett ennél az ütközésnél, hiszen az orosz főszponzorral hetekkel a szezon kezdete előtt történt szakítás miatt a Forma-1 legkisebb költségvetésével szerénykednek az amerikaiak, akiknek most alighanem milliós nagyságrendű pénzbe fog kerülni egy szinte teljesen új autó összerakása Mick Schumacher számára. Az a szerencséjük, hogy most nem egy, hanem kettő hét múlva jön a következő futam, de ez az idő sem túl sok, pláne úgy, hogy Kanadába kell utazni, márpedig a csapat bázisa Nagy-Britanniában van. Annak örülhetünk, hogy Schumacher a dzsiddai időmérőn történt nagy balesete után ezt az óriási bukást is komolyabb sérülés nélkül úszta meg.

Mick Schumacher Haasa kettő darabban (Forrás: F1)
Masi szelleme ott maradt a “toronyban”?

A 2022-es Monacói Nagydíj negatívumai között kell megemlítenem azt is, hogy a versenybíróság nem igazán állt helyzete magaslatán 15:00 környékén, amikor nem sokkal a rajt előtt leszakadt az ég Monte-Carlóban. Az még teljesen érthető volt, hogy tíz perccel eltolták a rajtprocedúrát, de az már kevésbé, hogy aztán a Biztonsági Autó mögött engedték csak el a mezőnyt körözgetni. Később újabb komoly zápor érkezett, így pirozs zászlóval megszakították a futamot. Jó egyórás várakozás után, 16:10-kor indulhatott el a tényleges száguldás. Nekem elsősorban a Biztonsági Autó mögötti körözgetéssel van bajom, szerintem ugyanis simán elengedhették volna a mezőnyt 15:10-kor, nem kellett volna elóvatoskodni a dolgokat. Sajnos úgy tűnik, az F1 új versenyirányításában megmaradt a bukott versenyigazgató, a 2021 végén elküldött Michael Masi szellemisége, hiszen az ő idejében ha esett az eső egy versenyen, vagy Biztonsági Autó mögötti hosszas körözgetés, vagy pedig piros zászlós időszak következett be, amit nem igazán lehetett érteni – elég csak a tavalyi Belga Nagydíjra gondolni. Bízom benne, hogy a következő ilyen alkalommal gördülékenyebb lesz a döntéshozatal, mert a mait kissé gyávának éreztem.

Ez volt a Monacói Nagydíj értékelése. A Forma-1 mezőnye legközelebb június 12-én Kanadában ad randevút egymásnak. A Sportudvar természetesen arról a versenyről is értékeléssel jelentkezik. Tartsatok velünk! 🙂

Most ingyen regisztrálhatsz a Sportudvar Prémiumra – élj a lehetőséggel!

A kiemelt kép forrása: formula.hu

Leave a Reply