Leclerc sima győzelme, Verstappen újabb betlije – az Ausztrál Nagydíj legfőbb tanulságai

Charles Leclerc győzelmét hozta a Forma-1-es Ausztrál Nagydíj. A Ferrari monacói versenyzőjének sikere egy pillanatig sem forgott veszélyben pláne úgy, hogy Max Verstappen műszaki hiba miatt ismét föladni kényszerült a futamot. Sergio Pérez lett a 2., George Russell pedig a 3. Nagy meglepetést okozott az eddig szenvedő McLaren, amely az 5. és a 6. helynek örülhet, eközben viszont csalódást keltett a Haas szereplése. A Sportudvar összefoglalja a mai futam legfőbb tanulságait.

Öt karika – 53 olimpia története: Az első kötet már kapható a Google Play Könyvek felületén!

Szeretnéd, hogy teret nyerjen a bulvármentes sportújságírás? Támogasd a Sportudvart!

POZITÍVUMOK
Leclerc ismét verhetetlen volt

Charles Leclerc egy 1. és egy 2. hellyel kezdte a 2022-es szezont. A Ferrari monacói pilótájának ma az volt a célja, hogy megszerezze idei második győzelmét. Az élről rajtolhatott, s meg is tartotta vezető pozícióját az egész verseny alatt. Győzelme egy pillanatig sem forgott veszélyben, végig remekül kontrollálta a versenyt, s a két biztonsági autós fázis sem tudott belezavarni dolgába. Leclerc abszolút megérdemelten nyert és immár 71 ponttal vezet az összetettben, ráadásul Verstappen és Sainz kiesésének köszönhetően a most 2. George Russellel szemben már több, mint 30 pont az előnye. Persze 20 futam még hátravan az idényből, de a Ferrari megmutatta, hogy éjszaka és nappal, delfinhatás nélkül, de delfinhatás mellett is a legerősebb. Legközelebb hazai pályán, Imolában, az Emilia-Romagnai Nagydíjon lehet folytatni a sikerszériát.

Pérez és Russell kimaradtak a rosszból

Kissé meglepően alakult a melbourne-i futam dobogója, hiszen előzetesen azt gondolhattuk, hogy Leclerc mellett a két Red Bull-pilóta állhat még a pódiumra. Végül az italgyártósok csak egy dobogós eredménynek örülhetnek, hiszen Sergio Pérez a 2. lett. Max Verstappen lentebb még részletezendő kiesése miatt végül George Russell tudott élni az ölébe hullott eséllyel, s megszerezte a 3. helyet. Péreznek viszonylag eseménytelen versenye volt leszámítva az elrontott rajtot, ami miatt Hamilton és Russell is megelőzte. Sokáig küzdött velük, végül azonban sikerült a stratégiát úgy alakítani, hogy följöjjön a 3. helyre. Csapattársa váratlan kiesése után pedig a 2. hely is meglett, ami a Red Bull-nak nagyon fontos a csapat-vb szempontjából. Russell a 6. helyről indult, de sokat jelentett számára az, hogy Pérez elé került az 1. körben. Ugyan végül visszaelőzte a mexikói a nappali körülmények között is sokkal jobb Red Bull-lal, de a körülmények szerencsés alakulásának köszönhetően végül megszerezte a 3. helyet, a világbajnoki pontversenyben pedig a 2. helyre jött fel.

A McLaren remeklése

Nem mondhatjuk, hogy jól kezdődött volna 2022 a McLaren számára, hiszen Bahreinben és Szaúd-Arábiában is a mezőny második felében szerénykedett a tavalyi konstruktőri világbajnokság 4. helyezettje. Ausztráliában viszont sikerült fejlődést elérni, hiszen a hazai közönség előtt menő Daniel Ricciardo, de különösen Lando Norris jelentősen tudott javulni. A brit a 4. helyre kvalifikálta magát az időmérésen, rajtját azonban elrontotta, így visszacsúszott a 7. helyre. Ricciardo startja jobban sikerült, majd a verseny folyamán végig ott tudott lenni csapattársával együtt az első tízben, s a Biztonsági Autó beküldése miatt kialakult kavarodás sem okozott problémákat a wokingiaknál. Végül Norris az 5., Ricciardo a 6. helyen futott be – utóbbit nagyon megünnepelte az ausztrál közönség. Nagyon fontos eredmények ezek a McLaren számára, hiszen pocsék volt az évkezdet, de talán most sikerült följebb kapaszkodni.

NEGATÍVUMOK
Verstappen újabb műszaki hibája

Három futamon egy győzelem és két kiesés – ezt mondhatja el eddig idei szerepléséről a címvédő Max Verstappen. A Red Bull hollandja Bahreinben az üzemanyagfecskendő meghibásodása miatt volt kénytelen kiállni, ma pedig a jelek szerint az MGU-K romolhatott el autójában, ezért ismét műszaki hiba okozta kiesését. Bár még nagyon messze van a szezon vége, de Verstappen már most komoly hátrányba került Leclerc-el szemben, s a csapatnak úgy látszik, még mindig van mit csiszolnia az idei kocsin, mert több kiesés nem fog beleférni, ha csak a Ferrarik is el nem hullanak egy-két futamon. Annak örülhetnek az osztrákok, hogy Sergio Pérez célbaért, hiszen Bahreinben ő is nullázott. Ettől függetlenül felemás hangulat lehet a csapatnál, az egyik szem nevet, a másik viszont sír.

A Haas visszaesése

Az évkezdet legnagyobb meglepetése volt, hogy a tavaly a mezőny végén kullogó Haas idei autói annyira jól sikerültek, hogy az első kettő futamon abszolút versenyképesek voltak, s Kevin Magnussen szerzett is több pontot. Mick Schumacher nem volt ennyire szerencsés, hiszen Bahreinben jócskán elmaradt frissen érkezett dán csapattársától, Szaúd-Arábiában pedig időmérős balesete miatt nem állhatott rajthoz. Ezen a hétvégén az látszódott az amerikaiak mindkét autóján, hogy a nappali körülményekben nem működnek annyira jól, mint este, ráadásul a gumikopással is meg kellett küzdeniük (ezzel majdnem mindenki szenvedett), így nem tudtak ismét pontokat szerezni. Schumacher idén először előzte meg Magnussent, de ez is annak volt köszönhető, hogy csapatutasításra a nem jól működő közepes gumikon menő dán maga elé engedte a lágy abroncsokon érkező németet. Végül a 13. és a 14. helyen értek célba, ami bizony nagy csalódás az első kettő hétvége után. Nagy kérdés, hogy vajon nappali viszonyok mellett ennyire képes a Haas vagy pedig az ausztrál pálya nem feküdt nekik. Két hét múlva Imolában kiderül.

Az Aston Martin rémes hétvégéje

Az Aston Martin már eddig a mezőny legvégén kullogott, nagyjából a Williamsszel egy szinten, ám amit a csapatnak ezen a hétvégén át kellett élnie, az maga volt a pokol. Annak örülhettek, hogy Vettel betegségéből visszatérhetett, azonban másnak nem igazán. Már a pénteki edzéseken sok problémával küzdött a brit istálló, de az igazi csapások szombaton érték őket, amikor a 3. szabadedzésen Vettel és Lance Stroll is összetörte autóját, így az időmérőn sokáig úgy nézett ki, hogy egyikőjük sem tud kört teljesíteni. Végül nagy hajrával sikerült összerakni Stroll autóját, így a kanadai ki tudott gördülni a garázsból, azonban nem sokkal később újból leamortizálta járgányát, ugyanis egy egészen béna balesetet hozott össze, amelynek honfitársa, Nicholas Latifi volt szenvedő alanya. Az 1. szektorban mindketten éppen a fölvezető körüket teljesítették, amikor előbb Latifi elment Stroll mellett, majd nem sokkal később Stroll teljesen figyelmetlenül próbált elmenni Latifi mellett, s ekkor csúnyán összeütköztek. A Williams rommá tört, s az Aston Martin is újabb szervizelésre szorult. Strollt bizonyára nem dícsérték meg a bokszban a szerelők, hiszen kárbaveszett munkájuk, egyben túlórára kényszerültek, s valószínűleg a csapattulajdonos, azaz édesapja sem volt elragadtatva a látottaktól. A sors iróniája, hogy a baleset miatt hosszú ideig piros zászló volt érvényben, így közben sikerült megcsinálni Vettel autóját, s a német ki tudott menni a pályára. Neki sikerült kört teljesíteni, de nem jutott be a legjobb 15-be. A mai futamon aztán Vettel követett el egy vezetői hibát, s falnak verte kocsiját, így kiesett. Stroll célbaért, de a pontszerzésre esélye sem volt. Az Aston Martin most már az egyetlen csapat, amelynek még nincsen pontja 2022-ben, s nem csodálkoznék azon sem, ha ez nem is sikerülne nekik idén, mert három futam alapján bizony nagyon pocsék autókat raktak össze erre az évre.

Albonon kifogtak a szabályok

A mai futam legnagyobb meglepetése mindenképpen Alexander Albon nevéhez fűződik. A Williams thai versenyzője ugyanis a 20. helyről rajtolva a 10. helyre hozta be a kocsit. Ez így nem hangzik rosszul, de ha hozzátesszük, hogy a Forma-1-be egy év kihagyás után visszatérő versenyző az utolsó előtt, 57. körnek még a 7. helyen vágott neki, akkor már jóval árnyaltabb a kép. Ennek a visszaesésnek azonban nem hiba volt az oka, hanem a szabályok, ugyanis mindenkinek kötelező legalább egy kerékcserét teljesítenie a futamok alatt, márpedig a kemény keverékű gumikon rajtoló Albon simán végigmehetett volna az 57 kör elteltével is kiváló állapotban lévő abroncsokkal, csak amennyiben nem cserélt volna kereket, akkor kizárták volna. Az utolsó körben jött be a bokszba, de végül sikerült megcsípnie az utolsó pontszerző helyet, a 10. pozíciót, így megszerezte saját maga és csapata idei első pontját. Ez a történés azonban fölveti azt a kérdést, hogy van-e értelme a kerékcsere-kötelezettségnek akkor, amikor egy szett gumival egy teljes versenytávot gond nélkül meg lehet csinálni. Azt hiszem, el kellene gondolkodniuk a fejeseknek a szabály eltörlésén.

Ez volt tehát az Ausztrál Nagydíj értékelése. A következő futam az Emilia-Romagnai Nagydíj lesz április 24-én Imolában.

Öt karika – 53 olimpia története: Az első kötet már kapható a Google Play Könyvek felületén!

Szeretnéd, hogy teret nyerjen a bulvármentes sportújságírás? Támogasd a Sportudvart!

A kiemelt kép forrása: vezess.hu

Leave a Reply