Verstappen kibekkelte a győzelmet – az Amerikai Nagydíj legfőbb tanulságai

Max Verstappen győzelmét hozta a Forma-1-es Amerikai Nagydíj. A holland az élről rajtolt, ám Hamilton megelőzte. A kerékcseréknél visszakerült az élre, ám a kopottabb gumikon sokáig úgy tűnt, hogy végül kikap a brittől, ám sikerült megtartania az első helyet, így pedig megduplázta előnyét a világbajnokságban. A Ferrari és a McLaren nagy csatát vívott egymással, miközben Sergio Pérez és Valtteri Bottas is életlen volt. A Sportudvar összefoglalja, hogy semleges szemmel nézve mi volt pozitív és negatív a mai futamban!

POZITÍVUMOK
Verstappen kivédte a kivédhetetlent

Max Verstappen kezdhette meg az élről az austini futamot, ám Hamilton jobban kapta el a rajtot, ezáltal az 1. kanyarba már ő fordulhatott be elsőként. A brit egészen a kerékcserék időszakáig volt az élen, pedig Verstappen addig is a közelében volt, s többször egészen közel került hozzá, ám igazi támadást nem tudott végrehajtani. Mivel elkezdtek túlmelegedni a holland gumijai, ezért a Red Bull kihozta Hamilton mögül, s a korai bokszkiállásnak az lett az eredménye, hogy Verstappen három körrel később megelőzte Hamiltont, illetve egészen pontosan Hamilton nem tudott a holland elé visszajönni a pályára kerékcseréjét követően. Ezután a leintésig már nem változott a sorrend, azonban hajszálon múlott, hogy ez ne így legyen, ugyanis Verstappen a régebbi abroncsokon egyre jobban kezdett lassulni, Hamilton pedig lefaragta hátrányának jelentős részét. Tíz körrel a futam vége előtt nem sokan tettek volna föl pénzt arra, hogy végül mégis a holland nyer. Az utolsóelőtti körben Hamilton rosszul gyorsított ki az egyik kanyarban, így nőtt a hátránya, ezáltal nem nyithatta a DRS-t, az állítható hátsó szárnyat. Ekkor egy kis ideig úgy tűnt, lefutottá vált a küzdelem, ám Mick Schumacher kissé bezavart a képbe, ugyanis jó pár kanyaron át föltartotta Verstappent, s mire elengedte, Hamilton ismét ott volt a holland nyakán. Az utolsó körben azonban Verstappen abszolút legjobb első szektort ment, ezzel pedig megpecséltelte Hamilton sorsát. Max Verstappen életében először nyerte meg az Amerikai Nagydíjat és sikerének köszönhetően megduplázta előnyét az összetettben Hamilton előtt és már 12 pont a fórja öt futammal a zárás előtt.

Komoly Ferrari-Mclaren csata

Ádáz küzdelem dúl a Ferrari és a McLaren-Mercedes között a konstruktőri világbajnokság 3. helyéért. A wokingiak érkeztek némi előnnyel az Egyesült Államokba. Mindkét csapat autói hasonlóan remekül működtek Austinban, s mind a négy pilóta ott volt az élmezőnyben az egész hétvégén. A legelőnyösebb rajtpozíciót a ferraris Charles Leclerc érte el, aki a 4. rajtkockából vághatott neki az 56 körös száguldásnak. A közelében ott volt csapattársa, Carlos Sainz Jr., valamint a két McLaren-pilóta: Daniel Ricciardo és Lando Norris. Rögtön az 1. körben óriási csatára került sor négyőjük között: ahogy azt mind Daniel Ricciardo, mind Lando Norris előrevetítette szombaton, Carlos Sainz előttük a lágy gumikon könnyen támadhatónak bizonyult. Előbb az ausztrál rohamozta meg, majd a másik oldalról Norris is beköszönt, ám a kanyarokon át tartó helyezkedés után csak Ricciardo került a spanyol elé, s egy pillanatig Leclerc pozíciója is veszélyben volt. A nagy cata később sem hagyott alább: Ricciardo kényelmesen Sainz előtt maradt, amikor azonban a spanyol megelégelte ezt és előzéssel próbálkozott, kisebb koccanás lett a vége. A Ferrari-pilóta ezután némileg lemaradt, Bottas áldozatává válva, aki ahelyett, hogy a dobogóért küzdött volna, ahogy tervezte, nem jutott sokkal előrébb. Végül Leclerc megőrizte 4. helyét, míg Ricciardo az 5., Sainz a 7., Norris pedig a 8. lett. Öt futammal a szezon vége előtt a McLarennek 254, a Ferrarinak 250.5 pontja van, vagyis az öldöklő csata jó eséllyel – az egyéni vb-párharchoz hasonlóan – az abu-dhabi idényzáróig fog tartani.

NEGATÍVUMOK
Pérez nem tudott beleköpni Hamilton levesébe

Sergio Pérez a 3. helyről startolhatott. Vele az volt a célja a Red Bull vezetésének, hogy ott tudjon maradni Hamilton és Verstappen közelében abból a célból, hogy előzés esetén minél több pontot bukjon a brit, a hollandnak pedig ebből fakadólag tovább nőjjön az előnye az összetett élén. A rajt utáni körökben a mexikói ott is volt a vezető páros közelében, azonban bokszkiállása kicsit elhúzódott egy nehezen lejött gumi miatt, ezért dőlt is terv: Pérez ezután már nem tudott veszélyt jelenteni Hamiltonra, így Verstappen teljesen magára maradt. Nagy szerencséje a Red Bull-nak, hogy végül holland versenyzője állta a sarat, s megnyerte a futamot. Kíváncsi leszek, hogy Pérez hazai futamán segítségére tud-e lenni csapattársának. Ma ez nem nagyon sikerült, de nem rajta múlt.

Bottas megint szenvedett

Valtteri Bottas öthelyes rajtbüntetést kapott, amiért autójában az éves kvótán felüli erőforrás-egységet kellett cserélni. Mivel az időmérőn 4. lett, így a 9. rajtkockából kezdhette meg a mai száguldást. Bottas azonban nem igazán tudott száguldozni: a rajt után visszaesett a 10. helyre, majd a későbbiek folyamán is csak négy pozíciót tudott javítani, s így a 6. helyet szerezte meg. Bottas úgy készült, hogy viszonylag gyorsan föl tud jönni a 4-5. hely környékére, ám eme terve már a rajtnál elvérzett. Hamiltonnak szüksége volna csapattársa hathatós segítségére, azonban szerintem Bottas magasról tesz rá, hogy mi lesz hamarosan már csak volt csapattársával.

Kimi a legvégén baltázta el

Kimi Räikkönen utolsó futamait teljesíti a Forma-1-ben, ugyanis az idény végén szögre akasztja a sisakot és az overált. Az Alfa Romero finn pilótája (akinek helyére éppen Bottas érkezik) a 15. helyről kezdhette meg az Amerikai Nagydíjat, azonban jól jött ki a rajt utáni tülekedésből, így a 12. helyen találta magát. Később is jól működött autója, kerékcseréje is hibátlan volt, így a pontszerzés esélye is megnyílt előtte. Egészen az utolsó körig tartotta is a 10. helyet, azonban ekkor egy tőle szokatlan vezetői hibát láthattunk részéről: egyszerűen megpördült az egyik kanyarban, s kicsúszott a bukótérbe. Nagyon sokba került ez a baki a 2007-es világbajnoknak, ugyanis Vettel, Giovinazzi és Stroll is megelőzte, így végül csak a 13. lett. Nem biztos, hogy Kiminek lesz még esélye pontot szerezni pályafutása során. Ez egy nagyon bosszantó hiba volt, bár lehet, hogy a Jégember csak legyint rá egyet, ha erről kérdezik az újságírók.

Ez volt az Amerikai Nagydíj értékelése. Egy hét múlva kerül sor a Mexikói Nagydíjra, amelyről szintén értékeléssel jelentkezem majd itt, a Sportudvaron. Olvassatok minket!

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

Szeretnéd, hogy teret nyerjen a bulvármentes sportújságírás? Támogasd a Sportudvart! – Sportudvar Prémium

A kiemelt kép forrása: formula.hu / Florent Gooden / DPPI

Leave a Reply