Hamilton feszült és nyomás alatt van

VIDEÓVAL – Nem Lewis Hamiltonról szólt a Forma-1-es Török Nagydíj: a világbajnoki címvédő versenyző büntetése miatt csupán a 11. helyről rajtolhatott, s végül az 5. helyen ért célba. Pedig akár dobogós helyezés is lehetett volna ebből, amennyiben kibírják a futam végéig az átmeneti gumik, vagy pedig Hamilton enged a csapat kérésének, s behajt a bokszba friss abroncsokért. Hamilton azonban nem így tett, sőt kinyomta a rádiót a verseny utolsó köreiben, hogy ne zavarja mérnöke, de így is be kellett jönnie kerékcsere miatt, mert fönnállt a defekt veszélye. Mindenesetre elmondható, hogy a brit 2016 óta nem látott feszült évzárásra számíthat, s egyelőre úgy tűnik, nehezen bírja idegekkel a nagy nyomást, amelyet a vb-pontversenyben éllovas Max Verstappen helyez rá.

Hamilton frusztrált volt tegnap késő délután és akkor még finoman fogalmazok. Pedig a 11. helyről rajtolva 5.-ként zárta a Török Nagydíjat, vagyis komoly fölzárkózást tudott bemutatni. Csakhogy a brit számára nem volt elegendő a megszerzett tíz pont ahhoz, hogy vetélytársa, Max Verstappen előtt maradjon a világbajnoki pontversenyben, ugyanis a Red Bull hollandja Szocsihoz hasonlóan a 2. helyen végzett, így Hamilton 2 pontos előnyből 6 pontos hátrányba került riválisával szemben. A versenyre esős körülmények között került sor: magán a futamon csak szemerkélt időnként az eső, ám a 95%-os páratartalom miatt nagyon lassan száradt a pálya, így a versenyzők nem vállalhatták be a száraz pályára alkalmas gumit. (Sebastian Vettel megpróbálkozott a közepes keverékű Pirellivel, ám egy kör múltán térhetett is vissza a bokszba átmeneti gumikért.) Hamilton – akinek motorcsere miatt kellett tíz hellyel hátrébbról startolnia – a nedves viszonyok között remekül versenyzett kezdetben, s esélye volt arra, hogy esetleg elérje a dobogót.

Végül azonban semmi sem úgy történt, ahogy azt Hamilton és csapata, a Mercedes eltervezte, illetve remélte. „Mint a csapatnak is elmondtam, együtt nyerünk és együtt bukunk” – nyilatkozta a hétszeres világbajnok tegnap, percekkel a csapattársa, Valtteri Bottas által megnyert futam leintése után. Elég sokat mondó megszólalás volt ez, ami abból a szempontból nem meglepő, hogy Hamiltont tényleg nem sok választotta el a dobogótól, ám egy csapatával vívott stratégiai perpatvar alaposan megnehezítette dolgát, s végül nem is tudta elérni azt, amit akart. A feszültség forrását a gumik jelentették, amelyekkel Hamilton összesen 50 kört tett meg, mielőtt nyolc körrel a leintést megelőzően be kellett hajtania a bokszutcába, mivel nyilvánvalóvá vált, hogy az átmeneti, vagyis nedves és fölszáradó pályára egyaránt alkalmas abroncsok nem fogják kibírni a célig, s akkor sokkal többet veszíthetne Hamilton, mint így, hogy kereket cserélnek kocsiján. A 100-szoros futamgyőztes azonban ennek ellenére sem akart behajtani a bokszba: „Nem tudtam, hogy meg tudom-e őrizni a pozíciómat, ha kint maradok a pályán a használt gumikkal, de szerettem volna vállalni a kockázatot, ezt akartam” – mondta csalódottan a brit.

A kockázatvállalással még semmi baj sincsen, hiszen ahogy mondani szokták, kockázat vállalása nélkül nincs siker és eredmény, de vannak olyan helyzetek, amikor a rizikó már túl nagy, s muszáj biztosra menni, vagy csúnyán pofára eshetsz. A Mercedes mérnökei minden bizonnyal hideg fejjel átlátták Hamilton gumijainak helyzetét a paddockban, s a telemetria-adatok alapján meggyőződtek arról, hogy az abroncsok nem fogják bírni 58 körön keresztül, s muszáj cserét végrehajtani, máskülönben egy defekt úgy verheti szét Hamilton erős pontszerzését, ahogy kettő hete az eső tette a csapatával szintén ellentétbe kerülő Lando Norris győzelmi esélyeivel az Orosz Nagydíjon.

Hamilton kezdetben azon a taktikán volt, hogy igyekszik minél hosszabbra nyújtani az átmeneti gumikkal megteendő etapot, hogy aztán a futam végén a közepes keverékű Pirellikre váltva gyorsabb tempóra legyen képes, s megelőzzön pár, az egy kerékcserén addigra már rég túlesett embert. Ezt az elképzelést osztotta Charles Leclerc is, ám a Ferrari versenyzőjének végül hamarabb be kellett jönnie, ráadásul nem válthatott száraz pályás gumikra, mert nem tették lehetővé a körülmények, amit Vettel föntebb említett példája is alátámasztott.

Hamilton végül szintén Leclerc sorsára jutott az 50. körben, amikor 12 körrel azután cseréltette le gumijait, hogy csapata erre először megkérte, de ő akkor nemet mondott. Peter Bonnington, Hamilton mérnöke – akit a paddock csak Bonoként emleget – a 41. körben ismét arra kérte versenyzőjét, hogy ejtse meg a kerékcserét. „Miért?” – kérdezett vissza Hamilton, aki szentül meg volt győződve afelől, hogy van fegyver a kezében a mögötte friss gumikon egyre jobban megérkező Pierre Gasly jelentette fenyegetés kivédésére. Hamilton szeretett volna benne maradni az akcióban, miután frusztrálhatta, hogy képtelen volt megelőzni Sergio Pérezt, aki a 35. körben kései fékezésével, a bokszbejáratból visszatérve hősiesen kivédte a brit előzési kísérletét, majd a frissebb papucsokon el is húzott a címvédőtől. A Mercedes pilótájának hangneme egészen keménnyé vált, amikor kedvenc beszélgetőtársa, Bono, a mérnök sokadjára is arra kérte, hogy cseréltesse le kerekeit.

Pérez így védte ki Hamilton támadását:

Hamilton versenyzésével egy idei még életben tudta tartani az egyre jobban elkopó és a szerkezeti szétesés szélére sodródott gumikat, ezáltal pedig legyőzni csapatát a nézeteltérésben. Ekkor még viszonylag közel is tudott maradni a 4. helyen autózó Leclerc-hez, azonban sorsa akkor pecsételődött meg véglegesen, amikor a gumik – a kopófelület teljes elhasználódása miatt – elkezdtek melegedni, ezzel pedig a defekt veszélye exponenciálisan megnőtt. Hamilton elkezdett panaszkodni a gumik szemcsésedésére, amely a melegedés legfőbb jele, ám mire ez bekövetkezett, már késő volt olyan szempontból, hogy egy új szett átmeneti gumi fölmelegítéséhez a hűvös aszfalton legalább öt körre volt szükség, így Leclerc utolérésének esélye teljesen elszállt, ellenben Gasly egyre közelebb került hozzá. Így érkeztünk el az 50. körhöz, amikor Hamilton lecseréltette kerekeit, ám előtte közölte versenymérnökével a rádióban, hogy hagyja őt békén, s meg is szakította a kommunikációs csatornát.

Hamilton végül az 5. helyet meg tudta tartani, ám ha higgadtabban kezeli a helyzetet, s hallgat mérnökére, akkor jobban is elsülhetett volna a futam vége.

A nyomás térfelet cserélt

Hamiltonon a verseny teljes második felében érezhető volt a bosszúság amiatt, hogy nem tudott érdemben versenyezni Pérezzel, Verstappennek pedig a közelében sem volt. Ebből eredően rosszul reagált csapata taktikai utasításaira, s ez kihatott versenyzésére is. Hamilton a 37. körben ráadásul arra kérte csapatát, hogy csináljanak meg egy elévágást Pérezzel szemben (vagyis egy korábbi kerékcserét), ám a mexikói egy körrel később egy szuperszónikus, 2,5 másodperces kiállást hajtott végre, így ez a terv gyorsan elillant. „Minden adatunk azt mutatta, hogy kerékcsere nélkül elvesztettük volna még ezt a pozíciót is, s annak veszélye is fönnállt volna, hogy további helyezéseket is elbukunk a leintésig. Ezt a kiállást elővigyázatosságból hajtottuk végre, hogy ne tűnjünk túlzottan mohóknak” – magyarázta Andrew Shovlin, a Mercedes stratégiai mérnöke. Toto Wolff csapatfőnök ehhez csak annyit fűzött hozzá, hogy Pérez és Leclerc mellett Gasly is Hamilton elé került volna, ha a brit pilóta kint marad a használt abroncsokkal.

A Red Bull végül kettős dobogónak örülhetett, s 36 pontosra csökkentette hátrányát a konstruktőri összetettben a Mercedesszel szemben. Hamilton 5. lett, s nyolc ponttal kevesebbet szerzett, mint Verstappen, így 6 pontos hátrányba került az egyéni világbajnokságban holland riválisa mögött.

„Nagyon kemény érzés ezt lenyelni” – mondta még forró fejjel a leintés után Hamilton, akinek enerváltságát csak növelhette az a tény, hogy közben Esteban Ocon teljesíteni tudta az 58 körös futamot egy szett átmeneti gumival, s ezzel a 10. helyen végzett, s szememben a nap hőse lett.

Hamilton hetek óta feszült, hiszen rekordot jelentő 8. világbajnoki címéért küzd idén, ám Max Verstappen személyében egy némileg váratlan kihívó került az útjába. Az önmagában nem meglepő, hogy a holland száll harcba a brittel a vb-elsőségért, csak pl. jómagam ezt nem idénre vártam, hanem inkább jövőre, a nagy szabályváltozások esztendejére. Hamiltonnak az elmúlt években nem kellett nagy nyomás alatt versenyeznie, hiszen Valtteri Bottas – rendszeres szezonelőtti fogadkozásai ellenére – nem vetélytárs, hanem segítő volt számára, más csapatok pedig bottal üthették a Mercedes nyomát.

Verstappen idén óriási csatára készteti Hamiltont, amihez fogható küzdelemre nagyjából 2010 óta nem volt példa a Forma-1-ben. Teljesen egyértelmű, hogy a nyomás térfelet cserélt: most Hamilton vállát nyomja a teher, aki úgy tűnik, ennek súlya alatt elveszti idegei fölött a kontrollt, ami ritkán volt jellemző rá mostanában. Vészjósló lehet a brit számára, hogy az utolsó év, amikor hasonló cipőben járt, 2016 volt, amelynek végén csapattársa, a korábbi jóbarátból ellenséggé vált Nico Rosberg elcsente előle a világbajnoki címet. Senki sem sebezhetetlen – mondta Max Verstappen a L’Équipe-nek csütörtökön. Igaza van. Jó kérdés, hogy Hamilton bírni tud-e magával, mert ha nem, akkor idén biztosan nem lesz meg a 8. világbajnoki cím. Az is jó kérdés, hogy mi lesz jövőre, hiszen George Russell személyében egy tehetséges és lelkes fiatal honfitárs érkezik mellé, akivel szintén meggyűlhet a baja.

Az idei szezonból még hat futam van hátra, s Hamiltonnak hat pont a hátránya. Ha nem szedi össze magát, akkor ez nagyobbá fog válni, s odalesz a címvédés. Elnézve az utóbbi hetekben bemutatott mindenféle performanszait (gondolok itt finoman szólva is kirívó öltözködésére), nem lennék meglepve, ha elbukna a pályán.

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

Szeretnéd, hogy teret nyerjen a bulvármentes sportújságírás? Támogasd a Sportudvart! – Sportudvar Prémium

A kiemelt kép forrása: UMIT BEKTAS / PANORAMIC

Hozzászólás