Lando Norris királyból balek lett – az Orosz Nagydíj legfőbb tanulságai

Egészen őrült lezárása volt a Forma-1-es Orosz Nagydíjnak. A verseny utolsó hat körére leszakadt az ég Szocsiban, s ez Lando Norris győzelmébe került. Az élről rajtoló brit folyamatosan ellenszegült csapata, a McLaren kérésének, hogy jöjjön be a bokszba esőgumikért, ám ez a hazárdjáték csúnyán végződött számára, mivel végül a 8. helyig csúszott vissza. Hamilton nyerte így a versenyt, Max Verstappen pedig az esőkáoszt kihasználva a 20. helyről rajtolva a 2. pozícióban ért célba. A remek rajtot produkáló és 12 körön át vezető Carlos Sainz lett a 3. helyezett.

POZITÍVUMOK
Verstappen jókor volt jó helyen

Max Verstappen vitatható módon 3 helyes rajtbüntetést kapott az Orosz Nagydíjra az Olasz GP-n Hamiltonnal történt ütközése miatt, azonban autójában kicserélték a motort, így a 20. helyre esett hátra. Innen kellett megpróbálnia a lehetetlent, hogy olyan eredményt érjen el, amelynek köszönhetően megőrizheti vezető helyét a világbajnoki pontversenyben. Ez végül nem jött össze, de a holland azt hiszem, hogy abszolút nem csalódott, hiszen arra aligha gondolt, hogy a 2. helyen inti le a kockás zászló. Márpedig ma pontosan ez történt, mivel az utolsó 6 körre megérkező felhőszakadás keltette kavarodást ő tudta a legjobban kihasználni: jókor jött be esőgumikért a bokszba, s remek pozícióba tért vissza a pályára. Bár éppen Hamilton volt az egyetlen, aki megelőzte, s így a brit kettő ponttal megelőzte, de Verstappen a szó legszorosabb értelmében véve megköszönheti az égieknek mindazt, ami a futam végén történt. A Red Bull is nagyon örülhet ennek a váratlanul érkezett 2. helynek, mivel Sergio Pérez csupán a 9. lett. A mexikói is jól versenyzett, ám neki nem volt szerencséje az esővel, így több pozíciót bukott. Most azonban nem kifogás azt mondani, hogy lutri volt minden a végén, merthogy valóban ez volt a helyzet.

Sainz remek versenyzése

Carlos Sainz élete legjobb rajthelyezését elérve a 2. kockából kezdhette meg az Orosz Nagydíjat, ám az 1. kanyar után már ő állt az élen, mivel a rajt utáni helyezkedést neki sikerült a legszemfülesebben kihasználnia, így Norris elé került. A Ferrari spanyolja egészen a 12. körig tudott az élen maradni, ekkor a gyorsabb autóval érkező Norris visszaelőzte. A kerékcserék időszakában is jó pozícióban tudott maradni a hispán versenyző, s az eső sem fogott ki rajta, így végül az abszolút megérdemelt 3. helyen ért célba, s fölállhatott a szocsi dobogóra. Sainznak nagy szüksége volt erre a kiváló eredményre, mert eddig ő teljesített gyengébben a két Ferrari-pilóta közül Charles Leclerc-el szemben, ám ma fordult kocka, s neki jött ki a lépés, amelynek köszönhetően megelőzte a világbajnoki összetettben. Ez az önbizalmának biztosan jót fog tenni, mint ahogy a Ferrari vezetésének is, amely visszaigazolást kapott arról, hogy mindkét versenyzője képes kimagasló teljesítményre.

Bottasnak mákja volt

Nem Max Verstappen volt az egyetlen az élmezőny tagjai közül, akinek a rajtrács hátsó traktusából kellett megkezdenie a mai futamot, ugyanis Valtteri Bottas autójában is motort cseréltek, így tíz hellyel hátrébb sorolták. A Mercedes finn versenyzője a 17. helyről startolva kezdetben nem sok pozíciót tudott nyerni, mivel kissé beragadt a mezőnybe, s Verstappen is egy egészen fantasztikus manőverrel hagyta állva a 10. kör környékén, de a bokszutcai stratégiája jól működött, így sikerült a pontszerzők közé kerülnie. Az eső természetesen az ő dolgát is megnehezítette, de végül szerencsésen jött ki a dologból, s az 5. helyen intette le a kockás zászló. A Mercedes számára nagyon fontos ez az eredmény, mert a konstruktőri világbajnokságban is ádáz küzdelem dúl a stuttgartiak és a Red Bull között, s minden pont nagyon számít. Bottasban ellenben alighanem vegyes érzések kavarognak, mivel a hétvége nagy részében úgy tűnt, ő lehet idén is Szocsi királya (korábban kétszer is nyert a Fekete-tenger partján), azonban az időmérőn nem vállalta be csapata, hogy száraz pályára való gumikon menjen ki a Q3-ban, így nem tudott jó eredményt elérni, pedig ha ezt meglépi a Mercedes, akkor lehet, hogy most a finn harmadik oroszországi győzelméről beszélhetnénk. Bottasnak persze most már majdnem mindegy az eredmény, hiszen az év végén búcsúzik jelenlegi csapatától. Ha Bottasnak mákja volt, ugyanezt elmondhatjuk a másik finnről, az egészségügyi okokból az előző kettő hétvégét kihagyó Kimi Räikkönenről is, aki az esőkáoszt kihasználva a 8. helyen futott be, ezzel értékes pontokat szerezve az Alfa Romeónak.

NEGATÍVUM
Lando Norris: Mennyből a pokolba

Lando Norris élete első Forma-1-es pole pozícióját szerezte meg tegnap azzal, hogy a kezdeti esőzés után a végére teljesen fölszáradó pályán bevállalta a slick gumit, s ennek, nomeg a mezőny egyik legerősebb motorjának segítségével a leggyorsabb időt tudta autózni a kvalifikáció legvégén. A mai rajtnál a fiatal brit nem indult rosszul, azonban az 1. kanyar előtti nagy helyezkedés során Carlos Sainz Jr. elé került, s 12 körön át előtte is maradt, ám ekkor Norris visszavette a vezetést. A verseny második felében már Hamilton jelentette a legnagyobb fenyegetést számára, hiszen a címvédő folyamatosan lopta a távolságot, s került egyre közelebb hozzá. Később kiderült, hogy nem Hamilton jelenti a legnagyobb veszélyt Lando Norrisra nézve, hanem az eső. Ennek elérkezésére már hosszú körök óta várt mindenki, szinte nem telt el perc, hogy valamely rádióban ne az hangozzon el, hogy rövidesen eső érkezhet a pályára. Arra, hogy végül nemhogy eső, hanem felhőszakadás éri el a szocsi aszfaltcsíkot, valószínűleg még annak ellenére sem sokan gondoltak, hogy a radarképek eléggé vészjóslóan néztek ki, hiszen a tenger felől jövő csapadékmező erősen megszedte magát vízzel, amiből bizony komoly esőzés tud kerekedni. Így történt ez a 47. körtől kezdve: eleinte még csak közepes intenzitással zuhogott az eső, ám az 50. kör tájékán a pálya középső részén – ahol a kezdetektől fogva a legrosszabb volt a helyzet – leszakadt az ég, így már mindenki rá volt kényszerülve a kerékcserére. A mezőny legnagyobb része már az 50. kör előtt esőgumira váltott, Norris azonban ezt nem tette meg. Csapata legalább négyszer szólt neki a rádión, hogy erős eső várható, amit slick abroncsokkal nem lehet kezelni, ám a fiatal brit merész volt, s ellenszegült csapata kérésének, lényegében leordította a fejüket, mondván, megcsinálja slickeken is. Ez végül sajnos nem sikerült neki, pedig már én is nagyon szurkoltam, hogy ilyen pokoli körülmények között szülessen meg élete első futamgyőzelme, ha már az eső előtt olyan szépen tartotta maga mögött Hamiltont. Végül azt eredményezték az utolsó körök, hogy a dobogón a brit himnusz csendülhetett föl, de nem Norris, hanem a címvédő tiszteletére. A McLaren versenyzője csak a 7. helyen tudott célba érni, miután az 51. körben nagy nehézségek árán be tudott jutni a bokszutcába. Norris 19-re lapot húzott, de nem jött be – nyilvánvalóan a fiatalságából fakadó hatalmas lelkesedése vitte előre a britet, amikor már be kellett volna menni az esőgumikért, de ő csapatával szembemenve kint maradt. Erre nagyon csúnyán ráfizetett, de egyben kiváló tanulópénz is számára. Arra nagyon kíváncsi vagyok, hogy a McLaren és Norris hogyan fogja kommunikálni ezt a történést, s megmondom őszintén, szívesen belehallgatnék abba, hogy Zak Brown mit mond versenyzőjének a mai futammal kapcsolatban. Ha a McLaren ügyvezetőjének helyében lennék, akkor valószínűleg gratulálnék neki az egész hétvégén nyújtott kiváló teljesítményért, ugyanakkor azt is elmondanám neki, hogy az nem baj, ha szembemész a csapat kérésével, de remélem, hogy a jövőben a mai történések után jobban átgondolod, hogy szakadó esőben, slick gumikon mit lehet tenni. Ahogy most (is) kiderült: a nagy büdös semmit. Lando Norristól visszavette a sors azt, amit tegnap megadott neki: a fölszáradó pályán megszerezte a rajtelsőséget, ma azonban a csurom vizessé váló aszfalton elvette tőle a győzelmet.

A Forma-1-es világbajnokság október 8. és 10. között a Török Nagydíjjal folytatódik.

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: vezess.hu

Leave a Reply