McLaren-mennyország, éllovas-pokol – az Olasz Nagydíj legfőbb tanulságai

Pierre Gasly tavalyi sikere után ismét meglepetésgyőzelmet hozott a Forma-1-es Olasz Nagydíj, ugyanis Daniel Ricciardo nyerte meg a monzai versenyt. Csapattársa, Lando Norris lett a 2., ami azt jelenti, hogy a McLaren 2010 után tudott ismét kettős győzelmet aratni. A dobogóra még Valtteri Bottas állhatott föl. Max Verstappen és Lewis Hamilton sem ért célba, mivel egymás versenyének vetettek véget, amikor csúnyán összeütköztek a verseny közepén.

POZITÍVUMOK
Óriási McLaren-diadal Monzában

Nagy bizakodással tekinthetett az Olasz Nagydíj elé a McLaren-Mercedes, hiszen a mezőny egyik legerősebb motorjával rendelkező együttes autói szeretik a gyors pályákat. A narancs-kék járgányok és sofőrjeik pedig nem is okoztak csalódást, hiszen az edzéseken és az időmérőn is jó teljesítményt nyújtottak, s ugyanez állt a tegnapi sprintre is, aminek eredményképpen Daniel Ricciardo a 2. helyről rajtolhatott a mai futamon, s Lando Norris is előkelő pozícióból kezdhette meg az 53 körös száguldást. Ricciardo a rajtnál egyből megelőzte az élről startoló Max Verstappent, s végülis sima győzelmet aratott az Olasz Nagydíjon. Bár Verstappen nagyon közel volt hozzá, ám a holland későbbi kiesése után úgy alakultak a dolgok a pályán, hogy az ausztrál győzelmét nem igazán tudta fenyegetni senki sem. Norris olyan szerencsésen jött ki a Verstappen-Hamilton ütközés utáni kavarodásból, hogy a 2. helyre került, s meg is tudta védeni ezt a helyezését, így a McLaren a 2010-es Kanadai Nagydíj, vagyis több, mint 200 verseny után tudott ismét kettős győzelmet aratni, de a wokingi istálló legutóbbi sikeréig is egészen 2012-ig kell visszamenni az időben. Daniel Ricciardo a 2018-as Monacói Nagydíjon, még a Red Bull pilótájaként nyert utoljára, mai győzelme pedig a 8. diadala volt F1-es pályafutása során. Győzelmének természetesen nagyon örült, hiszen rég nyert, azonban sikere azért is lehet hatalmas érzés számára, mert a McLaren 2. számú pilótájának minősül idén, hiszen eddig Norris jobban teljesített nála. Most mégis az ausztrál nyert versenyt, úgyhogy jó kérdés, hogy a szezon hátralévő részében lesz-e komoly csata kettejük között házon belül. Most mindenki boldog a brit istállónál, amely úgy néz ki, visszatért az élcsapatok közé hosszú évek kínszenvedései után.

Bottas mentette a menthetőt

Nem alakult egyszerűen a monzai hétvége Valtteri Bottas számára. A Mercedes finn pilótája – akiről hétfőn derült ki, hogy jövőre már az Alfa Romeónál fog versenyezni – megnyerte a tegnapi sprintet, azonban erőforráscsere miatt öthelyes rajtbüntetést kapott. Ma reggel a motort is kicserélték autójában, ezért újabb tíz helyet csúszott hátra, s a 19. rajtkockából startolhatott. Bottas úgy ment át a mezőny második felén, mint kés a vajon, s igen hamar a pontszerzők között találta magát. Természetesen kemény gumikkal állt rajthoz a minél hosszabb első etap érdekében, s ennek köszönhetően az élmezőnyig tudott fölzárkózni. Csapattársa és Verstappen kiesése újabb előrelépést jelentett számára, így azután, hogy a Biztonsági Autó elhagyta a pályát, esélye nyílt a dobogóra kerülni. Végül a pályán a 4. helyen végzett, de így is 3. lett, mivel Sergio Pérezt 5 másodpercre megbüntették, aki így az 5. helyre lett visszasorolva a leintést követően. Bottas tehát fölállhatott a dobogóra, amelyet egész hétvégén látott teljesítménye alapján szerintem megérdemelt, ráadásul ezzel csapata, a Mercedes számára is megmentett nem keveset abból a sok pontból, amelyet Hamilton nullázása miatt elbukott a stuttgarti csapat. Véleményem szerint Bottasnak jót tett az, hogy rendeződött a jövője, mert így némileg fölszabadultabban versenyezhet a szezon hátralévő részében. Meglátjuk, a következő futamokon is érvényesülni fog-e ez.

A Ferrari szépen szerepelt

A Ferrari ha futamgyőzelemben nem is, dobogós helyezésben reménykedhetett hazai futama előtt, hiszen pilótái a 3. sorból, vagyis az 5-6. helyről vághattak neki a versenynek. Charles Leclerc és Carlos Sainz Jr. is problémákkal küszködött a hétvége korábbi folyamán, hiszen utóbbi az egyik edzésen csúnyán odavágta az autót a falhoz, míg előbbit rosszulléte hátráltatta. Ma egyikőjüknek sem volt nagy gondja, mint ahogy autóik is jól muzsikáltak, így végül Leclerc a 4., Sainz a 6. helyen fejezte be az Olasz Nagydíjat. A tifosik, a Ferrari szurkolói nem lehetnek csalódottak az eredmények miatt, hiszen a mai mezőnyben ez volt a maximum.

NEGATÍVUM
Verstappen és Hamilton egymást ütötte ki

A Forma-1 több olyan baleset megélt már, amikor két, a világbajnoki címért ádáz küzdelmet folytató pilóta összeütközött egymással, s a páros egyik tagja serm mehetett tovább. Elég csak a Prost-Senna kettősre gondolni, de most csatlakozott hozzájuk a Verstappen-Hamilton duó is. Max Verstappen az élről kezdhette a mai versenyt, azonban Daniel Ricciardo lerajtolta. Lewis Hamilton eközben a 4. helyről startolt, de a tegnapi sprinthez hasonlóan most sem rajtolt jól, s Leclerc-el szemben kellett védekeznie. Verstappen valamikor a 26. kör tájékán bejött a bokszba friss gumikért, azonban a jobb első abroncsnál probléma adódott a kerék fölhelyezésével, ezért a holland rengeteg időt vesztett. Hamilton eközben megelőzte Norrist, s az élre állt, ám neki is jönnie kellett. Ez pár körrel később meg is történt, azonban hajszálon múlott, hogy Verstappen elé tud-e visszatérni, vagy pedig összeütköznek. Utóbbi következett be. Hamilton a célegyenes végén még tartani tudta pozícióját, Verstappen azonban erőszakosan benyomult mellé a sikánban, a két mozgó kerék összeérése pedig azt eredményezte, hogy a holland valósággal fölugratott Hamilton autójára. A britet a glória mentette meg egy komolyabb sérüléstől, autója azonban erősen károsodott. Verstappen Red Bull-ja szintén megsérült, így a két bajnokesélyes versenye a kavicságyban ért véget. Mivel Verstappen tegnap 3 pontot kapott győzelméért, Hamilton pedig az 5. helyért egyet sem, ezért 226.5 ponttal vezet a 221.5 egységgel mögötte álló címvédővel szemben az összetettben. A helyzet tehát nem változott, viszont a cikk írásának pillanatában még zajlik a vizsgálat a baleset ügyében. Szerintem versenyincidens történt, vagyis nem kéne büntetni senkit, de persze a két szurkolótábor egymásnak feszült az interneten, s megy az ilyenkor szokásos kölcsönös sárdobálás. Kíváncsi leszek, mekkora nyilatkozatháború fog kirobbanni a Mercedes és a Red Bull között, mert valószínűleg azon a szinten is menni fog az egymásra mutogatás.

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: france24.com