Hamilton kiütötte Verstappent, majd győzött – a Brit Nagydíj legfőbb tanulságai

Botrányosan alakult a Forma-1-es Brit Nagydíj mai futama. A verseny első körében Lewis Hamilton ádáz csatát vívott Max Verstappennel az első helyért. A nagy küzdelem azzal ért véget, hogy Hamilton kiütötte a pozícióját védő Verstappent, akinek autója totálkárosra törött és jelenleg kórházban kezelik. Hamilton hazai futamán 10 másodperces büntetést kapott ezért a manőverért. A futam nagy részében Charles Leclerc állt az élen, azonban Hamilton két körrel a leintés előtt megelőzte, így megnyerte hazai futamát, aminek honfitársai minden bizonnyal örülnek, miközben a nemzetközi közvélemény igen megosztott a mai futamon bemutatott viselkedésével kapcsolatban. Sergio Pérez a tegnapi sprint után a mai futamon sem tudott jól szerepelni, így végül nullázott a Red Bull. Fernando Alonso és a Ferrari is remekelt, mint ahogy a McLaren is jól szerepelt hazai hétvégéjén.

POZITÍVUMOK
A Ferrari váratlanul erős szereplése

Azután, hogy Monacóban és Bakuban is a leggyorsabbnak számított a Ferrari, Franciaországban és az osztrák dupla hétvégén is kicsit gyengébben teljesített, s ugyan ott volt a tágabb értelemben vett élmezőnyben, de a győzelemre egyáltalán nem volt esélye. Ennek a hétvégének sem feltétlenül úgy indultak neki a maranellóiak, hogy esélyük lehet a győzelemre, ehhez képest Charles Leclerc-t csupán kettő darab apró kis köröcske választotta el élete első silverstone-i győzelmétől. Persze ahhoz, hogy a monacói álljon az élen a piros zászlós megszakítás miatt 52 körösre zsugorodott verseny 50 körében, kellett a Verstappen-Hamilton incidens is, de ez egyáltalán nem von le semmit egyrészt az ő személyes teljesítményéből, másrészt csapata érdemeiből, amely két nagyon jól működő autót rakott össze a szigetországi kiruccanásra. Leclerc végül a második lett, Carlos Sainz pedig a hatodik. A spanyollal kapcsolatban lehet némi hiányérzet, hiszen egyik kerékcseréjénél a bal első abroncs kicseréléséhez tíz másodpercre volt szükség, ami miatt Sainz nem tudott az első ötben végezni, pedig ez simán benne volt az ő futamában. A Ferrari mindent egybevetve elégedett lehet a mai történésekkel, hiszen nevető harmadikként majdnem megviccelt mindenkit. Minden bizonnyal a Magyar Nagydíj nem a tűzpiros autókról fog szólni, mivel a Hungaroring karakterisztikája inkább a Mercedesnek és a Red Bull-nak kedvezhet, de akár még Mogyoródon is összejöhet egy dobogós helyezés.

Fernando Alonso szárnyalt

A tegnapi sprintkvalifikáció legüdébb színfoltja volt Fernando Alonso, aki a rajtnál hat helyet jött előre, majd ugyan az utolsó körökben a gyorsan fogyó lágy keverékű gumik miatt néhány pozíciót vesztett, de így is remek rajtpozíciót harcolt ki magának. A kétszeres világbajnok spanyol a mai futamon is remekül szerepelt, hiszen folyamatosan ott volt az első tízben, s több csatát is vívni tudott. Végül a 7. helyen intette le a kockás zászló, ami idei második legjobb eredménye volt. Alonso megvillogtatta nagy rutinját tegnap és ma is, kihasználta a pálya minden négyzetcentiméterét, s abszolút rászolgált erre a jó eredményre.

Remek hazai hétvégén van túl a McLaren

Lando Norris a 4., Daniel Ricciardo az 5. helyen fejezte be a Brit Nagydíjat. A hazai pályán szereplő McLaren tehát összesen 22 pontot gyújtött, miközben a Ferrari 26-ot, vagyis továbbra is harmadik a konstruktőri bajnokságban a wokingi csapat. Norris igen előkelő helyről rajtolt, s végül ugyan Bottas megelőzte, de közvetlenül mögötte ért célba, így továbbra is előtte áll az egyéni világbajnokságban, előnye öt pont. Daniel Ricciardónak az elmúlt időszak szenvedése után két nagyon jó hétvégéje volt, úgyhogy most már ő is föl tudta venni a kesztyűt a csapaton belül. Kettejük között sok nagy csata lehet még idén. Már csak az a kérdés, vajon mennyire fognak odafigyelni egymásra, amikor a csapatérdek is sokat fog nyomni a latban?

NEGATÍVUMOK
Hamilton nem félt keménykedni otthon

A futam 1. körében Lewis Hamilton többször is igen közel volt ahhoz, hogy megelőzze Max Verstappent, azonban a holland vb-éllovas remekül védekezett, úgy, ahogy egy harmincas évei közepén járó rutinos pilóta szokta csinálni. A régi célegyenest követő kanyarban azonban az ívről kissé lesodródó Hamilton eltalálta Verstappen jobb hátsó kerekét, a Red Bull versenyzője pedig óriási tempóval csapódott ki a kavicságyba, s a nagy út természetesen a gumifalban ért véget. Verstappent az első hírek szerint 51 g-s nehézségi erő érte a becsapódáskor, ezért a pályakórházból átszállították a legközelebbi közkórházba, ahol további vizsgálatoknak vetik alá. Amikor a baleset történt, Verstappen jól láthatóan előrébb volt, vagyis jogosan védhette pozícióját, így joga volt ahhoz is, hogy ne hagyjon elég helyet Hamiltonnak a gyors jobb kanyarban az előzéshez. A brit ennek ellenére beszúrt a holland mellé, s ekkor következett be a szerencsétlen érintkezés. Hamiltont hosszas tanácskozás után 10 másodperces időbüntetéssel sújtották a versenybírák, amit azonban a futam alatt letölthetett egy bokszkiállásnál. Hamilton ezt megtette, s mivel a Mercedes jobban bánt a gumikkal, mint a Ferrari, kettő körrel a leintés előtt meg tudta előzni Charles Leclerc-t, így pedig megnyerte hazai futamát, s 99. F1-es sikerét aratta. Hamilton ismét erősen megosztotta a közvéleményt manővere miatt. A britek persze nagyon boldogok, hogy “nagy hősük” győzni tudott otthon, ezzel pedig lefelezte Verstappennel szembeni hátrányát az összetettben, azonban a nemzetközi közvéleményben már eléggé változatosak a vélemények a történtekkel kapcsolatban. Nagyjából fele-fele arányban vannak azok, akik Hamilton, és akik Verstappen nyakába varrják a balesetet. Valahol lehet védeni Wéber Gábor álláspontját, miszerint versenybaleset történt, mivel Hamilton lesodródott az ívről kanyarodás közben, azonban azt is látni kell, hogy Verstappen jogosan védte pozícióját, Hamiltonnak pedig nem lett volna helye beférkőzni mellé a belső íven. Így történhetett meg az ütközés, ami a világbajnoki pontverseny további alakulása szempontjából is kulcsfontosságú mozzanat lehet. Nekem az a véleményem, hogy Hamilton nem szolgált rá erre a győzelemre, de így utólag már könnyű papolni…

Red Bull: zéró

Tragikusan végződött a Red Bull számára a silverstone-i hétvége, holott az italgyártósok a szabadedzéseket Verstappen révén megnyerték. Az időmérőn a holland a 2. helyre szorult Hamilton mögött, de a szombati sprint során lerajtolta riválisát, s végig vezetve megnyerte a 17 körös miniszáguldást. Ennek köszönhetően ma is ő rajtolt az élről, de nem ért célba. Sergio Pérez csak a bokszból vághatott neki a mai versengésnek, mivel tegnap eldobta az autóját, az utolsók között ért célba. A mexikói volt az egyetlen, aki kemény keverékű gumikkal állt rajthoz a jó hosszú első etap érdekében. Pérez természetesen úgy ment át a mezőny hátsó felén, mint kés a vajon, s gyorsan a pontszerzők között találta magát. Ennél többre viszont nem volt képes, mivel gumijai elfogytak, ezért váltania kellett. A lágy abroncsokon pedig nem működött olyan jól a Red Bull, így végül ismét kijött a bokszba, hogy legalább a leggyorsabb körért járó bónuszpontot elvegyék Hamiltontól. Ez sikerült, így a veszteségek némileg minimalizálva lettek, de tényleg csak némileg, hiszen valójában így is hatalmasak: a Red Bull egyik pilótája sem szerzett ma pontot, s csak Verstappen tegnap összegyűjtött három egységét tudja fölírni az osztrák csapat. Benne vannak az ilyen nullázós hétvégék a pakliban, de egy kiélezett világbajnokságban ezeknek is óriási jelentőségük lehet a végelszámolásnál. Meglátjuk, mennyit fog nyomni a latban ez a hétvége.

Van értelme a sprintnek?

Tegnap debütált a Forma-1-ben – egyelőre kísérleti jelleggel – a sprintkvalifikáció, amely verseny formájában volt hivatott eldönteni a mai futam rajtsorrendjét. A 17 körös, 100 kilométeres versenyben az első három kapott 3, 2 és 1 pontot. Nagy volt a hajsza a pilóták között, ezáltal végül valóban nem is a megszokott rajtsorrend jött össze a teljes mezőny tekintetében. A Forma-1 vezetői éppen ezért elégedetten nyilatkoztak a látottakról, de nem vetették el további változtatások lehetőségét sem. Erre azt gondolom szükség is lesz, mert számomra egyelőre nehezen tehető a szombati sprint bárhová is. Nem látom értelmét, s a magyar szurkolók többsége is hasonlóképpen vélekedik. Az Olasz Nagydíjon lesz legközelebb hasonló esemény szeptember közepén, vagyis van idejük a döntéshozóknak gondolkodni azon, hogy hosszú távon működőképes lehet-e a sprintkvalifikáció. Egyelőre em úgy néz ki…

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: Sportudvar-archívum

Leave a Reply