A gumik elősegítették Verstappen újabb győzelmét – a Francia Nagydíj legfőbb tanulságai

Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Francia Nagydíjat, miután másfél körrel a leintés előtt megelőzte Lewis Hamiltont. A Mercedes mindkét pilótája szenvedett az utolsó tíz-tizenöt körben a verseny korai szakaszában fölrakott kemény keverékű gumikon, miközben a Red Bull kétkiállásos stratégiája meghozta gyümölcsét, így Verstappen növelte előnyét a világbajnoki pontversenyben Hamilton előtt. Nagy versenye volt a McLarennek és az Aston Martinnak, miközben a Ferrari nagyot betlizett, s pont nélkül kénytelen távozni a Paul Ricard-ról.

POZITÍVUMOK
Verstappen szerencsés diadala

Max Verstappen kezdhette az élről a Francia Nagydíjat, azonban csupán egy kanyaron át áll az első helyen, mivel a következő kanyarban egy vezetői hiba következtében lecsúszott a pályáról, így Hamilton megelőzte. A holland nem esett pánikba ettől, hiszen autója volt az egész hétvégén a leggyorsabb, s ez a futamon is így volt, hiszen Hamilton nem tudott öt másodpercnél nagyobb különbséget kiautózni legfőbb riválisával szemben. A kerékcseréknél Verstappen hamarabb érkezett a bokszba a kemény abroncsokért, így – ha hajszállal is -, de megtudta előzni Hamiltont, s visszavette a vezetést. Mivel a Pirelli által előzetesen kalkuláltnál némileg hamarabb érkeztek az élen állók a kerékcserére, valószínűsíthető volt, hogy még egy kiállásra sort kell keríteni nem sokkal a leintés előtt. A Red Bull-nál csak Sergio Pérezt kellett ismét behívni, miközben Verstappen kerekei bírták a strapát. Hamilton eközben egyre jobban szenvedett az elkopott gumikon, így Verstappen másfél körrel a kockás zászló meglengetése előtt meg tudta előzni a címvédőt, s ezzel megnyerte a Francia Nagydíjat. Óriási siker ez a Red Bull és persze a holland pilóta számára is, hiszen bebizonyították, hogy nem csak az utcai pályákon, hanem az épített aszfaltcsíkokon is le tudják győzni a Mercedest. Verstappen 12 pontra növelte előnyét a világbajnoki összetettben Hamiltonnal szemben. Ugyan még ez is egy nagyon kicsi különbség, de önbizalom szempontjából sokkal jobban áll a Red Bull, mint a Mercedes.

Pérez jó segéd

Sergio Pérez szezonkezdete kicsit döcögősre sikeredett a Red Bull-nál, mert eleinte nem tudott olyan jó eredményeket hozni a konyhára, mint Verstappen. Az utóbbi kettő-három versenyen viszont már felnőtt új feladatához a rutinos mexikói: ő is ott tud lenni a dobogón (Bakuban annak tetején), ezzel a konstruktőri világbajnokságban fontos pontokhoz juttatja csapatát, s Verstappen számára is jó hátvédnek bizonyul. A mai futamon a 3. helyért szállhatott csatába Valtteri Bottasszal, s végül meg is előzte a finnt, akinek teljesen elfogytak a gumijai a végére. Pérez tehát harmadik lett, úgyhogy kijelenthetjük, hogy megtalálta helyét új csapatánál, ami Verstappen szempontjából is nagyon jó hír.

Nagyot alakított a McLaren és az Aston Martin

Az edzéseken és az időmérőn egyik brit csapat pilótái sem remekeltek, mivel autóiknak valamiért nem igazán feküdt a francia pálya. Versenykörülmények között azonban a narancssárga és a zöld kocsik is – mondhatni – brillíroztak, de közülük is kiemelendő Lance Stroll teljesítménye, aki Bakuhoz hasonlóan ismét a mezőny hátsó fertályából tudott fölzárkózni. Ezúttal nem durrant szét a bal hátsó kereke, így célba tudott érni, mégpedig a 10. helyen – a 19. rajtkockából indulva. Csapattársa, Sebastian Vettel lett a kilencedik. A McLarennél a 8. helyről induló Lando Norris az 5., míg a 10. rajtkockából startoló Daniel Ricciardo a 6. helyen futott be, vagyis nekik is sikerült kimaxolniuk a mai futamot.

NEGATÍVUMOK
A Mercedes megint elrontotta a stratégiát

Most már futamok óta azt láthatjuk, hogy a Mercedesnél nem működnek olajozottan a dolgok, s ma sem csalódhattunk ebből a szempontból. Mind Hamilton, mind Bottas ideje korán kemény gumikra váltott, azonban az abroncsok végül nem bírták ki a leintésig. Defekt nem következett be, de akkora volt a két Mercedes-autó gumikopása, hogy végül Hamilton másfél körrel a leintés előtt bukta el a győzelmet, Bottas pedig úgy három körrel a cél előtt a dobogót. A finn rendesen káromkodott is a rádióban, hogy miért nem hívták be idejében egy újabb kerékcserére, s Hamilton is ezt rótta föl csapatának. A címvédő mérnöke rögvest elismerte, hogy az ő saruk a mai baki, ami az elmúlt háromnegyed évben egyáltalán nem az első volt, s jó kérdés, hogy folytatódik-e ez a tendencia. Amennyiben igen, akkor könnyen előfordulhat, hogy a turbóérát eddig tökéletesen uraló Mercedes az utolsó évben veszti el trónját. Persze messze a szezon vége, s Hamilton 12 pontos hátránya nem nevezhető soknak, de lélektanilag demoralizálóan hathat a stuttgartiakra az utóbbi időszak gyengélkedése és kisebb fejetlensége.

Leszerepelt a Ferrari

Bár azt mindenki hangsúlyozta a Ferrari háza táján, hogy az épített pályákon aligha lesznek olyan jók a tűzpiros autók, mint a monacói és a bakui utcákon, azonban arra aligha gondolt bárki is, hogy akkora visszaesés következik be a Paul Ricard-on, hogy még a pontszerzés sem jön össze a maranellóiaknak. Márpedig ma délután ez történt, ugyanis Carlos Sainz a 11., a gumikkal alaposan küszködő Charles Leclerc pedig csak a 16. lett. Idén először nullázott a tavalyi rémes szereplésénél eddig lényegesen jobban teljesített istálló, amelynél most le kell vonni a megfelelő konzekvenciákat, s akkor Ausztriában ismét összejöhet egy jó eredmény.

Ez volt a Francia Nagydíj tömör értékelése. A Forma-1 következő futamára július 4-én kerül sor, amikor az Osztrák Nagydíjat rendezik meg. Természetesen arról a hétvégéről is le fogom írni a véleményem itt, a Sportudvaron. Kövessétek az oldalt!

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: formula1.com

Leave a Reply