Sergio Pérez nyerte a Forma-1-es Azeri Nagydíjat. A Red Bull mexikói pilótájának lényegében ölébe hullott a győzelem, miután Max Verstappen a szétdurranó bal hátsó gumi miatt kiesett a versenyből. Lewis Hamiltonnak is volt némi sansza a győzelemre az újraindításnál, de egy ritkán látható hiba miatt végül pontot sem szerzett. Sebastian Vettel és Pierre Gasly lettek még dobogósok, miközben az élről rajtoló Charles Leclerc csak a negyedik lett. A Sportudvar összefoglalja a mai futam pozitívumait és negatívumait – mindegyikből akadt bőven…
POZITÍVUMOK
Pérez megmentette a Red Bullt
Sergio Pérez nem rajtolt jól a bakui utcai pályán, azonban a Red Bull erőfölényét, nomeg a gumitaktikát kihasználva sikerült Verstappen mögé a második helyre kerülnie. A 47. körig biztosnak tűnt, hogy megőrzi ezt a pozíciót a mexikói, azonban csapattársa durrdefektje az élre juttatta. A piros zászló utáni újraindításnál Hamilton kis híján lerajtolta, de a brit amatőr hibája miatt végül megőrizhette első helyét, így a tavalyi Szahíri Nagydíj után második alkalommal nyert a Forma-1-ben, egyben minimalizálta csapata veszteségeit a konstruktőri pontversenyben.
Vettel szédületes versenyzése
Nem mondhatjuk, hogy fényesen kezdődött a szezon az Aston Martin számára, hiszen a csapat eléggé középszerű teljesítménnyel rukkolt elő. Az utcai pályákon viszont jobban tudtak teljesíteni a zöld autók, s ez ma, Bakuban is bebizonyosodott. Amíg Lance Stroll a 31. körben durrdefekt miatt kiesett a versenyből, s ezzel egy nagyon erős eredménytől fosztotta meg önmagát és csapatát is, addig Sebastian Vettel több előzést bemutatva, s természetesen a riválisok hibáit is kihasználva feljött a második helyre. A német utoljára a tavalyi Török Nagydíjon állhatott dobogóra. Mostani eredménye és főleg lehengerlő teljesítménye biztosan nagy önbizalmat fog adni neki és az Aston Martinnak is.
Gasly újra a dobogón
Pierre Gasly tavaly megnyerte a fordulatos Olasz Nagydíjat az Alpha Taurival. A fiatal francia pilóta annak reményében vágott neki az idei szezonnak, hogy legalább a dobogó összefog jönni neki egy-két alkalommal. Csapatának egész hétvégén mutatott remek formája alapján valós reményeket táplálhatott a pódium iránt, s végül a nem kevésbé fordulatos Azeri Nagydíjon is sikerült az első háromban végeznie, mivel kimaradt minden balhéból, kocsija pedig kiválóan működött. Ezúttal “csak” harmadik lett, de ez az eredmény is nagy örömöt jelent számára, s persze csapatának is. Ahogy Vettel és az Aston Martin, úgy Gasly és az Alpha Tauri esetében is valódi önbizalombombaként hathat a mai futam, s a következő hétvégéken ez is nagyban segítheti teljesítményüket.
NEGATÍVUMOK
Verstappen óriási esélyt szalasztott el
Már a hétvégét megelőző napokban szinte mindenki azon a véleményen volt, hogy Max Verstappen az Azeri Nagydíj legnagyobb esélyese. A Red Bull hollandja ennek szellemében is teljesített az edzéseken, s ugyan a piros zászló miatt nem volt esélye a pole pozíció megszerzésére az időmérésen, de a harmadik helyről startolva volt arra esélye, hogy az utcai pályán egyaránt gyengébb teljesítményre képes Ferrarit és Mercedest is legyűrje. Ez végül sikerült is, amiben nagy szerepe volt az autó erőfölényének, hiszen sem Leclerc, sem Hamilton nem tudott komolyabb előnyt kiautózni Verstappennel szemben, aki aztán a kerékcserék időszakában az élre tudott keveredni. A 47. körig úgy nézett ki, hogy Monaco után Bakuban is megnyeri az utcai versenyt a holland, azonban a széteső bal hátsó kerék meghiúsította ezeket a reményeket. Verstappen kiesett, dühöngött egy sort miatta, de legalább annyinak mégis örülhet, hogy Hamilton is nullázott, miközben csapattársa, Pérez megnyerte a versenyt. Ez a 26 pont azonban még így is nagyon hiányozhat majd neki a végelszámolásnál, hiszen még rengeteg futam van hátra, s bárhol történhetnek olyan váratlan események, amelyek már komoly bajba sodorhatják Verstappent a világbajnoki pontverseny tekintetében. Most mázlija volt.
Hamilton amatőr hibája
Lewis Hamilton és a Mercedes Monacóban végig szenvedett, s a következő utcai helyszínre, az azeri fővárosba sem úgy érkezett meg a stuttgarti legénység, hogy vérmes győzelmi reményei lehetnének. Hamilton ugyan a második helyről indult, de ezt is elsősorban az időmérőnek idő előtt véget vető Cunoda-Sainz duónak köszönhette, mert jó eséllyel Verstappen elé kerülhetett volna. Hamilton jól kezdte a futamot, tartotta pozícióját, majd megelőzte a teljesítményproblémákkal küzdő Leclerc-t. A bokszkiállásoknál elbukta a vezető helyet, de folyamatosan a Red Bull-ok, s különösen Sergio Pérez közelében tudott maradni, gyakran támadni is tudta a mexikóit, de előzni nem tudott. Verstappen kiesése és az elrendelt piros zászló ugyanakkor ismét megcsillantotta a győzelmi reményeket a brit előtt, aki a második helyről indulhatott a restartnál. Egy pillanatig úgy tűnt, lerajtolja a gyengén induló Pérezt, azonban képtelen volt bevenni az első kanyart, hanem egyenesen ment tovább a bukótérbe. Mint a leintés után közzétett rádióforgalmazásból kiderült, Hamilton egy ritkán látható, s az ő szintjén amatőrnek számító hibát követett el: elfelejtette a fékhűtőrendszer nyílását kinyitni a rajt előtti pillanatokban, ezért az elindulás után egyszerűen nem fogtak a fékjei, s ezért nem tudott befordulni Pérez előtt. Azért is rendkívül kínos a címvédőtől ez az egész, mert maga hangoztatta a új rajt előtti percekben a rádióban, hogy nyugodtan kell mennie, nem érdemes kockáztatnia. Hamilton végül a 16. helyen fejezte be a versenyt, s nem tudta visszaelőzni Verstappent az összetettben, így rá is áll az, ami holland vetélytársára, miszerint ez sokba kerülhet neki a végelszámolásnál, de még nagyon hosszú a szezon.
Bottasnak kifelé áll a szekere
A Mercedes új, rövidebb hátsó szárnyakkal szerelte fel versenyautóit a bakui hétvégére, de ezek között is volt különbség: Hamilton kapta a hosszabb, Valtteri Bottas pedig a rövidebb légterelő elemet. Az utcai környezetben a minél rövidebb szárnyakkal lehetne elvileg minél jobb teljesítményt produkálni, de ez a finn esetében ma egyáltalán nem mutatkozott meg, sőt! Miután a piros zászló miatt az időmérőn csak a 10. helyet tudta megszerezni, rajtja sem sikerült jól, majd az egész versenyen azért küzdött, hogy egyáltalán pontszerző helyen legyen. Ez végül olyannyira nem sikerült a skandináv pilótának, hogy a futam utolsó harmadában a két Alfa Romeo is erőből megelőzte – ilyenre aligha volt példa a Mercedes uralmának 2014-es kezdete óta. Az teljesen egyértelmű, hogy Bottas új hátsó szárnya nem vált be, de szerintem nem csak ennek köszönhető a 13. hely, hanem annak is, hogy a finnek kezd elege lenni ebből az egészből, mármint a másodhegedűs szerepből, s már nem tudja magát motiválni. Felröppentek olyan pletykák az elmúlt hetekben, hogy a Mercedesnél már az előkészítés fázisában van George Russell szerződése. Nem lennék meglepve, ha a következő napokban, akár már órákban fölerősödnének ezek a híresztelések annak dacára is, hogy Toto Wolff eddig rendszeresen azt hangoztatta a Bottas jövőjét firtató kérdésekre válaszolva, hogy versenyzőjének bizots helye van a csapatban. Őszintén szólva, jelen pillanatban nem tennék sok pénzt arra, hogy Valtteri Bottas kitölti idei szerződését…
A Pirelli elhaló gumijai
Azt már előre lehetett tudni, hogy a 2 km-es hosszúságú bakui padlógázas pályarészen a bal hátsó abroncsokat nagyon erős terhelés fogja érni. Az elmúlt években is akadtak defektek, amelyek ennek a szituációnak voltak köszönhetők. A mai versenyen azonban két drámai kiesést idézett elő az, hogy az olasz gyártó gumijai nem bírták a strapát. Előbb a 31. körben Lance Stroll bal hátsó kereke adta meg magát 340 km/ó körüli tempónál, pedig az Aston Martin kanadaija igen jó pozícióban haladt. Volt is nagy csalódás a csapatnál a történtek miatt, Strollt még édesapja, a csapat tulajdonosa is vigasztalta. A másik, ennél is komolyabb dráma a 47. körben, vagyis négy körrel a leintés előtt következett be, amikor Max Verstappen bal hátsó papucsa ugyancsak kártyavárként omlott össze a brutális terhelésnek köszönhetően. A holland az élről esett ki, és csak Hamilton amatőr hibájának köszönheti, hogy végül megőrizhette vezető helyét az összetettben. Egy biztos: a Pirellit komoly támadások fogják érni különösen a Red Bull és az Aston Martin részéről, de valószínűleg a szakemberek is firtatni fogják azt, hogy miért nem állták a sarat a bal hátsó kerekek a padlógázas részen. A Pirelli mérnökei már a futam alatt megkezdték a vizsgálatokat, így minden bizonnyal rövidesen kiderülhet, konkrétan mi vezetett ahhoz, hogy gyakorlatilag nem egyszerű defekteket, hanem gumiösszeomlásokat láthattunk ebben a két esetben.
A bénázó versenyirányítás
Sokan fölháborodtak azon a pilóták közül, hogy Max Verstappen kiesésénél nem adta ki azon nyomban a biztonsági autós jelzést a versenyirányítás. Charles Leclerc is panaszkodott a rádióban, hogy miért nem tudták még azelőtt kiküldeni a pályára a Biztonsági Autót, mielőtt a bokszutca bejáratához értek volna, így gyorsan bemehettek volna friss gumikért. Valóan érthetetlen, hogy miért várt a Michael Masi versenyigazgató által irányított brigád közel fél percet, mielőtt elrendelte a Biztonsági Autó bevetését, miközben teljesen világos volt, hogy Verstappen balesete után takarításra lesz szükség. Amikor kiküldték a Biztonsági Autót, akkor bezárták a bokszutcát, mert azon keresztül vezette át a mezőnyt a piros Mercedes. Ezzel még lehetne is indokolni a késlekedést, azonban az, hogy a kettő perccel később elrendelt piros zászlóval nem leintették, hanem csak félbeszakították a futamot, az teljesen értelmezhetetlen döntés számomra. Ekkor ugyanis már csak három kör volt hátra a versenyből, vagyis a pilóták már bőven túl voltak a táv 75%-án, így mindenképpen maximális pontokra lettek volna jogosultak. A versenybíróság azonban engedett a Red Bull – élő közvetítésben is lejátszott – kérelmének, miszerint azért legyen piros zászló, hogy mindenki kereket tudjon cserélni. Az osztrákok kérése talán még érthetetlenebb, hiszen másik pilótájuk, Sergio Pérez állt az élen, így nekik is tökéletesen megfelelt volna az idő előtti befejezés. A versenybíróságnak lett volna lehetősége arra, hogy ezt a kérelmet elutasítsa, s a 75%-os szabály teljesülésére hivatkozva befejezetté nyilvánítsa a futamot, végül a mezőnynek azonban mégis meg kellett tennie a fönnmaradó kettő kört, de ez – pláne a bokszutcai ácsorgást is idevéve – rengeteg fölösleges időt emésztett fel. Minden bizonnyal több kritika is fogja érni a versenyirányítás ezen döntését, különösen Lewis Hamilton részéről, aki máskülönben megtarthatta volna második helyét.
Ez volt az Azeri Nagydíj értékelése. A következő verseny a Francia Nagydíj lesz kettő hét múlva. A Sportudvaron természetesen arról a versenyről is le fogom írni véleményem, úgyhogy érdemes a továbbiakban is követniük az oldalt a száguldó cirkusz szerelmeseinek!
Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!
A kiemelt kép forrása: Maxim Shemetov – Pool/Getty Images