Itt vagy
Főoldal > Sportudvar > Nagyvilág > Verstappen megörökölte Leclerc győzelmét – a Monacói Nagydíj legfőbb tanulságai

Verstappen megörökölte Leclerc győzelmét – a Monacói Nagydíj legfőbb tanulságai

Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Monacói Nagydíjat, amit nagyban köszönhet annak, hogy Charles Leclerc percekkel a rajt előtt föladni kényszerült a versenyt az autójában a tegnapi balesete során keletkezett sérülés miatt. A Ferrari így is jó hétvégén van túl, hiszen Carlos Sainz lett a második. A harmadik helyet Lando Norris szerezte meg. Borzalmas hétvégén van túl a Mercedes: Valtteri Bottas a kerékcseréjénél egy beszorult gumi miatt kiesett, Lewis Hamilton pedig végig szenvedett, s a bokszutcai taktikája sem működött ezúttal, így mindössze a hetedik helyet szerezte meg, ami azt jelenti, hogy az egyéni összetettben Verstappen, a csapatoknál a Red Bull vette át a vezetést. A Sportudvar értékeli a verseny legérdekesebb történéseit.

POZITÍVUMOK
A Ferrari megmutatta

Igen erős hétvégét produkált a Ferrari, amely most alighanem végleg elfeledtette szurkolóival a katasztrófális tavalyi évet. A maranellóiak versenyzői egész hétvégén remek tempót diktáltak, ami különösen az időmérőn mutatkozott meg, amikor végig az első három-négy helyen állt mind Charles Leclerc, mind Carlos Sainz. Leclerc végül – részben balesetének köszönhetően – megnyerte a kvalifikációt, azonban végül nem tudott élni első hazai pole pozíciójával, de erről lentebb még lesz szó. Sainz ezzel szemben a harmadik helyről indulhatott ma délután. Pozícióját nem fenyegette igazán semmi, ráadásul még előrébb is került Bottas kiesése miatt. A spanyolt sokan féltik attól, hogy Leclerc árnyékába kerül a Ferrarinál, s legyünk őszinték, ezen a hétvégén tényleg ez volt a helyzet, igaz, Leclerc hazai pályán ment, úgyhogy most még érthető, hogy őt akarta előnyben részesíteni a csapat. Sainz azonban szintén megmutatta, hogy igenis képes nagyon jó teljesítményt nyújtani ezzel az autóval, amit a futamon elért második helye, első ferraris dobogója bizonyít a legjobban. Kíváncsian várom, mire fog menni a Ferrari a következő futamon, amely szintén egy utcai verseny lesz Bakuban. Az irány mindenesetre nagyon jó.

Verstappen élt a nagy lehetőséggel

Max Verstappen jelentette a legnagyobb veszélyt Charles Leclerc rajtelsőségére az időmérésen, azonban nem tudott a monacói idejénél gyorsabbat futni. Végül mégis lényegében a pole pozícióból indulhatott, hiszen Leclerc kb. 15 perccel a rajt előtt föladta a versenyt autójának sérülése miatt. Innentől fogva – mivel Monacóban szinte lehetetlen előzni – Verstappen és a Red Bull előtt csak egy cél lebeghetett: meg kell őrizni az első helyet. Ez végül gond nélkül sikerült is a hollandnak, aki így négy ponttal megelőzte a világbajnoki pontversenyben Lewis Hamiltont, s életében először áll a Forma-1 mezőnyének élén. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ha nincs Leclerc kiesése, nem biztos, hogy nyert volna, azonban szerencséje volt, s ki tudja, ez akár még nagyon sokat jelenthet a végelszámolásnál.

Pérez önbizalomnövelő versenye

Sergio Pérez hasonló cipőben jár a Red Bull-nál, mint Carlos Sainz a Ferrarinál – nagy reményekkel érkezett új csapatához, azonban számolnia kellett azzal, hogy csapattársa jobb lesz nála. Egyelőre így is alakulnak a dolgok, s az italgyártósok mexikói versenyzőjének eddig nem is volt esélye Verstappennel megküzdeni. Ez alól a mai futam sem jelentett kivételt, azonban Pérez a gyenge időmérős eredményt követően egy igen jó versenyt produkált, hiszen úgy lett negyedik, hogy a futam elején a nyolcadik hely tájékán autózott. Sikerének kulcsa abban rejlett, hogy jókor jött be a bokszutcába kereket cserélni, így többek között Hamiltont is meg tudta előzni. Ezt követően még a harmadik hely is megcsillanhatott lelki szemei előtt, hiszen gyakorlatilag utolérte Lando Norrist, de Monaco az Monaco, vagyis Pérez nem tudott előzni. A negyedik hely is nagyon szép eredmény azonban tőle, s ez önbizalmának mindenképpen jót fog tenni, ami a jövőben neki és csapatának is hasznára válhat.

Az Aston Martin eddigi legjobb hétvégéje

A tavaly még Racing Point néven szereplő Aston Martin csapata igen közepesen kezdte a 2021-es szezont, hiszen sem Lance Stroll, sem Sebastian Vettel nem tudott komolyabb eredményt kisajtolni a zöld autóból. Monaco változást hozott ezen a téren, ugyanis az Aston Martin megtalálta azt a tempót, amellyel jó rajtpozíciókat sikerült elérni. Különösen Vettel bízhatott abban, hogy végre elérhet egy értékelhető eredményt, s ez össze is jött neki, ugyanis az ötödik helyen intette le a kockás zászló. Előrelépésében persze Bottas kiesésének is nagy szerepe volt, de az egész futamon remek tempót produkált, s tartotta a lépést az eddig erősebbnek bizonyult autókkal szemben is. Ahogy Sainznak és Péreznek, úgy az Aston Martinnak is önbizalomnövelő versenye volt a mai, hiszen a szurkolók által a futam legjobbjának választott Vettel ötödik helye mellett Stroll a nyolcadik lett.

NEGATÍVUMOK
Mi történt Leclerc Ferrarijával?

Monacóban hatalmas ünneplés kezdődött tegnap délután, amikor Charles Leclerc nem mindennapi körülmények között megnyerte az időmérőt, miután a kvalifikáció vége előtt nagyjából húsz másodperccel a szalagkorlátnak ütközött az Uszoda-sikánnál, így senki sem tudta letaszítani az élről. Egyből megkezdődtek a találgatások, hogy vajon volt-e bármi szándékosság Leclerc balesetében, illetve, hogy a váltó sérült-e annyira autójában, hogy azt ki kell cserélni, mert ebben az esetben öthelyes rajtbüntetést kapott volna. Azt nem gondoltam, hogy a monacói szándékosan idézte volna elő balesetét, s a megszólalók nagy része is ugyanígy gondolta ezt. Az, hogy a váltóval van-e bármiféle gond, még ma délelőtt sem volt világos, aztán a Ferrari déltájban azt közölte, hogy rendben van a váltó, nem kell cserélni, így Leclerc fölállhat a rajtrács elejére hazai futamán. Aztán 14:45 körül derült égből villámcsapásként jött a hír, hogy Leclerc mégsem állhat rajthoz, mivel autójában olyan meghibásodás történt, amelyet nem tudtak volna a rajtig kiküszöbölni. Leclerc a verseny alatt adott nyilatkozatában azt mondta, nem a váltó miatt nem tudott elindulni, de azt még csapata sem tudja, mi volt a gond. Az mindenesetre biztos, hogy mind ő, mind a Scuderia óriási esélytől esett el, hiszen Leclerc kilencven év után az első hazai pole pozíciós lehetett volna a Monacói Nagydíjon, s ha nyert volna, arra is hosszú idő után lett volna példa először, hogy hazai pilóta nyeri a futamot. A Ferrari idén nem sok pályán lehet harcban a győzelemért, s az is lehet, hogy már sehol sem lesz ekkora esélye az élen végezni, úgyhogy a csapatnál érthetően nagy a csalódottság a történtek miatt.

Hamilton sehol nem volt, Bottasszal a beszorult gumi végzett

Az már a csütörtöki edzések folyamán látszott, hogy nem a Mercedes a legerősebb a Monte-Carló-i utcákon, de talán még akkor sem számítottak arra a stuttgartiaknál, hogy a mai futamon egyik versenyzőjük a hetedik lesz, a másik pilóta pedig meg sem látja a kockás zászlót. Végül pontosan ez történt. Valtteri Bottas a második helyről rajtolhatott, s kis híján el is ment Verstappen mellett, de ez nem sikerült neki. Ezután könnyedén őrizte a második helyet egészen a kerékcseréig, amikor nem minden nap látható hiba miatt kiesett a versenyből – bal első kereke felszorult a kerékagyra, így nem maradt más opció, mint a garázsba tolni a finnt és kihúzni őt a versenyben lévők listájáról. Bottas ezzel a nullázással már most végleg kiszállt a világbajnoki címért folytatott küzdelemből, hiszen 58 pont a hátránya Max Verstappennel szemben, s ezt aligha fogja ledolgozni, hiába van még hátra a szezon jelentős része. Lewis Hamilton sem fogja kitenni az ablakba ezt a versenyt, hiszen már eleve rajthelyezése nem volt túl rózsás a győzelmi, sőt, a dobogós reményeket illetően sem, s végül nemhogy előrébb került a futam végére, hanem vesztett is egy pozíciót, mert ugyan Hamilton érkezett először a bokszba annak reményében, hogy elévágással sikerül Pierre Gasly elé kerülnie, ám a Mercedes taktikája a visszájára sült el. Nemhogy Gasly egy körrel később kiállva is megőrizte a pozíciót, de a kiállásukat pár körrel eltoló Sebastian Vettel és Sergio Pérez mindkettőjüket átugrotta. Hamilton nem rejtette véka alá dühét a rádióban, de ennél többet nem tehetett. Végül a hetedik helyen ért célba, s ugyan a végén megszerezte a leggyorsabb kört és az azért járó bónuszpontot, de így is elvesztette az első helyet a világbajnokságban Max Verstappennel szemben, akinek négy pont az előnye. Ez a hétvége intő jel volt a Mercedes számára: javulni kell, különben könnyen elúszhatnak a vb-címek, hiszen a konstruktőri pontversenyben a Red Bull került az élre.

Ricciardo Norris nyomában sem volt

A Monacói Nagydíj nagy csalódásai között meg kell említeni még Daniel Ricciardót is, aki nagyon elszúrta a szombati időmérést, hiszen jócskán elmaradt csapattársától, Lando Norristól. Az ausztrál a mai futamon sem tudta megváltani a világot, esélye sem volt a pontszerzésre, s végül a 13. helyen futott be. Egyre inkább úgy tűnik, a tapasztaltabb Ricciardo a rendkívül tehetséges Norris árnyékába kerül a McLarennél, s hamar eldől, hogy ki lesz az első számú pilóta a csapatnál. Az ausztrálnak gyorsan össze kell kapnia magát, ha nem akarja, hogy bekövetkezzen ez.

Ez volt a Monacói Nagydíj értékelése. A Forma-1-es világbajnokság június 6-án az Azeri Nagydíjjal folytatódik a bakui utcai pályán. Természetesen arról a versenyről is jövök majd értékeléssel, úgyhogy érdemes továbbra is követni a Sportudvart!

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: Sportudvar-archívum

Fel
%d bloggers like this: