Itt vagy
Főoldal > Sportudvar > Nagyvilág > Milyen versenyük lehet az F1-újoncoknak Monacóban?

Milyen versenyük lehet az F1-újoncoknak Monacóban?

A pünkösdi hosszú hétvégén kerül sor a Forma-1 legemblematikusabb versenyére, a Monacói Nagydíjra, amelyen először vezethet F1-es autót a száguldó cirkusz három újonca. Cunoda Juki soha nem versenyezhetett még ezen a pályán, de Mick Schumachernek és Nyikita Mazepinnek is csak egy-egy alkalommal adódott lehetősége arra, hogy egy kisebb sorozat keretében a hercegségben termelje a lóerőket. A három újonc ezen a hétvégén megcsillogtathatja tudását, hiszen ezen a pályán számítanak talán a legkevésbbé az autók közötti különbségek.

A szezon legkülönlegesebb helyszínére érkezett meg ezen a héten a Forma-1 mezőnye, hiszen tegnaptól (itt szokás szerint csütörtökön, s nem pénteken van az első két szabadedzés) vasárnapig Monacóban kerül sor a 2021-es világbajnoki sorozat ötödik hétvégéjére. A Monte-Carló-i utcai pálya a Forma-1 születése, 1950 óta rendszeres résztvevője a sorozatnak, s vonalvezetése a hosszú évek alatt szinte alig változott. Persze módosításra nem nagyon van mód, hiszen a hegyoldalba épült miniállam utcái a hétköznapokban is igen szűkösek, nemhogy egy F1-es hétvége során, amikor szalagkorlátok, palánkok és gumifalak sokasága övezi az aszfaltcsíkot.

Monaco az a verseny, amelyet mindenki meg akar nyerni életében legalább egyszer, hiszen az itteni diadalnak különösen nagy értéke van. A sportág legendái közül többek között Michael Schumacher, Lewis Hamilton, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen is győzött már Monte-Carlóban – utóbbi három ma is tagja a mezőnynek, s minden bizonnyal csukott szemmel is végig tudna gurulni a pályán. Az újoncokra már nem áll ez az állítás, számukra igen nagy kihívást fog jelenteni a pálya memorizálása. Ugyan a szimulátorszobában rengeteget tesztelték a monacói utcákat, de a valós körülmények mindig mások. Márpedig itt nem fér bele a hiba, hiszen bukóterek alig akadnak a pálya körül, így, ha valaki rossz helyen veszti el uralmát járműve fölött, akkor a versenyének annyi.

Idén három újonca van a Forma-1-nek, közülük is ki kell emelni azonban Cunoda Jukit. Az Alpha Tauri japán pilótájának ez lehet az első monacói szereplése, korábban ugyanis a kisebb sorozatok keretében sem jutott el ide. Cunoda tavaly a Forma-2-ben szerepelt, ám az F1 betétsorozata az anyabajnoksághoz hasonlóan nem tudott eljutni a hercegségbe, nem volt ott verseny. A japán 2019-ben a Forma-3-ban versenyzett, de a Monacói Nagydíj idején még nem volt a mezőny tagja. “Sosem versenyeztem Monacóban semmilyen kategóriában, de például indulhattam már Makaóban az F3-mal, de összességében véve rosszak az ismereteim az utcai versenyzésről. Egy olyan utcai pályához, mint Monaco, teljesen másként kell hozzáállni, főleg így, hogy még sosem vezethettem rajta versenykörülmények között” – mondta Cunoda, aki a bíztató teszteredményeit követően egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, hiszen csupán kettő pontot tudott szerezni az első négy futamon.

Max Verstappen rosszul kezdett Monacóban

Cunoda és a másik két újonc, Mick Schumacher és Nyikita Mazepin számára az is újdonság volt, hogy a többi helyszínen kivétel nélkül pénteken rendezendő első két szabadedzésre Monacóban már csütörtökön sor került, aminek egyébként az az oka, hogy az ősidőkben rendre a Felemelkedés hétvégéjén renedezték a Monacói Nagydíjat, s emiatt a pénteket szabadnappá kellett nyilvánítani. Ez a hagyomány mindmáig megmaradt. “Sok szokatlan faktor övezi ezt a hétvégét, ráadásul én csak Spanyolországban tudtam meg, hogy nem pénteken, hanem csütörtökön lesznek az edzések” – ismerte el Cunoda keddi sajtótájékoztatóján.

Legutóbb, amikor egy olyan pilóta is a Forma-1 mezőnyének tagja volt, aki azelőtt még soha nem versenyezhetett Monacóban, az illetőnek bizony nem volt zökkenőmentes a versenye. 2015-ben egy bizonyos Max Verstappen a Toro Rosso volánja mögött azt követően, hogy a szombati időmérésen bekerült az első tíz közé, a másnapi futam 64. körében a Sainte-Dévote kanyarban túl későn fékezett, s valósággal beleszállt Romain Grosjean Lotusába, amely az ütközés erejétől nem kis sebességgel a gumifalba csapódott, miközben a holland bal első felfüggesztése eltörött, így mindkettejük versenyének vége lett.

Baku is okozhat problémákat

A két másik idei újoncnak, Mick Schumachernek és Nyikita Mazepinnek már van némi tapasztalata a monacói pályáról, hiszen 2019-ben a Forma-2-ben vehettek részt az itteni futamokon. Mazepin esetében ugyanakkor ez egyáltalán nem jelent garanciát arra, hogy képes lesz végigmenni a vasárnapi 78 körös futamon, mert egyfelől autója, a Haas a mezőny leggyengébb és legnehezebben vezethető járgánya, másfelől az orosz lámpalázával és rutintalanságával már sok galibát okozott idén, s erre Monacóban is nagy esély lesz.

Mick Schumacher jobban kezdte első F1-es idényét, ráadásul az elmúlt futamokon már a williamses Nicholas Latifivel is föl tudta venni a versenyt, így az ő esetében lehet reménykedni abban, hogy tisztességesen teljesíti a versenyt, még úgy is, hogy a tavalyelőtti F2-es versenyen Latifi előtte ért célba. Azzal a futammal kapcsolatban azt is érdemes megemlíteni, hogy az az Anthoine Hubert nyerte, aki pár hónappal később Belgiumban halálos versenybalesetet szenvedett.

Monacót idén egy másik utcai futam követi, hiszen június 6-án az Azeri Nagydíjat rendezik meg Baku utcáin. Bár az a pálya kevésbbé technikás, de az első kettő kanyar, s főképp a kastély melletti rendkívül szűk rész sok kárt okozhat majd. Cunoda ott sem mehetett még, s Mazepin és Schumacher tapasztalai sem túl nagyok.

Az újoncok szempontjából tehát igen érdekes lesz a mostani hétvége, de azért a mezőny többi tagjának is bőven okozhat váratlan galibákat Monaco, úgyhogy mindenképpen érdemes figyelemmel kísérni a hétvége történéseit. A Sportudvar természetesen vasárnap délután értékeléssel jelentkezik a futamról.

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: Sportudvar-archívum

Fel
%d bloggers like this: