Jönnek a sprintkvalifikációk a Forma-1-ben – forradalmi újítás vagy csúfos bukás lesz?

Hosszú hónapok egyeztetéseit követően a napokban megszületett a végleges döntés, miszerint ebben az évben három helyszínen kísérleti jelleggel sprintfutamokat fognak rendezni szombaton a Forma-1-ben. A 100 kilométeres versenyen csak az első három kap pontot, ugyanakkor ennek eredménye fogja adni a másnapi főfutam rajtsorrendjét. A forradalmi változtatást egyhangúlag fogadták el a csapatok, ugyanakkor az, hogy végül ténylegesen forradalmi lesz-e ez az újítás, vagy pedig elbukik, csak élesben fog kiderülni.

A 70. születésnapját tavaly ünneplő Forma-1 igyekszik fejlődni. Ennek keretében hétfőn döntés született arról, hogy idén kísérleti jelleggel bevezetik az ún. sprintkvalifikációt. Az F1 hivatalos közleménye szerint a csapatok egyhangúlag támogatták a jogtulajdonos javaslatát, amelynek keretében három helyszínen kerül sor a sprintfutamra, amelynek távja 100 kilométer lesz, s végeredménye lesz a másnapi főfutam rajtsorrendje, ezért lett hivatalosan sprintkvalifikáció a neve. Stefano Domenicali, a Forma-1 elnöke a közleményben kijelentette: örül annak, hogy végül az összes csapat támogatta a sprintkvalifikációra vonatkozó javaslatot, mert ez jelzi, hogy a száguldó cirkusz közössége egy emberként tesz azért, hogy valami újat nyújtson a szurkolóknak, miközben tiszteletben tartja a sportág örökségét, hagyományait.

“A Forma-1 sosem mutatta magát olyan erősnek, mint most, hiszen minden érdekelt fél ugyanazért a célért dolgozik, s a mostani döntéssel a sportszakmai, technikai és pénzügyi aspektusok közötti egyensúly sem sérült” – mondta Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke.

Az újfajta versenyhétvégék lebonyolítása a következőképpen fog kinézni: pénteken csak egy darab, 60 perces szabadedzésre kerül sor, mert délután rendezik meg a sprintfutam kvalifikációját. Szombat délelőtt egy újabb órás szabadedzésre kerül sor, majd délután jön a sprintkvalifikáció (vagy sprintfutam, kinek hogy tetszik), amelynek végeredménye adja a vasárnapi, 300 kilométeres főfutam rajtsorrendjét. A sprintversenyen csupán az első három helyezett fog pontokat kapni 3-2-1 leosztásban. Az is változás lesz a megszokott hétvégékhez képest, hogy a csapatoknak a pénteki időmérő edzést követően már nem lesz lehetőségük szabadon módosítani autóik beállításain.

Arról, hogy anyagilag milyen hatása lesz a sprintkvalifikációnak, egyelőre nem készültek pontos számítások és becslések sem, márpedig eddig azért voltak tanakodó csapatok a témával kapcsolatban, mert attól tartottak, hogy a fizetési plafont veszélyeztetheti a kvázi plusz futamokkal járó kiadásnövekedés. Minden bizonnyal a jogtulajdonos végül egyhangúlag elfogadott javaslatában ezt a kérdést is az istállók számára megnyugtató módon rendezte, de erről nem tudni részleteket.

Két európai helyszín már biztos

Az F1 és az FIA hivatalosan még nem jelentette be, hogy mely három helyszínen kívánják kipróbálni a sprintkvalifikációt. Csupán annyit közöltek, hogy két európai és egy Európán kívüli országban gondolkodnak. Egybehangzó sajtóértesülések szerint a két európai helyszín Silverstone és Monza lehet, míg az öreg kontinensen kívül a brazíliai Interlagosban lehet sprintkvalifikáció. A Brit Nagydíjat július 18-án, az Olasz GP-t szeptember 12-én rendezik, míg a Brazil Nagydíj november 7-ére van kitűzve, de annak a versenynek a sorsa egyfelől jogi huzavonák, másfelől a dél-amerikai ország törékeny egészségügyi helyzete miatt egyelőre kétséges. A sprintkvalifikációról a végső döntést egyébként az FIA Motorsport Világtanácsa fogja meghozni, amely legközelebb július 9-én ül össze Párizsban, de ez a lépés már csak puszta formalitás lesz.

A most elfogadott, kétségkívül jelentős módosításokról természetesen megkérdezték az újságírók a Forma-1 különböző szereplőit. Marcin Budkowski, az Alpine ügyvezető igazgatója úgy fogalmazott, hogy az újfajta versenyhétvégék azt fogják eredményezni, hogy mind a három napot kőkeményen meg kell nyomni, hiszen pénteken lesz az időmérő edzés, szombaton és vasárnap pedig egyaránt versenyezni kell. Budkowski szerint a szurkolók számára mindenképpen több érzelmet, több izgalmat fog eredményezni ez a lebonyolítás. A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel, az Aston Martin pilótája viszont kissé tart a sprintkvalifikációktól: “Miért kellene tartani egy előfinálét a finálé előtt? Kinek az érdeke ez? Nem értem” – mondta a német még néhány héttel ezelőtt.

Pierre Gasly, az Alpha Tauri versenyzője is kételkedik az újításban: „Szerintem igazából arra lenne szükség, hogy az autókat többé-kevésbé egy szintre hozzák. Ha sikerülne minden csapatot fél másodpercen belülre hozni, az izgalmasabb versenyzést ígérne.”

„Ezt jelenleg is látjuk a sűrű középmezőnyben és az élen ugyanez a helyzet a Mercedes és a Red Bull között. Jó versenyeket produkálnak, ez pedig tetszik a tv-nézőknek. Szóval szerintem ez kellene legyen a célunk, hogy összébb hozzuk a mezőnyt. Ha a leggyorsabb autó három másodpercet ver az utolsóra, az nem kecsegtet sok izgalommal, így az emberek nem fogják nézni az F1-et.

„Ez kell, hogy legyen az elsődleges célunk, de igen, amíg ezt nem sikerül elérnünk, miért ne próbálhatnánk ki a sprintversenyeket, de jó lenne, ha közben arra is figyelnénk, hogy ne veszítsük szem elől a legfőbb célunkat” – mondta Gasly az RN365-nek, aki jelenleg a kilencedik helyen áll a világbajnoki pontversenyben.

Korábban Daniel Ricciardo és Sergio Pérez is szükségtelennek minősítette a sprintkvalifikáció bevezetését. Ross Brawn, az F1 sportszakmai vezetője azonban türelemre intett mindenkit, elmondása szerint még most, a végleges elfogadás után is bárhogyan alakulhat a sprintkvalifikációk sorsa: több is lehet belőlük egy szezonban, de akár kukázhatják is őket. „A versenyzők nyitottak a formátum kapcsán, és csupán ennyit is kértünk tőlük: legyenek türelemmel, amíg kiértékeljük a tapasztalatokat, hogy eldönthessük, a jövőben is része maradjon-e ez a Formula-1-es szezonoknak” – mondta Brawn a Forma-1 honlapján megjelent interjúban.

Őszintén szólva, nem tudom, mennyire van értelme a sprintkvalifikációnak. Egyelőre nem tudom azt mondani, hogy ez egy jó ötlet, de azt sem, hogy rossz. Meg kell várnunk a Brit Nagydíjat, amelyen debütálni fog ez az újítás, s majd ezt követően lehet komolyabban minősíteni, hogy mennyire volt jó döntés tető alá hozni a sprintkvalifikációt. A Forma-1 lényegében dupla vagy semmit játszik ezzel, mert egyrészt egy fantasztikus és népszerű változtatás lehet belőle, de ugyanúgy egy csúfos kudarc is, aminek következtében dobni fogják ezt a dolgot. Meglátjuk, mi lesz. Ami biztos, hogy hétvégén jön a Portugál Nagydíj, amelyről a Sportudvar vasárnap délután vagy kora este értékeléssel fog jelentkezni, úgyhogy érdemes követniük az oldalt a száguldó cirkusz szerelmeseinek!

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: parlersport.com

Leave a Reply