A Ferrari elkezdett fölmászni a lejtőn

Hazai versenyére készül a Ferrari Forma-1-es csapata, hiszen a hétvégén kerül sor az Emilia-Romagnai Nagydíjra Imolában. A Scuderia a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon kettőn pontszerzéssel nyitott, s úgy tűnik, kezdenek helyreállni a dolgok a tavaly kegyetlenül leszerepelt csapat háza táján. De mi ennek a titka? Egyáltalán milyen jövő áll a csapat előtt? Ez több faktortól is függ, de egyelőre jónak tűnik az irány.

Charles Leclerc a 6., Carlos Sainz Jr. a 8. helyen ért célba a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon – ez 12 pontot eredményezett a Ferrari számára, amely pillanatnyilag 4. a konstruktőrök világbajnokságában. Ez a mérleg jó a 15-szörös világbajnok istálló számára, amely tavaly negyven éve nem látott gyenge szereplést mutatott be, amikor mindössze a 6. helyet tudta megszerezni a tíz csapat között. Ez a 12 pont azonban nem a véletlen műve, hiszen a Scuderiánál mindenki azzal a hittel dolgozik, hogy még egyszer ilyen rossz szereplést (pláne nem ennél is rosszabbat) nem lehet összehozni. Ebben hisz természetesen Mattia Binotto csapatfőnök is, akivel kapcsolatban sokan biztosra vették a tavalyi szezon végén, hogy távozni kényszerül pozíciójából, de végül kapott még egy esélyt, s az ígéretes idénykezdet mindenképpen levegőhöz juttatta.

„Ezek a jó eredmények bizonyosan megkönnyebbülsét jelentettek a csapat számára. Most egy jobb pozícióban tudunk dolgozni és ez jó a mentális állapotunkra is. Nyugodtnak és pozitívnak kell maradnunk, de bátorító érzés azt konstatálni, hogy az autó fejlődött a tesztek óta. Ez nyugodtabbá tesz bennünket a jövőre nézve. A karosszéria, a végsebesség, a szimulációk és a pályán látottak közötti kapcsolat egyaránt jó irányba mutat, amely egészséges alapot teremt” – mondta Binotto.

Ezt a fejlődést több tényezővel lehet magyarázni, kezdve az előszezoni teszten látott könyörtelen munkával, hiszen a Ferrari 422 kört tett meg Bahreinben, többet, mint bármely másik csapat. Ez a sztahanovista munka már elkezdte termelni gyümölcseit technikai téren.

A motor már nem jelent hátrányt

Több szezon óta a Scuderia Achilles-ínjének számított a motor teljesítménye, az idei erőforrás azonban jobbnak tűnik, mint az eddigiek, amelyekkel a Ferrari nem tudott igazán versenyképes lenni. „Úgy gondolom, hogy több téren is fejlesztettük az autót a tavalyi szezonhoz képest, de ez különösen igaz az egyenesekben produkált teljesítményre. Tavaly Bahreinben túl lassúak voltunk az egyenesekben, úgy az időmérő edzésen, mint a futamon. Idén az volt az érzésem, hogy az egyenesekben a gyorsaságunk korrekt volt. Úgy tűnik, már nincs akkora hátrányunk másokkal szemben, mint tavaly” – tette hozzá Mattia Binotto, aki szerint nem csak a motor javult: „Tudjuk, hogy nem csak a motorteljesítmény hiányzott, hanem a megfelelő aerodinamika is. A tél folyamán ezen a két tényező elvégzett rengeteg munka elősegítette, hogy nagyobb végsebességet tudjunk elérni”.

Most, hogy az autó jobban működik, ezáltal versenyképesebb is, a Ferrari elkezdhet nagyobb célok felé kacsintgatni – főleg Sainz Jr. érkezésével. A McLarentől Maranellóba szerződött spanyol ugyanis különösen jótékony hatással volt a csapat egészére. Ezt a tényt csapattársa, Charles Leclerc sem próbálta elfedni: „Rögtön észrevettem rajta, hogy nagy motiváció dolgozik benne. Ez az első éve a Ferrarinál és láthatjuk, hogy szeretné nagyon jól csinálni. Ez a jó hangulat fertőző. Azt hiszem, egy csapat számára mindig jó, ha két olyan pilótája van, aki egyaránt győzni akar”. Ezzel a monacói finoman célzott Sebastian Vettelre, akinek utolsó kettő ferraris éve finoman szólva is pocsékra sikeredett, amiben nagy szerepe volt annak, hogy igen rossz viszonyt ápolt Leclerc-el, ami az eredményekre, ezzel együtt pedig a csapaton belüli környezetre is mérgezőleg hatott. Most már tehát nyílt titok, hogy a német és a hercegségbeli között nem volt meg a teljes egyetértés és együttműködés, ami bizony komoly sportszakmai veszteséget eredményezett a Ferrari számára.

A Scuderia most a Leclerc – Sainz párossal két olyan pilótát tudhat magáénak, akik ugyanazért a célért küzdenek. De vajon meddig? Egyelőre még a szezonnak abban a fázisában vagyunk, amikor a paddockban minden szép és mindenki kedves. Mindazonáltal a kettejük közötti jó kapcsolat őszintének néz ki, de jó kérdés, hogy a szezon későbbi folyamán hogyan fog alakulni ifj. Sainz lelkiállapota, hiszen nem kizárt, hogy nem lesz a végtelenségig megelégedve azzal, hogy Leclerc a csapat első számú pilótája. De miután a Ferrarinak azt kellett látnia az elmúlt kettő évben, hogy egyre nagyobb és csúnyább fekete felhők borították be az eget fölötte, most nem akarja előre eldönteni, hogy kit részesítsen előnyben. Szabad a verseny. Az istálló pedig igyekszik kihasználni az ezáltal teremtődött csendet, s minél jobban föl akar készülni a hétvégi Emilia-Romagnai Nagydíjra.

Piero Ferrari egy győzelmet vár 2021-től

A Ferrari háza táján tényleg mindenki hisz és bízik abban, hogy az olasz csapat idén befejezi fekete kenyerének eszegetését. Közéjük tartozik Piero Ferrari, a gyáralapító, Enzo fia, aki az itáliai sajtóban néhány nappal ezelőtt a következőket jelentette ki: „A 2021-es évben fogjuk ünnepelni első Forma-1-es nagydíjgyőzelmünk 70. évfordulóját, hiszen először az 1951-es Brit Nagydíjon tudtunk diadalmaskodni. Ebből kifolyólag remélem, hogy legalább egy győzelmet fogunk aratni ebben az évben. Úgy gondolom, nem kérek túl sokat. Pontosan tisztában vagyunk azzal, hogy idén még nem tudjuk legyőzni a Mercedest vagy a Red Bullt a világbajnoki címért, de szeretném, ha a 2021-es Forma-1-es szezon annak bizonyítékául szolgálna, hogy megértettük, mi nem volt jó tavaly, s hogy tudjuk, hogyan leszünk képesek visszatérni a csúcsra. Mi vagyunk a Ferrari és tartozunk a szurkolóinknak”.

Ez egy olyan ambíció, amely egy erősebb motorral, egy hatékonyabb aerodinamikával, egy konstruktívabb és pozitívabb hangulatú munkával és egy azonos irányba haladó, tehetséges pilótapárossal valóban visszavezetheti a Ferrarit oda, ahová való: a csúcsra, vagy még magasabbra. Ha lehet hinni Lando Norrisnak, a McLaren versenyzőjének, akkor bizony már idén óvakodni kell a tűzpiros autóktól, s a bennük ülő emberektől: „A Scuderia sokat fejlődött és szombatonként jobban kell teljesítenünk, hogy megőrizzük az előnyünket. Meglátjuk, hogyan fog ez alakulni a különböző pályákon és a gumikopás függvényében, de a Ferrarik kemények lesznek ebben az évben”.

Ki tudja, lehet, hogy egy új korszak kezdődött el Maranellóban… Annyi biztos, hogy a hétvégén Imolában bizonyíthat a Ferrari, csak úgy, mint a többi csapat, a Sportudvar pedig be fog számolni a hétvége történéseiről.

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: Florent Gooden / DPPI

Hozzászólás