Itt vagy
Főoldal > Visszapillantó > Amikor a maláj monszun elmosta a Forma-1-et

Amikor a maláj monszun elmosta a Forma-1-et

Rengeteg olyan futam volt a Forma-1 71 éves történetében, amelyet befolyásolt az eső, de kevés olyan verseny volt – különösen az elmúlt 10-20 évben -, amelyet nemhogy befolyásolt, hanem félbeszakított az erős intenzitású csapadékhullás, s végül nem is tudták befejezni. A napra pontosan 12 évvel ezelőtt rendezett Maláj Nagydíjon pontosan ez volt a helyzet. A szepangi pályán helyi idő szerint késő délután tartott futamon leszakadt az ég, s mivel a sötétedés kezdete előtt nem állt el az esőzés, ezért a versenynek csak töredékét tudta megtenni a mezőny. Mivel nem teljesítették a versenyzők a versenytáv 75%-át, ezért fél pontokat osztogattak, de a futamgyőztes Jenson Buttonnak ez nem sokat számított, hiszen végül fölényesen nyerte meg a 2009-es világbajnokságot. A Visszapillantó húsvéti írásában tehát a 2009-es Maláj Nagydíj eseményeit vesszük górcső alá.

Április első hétvégéjén rendezték a 2009-es Forma-1-es világbajnoki sorozat második nagydíját, a Maláj Grand Prix-t, amelynek az általam egyébként eléggé kedvelt Szepang adott otthont. Malajzia – első délkelet-ázsiai országként – 1999 óta szerepelt a száguldó cirkusz versenynaptárában. A viadalt kezdetben az év végén tartották, a 2000-es évek nagy részében azonban már a szezon elején került sor a nagydíjra. Ebben a döntésben az időjárási viszonyok is szerepet játszottak, mert a szervezők úgy vélték, hogy tavasszal kisebb esélye van egy akkora esőzésnek, amely akár elmoshatja a futamot. Persze az esőveszély így is nagyobb volt az átlagosnál, hiszen az Egyenlítő térségében alig akad olyan nap az évben, amikor a nappali órákban ne alakulnának ki záporok, zivatarok, amelyek sok esetben rövid idő alatt jelentős mennyiségű csapadékot adnak ki magukból.

2009-ben is nagy esély mutatkozott rá az előrejelzések alapján, hogy esős versenyre kerülhet sor Szepangban, úgyhogy a csapatoknak és a versenyzőknek is föl kellett készülniük arra, hogy akár igen nehéz körülmények is kialakulhatnak a pályán. Persze ha nem lett volna eső, akkor alighanem a nagy és a párásság miatt fullasztó meleg viselte volna meg a pilóták szervezetét, valamint az autók motorjait és fékjeit. A pénteki szabadedzések során száraz körülmények között száguldhattak a versenyzők, ezáltal igen csekély különbségek alakultak ki közöttük. Az első tréninget az évet igen erősen kezdő Williams-Toyota versenyzői, vagyis Nico Rosberg és Nakadzsima Kazuki nyerték. Kettejük között mindössze 45 ezredmásodperc volt a differencia. A top hatba még a két Brawn-Mercedes és a két Ferrari fért be Button-Barrichello és Massa-Räikkönen sorrendben. Még a 6. helyen végző finn is csupán 386 ezredet kapott Rosbergtől.

Délután annyit változott a helyzet, hogy a két Ferrari-pilóta érte el a legjobb időt, ezúttal azonban Kimi Räikkönen Felipe Massa fölé kerekedett. A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon csúnya balesetet okozó Sebastian Vettel lett a harmadik, Nico Rosberg a negyedik, Mark Webber az ötödik, Rubens Barrichello pedig a hatodik. Rosbergnek a szombat délelőtti harmadik gyakorláson is sikerült az első hatban végeznie, konkrétan második edzését tudta megnyerni. Akkor Webber, Massa, a két Toyotával Jarno Trulli és Timo Glock, valamint Vettel követték.

Ilyen előzmények után érkeztünk el az időmérőhöz, amelyet ugyancsak száraz pályán teljesíthetett a mezőny. Az edzéseken nem annyira remeklő Brawn GP nagyot dobbantott, ugyanis Ausztráliához hasonlóan most is Jenson Button szerezte meg a pole pozíciót, miközben csapattársa, Rubens Barrichello a 8. lett. A két Toyota szerezte meg a 2. és a 3. helyet Trulli-Glock sorrendben, majd Rosberg, Webber, Robert Kubica, Räikkönen, a már említett Barrichello, Fernando Alonso és Nick Heidfeld következett az első tízben. Igen gyatrára sikeredett a kvalifikáció a McLaren-Mercedes számára, hiszen Lewis Hamilton csak a 12., Heikki Kovalainen a 14. helyről indulhatott a vasárnapi futamon, de nem tette ki az ablakba szereplését Felipe Massa sem, aki az edzés második etapjába sem tudott bekerülni, s végül a 16. rajtkockát szerezte meg. Azt is meg kell még említeni, hogy Sebastian Vettel a 3. időt autózta az időmérőn, azonban a már említett melbourne-i balesetokozása miatt tízhelyes rajtbüntetéssel sújtották, vagyis a 13. rajtkockába állhatott be a start előtt. Ez azt eredményezte, hogy a váltócsere miatt öthelyes visszasorolásban részesített Rubens Barrichello nem a 9., hanem a 8. helyről startolhatott.

És akkor elérkezett a vasárnap. Újdonsága volt a 2009-es Maláj Nagydíjnak, hogy a korábbi évek gyakorlatától eltérően helyi idő szerint nem 14 órakor, hanem 17 órakor volt a futam rajtja, mert így az európai tévénézőknek nem kellett olyan korán fölkelniük a verseny miatt. Bár szerintem a magyar idő szerint 8 órás start nem volt egy barátságtalan időpont, ellenben számomra a 11 órás kezdés kissé problémás volt, mert így jó eséllyel el kellett tolnom az ebédem időpontját, amely hosszú évek óta 12:30. Nem voltam egyedül fönntartásaimmal, ugyanis több pilóta is abbéli aggodalmának adott kifejezést, hogy a késő délutáni kezdés miatt könnyen lehet, hogy akkor ér véget a futam, amikor már jócskán sötétedni fog, holott a pálya akkoriban még nem volt ellátva világítással (később ez megtörtént, hiszen Michelisz Norbert 2019-ben egy villanyfényes szepangi versenyen szerezte meg a túraautó-világbajnoki címet).

„Melbourne-ben a futam hajrájában már alig lehetett látni, s emiatt nagyon megnőtt a hibázás veszélye. Jó lenne, ha Malajziában a megszokott kora délutáni időben, vagy éjszaka, jól megvilágított pályán rendeznék a versenyt” – fogalmazott Nico Rosberg, a Williams német pilótája, a 2016-os világbajnok, akinek csapattársa, Nakadzsima Kazuki még sötétebben látta a helyzetet: „Ha a homály még esővel is párosul, nagy gondok lehetnek Szepangban.” A japán akkor tán még maga sem sejtette, hogy ezen kijelentésével gyakorlatilag megjósolta mindazt, ami aztán bekövetkezett.

Már a rajt előtti percekben vészjósló fellegek gyülekeztek az égen, a fölvezető kör végére pedig már lógott az eső lába. A startra még száraz pályán került sor, de már ekkor nagy volt a kavarodás, mert többen is valósággal kilőttek a piros lámpák elalvásának pillanatában. Így tett az egész hétvégén remeklő Nico Rosberg, aki a 4. helyről indulva az első kanyarba már elsőként fordult be, de Fernando Alonso is kitett magáért, aki a 9.-ről a 3. pozícióba tornázta fel magát szinte pillanatok alatt. Button a 4. helyre csúszott vissza, mert Trulli is megelőzte, a közvetlenül előtte menő Alonsót viszont pár kanyar múlva visszaelőzte, mert a spanyol Renault-ja alaposan meg volt tankolva, így a kétszeres világbajnok alig tudta pályán tartani járgányát. A mezőny sűrűjében Heikki Kovalainen nagyon pórul járt, mert az Ausztrál Nagydíjhoz hasonlóan ezúttal is a kavicságyban kötött ki a rajt utáni helyezkedés végén, így azonnal kiesett a versenyből. Robert Kubica számára is kérészéletű volt ez a Maláj Nagydíj, mert az 1. kör végén mechanikai hiba miatt a bokszba kellett hajtania, ahol föladta a versenyt.

Az ötödik körben még mindig Rosberg vezetett Trulli, Button, Barrichello, Alonso, Räikkönen, Webber, Glock, Heidfeld és Vettel előtt. Kicsivel később Vettel és Hamilton is megelőzte Heidfeldet, miközben Alonsót Räikkönen előzte meg. A 9. helyen autózó Vettel nyitotta meg a kerékcserék sorát a 13. körben. Rosberg a 15. körben az élről ment be a bokszba, s végül csupán az 5. helyig csúszott vissza. Ekkor két körön át Jarno Trulli vezetett, azonban a két Brawn-Mercedes megelőzte a Toyota olasz pilótáját. Button állt az élre, s e pozícióját kerékcseréjét követően is megőrizte, miközben Rosberg és Trulli álltak még a virtuális dobogón. Eközben azonban egyre fenyegetőbb felhők érkeztek a pálya fölé. Ez arra sarkallta a Ferrari mérnökeit, hogy 19-re lapot húzzanak – a 17. körben behívták Räikkönent, akinek autójára sokak meghökkenésére az “extrém eső” gumit rakták föl. Nagyon veszélyes játék volt ez, mivel ez a gumitípus rendkívüli esőzés esetén tud működni, vagyis amennyiben a fölhelyezéstől számított egy-két körön belül nem érkezik meg az eső, akkor hamar túlmelegszenek az abroncsok, s használhatatlanná válnak. Márpedig az eső csak a 21. körben érkezett meg, addigra Räikkönen pedig már elhasználta a kerekeket, így ismét a bokszba kényszerült. Alonso eközben kis híján kiesett a versenyből, mivel az aquaplaning hatás következtében fölúszott az autója, de sikerült visszatérnie a pályára. A versenyzők természetesen tömegével tódultak be a bokszutcába, hogy fölrakassák az esőgumikat.

Ekkor még mindig a Button-Rosberg-Trulli trió autózott az élen, Webber viszont megtámadta és megelőzte Hamiltont és Heidfeldet, így már a 4. helyen találta magát. Glock, aki nem az “extrém eső” gumikat, hanem a köztes (száraz és vizes pályára is alkalmas) abroncsokat használta, az élre került a kerékcseréket követően, Barrichello pedig megelőzte Trullit. Rövidesen sok pilóta ismét bement a bokszutcába, mivel a kezdetben normálisan zuhogó esőből percek alatt valóságos özönvíz lett, így az “extrém eső”-gumik bizonyultak a legjobb megoldásnak. Így is akadtak olyan versenyzők, akiknek vesztét okozta a monszun, mert Giancarlo Fisichella, Sébastien Buemi és Sebastian Vettel is kicsúszott a pályáról, s föladni kényszerült a futamot. Ki kellett küldeni a Biztonsági Autót, csakhogy közben a fényviszonyok is egyre rosszabbak lettek egyrészt a kezdődő sötétedés, másrészt a nagy eső miatt, így egyre nagyobb esély volt arra, hogy a pályabíróknak bizony meg kell lengetniük a futam félbeszakítását jelentő piros zászlót. Ez a 33. körben be is következett.

A versenyzők fölsorakoztak a rajtrácsra, s egy darabig mindenki ott várta a körülmények jobbra fordulását. Több pilóta azonban már a leállás kezdeti perceiben sem nagyon reménykedett abban, hogy folytatni lehet a versenyt, mert a sötétedés egyre nagyobb méreteket öltött, miközben az eső csak nem akart szűnni. Mark Webber, aki akkortájt a versenyzők szakszervezetének elnöke volt, komoly egyeztetésekbe kezdett pilótatársaival és a versenybírósággal a futam folytathatóságát illetően. A Biztonsági Autó többször is végigment a pályán, de a kocsi személyzete egyszer sem ítélte meg olyannak a látásviszonyokat és a pályaállapotokat, hogy azok alkalmasak lettek volna a biztonságos versenyzéshez. A kockázatos kerékcseréje után a mezőny végére visszacsúszott Kimi Räikkönen nem sokat tanakodott azon, hogy akar-e versenyezni, ha esetleg folytatják, ugyanis gyorsan átöltözött, s a kamera a pálya büféjében találta meg, ahol éppen egy jégkrémet fogyasztott, s egy üdítőt is magához vett.

 

A versenybíróság közel másfél órán keresztül várakozott, azonban végül belátni kényszerült, hogy a viadalt a kora esti fényviszonyok mellett már nem lehet folytatni, pláne nem egy fölszáradó pályán, ezért a Maláj Nagydíj végleges félbeszakítása mellett döntött. Mivel az 56 körösre tervezett futamból csupán 33-at tett meg a mezőny, vagyis nem érte el a versenytáv háromnegyedét, ezért a szabályok értelmében minden pontszerző a normál esetben járó pontok felét kapta meg, így a futamgyőztes Jenson Button 5, Nick Heidfeld 4, Timo Glock 3, Jarno Trulli 2,5, Rubens Barrichello 2, Mark Webber 1,5, Lewis Hamilton 1, Nico Rosberg pedig 0,5 egységet tehetett zsebre. A Ferrari nullázott, mert Felipe Massa épphogy lecsúszott a pontszerzésről 9. helyével (a 9. és a 10. helyezettek 2010 óta kapnak pontot), s a futam elején nagyot menő Fernando Alonso is pont nélkül maradt.

Ez tehát a 2009-es Forma-1-es Maláj Nagydíj története. Az autósport elitkategóriájában azóta nem volt példa arra, hogy egy verseny végén fél pontokat osztogassanak a pontszerzőknek. Csonka futamból is csak egy volt, a Jules Bianchi tragikus balesete miatt félbeszakított 2014-es Japán Nagydíj, de ott teljesítették a táv 75%-át, így egész pontokat kaptak az arra érdemesek. Malajzia 2017-ig volt részese az F1 naptárának, azóta viszont nem került oda vissza, mert a helyi kormány nem támogatja tovább a versenyhétvége megrendezését, amely éveken át veszteséges volt, elsősorban a gyenge helyszíni nézettség, valamint a délkelet-ázsiai országok közismert motorimádata miatt. A 2009-es szepangi futamra ennek ellenére örökre emlékezni fogunk.

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: auto.indavideo.hu

A kiemelt képen Nick Heidfeld és Lewis Hamilton csatája látható.

Fel
%d bloggers like this: