Itt vagy
Főoldal > Sportudvar > Nagyvilág > A Forma-1 leghihetetlenebb kiesései

A Forma-1 leghihetetlenebb kiesései

VIDEÓKKAL – Nagy meghökkenést váltott ki a közvéleményből, amikor Fernando Alonso a vasárnapi Bahreini Nagydíjat követően közölte: azért kellett föladnia a szezonnyitó futamot, mert autójának fékrendszerébe beleakadt egy szendvics csomagolása, amely miatt meghibásodott a kocsi. Korántsem ez az első, első hallásra hihetetlennek tűnő ok, ami miatt egy Forma-1-es versenyző kiesett egy versenyből. A Sportudvar most összegyűjtött néhány hasonlóan furcsa körülmények között történt kiesést.

Amikor Jean Alesi kamerája akadályozta meg a Ferrari kettős győzelmét

Az 1995-ös Olasz Nagydíjon, azaz a Ferrari hazai pályáján a maranellói istálló igen közel járt már egy kettős győzelemhez, amely nyilván óriási örömöt váltott volna ki a tifosikból. Jean Alesi vezetett Gerhard Berger előtt, amikor a 201 rajtja során csupán egy futamgyőzelmet összehozott francia láthatta, ahogy az autójának hátsó szárnyára fölszerelt kamera nemes egyszerűséggel lerepült onnan, s nekicsapódott az osztrák autója felfüggesztésének. Ez az ütközés akkora károkat okozott az első futóművekben, hogy Berger kiállni kényszerült a versenyből, így a Ferrari hazai duplázásra vonatkozó reményei meghaltak, végül azonban még a pontszerzés sem jött össze, mert 13 körrel a különös incidens után Alesi autójában meghibásodott a kerékcsapágy, így ő sem ért célba. Igen kevesen látták meg egyébként a kockás zászlót e sorok szerzője születésének évében Monzában, ugyanis a 24 pilótából csak 10-en értek célba, a kiesettek névsorát pedig többek között a világbajnoki címvédő Michael Schumacher is gyarapította.

Jean-Denis Delétraz görcsei

A svájci pilóta nem hagyott nagy nyomot maga után az F1 történelmében. Csupán három versenyen indult, s azokra is elsősorban erős pénzügyi hátterének köszönhetően jutott el. Először a Larousse francia istállónál kapott lehetőséget az 1994-es idény utolsó futamán, de akkor, amikor már 10(!) kör volt a hátránya az éllovassal szemben (váltóhiba hátráltatta), kiállt a versenyből. A genfi születésű Delétraz 1995-ben ismét esélyt kapott a bizonyításra az elitkategóriában, akkor a brit Pacific-csapat szavazott neki bizalmat. A Portugál Nagydíjon mindössze húsz kört tett meg, mivel görcsök hátráltatták a versenyzésben. Ezután még elindult az Európa Nagydíjon, ahol 7 kör hátránnyal ért célba, de az volt utolsó Forma-1-es versenye. Delétraz az igen rövid F1-es jelenléte ellenére 30 éves versenyzői pályafutást tudhat maga mögött, hiszen 1982-től 2012-ig indult különböző versenyeken, s két alkalommal a Le Mans-i 24 órás viadalra is meghívták, miután karrierje második felében a megbízhatósági (endurance) versenyzés felé fordult. Azt kell még tudni róla, hogy fia, Louis Delétraz manapság a Forma-2-ben versenyez, vagyis lehet, hogy rövidesen egy újabb Forma-1-es pilótája lesz a családnak.

Jean Alesi és a benzinhiány

A már említett Jean Alesi az 1997-es Ausztrál Nagydíjon egy szokatlan hiba áldozata lett: a 35. körben azért kellett föladnia a szezon első versenyét, mert autójából egyszerűen kifogyott az üzemanyag. Ez pedig az ő hibája volt, mert benettonos csapatfőnöke, Flavio Briattore már körök óta kérte a franciát a rádión keresztül, hogy jöjjön be a bokszba tankolni.

“A rádió egyáltalán nem működött. Őszintén szólva, egyáltalán nem hallottam semmit. Amikor Mika Häkkinen bement a bokszba, azt mondtam magamban, hogy a végsőkig kint kell maradnom a pályán, mert csak akkor lehet esélyem rá, hogy olyan előnyt autózzak ki vele szemben, aminek megléte esetén a tankolás után elé tudok visszajönni. Csak erre koncentráltam. Ilyen esetben – akárcsak az időmérőn – három vagy négy kört teszel meg apnoéban, anélkül, hogy bármi másra is gondolnál. Arra vártam, hogy kihívjanak a bokszba. Ezért nem figyeltem a jelekre. Ez az én hibám” – ismerte el Alesi a Le Télégramme című francia újság korabeli tudósítása szerint. Mi tagadás, napjainkban, amikor a kommunikációs csatornák egyre kevesebb hibával működnek, egy hasonló probléma nehezen volna elképzelhető.

Egy kulcs Johnny Herbert fékpedálja alatt

Amíg annak, hogy a brit kiesett az 1998-as Olasz Nagydíjról a 14. helyen autózva, az eredmények szempontjából semmi jelentősége sem volt, amiatt mégis nagy port kavart, hogy milyen okból következett be. Johnny Herbert a gyors Lesmo-kanyarban kicsúszott egy elrontott kigyorsítás következtében, s a kavicságyban ragadt autójával. Később derült ki, hogy a hibás kigyorsítás nem az ő vezetői hibájából következett be, hanem azért, mert egy szerelő a verseny előtt egy kulcsot felejtett Herbert Sauberjének vezetőfülkéjében, amely a futam során szerencsétlen módon a fékpedál alá csúszott, ezáltal a londoni pilóta egy idő elteltével képtelen volt fékezni és irányítani az autót.

Nick Heidfeld: A nagy találkozó az Orvosi Autóval

Bár a 2002-es Brazil Nagydíjon történt kiesését végül nem ez okozta, Nick Heidfeld kis híján tragédiát idézett elő Interlagosban. Még a futamot megelőző délelőtti bemelegítő edzésen történt, hogy piros zászlóval meg kellett szakítani a tréninget, mert Enrique Bernoldi balesetet szenvedett a második kanyarban. Pályára kellett gurulnia az Orvosi Autónak, amelynek vezetője éppen ki akart szállni a járműből, amikor Heidfeld elvesztette uralmát Sauberje fölött, s kis híján elgázolta a sofőrt. Szerencsére utóbbinak még idejében sikerült föleszmélnie, az ajtót viszont leszakította az ütközés ereje. Szerencsére a közelben lévő pályabíróknak és Bernoldinak sem esett bántódása. A német ennek ellenére nem tudta befejezni a futamot sem, mert fékhiba miatt kiesett – minden bizonnyal ez idézte elő délelőtti problémáit is, így ezt a nem mindennapi incidenst is.

Amikor Olivier Panist tűzoltókészüléke ejtette ki a versenyből

Olivier Panis, aki egészen Pierre Gasly tavalyi monzai sikeréig az utolsó futamgyőztes francia Forma-1-es versenyző volt, a 2004-es Brit Nagydíjon nem sikerességével, hanem elképesztő balszerencséjével tűnt ki a mezőnyből. A 17. körben elsőre nehezen érthető okból a kavicságyba került, s föladta a versenyt. Kicsivel később derült ki, hogy azért csúszott ki a pályáról, mert autójában fölrobbant a tűzoltó-berendezés, amelynek természetesen tűz esetén kellett volna működésbe lépnie. “A hab elárasztotta az egész kocsit, nem láttam tőle semmit. Ezért végeztem a kavicságyban” – mesélte Panis, aki akkoriban a Toyota pilótája volt, az év végén pedig visszavonult az aktív versenyzéstől. Fia, Aurélien Panis pár évvel ezelőtt a Zengő-csapat színeiben szerepelhetett a Túraautó Világkupában.

A szingapúri brazil kálvária

A Forma-1 történetének első éjszakai futama volt a 2008-as Szingapúri Nagydíj, amelyre azonban nem kizárólag emiatt emlékezhetünk mindnyájan, akik láttuk a versenyt, hanem azért is, mert a sportág történetének egyik legkaotikusabb viadalává vált. A 13. körben Nelsinho Piquet a falhoz csapta Renault-ját, s az elhúzódó mentés miatt (a pályabírói személyzet az egész futamon nem állt helyzete magaslatán) be kellett küldeni a Biztonsági Autót. Eközben csapattársa, Fernando Alonso éppen a bokszutcában tartózkodott kerékcsere és tankolás céljából, s mivel a biztonsági autós fázis alatt a komplett élmezőny meglátogatta a bokszot, így a kétszeres világbajnok spanyol került az élre. A bokszba hajtott az addig élen álló Felipe Massa is, aki azonban még a tankolás vége előtt elindult, s autója magával rántotta az üzemanyagtöltő csövet, aminek következtében több szerelő is fölborult. A brazilnak meg kellett állnia a bokszutca végén, ahol a Ferrari szerelői csak hosszas küzdelem árán tudták levenni a sérült csövet, s ezután mehetett tovább. A történtek miatt megbüntették a brazilt, pedig nem ő volt a ludas, hanem az akkortájt még csak bizonyos csapatoknál, s kísérleti jelleggel alkalmazott, a nyalókát fölváltani hivatott lámpa, illetve annak kezelője, aki túl korán adott szabad jelzést Massának. Ugyan a renitens csapattag azonnal visszaváltott zöldről piros jelzésre, de addigra a brazil már régesrég elvitte a tankolócsövet. A mezőny végére esett vissza, végül a 13. helyen futott be, pedig simán megnyerhette volna a futamot, s akkor most ő lenne 2008 világbajnoka, mivel Lewis Hamilton a szezon végén csak egyetlen ponttal tudta megelőzni a drámai Brazil Nagydíjon történteknek köszönhetően.

“Ami akkor Szingapúrban történt, nagyon sokba került nekem. Mindenki tudja ma már, hogy ez egy manipulált verseny volt” – nyilatkozta Felipe Massa az AS spanyol sportlapnak néhány évvel később. Utóbbi mondatával arra célzott, ami most már köztudott, hogy Piquet balesetére Flavio Briattore Renault-csapatfőnök megrendelésére került sor, hogy így segítsék Alonsót a győzelemhez. A botrányos történésekről a brazil televízió rántotta le a leplet 2009-ben, s ezt követően az olaszt örökre eltiltották a Forma-1-ben való bárminemű szerepvállalástól.

Amikor Esteban Gutierrez Pastor Maldonado veszélyes kijövetelének lett áldozata

Pastor Maldonado egy futamgyőzelme és összesen 96 rajtja ellenére nem tett szert túl nagy hírnévre a Forma-1-ben a 2010-es évek elején. A venezuelai ugyan nagyon gyors pilótának bizonyult, de talán éppen emiatt nehezen bírt az idegeivel és nem koncentrált eléggé, ami sok balesetnek volt előidézője. Esteban Gutierrez mindezt a 2014-es Bahreini Nagydíjon tapasztalhatta meg saját bőrén, amikor a célegyenes végén kamikaze módjára érkezett meg mellé a bokszból kihajtó Maldonado, akinek Lotusa eltalálta a mexikói Sauberjének kerekét, amelytől Gutierrez kocsija a feje tetejére pördült. Végül szerencsére nem sérült meg, de a versenyt persze nem folytathatta. Maldonado a következő nagydíjra öthelyes rajtbüntetést kapott.

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: turbo.fr

Fel
%d bloggers like this: