F1: Nehéz éve lehet Péreznek és Sainznak

Több változás is történt a Forma-1 mezőnyében a téli szünet alatt, de ezek közül a legérdekesebb mindenképpen Sergio Pérez és Carlos Sainz váltása. Előbbi a Red Bullhoz, utóbbi a Ferrarihoz szegődött. Most mindkettejük esetében az a legfőbb kérdés, hogyan tudják majd kezelni csapattársaik: Max Verstappen és Charles Leclerc erős befolyását, s képesek lesznek-e akár legyőzni őket. Az is sokakat foglalkoztat, mi lesz akkor, ha a mexikói vagy a spanyol jobban teljesít a holland és a monacói pilótánál. Lehetnek feszültségek köztük? A csapatok képesek lesznek kordában tartani őket, ha a közös érdek ezt kívánja? Ezek mind olyan kérdések, amelyekre csak az idény folyamán kaphatunk választ, de azért érdemes már most foglalkozni a két, egyébként igen erős pilótapáros kilátásaival.

Carlos Sainz és Sergio Pérez előre lesajnálandók? Vannak, akik így gondolják, s lehet, hogy végül nekik lesz igazuk. Az tény, hogy mindkét versenyzőnek igen nehéz éve lesz, hisz’ amellett, hogy új csapatnál fognak szerepelni, meg kell küzdeniük igen erős csapattársaikkal is, akik évek óta élvezik az istálló támogatását. Mindketten elismerték a holtszezon során, hogy nehéz dolguk lesz, de természetesen nem a második számú pilóta szerepét készülnek betölteni. Bár Charles Leclerc és Max Verstappen is még mindig nagyon fiatalnak számít a maga 23, illetve 22 évével, de már letettek annyit az asztalra, hogy tiszteletet vívjanak ki maguknak, így Pérez hiába 31 esztendős, jó esély van rá, hogy nem ő lesz a Red Bull erősebb versenyzője annak dacára, hogy a mezőny egyik legrutinosabb tagjának számít. Az is fontos kérdés, hogy a nem éppen higgadt jelleméről ismert Verstappennel milyen viszonyt fog ápolni a szezon során, hiszen bár a holland viszonylag jól kijött eddigi csapattársaival, de más ellenfelekkel voltak már komoly afférjai, és semmi garancia sincs arra, hogy Pérezzel nem fogja összeakasztani a bajszát, ha olyan szituáció adódik.

Leclerc ehhez képest lényegesen nyugodtabb versenyző, ugyanakkor Sebastian Vettellel sok incidense volt 2019-ben, amikor a monacói sokunk meglepetésére igen simán a négyszeres világbajnok fölé nőtt első ferraris évében, de azt rögtön le kell szögezni, hogy abszolút megérdemelten. Minden bizonnyal több súrlódást is el lehetett volna kerülni kettejük között, ha a Ferrari vezetése erélyesebben kezeli őket, de a gyengekezű Mattia Binotto erre nem volt képes. A maranellóiak esetében most az a fő kérdés, hogy Carlos Sainz milyen viszonyt fog ápolni Charles Leclerc-el, mert a spanyol tavaly a McLarennél megmutatta, hogy egészen kivételes teljesítményre képes, ha minden klappol. Őszintén szólva, nem volnék meglepve, ha kemény küzdelem folyna kettejük között a csapat első számú versenyzője pozícióért, márpedig ebben az esetben köztük is könnyen lehetnek feszültségek. A Ferrari szabad kezet ad nekik, de ne legyenek kétségeink afelől, hogy a szezon későbbi folyamán, amikor már tisztázódnak az erőviszonyok, valakit előnyben fog részesíteni a másikkal szemben. Azt gondolom, hogy a Leclerc-Sainz páros esetében kisebb az esélye az összezördülésnek, mivel két intelligens versenyzőről van szó, de a száguldás hevében bárkinél elpattanhat a húr, s akkor ki tudja, mi történhet.

Pérez nagy hatással lehet Verstappenre

“Hihetetlen a nevem látnom egy olyan autón, amely rendkívüli teljesítményre képes” – méltatta a Red Bullt Sergio Pérez február végén, amikor első köreit tehette meg új kocsijával. – Ez egy valóra vált álom” – tette hozzá. A mexikói nagyon erős motivációval kezdheti az új szezont, hiszen a tavalyi idény végén – 189 sikertelen próbálkozást követően – megszerezte élete első futamgyőzelmét a Szahíri Nagydíjon a Racing Pointtal, amellyel a mezőny végéről kellett fölzárkóznia. Ez is részét képezi most már annak a rengeteg tapasztalatnak, amelyet Pérez 2011-es debütálása óta összegyűjtött. S ez az, amit a latin-amerikai pilóta eszközként használhat Max Verstappen kordában tartásához, jellemének formálásához, amire azt hiszem, nagy szükség is van, mert korábban Pierre Gasly, Alexander Albon és Daniel Ricciardo sem tudott igazán ellenállni a holland uralkodásra vágyó alkatának.

“A naptól kezdve, amikor megtudtam, hogy a Red Bull-nál fogok versenyezni, tudtam, hogy nagy kihívással fogok szembenézni, ami nem más, mint Max, de ez az, amit mindig is akartam. Mindig arra vágytam, hogy a sportág legjobbjaival versenyezhessek. Ez nagy kihívás és nagy lehetőség is egyben” – nyilatkozta Sergio Pérez a Beyond The Grid nevű podcastban. Mi tagadás, igen nagy célokat szövöget Pérez, legalábbis abban a tekintetben mindenképpen, hogy a Red Bull idei autója, az RB16B a csapat által bevallottan elsősorban Verstappen igényeire lett szabva, aminek ékes példája volt a téli kollektív teszt, amelyet a holland nyert meg.

Mindenesetre az ugyanazon csapatban (Force India, majd a belőle lett Racing Point) eltöltött öt év után a guadalajarai születésű versenyző mindent megtesz annak érdekében, hogy beilleszkedjen új csapatába, hozzászokjon az új környezethez – csapatfőnöke, Christian Horner szerint. “Nagyon könnyű vele dolgozni. Úgy érezzük, hogy nagyon belevetette magát a közös munkába, nagyon sokat dolgozott télen. Minden kínálkozó alkalmat megragadott ennek érdekében, éppen ezért ő is esélyt érdemel” – mondta a Red Bull csapatfőnöke a Forma-1 hivatalos oldalának.

Péreznek szüksége is lesz az esélyre, mert Verstappen nem tervez ajándékokat adni neki. “Édesapám mindig azt mondta nekem, hogy le kell rombolni a csapattársakat. Nekem is ez a célom. Mindig fontos, hogy gyorsabb légy a társadnál, de az is, hogy mindkettőnknek harcolni kell, ahogyan az Daniel Ricciardo esetében történt” – mondta a holland a Ziggo Sport helyi televíziónak. Pierre Gasly és Alexander Albon tudnának mesélni erről.

A nehezen beinduló Sainz a Scuderia szolgálatában

A mexikóival ellentétben Carlos Sainz Jr., aki 2015-ben a Toro Rossónál már volt Max Verstappen csapattársa, bemutatkozása óta ingatagabb. A ralilegenda 26 éves fiának a Ferrari már a negyedik csapata lesz a Red Bull fiókistállója (2015-17), valamint a Renault (2018) és a McLaren (2019-20) után. A spanyol azonban mindvégig kitartó volt, aminek nem csak az lett az eredménye, hogy nem akármilyen csapatok szavaztak neki bizalmat, hanem idővel az is, hogy komoly eredményeket tudott fölmutatni. A 2019-es Brazil Nagydíjon harmadik lett. Ezt az eredményt ugyan Lewis Hamilton büntetésének köszönhette, de a pályán mutatott teljesítményével abszolút rászolgált. Aztán a tavalyi elmebeteg Olasz Nagydíjon még jobb eredményt produkált, ugyanis második lett Pierre Gasly mögött, végül pedig a világbajnokság hatodik helyén végzett.

Annak ellenére, hogy Sainz közel kétszer akkora versenytapasztalattal bír, mint Leclerc (117 futam az 59-cel szemben), a Carletto becenévvel illetett monacói mégis domináns szerepet tölt be a Ferrarinál, hiszen 2024-ig szóló szerződése van a csapattal, ami manapság ritkaságszámba megy. Azután, hogy Vettelt legyőzte, természetesen a spanyollal sem fog kivételezni: “Azért vagyok itt, hogy mindenkit legyőzzek. Először is a csapattársamat, mert ugyanolyan az autója, mint az enyém. Nem lesz könnyű, de engem ez motivál” – fogadkozott Leclerc a Ferrari idei autójának bemutatása során tartott sajtóbeszélgetésen.

Sainz, akinek hamis büszkesége mégis úgy tűnt, kielégíti a bemutató során egy nagy kivetítőn feltüntetett tifosikat, tudta a rá váró feladat nagyságát. “Nagyon kemény lesz legyőzni őt, de akkor is megpróbálom”. Mattia Binotto csapatvezető a maga részéről már a kezdeteknél igyekezett lehűteni a kedélyeket pilótái között: “Tudom, hogy szívesen versenyeznek egymással a pályán, de tisztában vannak azzal, hogy a Ferrari, mint intézmény érdekei az elsődlegesek, ezért nincs hierarchia”.

Ugyanakkor hallgatólagosan ez a hierarchia elég hamar kialakulhat a futamok során. “Nem gondolom, hogy második számú pilótává válnék, ha Leclerc legyőz engem Bahreinben. A Ferrari nem hoz ilyen döntéseket” – jelentette ki a madridi pilóta a hétfői Gazzetta dello Sportban. Ezzel a nyilatkozattal erősen utalt elődjére, Sebastian Vettelre, akinek befolyása a Scuderián belül egyből lanyhulni kezdett, amikor Charles Leclerc elkezdte hozni az eredményeket. Sainz ugyanakkor azzal is tisztában van, hogy neki is kulcsszerepe lesz a Ferrari tavaly eléggé megkopott rangjának helyreállításában, hiszen a maranellói istálló nem szeretné lemásolni 2020-as eredményét, amihez fogható rossz produkciót 1980 óta nem produkált. “Mindenekelőtt együtt kell működnünk, amint kiszállunk az autóból. Nekem mindig az volt a filozófiám, s most is az, hogy rendszeresen meg kell osztani csapaton belül a véleményeket, hogy ezzel is segítsünk egymásnak” – szögezte le a spanyol.

Hogy aztán milyen erőviszonyok, meg egyáltalán milyen egymás közötti viszonyok fognak kialakulni a Ferrarinál és a Red Bull-nál idén, azt rövidesen megtudjuk. A vasárnapi szezonnyitó Bahreini Nagydíj mindenesetre már sokat elárulhat a helyzetről, de jó pár futamnak el kell telnie ahhoz, hogy kirajzolódjanak a tényleges erőviszonyok, ezáltal a csapatsorrendek – mert a Ferrari hiába fogadkozik, hogy szabad lesz a verseny, ha olyan lesz a szituáció, biztosan előnyben fog részesíteni valakit. A Red Bull esetében szerintem egyértelmű, ki lesz az első számú pilóta.

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

Sportudvar – Most már nem csak írásban, szóban is! Kövesd Soundcloud-csatornánkat is!

A kiemelt kép forrása: thesportsrush.com

Leave a Reply