F1: Cunoda, a kis japán

Cunoda Juki 2014 után első japán pilótaként indulhat a Forma-1-ben. Az Alpha Tauri tehetsége a teszteken nagyot villantott, így sokan kíváncsian várják, mire lesz képes versenykörülmények között. A 20 éves versenyző igen hamar eljutott a csúcskategóriába, miután káprázatos utat járt be a kisebb bajnokságokban. Vajon ez most kifizetődik számára?

Ő lesz az első? – tehetik föl a kérdést Japánban, hiszen az ország mind a mai napig vár első Forma-1-es futamgyőzelmére, holott a közelmúltban akadtak olyan szigetországi pilóták a mezőnyben, akiknek lehetett volna esélyük erre, aztán mégsem jött össze a dolog. Most Cunoda Juki próbálkozhat, aki a Honda hathatós támogatásával került az Alpha Tauri csapatához, kiszorítva onnan Danyiil Kvjatot. Cunodával szemben hatalmasak az elvárások a gyártó, a csapat és a japán szurkolók részéről is, mert egy rendkívül tehetséges versenyzőről van szó, akit a Honda már 2017-ben fölkarolt, s azóta is támogat. Ezek az elvárások a március közepén tartott bahreini téli kollektív tesztet követően csak tovább nőttek, mivel Cunoda Juki a három nap második legjobb idejét tudta elérni. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ehhez kellett egy kis trükközés is, hiszen a tesztre lazább szabályok vonatkoznak, mint a versenyekre, így Cunoda esetében az Alpha Tauri játszhatott az állítható hátsó szárny, a DRS szélességével, aminek köszönhetően a japán nagyobb végsebességet tudott elérni. Ilyen előzmények után debütálhat a hétvégén, a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon.

A mindössze 159 cm magas versenyző már egészen fiatal korától kezdve megcsillogtatta képességeit, hiszen 2010-től, azaz 9 éves korától fogva már gokartozott és sorra nyerte meg a regionális és nemzeti versenyeket, azaz rendkívül gyorsan lépkedett fölfelé a ranglétrán. “16 éves koromig a versenyzés nem volt a szenvedélyem. Nem mintha nem tetszett volna, de nem toltam bele annyi erőfeszítést, amennyit kellett volna” – ismerte el Cunoda az Alpha Tauri honlapján megjelent interjúban. Gokartos remekléseinek köszönhetően figyelt föl rá a Honda, amely beválogatta tehetségprogramjába. Nagy esély adódott előtte, amikor a cég előbb a Toro Rossónak (az Alpha Tauri jogelődje), majd a Red Bullnak is motorszállítója lett, ugyanis 2019-ben bekerült utóbbi istálló akadémiájára. Ez pedig nagy előrelépést okozott karrierjében, ugyanis kipróbálhatta magát Európában azután, hogy 2018-ban, mindössze harmadik szezonjában megnyerte a japán Forma-4-es bajnokságot.

Második lett az előszezoni teszten

Cunoda 2019-ben már a Forma-3-ban küzdhetett a győzelmekért és sikerült is egy futamot megnyernie. Végül 9. lett a bajnokságban, de teljesítményével fölhívta magára a brit Carlin Motorsport figyelmét, amely szerződtette a Forma-2-be. Ott a japán valósággal robbantott: három győzelem mellett hétszer állhatott dobogóra, a bajnokságban a 3. helyet szerezte meg, s csupán 15 ponttal maradt el a végső győztes Mick Schumachertől. Ő kapta meg elsőként az év újoncának járó Anthoine Hubert-díjat. Néhány nappal a szezon befejeződését követően pedig az Alpha Tauri bejelentette, hogy 2021-től Danyiil Kvjat helyett neki szavaz bizalmat a Forma-1-ben, tehát Cunoda Juki három év alatt eljutott az F3-ból az F1-be.

A 20 éves fiú természetesen nagyon boldog volt amiatt, hogy ilyen gyorsan eljutott a száguldó cirkuszba, hiszen keveseknek adatik meg, hogy ennyire rövid idő alatt kerüljenek föl az elitkategóriába. Akiknek ez a közelmúltban sikerült, azok ma is meghatározó arcai az F1-nek. Ez alapján Cunoda előtt fényes jövő állhat, viszont nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy egy nagy szabályváltozásokat megelőző utolsó szezonban csatlakozik a világbajnoksághoz, amikor ráadásul a tervek szerint rekordszámú, 23 futamot fognak lebonyolítani december közepéig. Emellett nem elhanyagolandó az sem, hogy a Forma-1 és a betétsorozatok autóinak képességei között jelentős különbségek vannak, egyrészt a sebesség, másrészt egyáltalán a kocsik működése terén. Nagyon fontosak a Forma-1 fizikai és mentális aspektusai is, amelyekhez Cunodának a versenyhétvégék során lesz alkalma hozzászoknia, ezt a teszteken és a szimulátoros gyakorlásokon nehéz megtenni. Őt azonban aligha fogják zavarni a nagy változások.

“Az az erős pontom, hogy támadó szellemben versenyzem. Biztos vagyok abban, hogy amikor az emberek látni fognak engem versenyezni, föl fognak figyelni támadó stílusomra. A szezon első részében szeretném elengedni magam, hogy minél gyorsabban mehessek, még ha hibáznom is kell emiatt” – mondta még tavaly decemberben a Tokió külvárosához tartozó Kanagawában született versenyző, amikor bemutatták új csapatánál.

Ahogy föntebb is említettem, Cunoda második lett az előszezoni teszten, mindössze 93 ezredmásodperccel elmaradva Max Verstappentől. Ezzel az eredményével a DRS-sel való trükközés ellenére mindenkit meglepett, még Helmut Markót is. “A mi Cunoda Jukink 20 éves, és csupán másfél napot töltött ebben az autóban, de máris szenzációs teljesítménnyel rukkolt elő” – áradozott legújabb fölfedezettjéről a Red Bull főnöke a német RTL televízióban, pedig általában nem szokott nagyon hangot adni érzéseinek.

Egyedi pedálkészlet

“Rendkívüli érzés másodiknak lenni, de nem fogom elragadtatni magam ettől, mert ez csak egy tesztnap” – nyilatkozta szerényen a teszt után Cunoda, akinek csapattársa, a tavaly futamot is nyert Pierre Gasly eközben mindössze a 11. helyen végzett. A francia amúgy nagyon örült a kis japán érkezésének, mert szívesen átadja neki az egyre erősebb autóval az elmúlt években szerzett tapasztalatait. Gasly maga is elismerte, hogy Cunoda “nagyon tehetségesnek tűnik”.

Érdekesség a japánnal kapcsolatban, hogy mivel közel húsz centiméterrel alacsonyabb csapattársánál, ezért egyedi pedálokat kellett gyártani számára, hogy rövid lábaival is könnyedén elérhesse azokat vezetés közben. “Egyedi pedálkészletem van. Pierre-hez képest lényegesen alacsonyabb vagyok, s ezért megpróbáljuk másképp csinálni a dolgokat” – mondta.

“Pierre-rel Juki mellett van egy tapasztalt pilótánk, aki segíthet új versenyzőnk gyorsabb fejlődésében” – hangoztatta Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke, aki maga is azon a véleményen van, hogy Cunoda már most kellően versenyképes ahhoz, hogy jó eredményeket tudjon elérni a Forma-1-ben. Vajon egy ilyen pilótapárossal túlszárnyalhatja tavalyi konstruktőri hetedik helyét az Alpha Tauri? Egy biztos: Cunoda Jukin nem fog múlni. “Legfőbb célom, hogy gyorsan tanuljak, s a lehető legrövidebb időn belül sikerüljön eredményeket fölmutatni” – jelentette ki a japán újonc, aki a 22-es rajtszámot választotta magának, ugyanis ezzel kíván emlékezni arra a két pilótára, akit a példaképének tart. Ők pedig nem mások, mint az eddigi talán legjobb japán Forma-1-es pilóta, Szató Takuma és egykori hondás csapattársa, a 2009-es világbajnok Jenson Button.

Ahogy a cikk elején említettem, Japánnak még nincs Forma-1-es futamgyőztese. Szató egy 3. helyet tud fölmutatni a 2004-es Amerikai Nagydíjról, a sorozatban 2009 és 2014 között 75 futamon rajthoz álló Kobajasi Kamui pedig szintén egy 3. helyezést ért el, mégpedig a 2012-es Japán Nagydíjon. Bizonyára óriási élmény lenne Cunoda Juki számára, ha neki is Szuzukában jönne össze az első dobogós eredmény, de könnyen előfordulhat, hogy ez már korábban össze fog jönni neki, ki tudja, akár már vasárnap, Bahreinben…

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

Sportudvar – Most már nem csak írásban, szóban is! Kövesd Soundcloud-csatornánkat is!

A kiemelt kép forrása: redbull.com

Leave a Reply